Blog Traffic Trends
O co chodzi z nowym Google Search Console?

O co chodzi z nową wersją Google Search Console?

Stało się! Po kilku miesiącach od zapowiedzi, odświeżone Google Search Console wchodzi w etap otwartych beta testów. Już jakiś czas temu Google zaczęło wysyłać do nas tajemnicze maile informujące o możliwości skorzystania z nowej wersji Google Search Console. Co nas czeka w najnowszej odsłonie GSC? Zmian jest sporo, ale czy jest się czym ekscytować? Sprawdźmy to!

Jak skorzystać z nowego GSC?

Zacznijmy od tego, iż nie wszyscy mogą na tę chwilę korzystać z zaktualizowanego panelu GSC. Okazuje się, że możliwość korzystania z nowych funkcji musi być poprzedzona e-mailem zapraszającym. Warto więc sprawdzać na bieżąco konta powiązane z usługą GSC, gdyż to na nie przyjdzie zaproszenie do testowania. Sam email informuje nas o dostępie do nowej “udoskonalonej wersji Search Console, która umożliwia łatwiejsze zarządzanie wyświetlaniem strony w wyszukiwarce”.

Zaproszenie do skorzystania z nowej wersji Google Search Console

Gdy już wiadomość z zaproszeniem trafi na naszą skrzynkę, nie pozostaje nam nic innego jak przejście do nowego panelu wersji BETA za pomocą niebieskiego przycisku.  Co w nim zobaczymy?

Nowoczesny design

Na pierwszy rzut oka naszą uwagę przykuje odświeżony, bardziej intuicyjny interfejs głównego kokpitu. Płynne animacje i minimalistyczny design to zdecydowanie zmiany na lepsze, jeśli spojrzymy na nie pod kątem wygody użytkowania. Wszystko wydaje się teraz bardziej kompaktowe i znacznie bardziej czytelne od starszej wersji.

Nowy wygląd Google Search Console

Odświeżona analityka wyszukiwania

Zdecydowanie największą zmianą na plus, jaką możemy zaobserwować w zaktualizowanej wersji Search Console jest możliwość wyświetlenia statystyk z aż 16 miesięcy wstecz! Jest to okres nieporównywalny do tego, co mieliśmy do tej pory (90 dni).

Nowe Search Console pokazuje dane z 16 miesięcy

Poza tym karta ze statystykami wyszukiwania otrzymała spory lifting graficzny. Nowy wygląd utrzymany jest w stylistyce material design, która charakteryzuje się dużą czytelnością i minimalistyczną estetyką.

Odświeżony widok skuteczności GSC

Indeksowanie pod kontrolą

Stan indeksu daje nam wgląd w indeksacje adresów URL naszej witryny. Zobaczymy tu zarówno poprawnie zaindeksowane URL-e, ale także ostrzeżenia i błędy dotyczące tych, których nie udało się z jakiegoś powodu zaindeksować. Dodatkowo nowa wersja raportu o stanie indeksowania wzbogacona została o wbudowany system śledzenia nieprawidłowości. Jego zadaniem będzie poinformowanie nas o znalezionych błędach tak, aby jak najlepiej pomóc nam w ich naprawianiu.

Ciekawą i użyteczną nowością w raportach GSC jest możliwość udostępniania raportów w obrębie własnej organizacji, tak aby maksymalnie uprościć współpracę wewnętrzną

Widok stanu indeksowania w nowym GSC

Raport o stanie ofert pracy

Jedną z ciekawszych nowości jest Raport o stanie ofert pracy pomagający wyszukiwarce przetworzyć ogłoszenia i oferty pracy zamieszczone na naszej stronie w postaci elementów rozszerzonych (Rich Snippets). Raport pozwoli nam na wykluczenie ewentualnych błędów w korzystaniu z Rich Snippets tego typu i co za tym idzie uniknięcie kar nakładanych za ich nadużywanie.

Pomimo tego, że w udostępnionej przez Google wersji narzędzia znajdziemy jedynie kilka wybranych raportów, to możemy w niedalekiej przyszłości spodziewać się nowych, wcześniej niedostępnych możliwości.

Przyszłość nowego Search Console

To, co prezentuje nam obecnie gigant z Mountain View to dopiero przedsmak finalnej wersji narzędzia. Google informuje, że będzie rozszerzać funkcjonalność konsoli w przeciągu tego roku i dopóki finalna wersja narzędzia nie ujrzy światła dziennego, będziemy mogli korzystać równolegle ze starej sprawdzonej wersji Search Console.

Komentarzy

  • Mi osobiście nowa odsłona analityki wyszukiwania (poza rozszerzonym czasem magazynowania danych) się nie podoba. Jeśli dużo korzysta się z tego raportu, to praca jest znacznie mniej efektywna, a ustawianie filtrów zajmuje znacznie więcej czasu. Może to kwestia przyzwyczajenia – czas pokaże.

Marcin Zieliński

Młodszy specjalista ds. Pozycjonowania, student Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Miłośnik fantastyki i wielki fan gier fabularnych. W wolnym czasie pochłania książki i słucha dziwnej muzyki.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy