Podsumowanie ’16 / Prognoza ’17: SEO

SEO

W 2016 wiele się działo w wynikach organicznych – zarówno desktopowych, jak i mobilnych.

W ciągu roku mogliśmy obserwować wiele zmian w samej prezentacji wyników organicznych. Część z nich pojawiała się tylko przez jakiś czas, inne pozostają widoczne do dnia dzisiejszego. Mogliśmy m.in. obserwować testy dotyczące różnych kolorów czy odstępów między kolejnymi wynikami wyszukiwania.

Kluczową zmianą w widoku wyników wyszukiwania było usunięcie reklam AdWords z prawej kolumny i zwiększenie limitu górnych linków sponsorowanych do 4. Tak, jest to zmiana AdWordsowa, jednak jak nietrudno się domyśleć, dotknęła ona również wyniki organiczne, które po prostu spadły niżej. Mało tego, w niektórych zapytaniach widzimy np. 8 standardowych wyników organicznych, a nie 10, co jeszcze do niedawna było twardą regułą.

Nowym i ciekawym elementem wdrożonym przez giganta z Mountain View do bezpłatnych wyników wyszukiwania był Answer Box, czyli odpowiedź wyszukiwarki na wpisane zapytanie, zaczerpnięta z zewnętrznej strony internetowej.

co-to-jest-page-rank-szukaj-w-google

W wynikach mobilnych niełatwo nie zauważyć oznaczenia AMP (czyli przyspieszonych stron mobilnych) oraz zdjęć w snippetach.

mobile

Dobiegający końca rok przyniósł nam nie tylko nowy wygląd wyników wyszukiwania, ale również przełomową zmianę w ustalaniu rankingu stron w wyszukiwarce Google, wiele nowych narzędzi ułatwiających pracę, zaktualizowanie wytycznych dotyczących budowy stron internetowych, a także zapowiedzi dalszych kroków  w celu ulepszania wyszukiwarki. Prześledźmy to jeszcze raz.

Aktualizacja wytycznych dla webmasterów

Na początku roku Google zaktualizował swoje wytyczne dla webmasterów. W samym algorytmie nic się nie zmieniło, jednak kilka nowych wskazówek przykuło uwagę pozycjonerów. Wśród nowych zaleceń znalazły się m.in.

  • zabezpieczenie połączenia witryny za pomocą protokołu HTTPS;
  • przystosowanie witryny do urządzeń mobilnych, a także do osób z wadą wzroku;
  • umieszczanie najważniejszych treści w domyślnym widoku strony – tutaj poniekąd wyjaśniła się kwestia sporna: czy Google bierze pod uwagę treści po rozwinięciu przyciskiem “czytaj więcej”. Poniekąd, ponieważ jest to tylko propozycja, a ukryte elementy w domyślnym widoku i tak Google potrafi odczytać, mogą mieć one jedynie mniejsza wartość;
  • ograniczenie liczby linków wewnętrznych do kilku tysięcy.

Wiele z tych zaleceń (jak SSL, czy wersja mobilna) Google przekazywał już (i to bardzo dobitnie) dużo wcześniej, jednak w styczniu zostały one wpisane do oficjalnych materiałów Pomocy Google.

Aktualizacje algorytmu Google

Rok 2016 minął nam pod znakiem oczekiwania na aktualizację Pingwina, algorytmu odpowiadającego za jakość linków. Miało się to wydarzyć już w zeszłym roku, jednak data została oficjalnie przełożona na 2016. Pierwsze przypuszczenia pojawiły się już styczniu, kiedy to obserwowaliśmy duże zmiany w SERP-ach.

algoroo

Dane z Algoroo.com

Po trzymającym w napięciu (dla niektórych nawet irytującym) oczekiwaniu na informację od pracowników Google okazało się, że owszem, aktualizacja była, ale to jeszcze nie Pingwin. I tak bez większych wahań w SERP-ach dotarliśmy do września, kiedy to zaczęło się coś dziać – cała branża SEO obserwowała gwałtowne wzrosty i spadki.

W końcu 23 września na oficjalnym blogu Google ukazała się tak długo wyczekiwana wiadomość roku – update algorytmu Pingwin. Była to już czwarta duża aktualizacja tego algorytmu, jednak bardzo różniła się od poprzednich. Pingwin stał się bowiem integralną częścią głównego algorytmu Google, a to oznacza działanie w czasie rzeczywistym. Dodatkowo Google zapowiedział, że nie będzie karał całej domeny za spam, a jedynie konkretne podstrony, których dotyczy problem złych linków.

Rok 2016 rokiem Mobile?

Rok mobile jest póki co uniwersalnym określeniem, ponieważ zarówno poprzedni 2015, jak i nadchodzący 2017 również można tak nazwać. Jednak każdy z nich otrzymuje takie miano z innego powodu. W kwietniu 2015 miał miejsce pierwszy update mobile-friendly, a co nowego przyniósł nam rok 2016 w zakresie wyników organicznych?

W maju miał miejsce drugi update algorytmu w mobilnych wynikach wyszukiwania, którego założeniem był jeszcze większy wpływ wersji mobilnej na pozycje w wyszukiwarce mobilnej. Oczywiście tak jak w przypadku kwietniowej aktualizacji, Google wcześniej informował o tym na swoim blogu oraz wysyłał wiadomości za pośrednictwem Google Search Console, aby dać czas właścicielom witryn na przystosowanie ich stron. Cała ta akcja, jak i wprowadzone update’y mogłyby się wydawać jedynie straszakami dla webmasterów, ponieważ z perspektywy czasu trudno nazwać te wydarzenia Mobilegeddonem. Ten jednak może w końcu nastąpić.  

W listopadzie tego roku Google zapowiedział przełomową zmianę w algorytmie – mobile-first. Oznacza to, że na podstawie sygnałów z mobilnej wersji witryn będzie ustalany ranking stron, zarówno na urządzeniach przenośnych, jak i na desktopie. Może to oznaczać wielka rewolucję w SERP-ach. Po więcej informacji na temat mobile-first odsyłamy do naszego wpisu.

Trzecim wydarzeniem integrującym w mobilne wyniki wyszukiwania w 2016 było wdrożenie technologii AMP (The Accelerated Mobile Pages). Mówiąc najprościej, AMP to jeszcze szybsze strony mobilne. Początkowo oznaczenie wersji AMP mogliśmy obserwować jedynie w karuzeli newsów i tylko w Google.com. Dzisiaj oznaczenie stron AMP znajdziemy również w Polsce, także przy standardowych wynikach wyszukiwania.

amp-pojedynczy

Narzędzia Googlowskie

W 2016 Google był dla nas łaskawy w kwestii nowych narzędzi oraz funkcji w istniejących już narzędziach, w większości powiązanych z powyższymi wydarzeniami. Z najważniejszych warto wymienić:

Żeby nie było tak kolorowo – Google nie tylko daje, ale czasem też zabiera. Oto, co o nam zabrał w tym roku:

  • planer słów kluczowych – co prawda jest to narzędzie AdWordsowe, ale bardzo często wykorzystywane w działaniach SEO, głównie w celu oszacowania miesięcznej liczby fraz kluczowych – funkcjonalność narzędzia jest obecnie bardzo okrojona dla kont, które nie mają aktywnej kampanii AdWords;
  • raport Słowa kluczowe w treści w Google Search Console;
  • wartość PageRank z Toolbar – co prawda PR nie był już aktualizowany od dłuższego czasu, ale mieliśmy wgląd w ostatnią upublicznioną wartość tego algorytmu. Te dane zostały wyłączone, co nie oznacza, że Page Rank już nie istnieje.

A co nas czeka w 2017?

