Blog Traffic Trends
Podsumowanie marca w Social Media

Podsumowanie marca w Social Media

Donosimy o nowościach w świecie Social Media, które pojawiły się w ostatnim miesiącu. Jakie udogodnienia przygotowały dla nas najpopularniejsze platformy i aplikacje?  Zapraszamy do lektury.

NIE DLA EXPLORE FEED

Jak informowaliśmy w prasówce z lipca zeszłego roku, Facebook przez pewien czas testował alternatywny news feed, w którym pojawiały się treści dopasowane do danego użytkownika, mogące potencjalnie go zainteresować. Proponował on określone wpisy i artykuły pochodzące od wydawców i stron, dobrane na podstawie wcześniejszych zachowań użytkownika na platformie.

Opinie użytkowników zadecydowały jednak, iż Explore Feed na zagości na Facebooku na stałe. Odbiorcy nie czują potrzeby korzystania z dwóch oddzielnych tablic, co więcej ankiety wykazały, iż poziom satysfakcji w stosunku do wyświetlanych postów jest niższy, a sekcja ta utrudnia kontakt z większością znajomych.

KONIEC ZBIERANIA DANYCH O UŻYTKOWNIKACH PRZEZ FIRMY ZEWNĘTRZNE

Facebook planuje zakończyć współpracę ze wszystkimi partnerami i firmami zewnętrznymi, które zajmowały się zbieraniem danych o użytkownikach i sprzedażą informacji podmiotom, które wykorzystywały je w celu odpowiedniego targetowania reklam zamieszczanych na portalu. Zmiany mają nastąpić w przeciągu najbliższych 6 miesięcy.

Ustawienia prywatności na Facebooku
źródło: wersm.com

Tym samym portal wprowadził ułatwienia w ustawieniach prywatności oraz bezpieczeństwa i reklam na kontach. Aktualizacja w bardziej przystępny sposób pozwala na przeglądanie i usuwanie informacji przesyłanych do Facebooka. Każdy z użytkowników może teraz szybciej odnaleźć poszczególne funkcje i narzędzia, które są łatwiejsze do zrozumienia.

Podjęte przez portal działania są odpowiedzią na aferę związaną z nielegalnym wykorzystaniem do celów komercyjnych danych ponad 50 mln użytkowników przez ośrodek Cambridge Analytica.

BARDZIEJ LOKALNIE

Chcąc zwiększyć jakość informacji na swojej platformie i ułatwić ludziom kontakt ze swoją społecznością, Facebook stawia priorytet na lokalne wiadomości. Użytkownicy zobaczyć będą mogli więcej wpisów, relacji i wzmianek pochodzących z lokalnych i zaufanych źródeł informacji, które dotyczą miasta w którym żyją oraz tych miejsc, którymi są zainteresowani. Dla lokalnych wydawców oznacza to, że Facebook umożliwi im skuteczniejsze docieranie do swoich odbiorców w danej lokalizacji.

ADMINISTRATORZY W CZATACH GRUPOWYCH

Na Messengerze pojawiły się uprawnienia administratora w czatach grupowych, umożliwiające kontrolowanie, tego kto może dołączyć do rozmowy. Można teraz także tworzyć i udostępniać linki zapraszające do grupowych wiadomości.

Administrator takiego czatu może również usunąć poszczególnych użytkowników z rozmowy oraz nadać takie uprawnienia innym. Tworząc nowy czat grupowy dany użytkownik automatycznie ustawiany jest jako administrator, a w przypadku istniejących już rozmów wszyscy otrzymują taki status (dopóki ktoś nie zdecyduje się na obniżenie poziomu kontroli u pozostałych).

AKTUALIZACJA STATUSU NOTATKĄ GŁOSOWĄ?

Facebook testuje kolejne udogodnienie dla swoich użytkowników – klipy audio w aktualizacjach statusu. Portal w ten sposób chce udostępnić kolejne medium do wyrażania siebie i zachęcić ludzi do publikowania bardziej osobistych aktualizacji na swojej tablicy.

Notatki głosowe na Facebooku
źródło: wersm.com

AUTOMATYCZNE TWORZENIE EVENTÓW

Kolejną funckją testowaną przez portal Marka Zuckerberga jest automatyczne wykorzystywanie informacji z postów fanpage’a do tworzenia nowych Wydarzeń. Ma ona przyspieszyć ich zakładanie, zmniejszając m.in. ilość pól do wypełnienia. Sposób działania jest prosty – portal wykorzystuje datę, czas, miejsce i inne informacje podane w poście i tworzy Wydarzenie, następnie Administrator danego fanpage’a może je przejrzeć, aby upewnić się, iż wszystkie zaciągnięte dane są prawidłowe i opublikować je na swojej stronie. Jak na razie nie wiadomo jeszcze kiedy i czy funkcja ta będzie dostępna dla wszystkich.

WIĘKSZA KONTROLA TREŚCI NA INSTAGRAMIE

Instagram ogłosił kilka zmian, które zapewnić mają większą kontrolę nad wyświetlanymi treściami na naszym feedzie i zagwarantować, że posty, które widzimy, są bardziej „aktualne”. Nowa funkcja pozwala na panowanie nad tym, kiedy odświeża się kanał – główna sekcja nie zaktualizuje się, dopóki nie klikniemy przycisku „Nowe posty”. Pozwala to na pozostanie w tym miejscu feeda, w którym jesteśmy, bez automatycznego przenoszenia nas na górę. Najnowsze posty nie pokazują się już także przypadkowo w trakcie scrollowania, ale ulokowane są w dużej mierze na samej górze tablicy.

ODŚWIEŻONE BIO

Pora zaktualizować opis na Insta! Do tej pory, aby przedstawić się światu, do dyspozycji było zaledwie 150 znaków zwykłego tekstu (i emoji) oraz pojedynczy odsyłacz do dowolnej witryny. Od teraz w bio można klikać w oznaczone konta oraz hasztagi użyte w tej sekcji. Ta aktualizacja może zmienić sposób, w jaki łączymy się i odkrywamy innych na Instagramie. Oznaczyć możemy dowolnie wybranego użytkownika – po jego dodaniu osoba ta otrzyma powiadomienie i w każdym momencie może dezaktywować odnośnik do swojego konta. Aplikacja automatycznie sugeruje także modne i popularne hasztagi po wpisaniu „#”.

INSTAGRAM SHOPPING TRAFIA DO KOLEJNYCH KRAJÓW

Rok po uruchomieniu funkcji „Zakupy” w Stanach Zjednoczonych, Instagram przedstawia ją w 8 kolejnych krajach: Australii, Brazylii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii.

Instagram Shopping
źródło: fashionista.com

Aplikacja jest bez wątpienia wiodącą platformą dla wielu silnych branż e-commerce, takich jak moda czy podróże. Posty z możliwością robienia zakupów to coś więcej, niż sam przycisk „Kup teraz” – funkcja umożliwia markom oznaczenie wybranych produktów wraz z dodatkowymi informacjami, takimi jak szczegóły, cena oraz link do sklepu internetowego.

Mimo, iż tego typu wpisy nie pozwalają użytkownikom na bezpośrednie dokonywanie zakupów w aplikacji, to funkcja ta drastycznie zwiększyła ruch e-commerce i zamówienia online.

AKTUALIZACJA SNAP MAPY

Snapchat dodał nową funkcję, która informuje użytkowników na bieżąco o tym, co dzieje się na ich Snap Mapie, a także pokazuje powiadomienia z sekcji „Explore” z Our Story.

Snap Map
źródło: wersm.com

Aktualizacja ta ma działać jako przewodnik po mapie Snapa, ostrzegając i powiadamiając na bieżąco o tym co słychać u naszych znajomych. Jeśli pojawią się w ciekawym miejscu, odwiedzą popularną atrakcję lub będą uczestniczyć w dużym wydarzeniu – Ty dowiesz się o tym pierwszy. Oprócz tego Snap wysyłać będzie także powiadomienia na tematy, takie jak najświeższe wiadomości, wydarzenia i trendy.

OZNACZANIE UŻYTKOWNIKÓW NA STORY

Snapchat potwierdził, iż testuje możliwość oznaczania użytkowników na Stories. Być może już wkrótce osoby korzystające z tej appki będą mogły tagować się nawzajem dokładnie w taki sam sposób, w jaki można to robić na Instagram Stories – przypomnijmy, iż tam funkcja ta dostępna jest już od prawie 2 lat.

(KOLEJNY) SPADEK NA GIEŁDZIE

Na Snapchacie pojawiła się reklama promująca mobilną grę „Co wolisz?”, która przedstawiała Rihannę oraz Chrisa Browna wraz z pytaniem „Co byś wolał – uderzyć Rihannę czy przywalić Chrisowi?”. Warto dodać, iż kilka lat temu muzyk przyznał się do ataku na gwiazdę i pobicia podczas incydentu w 2009 roku.

