Blog Traffic Trends

Po co mi content, czyli jak zwiększyć sprzedaż przez treść!

W 2011 roku miałem okazję pracować nad graficzną ulotką przedstawiającą portfolio naszych usług. Pamiętam, że na pierwszej stronie padło hasło „Content is king”. Po kolejnych siedmiu latach wiele osób promujących swoje internetowe biznesy nadal jest zdziwionych tym, że trzeba tworzyć unikalne treści! Z czego to wynika?

Moim zdaniem, z dwóch rzeczy. Coraz rzadziej powodem takiej sytuacji jest brak wiedzy. Dotyczy to zwłaszcza osób, które sprzedaż internetową prowadzą od wielu lat. Nie ma możliwości by podczas współpracy z agencjami czy wizyt na szkoleniach i konferencjach nie usłyszeli tego, że „trzeba pisać”. Za to coraz częściej powodem zdziwienia jest przykre doświadczenie. Bardzo dużo firm postanowiło pisać, tworzyć, publikować, blogować i… nic. Tony contentu i tysiące znaków nie dały nic, więc strategię porzucono.

Sami wielokrotnie widzieliśmy taką sytuację gdy nasi Klienci prowadzili bloga, a w końcu pomysł porzucali bo statystyki jakie generował wyglądały mniej więcej tak:

 

Na każdym kroku agencje odpowiedzialne zwłaszcza za SEO sklepów i stron walczą z Klientem o treść rozwijając również własne kompetencje z zakresu tworzenia treści. Opisy produktów – musisz mieć długie i unikalne. Opisy kategorii – jak najwyżej i jak najdłuższe. Blog – regularnie! Poradniki – jak najwięcej! Wszystko tworzone w chaosie, na szybko i z doskoku, co powoduje, że „Król” zamiast budować swoje Królestwo, poległ i ledwo dycha.

Elias Fiigenschou, Bergen Kunstmuseum „The Dead King Christian IV”

Na szczęście są też przypadki skrajnie odmienne. Wystarczy potraktować treści jako strategiczny obszar swojej działalności i wejść „w buty” swoich Klientów, a można uzyskać naprawdę dobre rzeczy:

Jak to zrobić? Nie ma jednej i złotej reguły, która sprawdzi się zawsze. Warto jednak przemyśleć kilka kroków:

1) Jakich informacje o Twoich produktach interesują Twoich Klientów? Co muszą wiedzieć? Co może ich namówić do zakupu?

2) Jakie są najczęstsze pytania, które dostajesz na maila, komunikator, telefon? Zbierz je i potraktuj jako darmowy feedback od Klientów dotyczący tematów poradników.

3) Eksponuj swoje treści tak by ułatwić Klientom podjęcie decyzji!

4) Zorientuj się czego szukają Twoi Klienci!

Niewyobrażalne dla mnie są zaniedbania, które nadal bardzo często spotykamy w sklepach internetowych. Wyobrażacie sobie sklep meblowy, który w opisach produktów nie umieszcza wymiarów mebla? Wyobrażacie sobie sklep sprzedający nawilżacze powietrza, który w żadnym miejscu nie informuje czym się różnią różne typy nawilżaczy i który najlepiej sprawdzi się w małym mieszkaniu / domu / biurze? Wyobrażacie sobie sklep z produktami spożywczymi, który wcale nie opisuje produktów i nie podaje ich składu?

Wyobrazić sobie ciężko, ale takie projekty widziałem. Wtedy nawet najlepszy marketing nie pomoże!

Musicie w swojej strategii contentowej stać się ekspertem w swojej branży. Opisać produkty w jak najmniejszych szczegółach, dołożyć opinie ekspercką, wyjaśniać zagadnienia trudne dla Klientów na swoim blogu i tworzyć poradniki, które pozwolą bezboleśnie przejść Twoim Klientom przez proces wyboru. Bo jeśli nie, to pójdą tam, gdzie ktoś to zrobił. Nie wierzysz?

Pojedź do najbliższej Galerii Handlowej i wejdź do na przykład dwóch sklepów odzieżowych. W pierwszym obsługa nie zareaguje na Twoje wejście, a każde Twoje pytanie spotka się z reakcją w postaci rzuconego przelotem „Nie wiem”. W drugim przywita Cię miła obsługa, która doradzi, powie o obecnych trendach i zrobi wszystko by doświadczenie zakupowe było jak najlepsze. Który sklep wybierzesz?

No właśnie. I teraz wróć do swojego sklepu internetowego i wyobraź sobie konsumenta, który chce coś kupić, bo np. potrzebuje produktu z danej kategorii, ale nie wie jeszcze jakiego. Odnajdzie się w Twoim sklepie bez problemu? Znajdzie informację, które pozwolą mu dokonać dobrego wyboru? Jeśli nie, to tracisz sporo potencjału sprzedażowego! I nie mów, że „zawsze może zadzwonić i zapytać”. Robi to mniejszość, bo nie po to powstały zakupy internetowe umożliwiające dokonanie transakcji o 3 w nocy, by zawsze sięgać po telefon.

Podsumowując – inwestycja w treści jak najbardziej ma sens. Musisz:

– wyczerpująco opisywać swoje produkty

– tworzyć przydatne poradniki reagując na realne wątpliwości swoich Klientów

– inspirować swoich potencjalnych Klientów pokazując im branżowe trendy, rankingi i najpopularniejsze produkty

Jeśli to stanie się Twoją strategią, to na pewno nie pożałujesz zainwestowanego czasu lub pieniędzy w treści!

Dodaj komentarz

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę, a także za obsługę wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy