Blog Traffic Trends

Podsumowanie ’16 / Prognoza ’17: SEO

W 2016 wiele się działo w wynikach organicznych – zarówno desktopowych, jak i mobilnych.

W ciągu roku mogliśmy obserwować wiele zmian w samej prezentacji wyników organicznych. Część z nich pojawiała się tylko przez jakiś czas, inne pozostają widoczne do dnia dzisiejszego. Mogliśmy m.in. obserwować testy dotyczące różnych kolorów czy odstępów między kolejnymi wynikami wyszukiwania.

Kluczową zmianą w widoku wyników wyszukiwania było usunięcie reklam AdWords z prawej kolumny i zwiększenie limitu górnych linków sponsorowanych do 4. Tak, jest to zmiana AdWordsowa, jednak jak nietrudno się domyśleć, dotknęła ona również wyniki organiczne, które po prostu spadły niżej. Mało tego, w niektórych zapytaniach widzimy np. 8 standardowych wyników organicznych, a nie 10, co jeszcze do niedawna było twardą regułą.

Nowym i ciekawym elementem wdrożonym przez giganta z Mountain View do bezpłatnych wyników wyszukiwania był Answer Box, czyli odpowiedź wyszukiwarki na wpisane zapytanie, zaczerpnięta z zewnętrznej strony internetowej.

co-to-jest-page-rank-szukaj-w-google

W wynikach mobilnych niełatwo nie zauważyć oznaczenia AMP (czyli przyspieszonych stron mobilnych) oraz zdjęć w snippetach.

mobile

Dobiegający końca rok przyniósł nam nie tylko nowy wygląd wyników wyszukiwania, ale również przełomową zmianę w ustalaniu rankingu stron w wyszukiwarce Google, wiele nowych narzędzi ułatwiających pracę, zaktualizowanie wytycznych dotyczących budowy stron internetowych, a także zapowiedzi dalszych kroków  w celu ulepszania wyszukiwarki. Prześledźmy to jeszcze raz.

Aktualizacja wytycznych dla webmasterów

Na początku roku Google zaktualizował swoje wytyczne dla webmasterów. W samym algorytmie nic się nie zmieniło, jednak kilka nowych wskazówek przykuło uwagę pozycjonerów. Wśród nowych zaleceń znalazły się m.in.

  • zabezpieczenie połączenia witryny za pomocą protokołu HTTPS;
  • przystosowanie witryny do urządzeń mobilnych, a także do osób z wadą wzroku;
  • umieszczanie najważniejszych treści w domyślnym widoku strony – tutaj poniekąd wyjaśniła się kwestia sporna: czy Google bierze pod uwagę treści po rozwinięciu przyciskiem “czytaj więcej”. Poniekąd, ponieważ jest to tylko propozycja, a ukryte elementy w domyślnym widoku i tak Google potrafi odczytać, mogą mieć one jedynie mniejsza wartość;
  • ograniczenie liczby linków wewnętrznych do kilku tysięcy.

Wiele z tych zaleceń (jak SSL, czy wersja mobilna) Google przekazywał już (i to bardzo dobitnie) dużo wcześniej, jednak w styczniu zostały one wpisane do oficjalnych materiałów Pomocy Google.

Aktualizacje algorytmu Google

Rok 2016 minął nam pod znakiem oczekiwania na aktualizację Pingwina, algorytmu odpowiadającego za jakość linków. Miało się to wydarzyć już w zeszłym roku, jednak data została oficjalnie przełożona na 2016. Pierwsze przypuszczenia pojawiły się już styczniu, kiedy to obserwowaliśmy duże zmiany w SERP-ach.

algoroo

Dane z Algoroo.com

Po trzymającym w napięciu (dla niektórych nawet irytującym) oczekiwaniu na informację od pracowników Google okazało się, że owszem, aktualizacja była, ale to jeszcze nie Pingwin. I tak bez większych wahań w SERP-ach dotarliśmy do września, kiedy to zaczęło się coś dziać – cała branża SEO obserwowała gwałtowne wzrosty i spadki.

W końcu 23 września na oficjalnym blogu Google ukazała się tak długo wyczekiwana wiadomość roku – update algorytmu Pingwin. Była to już czwarta duża aktualizacja tego algorytmu, jednak bardzo różniła się od poprzednich. Pingwin stał się bowiem integralną częścią głównego algorytmu Google, a to oznacza działanie w czasie rzeczywistym. Dodatkowo Google zapowiedział, że nie będzie karał całej domeny za spam, a jedynie konkretne podstrony, których dotyczy problem złych linków.

Rok 2016 rokiem Mobile?