Rihanna vs Snapchat
źródło: twitter.com/GNCordova

Artystka za pośrednictwem Instagram Stories skrytykowała Snap Inc., podkreślając promowanie przez nich przemocy domowej oraz namawiając swoich fanów do usunięcia i bojkotowania aplikacji. Mimo, iż Rihanna bezpośrednio obwiniała Snapchata, reklama nie została stworzona przez tę firmę. Została ona przygotowana za pomocą samoobsługowej platformy reklamowej, dzięki której marki mogą kupować przestrzeń do promocji swoich produktów w aplikacji. Przed oświadczeniem Rihanny, Snapchat przeprosił za wyświetlenie reklamy, twierdząc, iż została zatwierdzona przez pomyłkę. Firma przyznała, iż naruszała ona zasady i została natychmiast usunięta, a reklamodwaca zablokowany.

„Ta reklama jest obrzydliwa i nigdy nie powinna pojawić się w naszym serwisie”, powiedział rzecznik Snap Inc. w oświadczeniu dla Adweek po wpisie Rihanny. „Bardzo nam przykro, że popełniliśmy tak straszny błąd, dopuszczając to przez nasz proces recenzyjny. Badamy, jak to się stało, abyśmy mogli się upewnić, że taka sytuacja nigdy się nie powtórzy”.

Niestety na przeprosiny było już za późno – godzinę po wpisie Rihanny, udziały Snap Inc. spadły o 4,9 procent. To drugi raz w przeciągu miesiąca, kiedy wpis osoby publicznie zdewaluował firmę na giełdzie. W lutym akcję spadły aż o 6,1 procenta po tym, jak Kylie Jenner napisała na Twitterze, że nie używa już Snapchata.

TWITTER BOOKMARKS

Twitter Bookmarks to nowa funkcja pozwalająca w łatwy sposób zapisywać tweety na później. Przeglądając timeline na Twiterze widzimy, iż jest on przepełniony wiadomościami, interesującymi artykułami i informacjami, lecz często nie mamy czasu, aby zagłębić się w wybrane tematy. To dlatego firma wprowadziła opcję tworzenia zakładek, aby zapisywać interesujące nas Tweety i wrócić do wybranych wątków w wolnym czasie.

Tweety dodane do sekcji Zakładki widoczne są tylko i wyłącznie dla jednego użytkownika i można je w każdy momencie wyświetlić, udostępnić oraz po prostu usunąć.

OSOBNY FEED DLA WAŻNYCH WYDARZEŃ

Twitter testuje nową funkcję, która na podstawie algorytmu automatycznie tworzy nowy, osobny feed, gdy pojawiają się ważne wiadomości z ostatniej chwili. Timeline ten zawiera tweety na temat danego wydarzenia zarówno od zwykłych użytkowników jak i organizacji informacyjnych.

Osobny timeline na Twitterze
źródło: wersm.com

Po raz pierwszy Twitter przetestował nowy timeline, tworząc osobny feed informacyjny dotyczący śmierci Stephena Hawkinga. U góry aplikacji pojawił się specjalny baner, który umożliwiał przejście do sekcji, gdzie twetty w całości poświęcone były temu wątkowi.

WIDEO NA LINKEDIN

Marketerzy i marki mogą teraz wykorzystywać wideo do treści sponsorowanych i stron firmowych, aby dotrzeć do swoich odbiorców na LinkedIn.

Wideo to prawdopodobnie najskuteczniejszy sposób, aby przyciągnąć uwagę użytkowników mediów społecznościowych. LinkedIn swój pierwszych krok w tym kierunku zrobił kilka miesięcy temu, umożliwiając użytkownikom udostępnianie i przesyłanie filmów na platformie. Teraz portal umożliwił firmom i wydawcom czerpanie korzyści z tego typu materiałów, co jest świetną wiadomością w kwestii zaangażowania użytkowników i zasięgu organicznego. W oparciu o wyniki ich programu beta, LinkedIn uznał wideo na stronach firmowych 5 razy bardziej angażujące do rozpoczęcia dyskusji przez użytkowników, niż inne rodzaje treści.

Kampanie sponsorowane z użyciem wideo pomogą też dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej na podstawie cech zawodowych, takich jak tytuł stanowiska, staż pracy, nazwa firmy, branża, umiejętności i wiele innych. Filmy targetować można także na podstawie dopasowanych odbiorców – co zapewnia kierowanie reklamy ze względu na dane demograficzne i zainteresowania osób, które odwiedziły daną witrynę.

Dodaj komentarz

Marcin Biziorek

Specjalista ds. Social Media, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego, Warszawskiej Szkoły Filmowej i student Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na kierunku Nowe Media. Pasjonat podróży oraz kina.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy