Pinterest Ads - wszystko, co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem działań reklamowych

Inne | 13 min czytania

Pinterest Ads - wszystko, co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem działań reklamowych

Pinterest to źródło inspiracji dla milionów użytkowników na całym świecie, w tym 4 milionów aktywnych użytkowników w Polsce. Skupiony wokół estetycznie przygotowanych pionowych grafik nie oferuje różnorodnych formatów reklamowych, jak na przykład Facebook, jednak nie oznacza to, że ich potrzebuje. Użytkownicy Pinteresta doceniają prostotę i spójność przeglądanych formatów i regularnie korzystają z niego w poszukiwaniu inspiracji w codziennym życiu. Od pomysłów na domowe dekoracje, przepisy kulinarne, po najnowsze trendy w modzie – Pinterest oferuje niezliczone sposobności dla przedsiębiorców, aby dotrzeć do użytkowników w niepowtarzalny sposób. Jak? Za pomocą Pinterest Ads.

Na dodatek Pinterest Ads może być wartościowym, dodatkowym źródłem przychodu, co udowodnimy na końcu artykułu!

Jak wyglądają reklamy na Pintereście?

Reklamy na Pintereście wyglądają niemal identycznie jak organiczne piny. Różnica polega na tym, że przy ich pomocy można dotrzeć do znacznie szerszej grupy odbiorców. Możemy je rozpoznać po napisie "Promowane przez: xxx" pod pinem.

Mogłoby się wydawać, że niewyróżnianie się reklam spośród pinów organicznych nie wpływa pozytywnie na ich skuteczność. Nic bardziej mylnego! Na Pintereście dopasowanie to klucz do sukcesu i ten fakt nieustannie podkreślany jest przez twórców systemu reklamowego:

Od czego zacząć?

Kiedy już zdecydujesz się na kampanie reklamowe na Pintereście, dobrze by było wiedzieć, od czego w ogóle zacząć. Początek będzie całkiem prosty do przewidzenia: grunt to dobra konfiguracja!

Panel do zarządzania zasobami firmowymi na Pintereście ma bardzo zbliżoną strukturę do panelu zarządzania firmą w Meta (Facebook). Znajdziemy tu więc Business Access (odpowiednik Managera Firmy na Facebooku) i zasoby: konto reklamowe, tag (piksel) Pinteresta, profil, panel do zarządzania grupami odbiorców czy też panel do zarządzania katalogiem.

Wszystkie powyższe zasoby należy w odpowiedni sposób skonfigurować, a najważniejsze punkty tej konfiguracji to:

  • instalacja tagu Pinteresta wraz ze zdarzeniami konwersji i ich parametrami w witrynie
  • połączenie profilu na Pintereście z kontem biznesowym oraz uzupełnienie podstawowych informacji w profilu
  • dodanie metody płatności i danych firmowych na koncie reklamowym
  • weryfikacja domeny poprzez dodanie meta-tagu w witrynie (jest niezbędna w przypadku reklam korzystających z katalogu)
  • konfiguracja katalogu i połączenie go z tagiem Pinteresta
  • stworzenie grup odbiorców - grupy remarketingowe i grupy “identycznych”

Jakie cele reklamowe znajdziemy na Pintereście?

Pinterest oferuje dotarcie do użytkowników na wszystkich etapach decyzji zakupowej - od budowania świadomości marki, poprzez rozważenie zakupu aż po kampanie nastawione na konwersje - zarówno w formie statycznych reklam, jak i kampanii katalogowych z dynamicznie dopasowującymi się produktami.

Grupy odbiorców na Pintereście - nowi

Pinterest umożliwia prowadzenie kampanii skierowanych do nowych odbiorców oraz do osób, które miały już kontakt z Twoją marką. W przypadku nowych użytkowników, aby trafić do odpowiednich odbiorców skorzystać możemy z następujących opcji:

Grupy identycznych.

Grupy identycznych to grupy odbiorców, które tworzymy na podstawie utworzonych wcześniej grup niestandardowych opartych np. o dane zebrane przez tag (piksel), o dane zbierane przez profil na Pintereście czy też o ręcznie wgrane listy klientów. Po utworzeniu i zapełnieniu się grupy niestandardowej, utworzyć możemy grupę osób “identycznych” - czyli osób, które wykazują podobne zachowania w sieci. Podczas tworzenia grupy wybieramy kraj, w którym algorytmy mają wyszukiwać osoby wykazujące podobieństwo i zakres grupy - od 1 do 10%. 1% to osoby najbardziej podobne, jednak grupa może okazać się zbyt wąska do prowadzenia rentownych działań reklamowych, 10% to najszersza grupa, jednak z najmniejszym stopniem podobieństwa.