Rok mobile jest póki co uniwersalnym określeniem, ponieważ zarówno poprzedni 2015, jak i nadchodzący 2017 również można tak nazwać. Jednak każdy z nich otrzymuje takie miano z innego powodu. W kwietniu 2015 miał miejsce pierwszy update mobile-friendly, a co nowego przyniósł nam rok 2016 w zakresie wyników organicznych?

W maju miał miejsce drugi update algorytmu w mobilnych wynikach wyszukiwania, którego założeniem był jeszcze większy wpływ wersji mobilnej na pozycje w wyszukiwarce mobilnej. Oczywiście tak jak w przypadku kwietniowej aktualizacji, Google wcześniej informował o tym na swoim blogu oraz wysyłał wiadomości za pośrednictwem Google Search Console, aby dać czas właścicielom witryn na przystosowanie ich stron. Cała ta akcja, jak i wprowadzone update’y mogłyby się wydawać jedynie straszakami dla webmasterów, ponieważ z perspektywy czasu trudno nazwać te wydarzenia Mobilegeddonem. Ten jednak może w końcu nastąpić.  

W listopadzie tego roku Google zapowiedział przełomową zmianę w algorytmie – mobile-first. Oznacza to, że na podstawie sygnałów z mobilnej wersji witryn będzie ustalany ranking stron, zarówno na urządzeniach przenośnych, jak i na desktopie. Może to oznaczać wielka rewolucję w SERP-ach. Po więcej informacji na temat mobile-first odsyłamy do naszego wpisu.

Trzecim wydarzeniem integrującym w mobilne wyniki wyszukiwania w 2016 było wdrożenie technologii AMP (The Accelerated Mobile Pages). Mówiąc najprościej, AMP to jeszcze szybsze strony mobilne. Początkowo oznaczenie wersji AMP mogliśmy obserwować jedynie w karuzeli newsów i tylko w Google.com. Dzisiaj oznaczenie stron AMP znajdziemy również w Polsce, także przy standardowych wynikach wyszukiwania.

amp-pojedynczy

Narzędzia Googlowskie

W 2016 Google był dla nas łaskawy w kwestii nowych narzędzi oraz funkcji w istniejących już narzędziach, w większości powiązanych z powyższymi wydarzeniami. Z najważniejszych warto wymienić:

Żeby nie było tak kolorowo – Google nie tylko daje, ale czasem też zabiera. Oto, co o nam zabrał w tym roku:

  • planer słów kluczowych – co prawda jest to narzędzie AdWordsowe, ale bardzo często wykorzystywane w działaniach SEO, głównie w celu oszacowania miesięcznej liczby fraz kluczowych – funkcjonalność narzędzia jest obecnie bardzo okrojona dla kont, które nie mają aktywnej kampanii AdWords;
  • raport Słowa kluczowe w treści w Google Search Console;
  • wartość PageRank z Toolbar – co prawda PR nie był już aktualizowany od dłuższego czasu, ale mieliśmy wgląd w ostatnią upublicznioną wartość tego algorytmu. Te dane zostały wyłączone, co nie oznacza, że Page Rank już nie istnieje.

A co nas czeka w 2017?

Obserwując kolejne kroki Google w celu ulepszania wyników wyszukiwania, widzimy, że najważniejszy jest użytkownik. Choć w teorii zawsze tak było, teraz działania te obejmują coraz szerszy zakres. Strona ma być użyteczna na smartfonach, ma się szybko ładować, ma dostarczać wartościowe treści. Co się zatem wydarzy w nadchodzącym roku?

Już w styczniu niektórzy właściciele stron internetowych mogą być niemile zaskoczeni. Przypomnijmy, że w sierpniu Google zapowiedział nakładanie kar na strony, które wyświetlają irytujące pop-upy.

Rok 2017 będzie miał dużą szansę na bycie kolejnym Rokiem Mobile w SEO – tym właściwym, o ile Google rzeczywiście wdroży zapowiedziany “mobile-first”. Posiadanie strony przystosowanej do urządzeń przenośnych może mieć wówczas ogromny wpływ na ranking wyników wyszukiwania.

Coraz większe znaczenie będzie miała szybkość ładowania stron, czego Google również nie ukrywa. Jeszcze bardziej zwiększy się popularność wyszukiwania głosowego, a co za tym idzie wzrośnie udział zapytań bardziej rozbudowanych. Dlatego priorytetem wciąż będą wartościowe treści, odpowiadające na tego typu zapytania. Tegoroczna aktualizacja Pingwina może również (i w końcu) wprowadzić inne podejście do linkowania stron.

Google zaskakuje nie od dziś, więc tak naprawdę wydarzyć się może dużo więcej… Czekamy z niecierpliwością!

Karolina Morawiak

Manager SEO w Traffic Trends od 2012. Setki audytów, tysiące optymalizacji i zdobytych linków pozwoliły jej zbudować skuteczny i zgrany zespół specjalistów. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek oraz literatury faktu.

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy