Podsumowanie roku 2017 w SEO/prognoza na 2018

SEO Firma

podsumowanie roku seo

Rok 2017 obfitował w mnóstwo ciekawych zmian, które miały wpływ na naszą codzienną pracę. Wiele pomocnych narzędzi i szereg nowych wytycznych dla webmasterów było tym, co w dużej mierze charakteryzuje ostatnie miesiące. Z drugiej strony rok ten to też wiele zmian w samej prezentacji wyników wyszukiwania: od ekspansji answer boxów po dłuższe meta description. Przyjrzyjmy się najciekawszym zmianom, jakie nastąpiły w branży SEO.

OSTRZEŻENIA W CHROME W ZWIĄZKU Z BRAKIEM SSL

Rok 2017 będzie nam się kojarzył z zaostrzeniem polityki Google w sprawie wdrożenia certyfikatu SSL. Zmiana objęła swoim zasięgiem witryny, które zawierały pola do wprowadzania danych osobowych. To właśnie dla tego typu stron pojawiły się ostrzeżenia w przeglądarce Chrome, zniechęcające do ich dalszego przeglądania. W ciągu roku na skrzynki pocztowe przychodziło wiele wiadomości z zaleceniem wykupienia SSL’a. Konsekwencje decyzji Google były wręcz namacalne: dziesiątki naszych klientów, którzy nie mieli jeszcze wykupionego certyfikatu, przeszło na wersję https.

KONIEC ERY KATALOGÓW

Rok 2017 to też umowny koniec ery katalogów, za którego początek można uważać zamknięcie DMOZ’a – jednego z najstarszych i najbardziej popularnych katalogów na świecie.

katalog dmoz

Dla nas decyzja ta nie była jednak zaskoczeniem, ponieważ Google od dawna przeciwstawiał się pozyskiwaniu linków z tego typu źródeł. Zawieszenie działalności stron takich jak DMOZ i kilku innych popularnych katalogów w Polsce, to naturalna reakcja na zmniejszenie zainteresowania tą metodą pozyskiwania odnośników.

UKŁON W STRONĘ WYSZUKIWANIA LOKALNEGO

W związku ze zwiększającym się udziałem zapytań lokalnych (co piąte zapytanie to fraza lokalna) Google zmieniło sposób dopasowywania wyników wyszukiwania. Od października wyniki są ustalane na podstawie rzeczywistej lokalizacji użytkownika, a nie końcówki domeny, np. google.pl, google.de. Dzięki temu podróżujące osoby w prosty sposób sprawdzą interesującą ich usługę, bez konieczności przełączania wyszukiwarki. W związku z tym, że wiele sprawdzarek pozycji korzystało z zagranicznych adresów IP, w ostatnim czasie można było zaobserwować wahania dla niektórych pozycji. W wielu przypadkach nie miały one jednak wpływu na spadki w ruchu.

Osoby prowadzące swój profil w ramach Google Moja Firma zyskały z kolei dostęp do kilku ciekawych opcji i narzędzi:

  • Google Post – czyli możliwość publikowania krótkich postów z poziomu zakładki Google Moja Firma.
  • Kreator stron internetowych – czyli możliwość stworzenia witryny w oparciu o kreator Google. Opcja powstała z myślą o małych firmach, które nie posiadają jeszcze swojej strony internetowej.
  • Możliwość dodawania odnośników do konkretnych działań, takich jak rezerwacja.

Więcej na temat narzędzi mogliście dowiedzieć się z wpisu Karoliny: nowe narzędzia od Google – przegląd czerwca.

DŁUŻSZE META DESCRIPTION

To jedna z najciekawszych i jednocześnie najbardziej kontrowersyjnych zmian, jakie nastąpiły w 2017 roku. Z jednej strony dłuższy opis daje możliwość umieszczania większej ilości informacji o witrynie, z drugiej – wpisuje się w dość niebezpieczny trend informowania użytkownika z poziomu wyszukiwarki tak, by nie musiał podejmować kolejnych interakcji. Dla tych, którym umknęła zmiana: w grudniu Google podało oficjalną informację o wydłużeniu tagów meta description. Przez wiele lat wyszukiwarka pokazywała maksymalnie 160 znaków w meta opisie. Obecnie liczba ta może wynosić ponad 300, w zależności od zapytania.

dłuższe ,meta description
Średnia długość meta description w Polsce, według serwisu RankRanger.