Zainteresowania.

Na Pintereście wybór zainteresowań odbywa się na kilku poziomach dokładności. Grupy odbiorców uszeregowane są w ogólne grupy (np. Uroda), które zawężają się do mniejszych (np. Makijaż, Paznokcie), które także mogą zostać doprecyzowane (np. Brwi, Makijaż Ciała). Z uwagi na to, jak działają algorytmy sugerujemy korzystać z możliwie szerokich grup. Podobnie, jak w przypadku grup osób identycznych, w zbyt wąskich grupach konkurencja jest wysoka, a algorytmy działają gorzej, co przekłada się na spadek skuteczności reklam.

Słowa kluczowe.

Słowa kluczowe na Pintereście to specyficzne wyrażenia, które dodajesz do opisu swojego pina, aby ludzie mogli łatwo znaleźć Twój content,. Załóżmy, że ktoś szuka na Pintereście inspiracji na "biurko DIY", wpisuje te słowa w wyszukiwarkę. Jeśli dodałeś te słowa kluczowe do opisu swojego pina z cudownym biurkiem zrobionym własnoręcznie, jest szansa, że Twój pin pojawi się w ich wynikach wyszukiwania. W przypadku działań reklamowych słowa kluczowe nie muszą wcale znaleźć się w treści pina, ponieważ możesz wybrać odpowiednie słowa kluczowe na poziomie grup reklam. Dzięki temu użytkownikom, którzy wyszukiwali w ostatnim czasie wybrane przez Ciebie słowa kluczowe, wyświetlać będą się Twoje produkty.

Słowa kluczowe definiuj zawsze tak, aby wskazać, jak dopasowane mają zostać frazy. Do wyboru masz:

  • dopasowanie przybliżone - ten rodzaj dopasowania pozwala osiągnąć najszerszy zasięg. Reklamy mogą być wyświetlane dla wyszukiwań, które zawierają Twoje słowo kluczowe, jego odmiany, synonimy, czy nawet powiązane wyszukiwania;
  • “dopasowanie do wyrażenia” - reklamy są wyświetlane dla wyszukiwań, które zawierają dokładnie to wyrażenie lub bardzo zbliżone warianty, ale mogą być poprzedzone lub następujące po innych słowach;
  • [dopasowanie ścisłe] - jest to najbardziej restrykcyjny rodzaj dopasowania. Reklamy są wyświetlane tylko wtedy, gdy ktoś wyszukuje dokładnie to słowo kluczowe lub bardzo zbliżone warianty tego słowa.

Możesz też wykluczyć poszczególne słowa kluczowe poprzez:

  • "wykluczające dopasowanie do wyrażenia"- ten rodzaj pozwala wykluczyć określone wyrażenia z wyświetlania Twojej reklamy
  • [wykluczające dopasowanie ścisłe] - pozwala wykluczyć dokładnie określone wyszukiwania z wyświetlania Twojej reklamy.

Pinterest zaleca wykorzystanie co najmniej 25 słów kluczowych, nie podaje jednak informacji z jakim dopasowaniem. Przychodzimy jednak z pomocą i odpowiedzią: to zależy 🙂. Tak, jak w przypadku jakiejkolwiek innej grupy odbiorców, musisz zadbać o to, aby grupa z jednej strony była na tyle liczna, aby ze swoim budżetem przebić się przez konkurencję, natomiast z drugiej strony - słowa kluczowe muszą odpowiadać prezentowanym produktom w myśl najważniejszej zasady Pinteresta, o której wspomnieliśmy już na początku: Przestań przeszkadzać. Zacznij inspirować. 


Grupy demograficzne.

Ostatnim omawianym przez nas sposobem targetowania reklam wśród nowych użytkowników są grupy definiowane na podstawie płci, wieku, lokalizacji i języka użytkownika oraz urządzenia, z którego dany użytkownik korzysta.

Możliwe płcie do wyboru to:

Wiek (nie wpiszemy go ręcznie, do wyboru mamy zdefiniowane przez system grupy wiekowe):

Lokalizacje - możemy je wybrać z dokładnością do województwa lub ręcznie uzupełnić informacje o kodach pocztowych:

Języki - możemy wybrać ten, w którym komunikuje się Twój odbiorca:

Urządzenia - do wyboru mamy następujące:

W przypadku dowolnych grup odbiorców warto pamiętać, że tak naprawdę nie ma znaczenia liczba fraz czy też wybranych zainteresowań, a istotna jest ostateczna liczebność danej grupy, która podawana jest nam już na etapie konfiguracji. 

Grupy odbiorców na Pintereście - remarketing

Aby nawiązać ponowny kontakt z użytkownikami Pinteresta, do wyboru masz trzy opcje:

  1. Kierowanie reklam do osób odwiedzających witrynę - grupy definiujesz w oparciu o piksel. Możesz kierować reklamy zarówno do wszystkich odwiedzających, jak i sprecyzować grupę i kierować je np. do osób, które porzuciły koszyk.
  2. Zaangażowania - kierowanie reklam do osób, które weszły w interakcję z Twoją zawartością na Pintereście. W przypadku tej grupy warto mieć na uwadze, że zawsze należy wskazać, z jaką zawartością użytkownicy weszli w interakcję. Inaczej mówiąc - nie stworzysz grupy niestandardowej opartej o wszystkie reakcje wobec wszystkich Twoich treści.
  3. Lista klientów - na Pintereście masz możliwość wgrać własną listę klientów. Ostateczna liczba odbiorców z listy może być mniejsza niż suma przesłanych adresów e-mail, gdyż adresy te dopasowywane są do użytkowników Pinteresta.

W przypadku kampanii o celu Sprzedaż katalogowa, poza powyższymi opcjami możesz skorzystać także z dynamicznego retargetowania określając, czy chcesz kierować reklamy do osób, które wyświetliły produkt lub/i dodały produkt do koszyka oraz określić przedział czasowy tych zdarzeń:

Oczywiście te same grupy moglibyśmy zdefiniować jako grupy niestandardowe i dodać je do kampanii. Z naszych dotychczasowych doświadczeń wynika jednak, że dynamiczne grupy działają lepiej.


Zdarzenia konwersji i cele optymalizacyjne

Podobnie jak Meta, Pinterest pozwala na definiowanie zdarzeń konwersji oraz na optymalizowanie grup reklam (zestawów reklam) pod uzyskanie jak najwyższego wyniku dla danego zdarzenia. W kampaniach nastawionych na konwersje testowanie różnych celów optymalizacyjnych jest kluczowe z kilku powodów:

  • różnorodność odbiorców: każdy cel optymalizacyjny skierowany jest do innej grupy odbiorców, a co za tym idzie, ma inny potencjał dotarcia. Testując różne cele, możemy znaleźć najbardziej odpowiednią grupę docelową dla naszej reklamy;
  • efektywność kosztowa: nie wszystkie cele optymalizacyjne kosztują tyle samo. Eksperymentując z różnymi celami, możemy znaleźć najbardziej opłacalne rozwiązanie dla danego budżetu reklamowego i sklepu;
  • jasność celu: wybór celu optymalizacyjnego pozwala określić, czego dokładnie oczekujemy od kampanii - czy to zwiększenia wyświetleń danego produktu, dodań do koszyka, sprzedaży produktów itp. Testując różne cele, możemy lepiej zrozumieć, które z nich przynoszą najlepsze wyniki w kontekście naszych oczekiwań biznesowych;
  • adaptacja do zmian: rynek, zachowania użytkowników i algorytmy ciągle się zmieniają. To, co działało kilka miesięcy temu, może dzisiaj nie przynosić takich samych efektów. Regularne testowanie różnych celów optymalizacyjnych pozwala dostosować strategię do bieżących realiów;
  • ulepszanie strategii: bez testowania różnych celów trudno jest dokładnie określić, co działa, a co nie. Regularne testowanie pozwala nam nieustannie doskonalić naszą strategię reklamową, dostosowując ją do aktualnych potrzeb i celów biznesowych.


Tworzenie reklam

Tworzenie reklam na Pintereście to nic innego jak tworzenie pinów lub podpinanie gotowych pinów pod kampanię reklamową. Jeśli publikujesz już piny organiczne, na tym etapie możesz wybrać odpowiedni pin, dodać docelowy adres URL i gotowe - masz już reklamę.

Jeśli chcesz utworzyć reklamę od zera, wybierz odpowiednie pionowe grafiki w proporcjach 2:3, dodaj je do systemu reklamowego i wybierz format reklamy. Do wyboru masz 3 główne formaty reklamowe oparte o grafiki:

  • karuzela
  • kolaż
  • pojedynczy obraz.

W przypadku karuzeli i kolażu wykorzystać możesz maksymalnie 5 grafik w jednym pinie. W karuzeli każda karta może (ale nie musi) prowadzić do innej podstrony.

Później dodaj:

  • tytuł pina - jest on widoczny w formie nagłówka, dlatego postaraj się, żeby był dobrze dobrany i zachęcający. Możesz tutaj dodać do 100 znaków, w aktualnościach widocznych jest jednak zazwyczaj pierwsze 40 znaków
  • opis pina - tutaj możesz rozwinąć treść reklamy i poinformować użytkowników, czego dokładnie dotyczy Twój pin
  • link docelowy - tutaj podaj link (lub linki w przypadku karuzeli), do których kierować ma Twoja reklama

Kiedy wszystko będzie gotowe, opublikuj swojego pina.

Uwaga: Jeśli chcesz śledzić wyniki kampanii reklamowych w Google Analytics, UTM-y musisz dodać ręcznie do każdego linku. Linki możesz edytować już po publikacji pina.

Co z reklamami katalogowymi?

W przypadku remarketingu w kampanii z celem Sprzedaż katalogowa, nie tworzysz reklam w sensie dosłownym. Wybierając ten typ kampanii musisz liczyć się z faktem, że to, co oglądają Twoi odbiorcy jest w pełni zautomatyzowane. Nie wyświetlają się im reklamy, a grupy produktów z informacjami z katalogu. Twoim zadaniem jest dostarczyć odpowiednio przygotowany feed produktowy, wskazać grupę docelową, grupy produktów, które mają być wyświetlane i ewentualnie dodać parametry adresu URL do grup produktów - a te dodajesz zbiorczo. 

Formę, w jakiej zaprezentujesz produkty możesz wybrać z dwóch dostępnych opcji:

W kolekcji pin główny wybierasz Ty, natomiast odbiorca może rozwinąć daną reklamę, aby zobaczyć więcej produktów - te produkty jednak nadal dobierane będą automatycznie.

Wyniki sprzedażowe

Tak jak wspomnieliśmy na początku, reklamy na Pintereście to nie tylko zasięg i dużo wyświetleń, ale również sprzedaż. Poniżej prezentujemy przykładowe wyniki kampanii reklamowych dla naszych klientów - przyjęty model atrybucji, to 7 dni po kliknięciu (pina lub reklamy) lub 1 dzień po wyświetleniu (czyli tak, jak mierzy się też efektywność np. na Facebooku i TikToku). Screeny pochodzą bezpośrednio z Managerów Reklam klientów. Osiągany w kampaniach ROAS to 833% i 8479%! 

Jeden z klientów, których wyniki prezentujemy powyżej działa w branży sportowej, a drugi w FMCG, co też obala mit, że Pinterest sprawdza się tylko w branży home-decor. 

Podsumowanie

Odpowiednio prowadzone kampanie reklamowe na Pintereście mogą stanowić doskonałe źródło ruchu w Twojej witrynie o ile wiesz, jak w prawidłowy sposób je wykorzystać. Chociaż panel zarządzania kontem i kampaniami reklamowymi, a także sama struktura kampanii, przypomina te z Facebooka, sam proces doboru grup odbiorców, tworzenia reklam oraz optymalizacje wyglądają inaczej z uwagi na fakt, że na Pintereście znajduje się mniej użytkowników, a co za tym idzie - musimy podejmować inne działania, aby dostarczyć algorytmom odpowiednie dane. 

Kluczowym aspektem sukcesu w kampaniach reklamowych na Pintereście jest zrozumienie specyfiki tej platformy. Użytkownicy Pinteresta często poszukują inspiracji, pomysłów na różnego rodzaju projekty czy zakupy, co sprawia, że reklamy muszą być bardziej ukierunkowane na wizualne przekazy i kreatywność. Ponadto, analiza wyników i stałe dostosowywanie kampanii do zmieniających się potrzeb i zachowań odbiorców są niezbędne, aby osiągnąć pożądany ROI. W skrócie, sukces na Pintereście zależy nie tylko od technicznych aspektów kampanii (choć bez nich ani rusz), ale także od kreatywności, dopasowania do specyfiki odbiorcy oraz elastyczności w podejściu do strategii marketingowej.

Chcesz uruchomić Pinterest Ads dla swojej firmy?

Tak, chcę!

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157