Bezpłatna konsultacja

Podsumowanie roku 2017 w SEO/prognoza na 2018

Kategoria: Pozycjonowanie

Rok 2017 obfitował w mnóstwo ciekawych zmian, które miały wpływ na naszą codzienną pracę. Wiele pomocnych narzędzi i szereg nowych wytycznych dla webmasterów było tym, co w dużej mierze charakteryzuje ostatnie miesiące. Z drugiej strony rok ten to też wiele zmian w samej prezentacji wyników wyszukiwania: od ekspansji answer boxów po dłuższe meta description. Przyjrzyjmy się najciekawszym zmianom, jakie nastąpiły w branży SEO.

OSTRZEŻENIA W CHROME W ZWIĄZKU Z BRAKIEM SSL

Rok 2017 będzie nam się kojarzył z zaostrzeniem polityki Google w sprawie wdrożenia certyfikatu SSL. Zmiana objęła swoim zasięgiem witryny, które zawierały pola do wprowadzania danych osobowych. To właśnie dla tego typu stron pojawiły się ostrzeżenia w przeglądarce Chrome, zniechęcające do ich dalszego przeglądania. W ciągu roku na skrzynki pocztowe przychodziło wiele wiadomości z zaleceniem wykupienia SSL’a. Konsekwencje decyzji Google były wręcz namacalne: dziesiątki naszych klientów, którzy nie mieli jeszcze wykupionego certyfikatu, przeszło na wersję https.

KONIEC ERY KATALOGÓW

Rok 2017 to też umowny koniec ery katalogów, za którego początek można uważać zamknięcie DMOZ’a - jednego z najstarszych i najbardziej popularnych katalogów na świecie.

dmoz.jpg

Dla nas decyzja ta nie była jednak zaskoczeniem, ponieważ Google od dawna przeciwstawiał się pozyskiwaniu linków z tego typu źródeł. Zawieszenie działalności stron takich jak DMOZ i kilku innych popularnych katalogów w Polsce, to naturalna reakcja na zmniejszenie zainteresowania tą metodą pozyskiwania odnośników.

UKŁON W STRONĘ WYSZUKIWANIA LOKALNEGO

W związku ze zwiększającym się udziałem zapytań lokalnych (co piąte zapytanie to fraza lokalna) Google zmieniło sposób dopasowywania wyników wyszukiwania. Od października wyniki są ustalane na podstawie rzeczywistej lokalizacji użytkownika, a nie końcówki domeny, np. google.pl, google.de. Dzięki temu podróżujące osoby w prosty sposób sprawdzą interesującą ich usługę, bez konieczności przełączania wyszukiwarki. W związku z tym, że wiele sprawdzarek pozycji korzystało z zagranicznych adresów IP, w ostatnim czasie można było zaobserwować wahania dla niektórych pozycji. W wielu przypadkach nie miały one jednak wpływu na spadki w ruchu.

Osoby prowadzące swój profil w ramach Google Moja Firma zyskały z kolei dostęp do kilku ciekawych opcji i narzędzi:

  • Google Post - czyli możliwość publikowania krótkich postów z poziomu zakładki Google Moja Firma.
  • Kreator stron internetowych - czyli możliwość stworzenia witryny w oparciu o kreator Google. Opcja powstała z myślą o małych firmach, które nie posiadają jeszcze swojej strony internetowej.
  • Możliwość dodawania odnośników do konkretnych działań, takich jak rezerwacja.

Więcej na temat narzędzi mogliście dowiedzieć się z wpisu Karoliny: nowe narzędzia od Google – przegląd czerwca.

DŁUŻSZE META DESCRIPTION

To jedna z najciekawszych i jednocześnie najbardziej kontrowersyjnych zmian, jakie nastąpiły w 2017 roku. Z jednej strony dłuższy opis daje możliwość umieszczania większej ilości informacji o witrynie, z drugiej - wpisuje się w dość niebezpieczny trend informowania użytkownika z poziomu wyszukiwarki tak, by nie musiał podejmować kolejnych interakcji. Dla tych, którym umknęła zmiana: w grudniu Google podało oficjalną informację o wydłużeniu tagów meta description. Przez wiele lat wyszukiwarka pokazywała maksymalnie 160 znaków w meta opisie. Obecnie liczba ta może wynosić ponad 300, w zależności od zapytania.

meta-description.jpg Średnia długość meta description w Polsce, według serwisu RankRanger.

Inne zmiany, które warto odnotować to na pewno:

  • zapowiedź nowego GSC;
  • zmiany personalne w Google: odejście Matta Cuttsa oraz zasilenie zespołu przez Danny’ego Sullivan’a;
  • pierwsze testy związane z Mobile First Index;
  • nowy raport w GSC związany z wyświetlaniem uciążliwych reklam.

Wiele z nich czeka na swoje rozwinięcie w roku 2018, dlatego z jeszcze większą niecierpliwością czekamy na nadchodzące tygodnie.

ROK 2017 W DZIALE SEO

2017 to nie tylko aktualizacje wytycznych i newsy, to również wiele ważnych zmian w samym zespole. W drugim tygodniu stycznia zebraliśmy się w sali konferencyjnej, aby podsumować najważniejsze wydarzenia minionych miesięcy.

podsumowanie-roku-min.jpg

Przede wszystkim, bardzo cieszymy się z faktu, że nasz dział powiększył się o kilka nowych osób, m.in. Magdę, o czym mogliście się dowiedzieć przy okazji wpisu: od laika do SEO-Geeka czyli jak zostać pozycjonerem.

Naturalną konsekwencją tego było wzięcie udziału w kilku spotkaniach integracyjnych, podczas których mogliśmy bliżej poznać naszych nowych kolegów i koleżanki.

W ciągu roku uczestniczyliśmy też w ważnych szkoleniach i konferencjach, zarówno zewnętrznie, jak i online. Do najciekawszych z nich można zaliczyć Festiwal SEO w Katowicach, który był nie tylko okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu SEO, ale również miejscem do nawiązania kontaktów z osobami o podobnych zainteresowaniach i pasjach.

Wiele pozytywnych doświadczeń dostarczyło nam również dwudniowe szkolenie z zakresu SEO i Content Marketingu organizowane przez WhitePress.

festiwal-seo.jpg Festiwal SEO w Katowicach

szkolenie-whitepress.jpg Szkolenie SEO i Content Marketing WhitePress

W roku tym mogliśmy także dzielić się naszą wiedzą poza firmą. Warto tutaj wspomnieć o Damianie, który reprezentował nas na łamach Linkhouse w ankiecie dotyczącej link buildingu. Z kolei Wojtek miał przyjemność przeprowadzić szkolenia zewnętrzne z zakresu SEO i analityki, m.in. w Warszawie.

JAKI BĘDZIE ROK 2018?

Nowy trend - PWA

Najbliższe miesiące mogą przynieść większe zainteresowanie tematyką PWA (progresywne aplikacje internetowe), czyli stron internetowych, które dzięki wykorzystaniu mechanizmów service worker mogą wyświetlać treść w sposób podobny do tradycyjnych aplikacji. O tym, jak poważnie podchodzi Google do tej technologii, można się przekonać chociażby z kursu Stron Mobilnych, oferowanego w ramach programu Google Partners. Warto tu wspomnieć, że technologia PWA to przyszłość nie tylko dla prostych stron www, ale również rozbudowanych serwisów e-commerce. Podajmy tu przykład witryny AliExpress, która po wdrożeniu PWA zwiększyła liczbę konwersji wśród nowych użytkowników o 104%. Progresywne aplikacje internetowe są bardzo wygodne, głównie ze względu na szybkość ich ładowania, niewykluczone więc że w przyszłości Google zacznie premiować serwisy, które wykorzystują tę technologię.

Więcej informacji z poziomu SERP’ów

Uważam również, że Google będzie robił wszystko, aby jak najdłużej zatrzymać użytkownika w samej wyszukiwarce. Już teraz można uzyskać wiele istotnych informacji, właściwie bez klikania w jakiekolwiek wyniki. To jednak nie wszystko, co jest nam w stanie zaoferować Google w tym temacie. Wystarczy śledzić rozwiązania zza oceanu, aby ocenić skalę zjawiska. Rozwijane w nieskończoność answer boxy, panel zdrowia, który pomoże zdiagnozować zawał serce i wiele innych elementów, które uczynią wyszukiwanie jeszcze wygodniejszym. To wszystko może do nas przyjść w najbliższym czasie.

Mobile First Index

Osobiście jestem bardzo ciekawy, jak Google poradzi sobie z różnymi trudnościami związanymi z Mobile First Index, szczególnie jeśli chodzi o system rekomendacji, na którym w dużej mierze opierają się dzisiejsze wyniki. Gdyby właściciele stron skupili się w 100% na wygodzie użytkowników, okazałoby się, że zostawianie linków do źródeł nie jest tak do końca uzasadnione. Przecież nie każdy lubi przechodzić do nowej zakładki, w celu zapoznania się z treścią odnośnika. Jak Google poradzi sobie z tym problemem?

Odpowiedzią na powyższe wątpliwości może być coś, co w ostatnim czasie nabiera coraz większego znaczenia, czyli uwzględnianie przez Google czynników behawioralnych, takich jak zaangażowanie użytkownika. Oczywiście o czynnikach behawioralnych mówiło się już wcześniej, chociażby w kontekście takich terminów jak Rankbrain. Bardzo interesujące jest jednak, że Google coraz częściej mówi oficjalnie o tym czynniku. Warto w przyszłości śledzić tę kwestię.

2017 obfitował w wiele ważnych wydarzeń, zarówno w branży SEO, jak i w naszym zespole. Wierzymy, że przyszły rok przyniesie równie dużo pozytywnych doświadczeń!

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!