Bezpłatna konsultacja

Po co i jak pisać opisy produktów - kompleksowy poradnik

Kategoria: Inne

Opisy produktów są jednym z podstawowych rodzajów treści, które spotykamy na stronach sklepów internetowych. To teksty, które widnieją na karcie produktu i informują nas o cechach czy właściwościach proponowanego asortymentu. W dzisiejszym wpisie zastanowimy się nad funkcjami takiego contentu, podpowiemy Wam także jak napisać dobry opis produktu i jak powinien być skonstruowany, by sprzedawać.

xZXd1.jpeg

Dlaczego warto przygotować dobry, profesjonalny opis produktu?

Google lubi treść. Dobrą unikalną treść. Dlatego, jeśli chcemy zaistnieć w wynikach wyszukiwania, koniecznie powinniśmy zrobić krok ku dobremu opisowi produktu. Taki content jest więc nieodłącznym elementem procesu pozycjonowania sklepu internetowego. Zoptymalizowany opis produktu pod kątem słów kluczowych, wpływa pozytywnie na pozycję w wyszukiwarce Google, a co za tym idzie na ruch organiczny.

Naszym głównym celem przy zakładaniu sklepu internetowego jest sprzedaż i stworzenie dochodowego biznesu. I tutaj opis produktu również odgrywa ważną rolę. Jest on jak sprzedawca, który w sklepie podpowiada nam czy dany produkt jest dla nas odpowiedni i czy spełni nasze oczekiwania. Przedstawia też wszelkie korzyści związane z zakupem i zachęca do wybrania właśnie tego produktu. Sprzedażowa rola łączy się bardzo z tym, w jaki sposób napisany jest opis produktu, jaka jest jego treść, długość i struktura.

Jak napisać opis produktu, który sprzedaje?

Przed przystąpieniem do tworzenia treści należy odpowiednio się do tego przygotować. Najpierw warto wypisać wszelkie cechy, którymi charakteryzuje się produkt i korzyści, które gwarantuje. Odpowiedz między innymi na takie pytania jak:

  • Jak działa mój produkt?
  • Kiedy można z niego skorzystać?
  • Jakie są jego mocne strony?
  • Z jakich materiałów jest zrobiony?
  • Dlaczego ktoś może chcieć go kupić?

Powyższe pytania dotyczą głównie samego produktu. Przygotowując się do tworzenia treści, należy jednak przeanalizować klientów, a także naszą konkurencję. Warto więc znaleźć odpowiedzi na takie pytania:

  • Kto kupuje/kto będzie chciał kupić mój produkt?
  • W jaki sposób konkurencja sprzedaje mój produkt? Jak tworzy treści?
  • Czym wyróżnia się na tle konkurencji?

Przeczytaj więcej o oryginalnych opisach produktów, które przełożyły się na widoczność.

Oprócz przygotowania merytorycznego niezbędne jest także wyszukanie odpowiednich słów kluczowych, które są istotne dla SEO. Słowa kluczowe zdobędziesz, korzystając z takich narzędzi jak Google Analytics, Senuto czy Semstorm.

opis produktu 1

Przykładowy opis produktu, który podkreśla cechy produktu i jego właściwości.

Cechy dobrego opisu produktu

Unikalny

Jeśli wydaje Ci się, że stworzenie jednego profesjonalnego opisu produktu i powielanie go kilkadziesiąt razy na stronie jest dobrym pomysłem - jesteś w dużym błędzie!

Duplikaty treści szybko wyłapywane są przez algorytmy Google. W takiej sytuacji wyszukiwarka może wybrać tylko jeden (kanoniczny) produkt z takiego zestawu stron do wyświetlania go w wynikach wyszukiwania, pomijając pozostałe. Jeśli więc nie chcesz, by na tablicy wyników widniało “Algorytmy 1:0 Sklep”, powinieneś:

  • Zadbać o niepowtarzalność każdego z opisów,
  • Unikać kopiowania opisów producenta czy konkurencji,
  • Nie powielać opisów z innych stron, ale też na inne strony, takie jak Allegro.

Jak przygotować kilkanaście czy kilkadziesiąt opisów, które różnią się tylko jednym parametrem?

Jeśli nasz czas czy budżet są ograniczone, proponujemy krótką redakcję treści (chociaż kilka zdań, najlepiej od góry), z zaznaczeniem wyróżniającej się cechy kolejnego opisywanego produktu (inny kolor, większy rozmiar, etc.).

Z odpowiednimi słowami kluczowymi

Content na naszej stronie powinien być bogaty (ale bez przesady!) w odpowiednie słowa kluczowe.

Frazy, są to słowa, które wpisują poszukujący w Google, by znaleźć konkretny produkt. Jeśli w naszym opisie krzeseł czy szkła do telefonu takie słowa padną, to zwiększamy szansę, że klient trafi właśnie do nas.

W tekście warto wplatać frazy z długiego ogona (“long tail”), które zazwyczaj składają się z kilku słów i są związane ze szczegółową charakterystyką czy specyfikacją produktu.

Długi ogon to frazy, które dotyczą:

  • cech produktu (kolor, materiał wykonania, wielkość),
  • zastosowania produktu (do czyszczenia, do pielęgnacji),
  • przeznaczenia (dla dzieci, amatorów, profesjonalistów).

Przykłady: rowerek trójkołowy dla 3 latka, preparat do pielęgnacji skóry naturalnej, damskie buty do biegania po terenie.

Zdecydowanie odradzamy jednak sztucznego wklejania w opis wszelkich możliwych fraz i wielokrotnego powtarzania ich! Zbyt duże nagromadzenie słów kluczowych w danym tekście po pierwsze może odrzucić klienta (tekst będzie nienaturalny), a po drugie może spowodować nałożenie na nas filtrów przez Google.

Słowa kluczowe powinny być wplecione naturalnie, nienachalnie, nie mogą sprawiać wrażenia niepotrzebnych i niepasujących do reszty treści. Dobrym pomysłem jest także odmiana fraz i stosowanie wyrazów bliskoznacznych.

Przy doborze odpowiednich fraz, mogą przydać się takie narzędzia jak:

- darmowe - Google Search Console, Keyword Planner, podpowiedzi Google,

- płatne - Semstorm, Senuto, Ahrefs.

Napisany odpowiednim językiem

Jeśli zastanawiasz się jak napisać dobry opis produktu, który sprzedaje, pomyśl czego Ty oczekiwałbyś od takiego opisu. Na pewno chciałbyś go zrozumieć, prawda?

Przygotowany przez Ciebie opis, powinien być napisany prostym językiem, który trafi do większości klientów. Nie przywiązuj więc zbyt dużej wagi do ozdobników, pięknych porównań i wybitnych metafor, ponieważ nie to wpływa na ostateczny zakup. Unikaj też specjalistycznych wyrażeń, które dla przeciętnego klienta mogą nic nie znaczyć.

Inną kwestią jest dobranie stylu do konkretnej grupy odbiorców. Jeśli cała komunikacja sklepu skierowana jest głównie do młodzieży i opiera się na luźnych sformułowaniach czy slangu, możesz zastosować je również w opisie. Bardziej formalny ton powinieneś zachować, jeśli Twoją grupą docelową są osoby starsze, lub związane z konkretną, poważną branżą. Stosowanie słów “wyczesany” czy “cool” w opisach ekskluzywnych kosmetyków dla dojrzałych kobiet nie jest dobrym pomysłem.

Zwróć też uwagę na to, czy sprzedawany produkt jest typowo kobiecy, czy przeznaczony głównie dla mężczyzn. Na kobiety bardziej działają emocje i obietnice (“krem sprawi, że będziesz wyglądała młodziej”), a na mężczyzn fakty ( “4 sekundy do setki!”).

Proponujemy też stosowanie zwrotów “Tobie”, a nie “Pani” - warto skrócić dystans i przybrać formę bardziej przyjacielską niż zdystansowaną (chyba że założenia firmy są inne).

Pamiętaj, tworzony przez Ciebie content powinien być spójny!

Gwarantujący zaspokojenie potrzeb czy rozwiązanie problemu

Profesjonalne opisy produktów powinny odpowiednimi środkami zachęcić do zakupu. Nie chodzi jednak o wypisanie po przecinku wszystkich funkcji i właściwości, tylko o zastosowanie języka korzyści, które działa na zmysły. Klient, po przeczytaniu takiego opisu powinien powiedzieć “Tego właśnie potrzebuję!”. Jak więc zachwalić produkt?

opis produktu 2

Fragment opisu działającego na zmysły.

Treść powinna skupiać się na jego użyteczności, stronie praktycznej i wykorzystaniu go w konkretnych sytuacjach.

Przyjmijmy, że tworzymy taki ciekawy i kreatywny opis produktu - w tym wypadku laptopa. Od producenta wiemy, że, ma on świetny procesor i dobrą kartę graficzną. Dobrze, ale co to oznacza? A między innymi to, że “najbardziej wymagające gry, będą chodziły płynnie, a doznania wizualne zachwycą. Zauważysz każdy detal (...)”.

Jeśli klient szuka komputera do gier, niech treść jasno wskazuje, że proponowany przez Ciebie sprzęt jest do gier idealny, że zaspokoi jego potrzebę, że musi go mieć!

Zwróć też uwagę na cechę produktu, która wyróżnia go na tle konkurencji (Unique Selling Proposition). Może proponowany komputer ma więcej pamięci RAM niż propozycje innej firmy?

Zastanawiasz się jak napisać opis produktu, który sprzedaje? Popracuj nad odpowiednim przedstawieniem korzyści.

opis produktu 3

Opis z wykorzystaniem nagłówka i języka korzyści.

Przejrzysty

Dłuższa jednolita treść jest często nieatrakcyjna dla potencjalnego klienta i utrudnia znalezienie najważniejszych dla niego informacji, dlatego unikajmy obszernego, niepodzielonego tekstu. Warto stosować więc:

  • śródtytuły - które podzielą tekst na określone sekcje,
  • krótsze akapity,
  • wypunktowania, wyliczenia - w których możemy zaprezentować najważniejsze cechy.

Ta cecha jest szczególnie istotna przy opisach dłuższych niż 800 znaków ze spacjami.

Pod opisem właściwym, możemy umieścić opis techniczny (na przykład w postaci tabelki), w którym przedstawimy podstawowe informacje: wagę, skład, kolor czy wymiary.

Zoptymalizowany

Warto zoptymalizować też tekst na stronie, by ten był jak najbardziej przyjazny wyszukiwarkom:

  • nazwa produktu oznaczona jako H1 z zawartym słowem kluczowym,

Nazwa nie powinna być za długa i dobrze, jeśli zawiera jakąś cechę danego produktu, na przykład kolor, przeznaczenie czy rozmiar.

  • śródtytuły w opisie oznaczone jako H2, a podtytuły jako H3,

Zawarcie słów kluczowych w nagłówkach H2 czy H3 może wpłynąć pozytywnie na ich pozycję w wyszukiwarce Google.

  • zdjęcia powinny być uzupełnione o atrybut “alt”,

Tekst alternatywny pozwoli powiązać grafikę ze słowami kluczowymi.

  • wprowadzone linkowanie wewnętrzne,

Opis produktu jest dobrą okazja do wzmocnienia ważnych stron w sklepie (na przykład kategorii, w której znajduje się produkt lub producenta).

opis produktu 4

Przykładowy opis produktu z językiem korzyści i poprawną, ciekawą strukturą.

Ile znaków powinien zawierać opis produktu?

Nie ma oficjalnie przyjętej minimalnej czy maksymalnej liczby znaków, którą powinien mieć opis produktu, choć najczęściej widzimy opisy na 800, 1000 i 1500 znaków ze spacjami.

To ile znaków powinien mieć opis produktu zależy w dużej mierze od:

  • asortymentu - w każdym opisie powinniśmy zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje, które mogą zainteresować potencjalnego klienta. Dlatego to w dużym stopniu rodzaj produktu determinuje długość tekstu. Znacznie więcej można przecież napisać o nowoczesnym telefonie z kilkudziesięcioma funkcjami i parametrami niż o śrubce czy łyżce stołowej. Przy produktach z dużymi możliwościami (na przykład sprzęt AGD, RTV, hulajnogi, rowery i inne), bez problemu dobry copywriter stworzy teksty o długości 2000, 3000, a nawet 5000 znaków ze spacjami. Takie długie i często kreatywne opisy produktów mogą być sposobem na zwiększenie sprzedaży, dzięki rozwianiu wszelkich wątpliwości klienta przy jednoczesnym nagromadzeniu odpowiedniej liczby fraz kluczowych.
  • copywritera - jak wspomnieliśmy, dobry copywriter potrafi napisać nawet długi tekst, który nie straci na wartości merytorycznej i “estetycznej”. To w pewnym stopniu od jego umiejętności, znajomości tematu i tak zwanego flow zależy sprzedaż. Dlatego, jeśli mamy dobrą osobę piszącą, a produkt nadaje się do dłuższego rozpisania, to nie powinniśmy ograniczać się do 800 czy 1000 znaków.
  • budżetu - żeby uniknąć duplikatów i wpłynąć pozytywnie na ruch, widoczność i sprzedaż warto tworzyć unikalne opisy. O ile mamy czas, umiejętności i chęci, możemy takie opisy tworzyć sami. Jeśli jednak brakuje jednego z tych trzech filarów, warto zlecić takie opisy profesjonaliście. Koszty opisu oscylują w granicach od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu złotych za 1000 znaków, w zależności oczywiście od branży i wymagań co do opisu.

Zobacz również Case Study: Jak tworzyć opisy produktu, by dobrze się pozycjonowały

Tworzymy opis produktu - podsumowanie

Dobre i kreatywne opisy produktów mogą mieć duży, pozytywny wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu, generowanie ruchu, a także na sprzedaż. Jeśli chcesz przystąpić do pisania opisów, produktów musisz pamiętać o kilku kwestiach:

  1. Przeanalizuj swój produkt pod kątem wartościowych cech i właściwości, które mogą zainteresować klienta.
  2. Podpatrz działania konkurencji.
  3. Dobierz odpowiednie frazy kluczowe.
  4. Pomyśl nad odpowiednim językiem, pasującym do Twojej grupy odbiorców.
  5. Zastosuj język korzyści.
  6. Wykorzystaj nagłówki, akapity, wyliczenia i pogrubienia.
  7. Zoptymalizuj treść pod SEO.

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!