Obserwując kolejne kroki Google w celu ulepszania wyników wyszukiwania, widzimy, że najważniejszy jest użytkownik. Choć w teorii zawsze tak było, teraz działania te obejmują coraz szerszy zakres. Strona ma być użyteczna na smartfonach, ma się szybko ładować, ma dostarczać wartościowe treści. Co się zatem wydarzy w nadchodzącym roku?

Już w styczniu niektórzy właściciele stron internetowych mogą być niemile zaskoczeni. Przypomnijmy, że w sierpniu Google zapowiedział nakładanie kar na strony, które wyświetlają irytujące pop-upy.

Rok 2017 będzie miał dużą szansę na bycie kolejnym Rokiem Mobile w SEO – tym właściwym, o ile Google rzeczywiście wdroży zapowiedziany “mobile-first”. Posiadanie strony przystosowanej do urządzeń przenośnych może mieć wówczas ogromny wpływ na ranking wyników wyszukiwania.

Coraz większe znaczenie będzie miała szybkość ładowania stron, czego Google również nie ukrywa. Jeszcze bardziej zwiększy się popularność wyszukiwania głosowego, a co za tym idzie wzrośnie udział zapytań bardziej rozbudowanych. Dlatego priorytetem wciąż będą wartościowe treści, odpowiadające na tego typu zapytania. Tegoroczna aktualizacja Pingwina może również (i w końcu) wprowadzić inne podejście do linkowania stron.

Google zaskakuje nie od dziś, więc tak naprawdę wydarzyć się może dużo więcej… Czekamy z niecierpliwością!

Dodaj komentarz

Karolina Morawiak

Karolina Morawiak

Manager SEO w Traffic Trends od 2012. Setki audytów, tysiące optymalizacji i zdobytych linków pozwoliły jej zbudować skuteczny i zgrany zespół specjalistów. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek oraz literatury faktu.

Wyszukiwarka

Popularne wpisy

Jak prowadzić fan page na Facebooku?

Top 10 trendów w e-commerce na rok 2014 – co nas czeka?

AKTUALIZACJA: Sklep na fan page’u i produkty w postach – odrodzenie F-Commerce czy pułapka?

9 nowych kanałów social media dla Twojej firmy w ofercie!

Rekomendacje

Z firmą Traffic Trends współpracujemy w zakresie kompleksowej obsługi marketingowej naszego sklepu internetowego UlubionaBielizna.pl.

Jesteśmy zadowoleni ze współpracy, komunikacji i świadczonych usług. Polecamy firmę Traffic Trends jako rzetelnego, uczciwego i doświadczonego partnera w zakresie pozycjonowania stron, obsługi social media oraz innych usług marketingowych.

Małgorzata Gromadowska

Traffic Trends podchodzi do swojej pracy z wielką dbałością.

Dostaliśmy wiele wytycznych SEO odnośnie naszego sklepu, obserwujemy także, że firma prowadzi szerokie akcje odnośnie SEM, a wszystko to przekłada się na stały wzrost odsłon naszego sklepu.

Jakub Peter - MamaPlus.pl

Celem podjęcia współpracy z Traffic Trends było odświeżenie charakteru profilu firmy na Facebooku i cel ten został osiągnięty!

W związku z tym zdecydowanie polecam tę firme jako partnera, który dba o interes klienta.

dr Janusz Kozłowski - InterVista Sp. z o.o.

Współpraca z Traffic Trends opiera się na bardzo ważnych dla mnie elementach.

Konkretny i prosty sposób komunikacji oraz szybkie i efektywne działanie. W całym natłoku obowiązków czasami nasze wspólne działania trzeba ograniczyć do minimum i to bardzo ważne, kiedy kontakt jest rzeczowy i sprawny.

Przemysław Szewczyk - Sport Team

Traffic Trends to rzetelna firma, która znacząco zwiększyła ruch na naszej stronie.

Zespół Traffic Trends jest zaangażowany i kompetentny. Szczerze polecamy współpracę z nimi.

