Opisy produktów są jednym z podstawowych rodzajów treści, które spotykamy na stronach sklepów internetowych. To teksty, które widnieją na karcie produktu i informują nas o cechach czy właściwościach proponowanego asortymentu. W dzisiejszym wpisie zastanowimy się nad funkcjami takiego contentu, podpowiemy Wam także jak napisać dobry opis produktu i jak powinien być skonstruowany, by sprzedawać.
Google lubi treść. Dobrą unikalną treść. Dlatego, jeśli chcemy zaistnieć w wynikach wyszukiwania, koniecznie powinniśmy zrobić krok ku dobremu opisowi produktu. Taki content jest więc nieodłącznym elementem procesu pozycjonowania sklepu internetowego. Zoptymalizowany opis produktu pod kątem słów kluczowych, wpływa pozytywnie na pozycję w wyszukiwarce Google, a co za tym idzie na ruch organiczny.
Naszym głównym celem przy zakładaniu sklepu internetowego jest sprzedaż i stworzenie dochodowego biznesu. I tutaj opis produktu również odgrywa ważną rolę. Jest on jak sprzedawca, który w sklepie podpowiada nam czy dany produkt jest dla nas odpowiedni i czy spełni nasze oczekiwania. Przedstawia też wszelkie korzyści związane z zakupem i zachęca do wybrania właśnie tego produktu. Sprzedażowa rola łączy się bardzo z tym, w jaki sposób napisany jest opis produktu, jaka jest jego treść, długość i struktura.
Przed przystąpieniem do tworzenia treści należy odpowiednio się do tego przygotować. Najpierw warto wypisać wszelkie cechy, którymi charakteryzuje się produkt i korzyści, które gwarantuje. Odpowiedz między innymi na takie pytania jak:
Powyższe pytania dotyczą głównie samego produktu. Przygotowując się do tworzenia treści, należy jednak przeanalizować klientów, a także naszą konkurencję. Warto więc znaleźć odpowiedzi na takie pytania:
Przeczytaj więcej o oryginalnych opisach produktów, które przełożyły się na widoczność.
Oprócz przygotowania merytorycznego niezbędne jest także wyszukanie odpowiednich słów kluczowych, które są istotne dla SEO. Słowa kluczowe zdobędziesz, korzystając z takich narzędzi jak Google Analytics, Senuto czy Semstorm.
Przykładowy opis produktu, który podkreśla cechy produktu i jego właściwości.
Jeśli wydaje Ci się, że stworzenie jednego profesjonalnego opisu produktu i powielanie go kilkadziesiąt razy na stronie jest dobrym pomysłem - jesteś w dużym błędzie!
Duplikaty treści szybko wyłapywane są przez algorytmy Google. W takiej sytuacji wyszukiwarka może wybrać tylko jeden (kanoniczny) produkt z takiego zestawu stron do wyświetlania go w wynikach wyszukiwania, pomijając pozostałe. Jeśli więc nie chcesz, by na tablicy wyników widniało “Algorytmy 1:0 Sklep”, powinieneś:
Jak przygotować kilkanaście czy kilkadziesiąt opisów, które różnią się tylko jednym parametrem?
Jeśli nasz czas czy budżet są ograniczone, proponujemy krótką redakcję treści (chociaż kilka zdań, najlepiej od góry), z zaznaczeniem wyróżniającej się cechy kolejnego opisywanego produktu (inny kolor, większy rozmiar, etc.).
Content na naszej stronie powinien być bogaty (ale bez przesady!) w odpowiednie słowa kluczowe.
Frazy, są to słowa, które wpisują poszukujący w Google, by znaleźć konkretny produkt. Jeśli w naszym opisie krzeseł czy szkła do telefonu takie słowa padną, to zwiększamy szansę, że klient trafi właśnie do nas.
W tekście warto wplatać frazy z długiego ogona (“long tail”), które zazwyczaj składają się z kilku słów i są związane ze szczegółową charakterystyką czy specyfikacją produktu.
Długi ogon to frazy, które dotyczą:
Przykłady: rowerek trójkołowy dla 3 latka, preparat do pielęgnacji skóry naturalnej, damskie buty do biegania po terenie.
Zdecydowanie odradzamy jednak sztucznego wklejania w opis wszelkich możliwych fraz i wielokrotnego powtarzania ich! Zbyt duże nagromadzenie słów kluczowych w danym tekście po pierwsze może odrzucić klienta (tekst będzie nienaturalny), a po drugie może spowodować nałożenie na nas filtrów przez Google.
Słowa kluczowe powinny być wplecione naturalnie, nienachalnie, nie mogą sprawiać wrażenia niepotrzebnych i niepasujących do reszty treści. Dobrym pomysłem jest także odmiana fraz i stosowanie wyrazów bliskoznacznych.
Przy doborze odpowiednich fraz, mogą przydać się takie narzędzia jak:
- darmowe - Google Search Console, Keyword Planner, podpowiedzi Google,
- płatne - Semstorm, Senuto, Ahrefs.
Jeśli zastanawiasz się jak napisać dobry opis produktu, który sprzedaje, pomyśl czego Ty oczekiwałbyś od takiego opisu. Na pewno chciałbyś go zrozumieć, prawda?
Przygotowany przez Ciebie opis, powinien być napisany prostym językiem, który trafi do większości klientów. Nie przywiązuj więc zbyt dużej wagi do ozdobników, pięknych porównań i wybitnych metafor, ponieważ nie to wpływa na ostateczny zakup. Unikaj też specjalistycznych wyrażeń, które dla przeciętnego klienta mogą nic nie znaczyć.
Inną kwestią jest dobranie stylu do konkretnej grupy odbiorców. Jeśli cała komunikacja sklepu skierowana jest głównie do młodzieży i opiera się na luźnych sformułowaniach czy slangu, możesz zastosować je również w opisie. Bardziej formalny ton powinieneś zachować, jeśli Twoją grupą docelową są osoby starsze, lub związane z konkretną, poważną branżą. Stosowanie słów “wyczesany” czy “cool” w opisach ekskluzywnych kosmetyków dla dojrzałych kobiet nie jest dobrym pomysłem.
Zwróć też uwagę na to, czy sprzedawany produkt jest typowo kobiecy, czy przeznaczony głównie dla mężczyzn. Na kobiety bardziej działają emocje i obietnice (“krem sprawi, że będziesz wyglądała młodziej”), a na mężczyzn fakty ( “4 sekundy do setki!”).
Proponujemy też stosowanie zwrotów “Tobie”, a nie “Pani” - warto skrócić dystans i przybrać formę bardziej przyjacielską niż zdystansowaną (chyba że założenia firmy są inne).
Pamiętaj, tworzony przez Ciebie content powinien być spójny!
Profesjonalne opisy produktów powinny odpowiednimi środkami zachęcić do zakupu. Nie chodzi jednak o wypisanie po przecinku wszystkich funkcji i właściwości, tylko o zastosowanie języka korzyści, które działa na zmysły. Klient, po przeczytaniu takiego opisu powinien powiedzieć “Tego właśnie potrzebuję!”. Jak więc zachwalić produkt?
Fragment opisu działającego na zmysły.
Treść powinna skupiać się na jego użyteczności, stronie praktycznej i wykorzystaniu go w konkretnych sytuacjach.
Przyjmijmy, że tworzymy taki ciekawy i kreatywny opis produktu - w tym wypadku laptopa. Od producenta wiemy, że, ma on świetny procesor i dobrą kartę graficzną. Dobrze, ale co to oznacza? A między innymi to, że “najbardziej wymagające gry, będą chodziły płynnie, a doznania wizualne zachwycą. Zauważysz każdy detal (...)”.
Jeśli klient szuka komputera do gier, niech treść jasno wskazuje, że proponowany przez Ciebie sprzęt jest do gier idealny, że zaspokoi jego potrzebę, że musi go mieć!
Zwróć też uwagę na cechę produktu, która wyróżnia go na tle konkurencji (Unique Selling Proposition). Może proponowany komputer ma więcej pamięci RAM niż propozycje innej firmy?
Zastanawiasz się jak napisać opis produktu, który sprzedaje? Popracuj nad odpowiednim przedstawieniem korzyści.
Opis z wykorzystaniem nagłówka i języka korzyści.
Dłuższa jednolita treść jest często nieatrakcyjna dla potencjalnego klienta i utrudnia znalezienie najważniejszych dla niego informacji, dlatego unikajmy obszernego, niepodzielonego tekstu. Warto stosować więc:
Ta cecha jest szczególnie istotna przy opisach dłuższych niż 800 znaków ze spacjami.
Pod opisem właściwym, możemy umieścić opis techniczny (na przykład w postaci tabelki), w którym przedstawimy podstawowe informacje: wagę, skład, kolor czy wymiary.
Warto zoptymalizować też tekst na stronie, by ten był jak najbardziej przyjazny wyszukiwarkom:
Nazwa nie powinna być za długa i dobrze, jeśli zawiera jakąś cechę danego produktu, na przykład kolor, przeznaczenie czy rozmiar.
Zawarcie słów kluczowych w nagłówkach H2 czy H3 może wpłynąć pozytywnie na ich pozycję w wyszukiwarce Google.
Tekst alternatywny pozwoli powiązać grafikę ze słowami kluczowymi.
Opis produktu jest dobrą okazja do wzmocnienia ważnych stron w sklepie (na przykład kategorii, w której znajduje się produkt lub producenta).
Przykładowy opis produktu z językiem korzyści i poprawną, ciekawą strukturą.
Nie ma oficjalnie przyjętej minimalnej czy maksymalnej liczby znaków, którą powinien mieć opis produktu, choć najczęściej widzimy opisy na 800, 1000 i 1500 znaków ze spacjami.
To ile znaków powinien mieć opis produktu zależy w dużej mierze od:
Zobacz również Case Study: Jak tworzyć opisy produktu, by dobrze się pozycjonowały
Dobre i kreatywne opisy produktów mogą mieć duży, pozytywny wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu, generowanie ruchu, a także na sprzedaż. Jeśli chcesz przystąpić do pisania opisów, produktów musisz pamiętać o kilku kwestiach:
NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157