O czym musisz pamiętać, by Black Friday nie wyszedł Ci bokiem

Traffic Trends

E-commerce | 2018-10-31 | 6 min czytania

O czym musisz pamiętać, by Black Friday nie wyszedł Ci bokiem

Dantejskie sceny, Polacy-cebulacy i spanie w toalecie na kawałku styropianu przed otwarciem sklepu. Tłumne kolejki na kilka/-naście godzin przed otwarciem, walka o telewizory czy Crocsy w Lidlu. Niekiedy właśnie taki obraz towarzyszy nam, gdy na myśl przywołujemy Black Friday lub inne korzystne promocje.

I choć powyższe zdjęcie pochodzi z Brazylii i sklepu stacjonarnego, w pewien sposób oddaje rzeczywistość. Oczywiście dużo nam jeszcze brakuje do rozmachu, z jakim akcję czarnego piątku przeprowadzają za oceanem, jednak nie oznacza to, iż my nie możemy na tym w żaden sposób skorzystać. Dopiero się uczymy i wszystko jeszcze przed nami, ale już dziś możemy lepiej przygotować się do tego dnia. I nie mam na myśli tutaj zatrudnienia ochroniarzy, którzy ściągaliby ludzi z lodówek, walczących o karpia (bo w sklepie internetowym nie ma szyb, nawet na Windowsie).

Dziś skupimy się na tym, co zrobić aby zwiększyć efektywność naszych działań i naszego sklepu/biznesu e-commerce przed Black Friday. Zapewne niektóre z tych elementów uznasz za błahe, jednak coś, co dla Ciebie będzie oczywiste (jak wersja mobilna, TLS czy płatności), nie jest (niestety), jeszcze tak powszechne, jak byśmy sobie tego życzyli. W zasadzie, sam początek pokrywa się niejako z moim ostatnim wpisem, czyli: Czemu kurła u mnie nie kupują? Czyli bardzo krótko o porzuconych koszykach i dotyczy bezpieczeństwa zakupów i prostego procesu zakupowego. Ale zaczynajmy w końcu, byś zdążył do 23 listopada:

  1. Skomplikowany proces zakupowy - ma być szybko, łatwo, logicznie i wygodnie. Nikt nie lubi wypełniać mnóstwa pół w formularzach, które niekiedy są wymagane, by przejść do kolejnego kroku. Pod tym kątem warto przytoczyć ostatnią sytuację z Orlen Pay i opiniami pod aplikacją

    image7-1.png image2-3.png

  2. Wersja mobilna. I nie będę tutaj kolejny raz pisał o tym, dlaczego ważne jest posiadanie takowej, że smartfony stanowią już prawie 50% ruchu na stronach, ale pokażę Ci tylko ten zrzut z prezentacji od Tomasza Jabłońskiego z Qpony:image4-2.png Dane natomiast pochodzą z raportu PWC - Polacy na zakupach. Tutaj dostępny cały: https://www.pwc.pl/pl/pdf/polacy-na-zakupach-raport-pwc-2018.pdfW ciągu ostatnich trzech lat, wykorzystanie smartfonów do zakupów wzrosło z 13 do 17%. Dodaj do tego fakt, iż obecnie mobile to 46% odwiedzin na Twojej stronie (lub niekiedy więcej) oraz to, że ruch ten pod kątem organicznym wzrósł o 18% w porównaniu Q3 2017 do Q3 2018:image1-2.png

    źródło: https://www.searchenginejournal.com/google-produced-92-of-us-organic-search-visits-in-q3-2018-report/275005/

  3. Niespodzianki z czasem i kosztem wysyłki - znów powracam do poprzedniego tekstu o porzuconych koszykach. Nigdy, przenigdy nie rób klientom niespodziewanych, wysokich kosztów wysyłki czy też wydłużonych czasów dostawy. Nie w koszyku. Jeśli Twój towar wymaga dłuższej dostawy/przetworzenia zamówienia lub konieczna jest droższa niż zazwyczaj wysyłka - poinformuj go o tym na karcie produktu. Unikniesz porzuconego koszyka, a klient irytacji. Pamiętaj, że czas i koszt wysyłki to także element, którym możesz konkurować, zachęcając do zakupów u siebie.
  4. Zrób ładne landingi - pamiętaj, że ludzie kupują oczami. W sklepie internetowym nie mamy możliwości dotknięcia i sprawdzenia towaru, więc zdjęcia odgrywają tutaj ogromną rolę. Dodatkowo ciekawe kompozycje mogą jeszcze bardziej zachęcić użytkownika do zakupów. Prosta lista produktów ≠ ciekawa kompozycja zestawu. Dodatkowo możesz taką stronę przygotować szybciej, zobacz jak robi to np. x-kom: https://www.x-kom.pl/czarny-piatekimage5-2.png Później taką stronę może dalej wykorzystywać. Zobacz, jak Komputronik umieścił na takowej sporo informacji po zakończeniu promocji: https://www.komputronik.pl/informacje/czarny-piatek-czyli-black-friday/
  5. Nawiązując do poprzedniego punktu - przygotuj się szybciej. Poinformuj klientów, że Twój sklep będzie oferował rabaty z okazji Czarnego Piątku. Zrób to odpowiednio szybko, ale nie zbyt szybko. Daj sobie czas na odpowiednią komunikację i budowanie relacji z użytkownikami.
  6. Przygotuj się na większe obciążenie serwera - często zmorą sklepów jest zbyt niski transfer, przez co duży napływ użytkowników powoduje wyłączenie strony - małe zasoby nie pozwalają przetworzyć dużej liczby żądań, przez co na własne życzenie stajemy się ofiarą przeciążenia na wzór ataku DDOS. Mierz siły na zamiary lub zwiększ zasoby swojego serwera, jeszcze masz na to trochę czasu. Jest to spory problem, z którym borykają się także najwięksi gracze (największe doświadczenie na tym polu ma Allegro, gdzie ostatnia promocja telefonu Honor położyła serwis na kilkanaście minut), dlatego - warto pamiętać i o nim oraz brać go pod uwagę.
  7. Przyspiesz sklep. To kolejny element układanki, który może mieć wpływ na duży (lub nie) współczynnik odrzuceń. Jeśli Twój sklep wczytuje się w oka mgnieniu - przejdź dalej. Jeśli jest inaczej - zadbaj o ten element. Skompresuj obrazy, zmniejsz pobierane zasoby, zwiększ/wydłuż cache. Nikt nie lubi czekać. Nikt nie będzie czekał, aż oferta w Twoim sklepie się załaduje, skoro u konkurenta dzieje się to szybciej.
  8. Nie mów przeciw bliźniemu twemu fałszywego świadectwa. Jeśli kiedykolwiek przeszło Ci przez myśl, by na kilka dni przed Czarnym Piątkiem zwiększyć ceny produktów i sztucznie je zawyżyć, by w piątek obniżyć ją znacząco - wyrzuć tę myśl ze swojej głowy. Nigdy, przenigdy nie rób takich rzeczy i wystrzegaj się ich na każdym kroku.
  9. Bezpieczeństwo transakcji i formy płatności - kolejny powrót do poprzedniego tekstu. Zielona kłódka i różne formy płatności, które użytkownicy już znają. PayU, dotPay, tPay i inne systemy płatności wiodą prym na rynku e-commerce jako bezpieczne i szybkie formy płatności. A dodatkowo są one znane klientom i chętnie z nich korzystają.

    image3-1.jpg Credit Card and padlock on keyboard - security, e-commerce concept.

    To by było na tyle. Na koniec ostatnia liczba - 10%. Tyle mają stanowić zakupy zrobione podczas Black Friday na tle całego świątecznego szału zakupowego (na podstawie prognozy z: https://www.zdnet.com/article/2018-holiday-shopping-predictions-ai-powered-recommendations-generate-retail-revenues/) . Czy to będzie + 10% czy 0% lub coś z tego przedziału - wszystko zależy od Ciebie. Masz jeszcze trochę czasu na podjęcie decyzji i odpowiednie przygotowanie. Do roboty!

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!