Jakub Milewski - Frisco

Traffic Trends to firma godna zaufania, fachowo i rzetelnie wykonująca zlecone im prace.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą. Szczerze rekomendujemy sklepom internetowym współpracę z Traffic Trends.

Paweł Fornalski - IAI S.A.

Pozycjonowaniem i reklamą w google możesz zająć się sam, tylko po co?

Zleć to profesjonalistom, a swoje siły poświęć na to, na czym się znasz najlepiej - w naszym przypadku na sprzedaży. Dzięki Traffic Trends jesteśmy w czołówce na kluczowe dla nas frazy, zaś reklama w Google w końcu przynosi zysk. Polecamy z czystym sumieniem!

Michał Bola - DomowyStomatolog.pl

Z największą przyjemnością mogę polecić usługi firmy Traffic Trends.

Zatrudnieni tam wykwalifikowani specjaliści fachowo pozycjonowali prowadzony przez moją firmę sklep internetowy oraz administrowali kampanię adWords. Mogłem liczyć również na kompleksowe doradztwo.

Marcin Bator - Bator Retail

Firmę Traffic Trends charakteryzuje profesjonalizm, doskonały kontakt z Klientem oraz wysoka skuteczność realizowanych kampanii.

Rzetelne podejście do Klienta oraz troska o realizację ich celów powodują, iż współpraca z Traffic Trends jest zorientowana strategicznie i długoterminowo. Zdecydowanie polecam wszystkim potencjalnym Klientom!

Paweł Tomkiewicz - Skorzana.com, ButyRaj.pl

Jesteśmy zadowoleni z jakości świadczonych przez Traffic Trends usług.

Dzięki pozycjonowaniu jesteśmy bardziej widoczni dla potencjalnych klientów, co oczywiście przekłada się na liczbę zamówień. Indywidualne podejście do klienta, fachowa pomoc i obsługa to cechy wyróżniające Traffic Trends na tle konkurencji.

Marek Zegadło - StółPlusKrzesła.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów oraz zaangażowania w pozycjonowanie naszego sklepu.

Współpraca jest nie tylko satysfakcjonująca, ale w pełni przejrzysta – żadne pytanie nie pozostaje bez odpowiedzi, a bezproblemowy i szybki kontakt ułatwia wdrażanie nowych pomysłów. Efekty współpracy są zgodne z naszymi oczekiwaniami i bez wątpliwości możemy polecić ją innym.

Katarzyna Zbrojkiewicz - DanHen

Początkowo obawiałam się powierzyć fan page agencji, jednak ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę!

Traffic Trends z łatwością odnalazł się w niszowej tematyce mojego sklepu i profesjonalnie zajął się kompleksową komunikacją i moderacją treści na sklepowym profilu na Facebooku. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie firmowego fan pagea, nie wahaj się i zleć to specjalistom.

Magdalena Liberda - FrancuskaWeranda.pl

Traffic Trends to bardzo rzetelna firma, która zdecydowanie stawia na zadowolenie swoich klientów.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z usług firmy i zaangażowania, jakie wkładają w swoją pracę.

Michał Rak - Konesso.pl

Traffic Trends to solidna firma, która znacznie poprawiła jakość odwiedzin mojego sklepu oraz zwiększyła konwersję.

Kontakt z firmą jest wyśmienity. Dominującą cechą Traffic Trends jest wysoka dbałość o szczegóły. Polecam!

Adam Lizuraj - Obuwie-Lizuraj.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends zaowocowała wzrostem sprzedaży naszych produktów.

Kreatywne rozwiązania, starannie dobrane narzędzia reklamowe oraz indywidualne podejście sprawiło, że jesteśmy obecnie wiodącym sklepem z militariami w Polsce. Efektywne pozycjonowanie to też rezultat jasnej i rzeczowej komunikacji. Serdecznie dziękujemy za profesjonalna obsługę na najwyższym poziomie.

Tomasz Grzybowski - Milworld.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Traffic Trends.

Dzięki TT zwiększyła się nam znacząco sprzedaż na stronie. Polecamy tą firmę jako rzetelnego partnera, który dba o interesy swojego klienta.

Małgorzata Budzyńska - Partybudziki.pl

Od samego początku naszej współpracy z Traffic Trends jesteśmy zadowoleni ze świadczonych nam usług.

Firma wykazuje się rzetelnością i kompetencją w swojej branży, a co najważniejsze, rezultaty widać nie tylko w statystykach, ale również w faktycznej sprzedaży. Serdecznie polecam wszystkim, którzy cenią sobie profesjonalizm oraz liczą na długoletnie i owocne partnerstwo.

Tomasz Morawski - Buff

Profesjonaliści pod każdym względem.

Rzetelna obsługa klienta, ogromne zaangażowanie i bardzo szeroka oferta. Przez pierwsze miesiące naszej współpracy odczuliśmy ogromny wzrost zainteresowania naszą firmą. Szczerze polecamy!

Dawid Wolniak - Audiotop

Współpracujemy z firmą Traffic Trends już od ponad dwóch lat.

W naszych kontaktach szczególnie cenimy sprawną komunikacje i rzetelne podejście do powierzonych zadań. Jeśli szukają Państwo profesjonalnej ​i​ godnej zaufania agencji zajmującej się pozycjonowaniem polecamy Traf​fic​ Trends.

​Marek Herbert - Grupa Dezigno

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od początku 2012 roku.

Szczerze polecamy współpracę w zakresie pozycjonowania. Wysoki poziom przygotowania merytorycznego, szybkie reakcje na zmiany wprowadzane przez Googlea, a także błyskawiczny i pomocny kontakt to rzeczy, które gwarantują nam udaną współpracę.

Dorota Majcher - Vubu.pl

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od 2013 roku.

Jest to godny polecenia partner, doskonale zorientowany w specyficznym rynku usług pozycjonowania. Dzięki nim trafiamy do większej liczby potencjalnych odbiorców naszych usług.

Jakub Bandosz - Majorbroker.pl

Doświadczeń z reklamą w internecie mamy wiele

ale na pewno profesjonalne podejście do prowadzonych działań, to cecha, która na plus wyróżnia zespół Traffic Trends!

Andrzej Wasilewski - Riff

Chcę szczerze polecić usługi firmy Trafic Trends, nie tylko w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych

ale również prowadzenia kampanii Adwords oraz wsparcia w obszarze copywritingu. Współpraca zaowocowała znaczną poprawą realizacji celów biznesowych sklepu internetowego eLadex, jak również pozwoliła przekonać Zarząd do zwiększenia inwestycji w kanał sprzedaży on-line.

Szymon Mydlarz - eLadex.pl

Firma Traffic Trends jest firmą godną polecenia.

Powierzone zadania wykonuje sumiennie, należycie i doskonale rozumie nasze potrzeby. Równie dobrze rozumie rynek i pomaga wcielać w życie nasze nowe pomysły.

Paweł Puszczyński - BBHome

Traffic Trends to najlepszy wybór, jakiego mogłem dokonać.

Podchodzą do pracy rzetelnie i są skuteczni w tym, co robią. Współpraca przebiega bardzo miło i bezproblemowo. Z czystym sumieniem mogę polecić innym!

Mirosław Mizioł - Oct-opus.net

Mój sklep oferuje bardzo niszowy produkt, który poszukiwany jest przez niewielką grupę odbiorców.

Nikt nie potrafił mi pomóc, tak, aby można było skutecznie i za rozsądną cenę pozycjonować sklep.
Wszystko się zmieniło, gdy poznałem ludzi z Traffic Trends. Dostrzegli i zrozumieli specyfikę mojego biznesu. Kreatywnie i co najważniejsze skutecznie rozwiązali mój problem.

Dominik Sewina - BMC

Wzorowa współpraca na każdym etapie

znakomita skuteczność w pozycjonowaniu frazy, z którą poprzednicy nie mogli sobie poradzić, wzrost pozycji strony w Google, uzyskane efekty w pełni zgodne z zapewnieniem Usługodawcy - z pełną odpowiedzialnością polecamy firmę Traffic Trends!

Artur Sadowski - mcklein.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends prowadzona od 2013 roku

ma za zadanie jak najszersze wypromowanie oferty firmy w mediach internetowych. Wybierając firmę Traffic Trends na partnera biznesowego w pełni zaufałem doświadczeniu i kompetencji.

Andrzej Pozorski - Pozorski Trade

Polecamy firmę Traffic Trends!

Są specjalistami z branży SEO i współpraca z nimi przebiega bez zarzutów. Dzięki działaniom Traffic Trends nasze sklepy internetowe zajmują czołowe pozycje w wyszukiwarkach.

Andrzej Król - TopRacingShop.pl

Najwyższa jakość obsługi, doskonałe podejście do klienta oraz błyskawiczny kontakt

to właśnie te elementy sprawiły, że nasza współpraca trwa nieprzerwanie od kilku lat. Dzięki konkretnym rozwiązaniom, fachowej wiedzy oraz nowatorskim pomysłom Traffic Trends jest idealnym partnerem w e-biznesie.

Kacper Piątkowski - Agencja Reklamowa BrandyBrand

Współpraca z Traffic Trends okazała się świetną decyzją.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z bardzo szybkich efektów pozycjonowania. Olbrzymim plusem jest sympatyczna obsługa, która bezproblemowo rozwiązuje każdy napotkany problem i wdraża nasze pomysły.

Maciej Świętochowski - Eleganckimężczyzna.pl

W mojej branży liczy się pewność i zaufanie!

Ponieważ umiejętność dowodzenia to szybkość w podejmowaniu decyzji, lubię partnerów, na których w tej kwestii mogę polegać stuprocentowo!

Łukasz Wójciak - Brooklyn Band

Dość długo pracowali na nasze zaufanie

ale ostatecznie pokazali, że wiedzą, co robią. Traffic Trends to profesjonalny, godny zaufania partner w biznesie. Polecam!

Adrian Wojtkowiak - eFiltry.pl

Chcemy wyrazić swoje zadowolenie z wysokiej jakości usług świadczonych przez firmę Traffic Trends.

Poziom obsługi od strony handlowej oraz technicznej jest bez zastrzeżeń i zawsze terminowy. Profesjonalizm oraz rzetelność kadry pracowniczej powalają ocenić Traffic Trends jako kompetentnego partnera biznesowego, elastycznie i profesjonalnie podchodzącego do każdego zlecenia.

Elżbieta Dobieżyn - De-Tech.pl

Z przyjemnością rekomenduję traffictrends

które z dużą PR-ową sprawnością i lekkością formy obsługuje mój fanpage na facebooku. Jeśli, ktoś szuka kreatywnej i dynamicznej ekipy dbającej o wizerunek, to warto sprawdzić Traffic Trends!

Sylwia Majdan - sylwiamajdan.com

Traffic Trends to rzetelna firma, która od lat świadczy dla nas usługi z zakresu pozycjonowania sklepu internetowego.

Współpraca od samego początku układa się bez najmniejszych zastrzeżeń, na każde nasze zapytanie otrzymujemy rzeczową odpowiedź, wszystkie wymuszane przez Google i innych gigantów zmiany oraz poprawki są błyskawicznie nanoszone, a nasz sklep zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Maciej Dankowski - Milionczesci.pl

Traffic Trends wzorowo zajął się budowaniem naszej marki w mediach społecznościowych

idealnie wykorzystał bieżące wydarzenia w celu budowania marki w sieci oraz dobrze komunikował się z naszymi potencjalnymi klientami.

Artur Łuszczek

zobacz następną

Dołącz do grona zadowolonych klientów!