Inne zmiany, które warto odnotować to na pewno:

  • zapowiedź nowego GSC;
  • zmiany personalne w Google: odejście Matta Cuttsa oraz zasilenie zespołu przez Danny’ego Sullivan’a;
  • pierwsze testy związane z Mobile First Index;
  • nowy raport w GSC związany z wyświetlaniem uciążliwych reklam.

Wiele z nich czeka na swoje rozwinięcie w roku 2018, dlatego z jeszcze większą niecierpliwością czekamy na nadchodzące tygodnie.

ROK 2017 W DZIALE SEO

2017 to nie tylko aktualizacje wytycznych i newsy, to również wiele ważnych zmian w samym zespole. W drugim tygodniu stycznia zebraliśmy się w sali konferencyjnej, aby podsumować najważniejsze wydarzenia minionych miesięcy.

podsumowanie roku w dziale SEO

Przede wszystkim, bardzo cieszymy się z faktu, że nasz dział powiększył się o kilka nowych osób, m.in. Magdę, o czym mogliście się dowiedzieć przy okazji wpisu: od laika do SEO-Geeka czyli jak zostać pozycjonerem.

Naturalną konsekwencją tego było wzięcie udziału w kilku spotkaniach integracyjnych, podczas których mogliśmy bliżej poznać naszych nowych kolegów i koleżanki.

W ciągu roku uczestniczyliśmy też w ważnych szkoleniach i konferencjach, zarówno zewnętrznie, jak i online. Do najciekawszych z nich można zaliczyć Festiwal SEO w Katowicach, który był nie tylko okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu SEO, ale również miejscem do nawiązania kontaktów z osobami o podobnych zainteresowaniach i pasjach.

Wiele pozytywnych doświadczeń dostarczyło nam również dwudniowe szkolenie z zakresu SEO i Content Marketingu organizowane przez WhitePress.

Festiwal SEO w Katowicach 2017
Festiwal SEO w Katowicach
Szkolenie Whitepress
Szkolenie SEO i Content Marketing WhitePress

W roku tym mogliśmy także dzielić się naszą wiedzą poza firmą. Warto tutaj wspomnieć o Damianie, który reprezentował nas na łamach Linkhouse w ankiecie dotyczącej link buildingu. Z kolei Wojtek miał przyjemność przeprowadzić szkolenia zewnętrzne z zakresu SEO i analityki, m.in. w Warszawie.

JAKI BĘDZIE ROK 2018?

Nowy trend – PWA

Najbliższe miesiące mogą przynieść większe zainteresowanie tematyką PWA (progresywne aplikacje internetowe), czyli stron internetowych, które dzięki wykorzystaniu mechanizmów service worker mogą wyświetlać treść w sposób podobny do tradycyjnych aplikacji. O tym, jak poważnie podchodzi Google do tej technologii, można się przekonać chociażby z kursu Stron Mobilnych, oferowanego w ramach programu Google Partners. Warto tu wspomnieć, że technologia PWA to przyszłość nie tylko dla prostych stron www, ale również rozbudowanych serwisów e-commerce. Podajmy tu przykład witryny AliExpress, która po wdrożeniu PWA zwiększyła liczbę konwersji wśród nowych użytkowników o 104%. Progresywne aplikacje internetowe są bardzo wygodne, głównie ze względu na szybkość ich ładowania, niewykluczone więc że w przyszłości Google zacznie premiować serwisy, które wykorzystują tę technologię.

Więcej informacji z poziomu SERP’ów

Uważam również, że Google będzie robił wszystko, aby jak najdłużej zatrzymać użytkownika w samej wyszukiwarce. Już teraz można uzyskać wiele istotnych informacji, właściwie bez klikania w jakiekolwiek wyniki. To jednak nie wszystko, co jest nam w stanie zaoferować Google w tym temacie. Wystarczy śledzić rozwiązania zza oceanu, aby ocenić skalę zjawiska. Rozwijane w nieskończoność answer boxy, panel zdrowia, który pomoże zdiagnozować zawał serce i wiele innych elementów, które uczynią wyszukiwanie jeszcze wygodniejszym. To wszystko może do nas przyjść w najbliższym czasie.

Mobile First Index

Osobiście jestem bardzo ciekawy, jak Google poradzi sobie z różnymi trudnościami związanymi z Mobile First Index, szczególnie jeśli chodzi o system rekomendacji, na którym w dużej mierze opierają się dzisiejsze wyniki. Gdyby właściciele stron skupili się w 100% na wygodzie użytkowników, okazałoby się, że zostawianie linków do źródeł nie jest tak do końca uzasadnione. Przecież nie każdy lubi przechodzić do nowej zakładki, w celu zapoznania się z treścią odnośnika. Jak Google poradzi sobie z tym problemem?

Odpowiedzią na powyższe wątpliwości może być coś, co w ostatnim czasie nabiera coraz większego znaczenia, czyli uwzględnianie przez Google czynników behawioralnych, takich jak zaangażowanie użytkownika. Oczywiście o czynnikach behawioralnych mówiło się już wcześniej, chociażby w kontekście takich terminów jak Rankbrain. Bardzo interesujące jest jednak, że Google coraz częściej mówi oficjalnie o tym czynniku. Warto w przyszłości śledzić tę kwestię.

2017 obfitował w wiele ważnych wydarzeń, zarówno w branży SEO, jak i w naszym zespole. Wierzymy, że przyszły rok przyniesie równie dużo pozytywnych doświadczeń!

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Tomasz Łuczyszyn

Tomasz Łuczyszyn

Pozycjoner z zacięciem do testowania narzędzi SEO i śledzenia nowości z branży. Po godzinach zaczytuje się w polskiej literaturze współczesnej, gra na gitarze elektrycznej i... trenuje boks.

Wyszukiwarka

Popularne wpisy

Jak prowadzić fan page na Facebooku?

Top 10 trendów w e-commerce na rok 2014 – co nas czeka?

AKTUALIZACJA: Sklep na fan page’u i produkty w postach – odrodzenie F-Commerce czy pułapka?

9 nowych kanałów social media dla Twojej firmy w ofercie!

Rekomendacje

Z firmą Traffic Trends współpracujemy w zakresie kompleksowej obsługi marketingowej naszego sklepu internetowego UlubionaBielizna.pl.

Jesteśmy zadowoleni ze współpracy, komunikacji i świadczonych usług. Polecamy firmę Traffic Trends jako rzetelnego, uczciwego i doświadczonego partnera w zakresie pozycjonowania stron, obsługi social media oraz innych usług marketingowych.

Małgorzata Gromadowska

Traffic Trends podchodzi do swojej pracy z wielką dbałością.

Dostaliśmy wiele wytycznych SEO odnośnie naszego sklepu, obserwujemy także, że firma prowadzi szerokie akcje odnośnie SEM, a wszystko to przekłada się na stały wzrost odsłon naszego sklepu.

Jakub Peter - MamaPlus.pl

Celem podjęcia współpracy z Traffic Trends było odświeżenie charakteru profilu firmy na Facebooku i cel ten został osiągnięty!

W związku z tym zdecydowanie polecam tę firme jako partnera, który dba o interes klienta.

dr Janusz Kozłowski - InterVista Sp. z o.o.

Współpraca z Traffic Trends opiera się na bardzo ważnych dla mnie elementach.

Konkretny i prosty sposób komunikacji oraz szybkie i efektywne działanie. W całym natłoku obowiązków czasami nasze wspólne działania trzeba ograniczyć do minimum i to bardzo ważne, kiedy kontakt jest rzeczowy i sprawny.

Przemysław Szewczyk - Sport Team

Traffic Trends to rzetelna firma, która znacząco zwiększyła ruch na naszej stronie.

Zespół Traffic Trends jest zaangażowany i kompetentny. Szczerze polecamy współpracę z nimi.

Jakub Milewski - Frisco

Traffic Trends to firma godna zaufania, fachowo i rzetelnie wykonująca zlecone im prace.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą. Szczerze rekomendujemy sklepom internetowym współpracę z Traffic Trends.

Paweł Fornalski - IAI S.A.

Pozycjonowaniem i reklamą w google możesz zająć się sam, tylko po co?

Zleć to profesjonalistom, a swoje siły poświęć na to, na czym się znasz najlepiej - w naszym przypadku na sprzedaży. Dzięki Traffic Trends jesteśmy w czołówce na kluczowe dla nas frazy, zaś reklama w Google w końcu przynosi zysk. Polecamy z czystym sumieniem!

Michał Bola - DomowyStomatolog.pl

Z największą przyjemnością mogę polecić usługi firmy Traffic Trends.

Zatrudnieni tam wykwalifikowani specjaliści fachowo pozycjonowali prowadzony przez moją firmę sklep internetowy oraz administrowali kampanię adWords. Mogłem liczyć również na kompleksowe doradztwo.

Marcin Bator - Bator Retail

Firmę Traffic Trends charakteryzuje profesjonalizm, doskonały kontakt z Klientem oraz wysoka skuteczność realizowanych kampanii.

Rzetelne podejście do Klienta oraz troska o realizację ich celów powodują, iż współpraca z Traffic Trends jest zorientowana strategicznie i długoterminowo. Zdecydowanie polecam wszystkim potencjalnym Klientom!

Paweł Tomkiewicz - Skorzana.com, ButyRaj.pl

Jesteśmy zadowoleni z jakości świadczonych przez Traffic Trends usług.

Dzięki pozycjonowaniu jesteśmy bardziej widoczni dla potencjalnych klientów, co oczywiście przekłada się na liczbę zamówień. Indywidualne podejście do klienta, fachowa pomoc i obsługa to cechy wyróżniające Traffic Trends na tle konkurencji.

Marek Zegadło - StółPlusKrzesła.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów oraz zaangażowania w pozycjonowanie naszego sklepu.

Współpraca jest nie tylko satysfakcjonująca, ale w pełni przejrzysta – żadne pytanie nie pozostaje bez odpowiedzi, a bezproblemowy i szybki kontakt ułatwia wdrażanie nowych pomysłów. Efekty współpracy są zgodne z naszymi oczekiwaniami i bez wątpliwości możemy polecić ją innym.

Katarzyna Zbrojkiewicz - DanHen

Początkowo obawiałam się powierzyć fan page agencji, jednak ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę!

Traffic Trends z łatwością odnalazł się w niszowej tematyce mojego sklepu i profesjonalnie zajął się kompleksową komunikacją i moderacją treści na sklepowym profilu na Facebooku. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie firmowego fan pagea, nie wahaj się i zleć to specjalistom.

Magdalena Liberda - FrancuskaWeranda.pl

Traffic Trends to bardzo rzetelna firma, która zdecydowanie stawia na zadowolenie swoich klientów.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z usług firmy i zaangażowania, jakie wkładają w swoją pracę.

Michał Rak - Konesso.pl

Traffic Trends to solidna firma, która znacznie poprawiła jakość odwiedzin mojego sklepu oraz zwiększyła konwersję.

Kontakt z firmą jest wyśmienity. Dominującą cechą Traffic Trends jest wysoka dbałość o szczegóły. Polecam!

Adam Lizuraj - Obuwie-Lizuraj.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends zaowocowała wzrostem sprzedaży naszych produktów.

Kreatywne rozwiązania, starannie dobrane narzędzia reklamowe oraz indywidualne podejście sprawiło, że jesteśmy obecnie wiodącym sklepem z militariami w Polsce. Efektywne pozycjonowanie to też rezultat jasnej i rzeczowej komunikacji. Serdecznie dziękujemy za profesjonalna obsługę na najwyższym poziomie.

Tomasz Grzybowski - Milworld.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Traffic Trends.

Dzięki TT zwiększyła się nam znacząco sprzedaż na stronie. Polecamy tą firmę jako rzetelnego partnera, który dba o interesy swojego klienta.

Małgorzata Budzyńska - Partybudziki.pl

Od samego początku naszej współpracy z Traffic Trends jesteśmy zadowoleni ze świadczonych nam usług.

Firma wykazuje się rzetelnością i kompetencją w swojej branży, a co najważniejsze, rezultaty widać nie tylko w statystykach, ale również w faktycznej sprzedaży. Serdecznie polecam wszystkim, którzy cenią sobie profesjonalizm oraz liczą na długoletnie i owocne partnerstwo.

Tomasz Morawski - Buff

Profesjonaliści pod każdym względem.

Rzetelna obsługa klienta, ogromne zaangażowanie i bardzo szeroka oferta. Przez pierwsze miesiące naszej współpracy odczuliśmy ogromny wzrost zainteresowania naszą firmą. Szczerze polecamy!

Dawid Wolniak - Audiotop

Współpracujemy z firmą Traffic Trends już od ponad dwóch lat.

W naszych kontaktach szczególnie cenimy sprawną komunikacje i rzetelne podejście do powierzonych zadań. Jeśli szukają Państwo profesjonalnej ​i​ godnej zaufania agencji zajmującej się pozycjonowaniem polecamy Traf​fic​ Trends.

​Marek Herbert - Grupa Dezigno

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od początku 2012 roku.

Szczerze polecamy współpracę w zakresie pozycjonowania. Wysoki poziom przygotowania merytorycznego, szybkie reakcje na zmiany wprowadzane przez Googlea, a także błyskawiczny i pomocny kontakt to rzeczy, które gwarantują nam udaną współpracę.

Dorota Majcher - Vubu.pl

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od 2013 roku.

Jest to godny polecenia partner, doskonale zorientowany w specyficznym rynku usług pozycjonowania. Dzięki nim trafiamy do większej liczby potencjalnych odbiorców naszych usług.

Jakub Bandosz - Majorbroker.pl

Doświadczeń z reklamą w internecie mamy wiele

ale na pewno profesjonalne podejście do prowadzonych działań, to cecha, która na plus wyróżnia zespół Traffic Trends!

Andrzej Wasilewski - Riff

Chcę szczerze polecić usługi firmy Trafic Trends, nie tylko w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych

ale również prowadzenia kampanii Adwords oraz wsparcia w obszarze copywritingu. Współpraca zaowocowała znaczną poprawą realizacji celów biznesowych sklepu internetowego eLadex, jak również pozwoliła przekonać Zarząd do zwiększenia inwestycji w kanał sprzedaży on-line.

Szymon Mydlarz - eLadex.pl

Firma Traffic Trends jest firmą godną polecenia.

Powierzone zadania wykonuje sumiennie, należycie i doskonale rozumie nasze potrzeby. Równie dobrze rozumie rynek i pomaga wcielać w życie nasze nowe pomysły.

Paweł Puszczyński - BBHome

Traffic Trends to najlepszy wybór, jakiego mogłem dokonać.

Podchodzą do pracy rzetelnie i są skuteczni w tym, co robią. Współpraca przebiega bardzo miło i bezproblemowo. Z czystym sumieniem mogę polecić innym!

Mirosław Mizioł - Oct-opus.net

Mój sklep oferuje bardzo niszowy produkt, który poszukiwany jest przez niewielką grupę odbiorców.

Nikt nie potrafił mi pomóc, tak, aby można było skutecznie i za rozsądną cenę pozycjonować sklep.
Wszystko się zmieniło, gdy poznałem ludzi z Traffic Trends. Dostrzegli i zrozumieli specyfikę mojego biznesu. Kreatywnie i co najważniejsze skutecznie rozwiązali mój problem.

Dominik Sewina - BMC

Wzorowa współpraca na każdym etapie

znakomita skuteczność w pozycjonowaniu frazy, z którą poprzednicy nie mogli sobie poradzić, wzrost pozycji strony w Google, uzyskane efekty w pełni zgodne z zapewnieniem Usługodawcy - z pełną odpowiedzialnością polecamy firmę Traffic Trends!

Artur Sadowski - mcklein.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends prowadzona od 2013 roku

ma za zadanie jak najszersze wypromowanie oferty firmy w mediach internetowych. Wybierając firmę Traffic Trends na partnera biznesowego w pełni zaufałem doświadczeniu i kompetencji.

Andrzej Pozorski - Pozorski Trade

Polecamy firmę Traffic Trends!

Są specjalistami z branży SEO i współpraca z nimi przebiega bez zarzutów. Dzięki działaniom Traffic Trends nasze sklepy internetowe zajmują czołowe pozycje w wyszukiwarkach.

Andrzej Król - TopRacingShop.pl

Najwyższa jakość obsługi, doskonałe podejście do klienta oraz błyskawiczny kontakt

to właśnie te elementy sprawiły, że nasza współpraca trwa nieprzerwanie od kilku lat. Dzięki konkretnym rozwiązaniom, fachowej wiedzy oraz nowatorskim pomysłom Traffic Trends jest idealnym partnerem w e-biznesie.

Kacper Piątkowski - Agencja Reklamowa BrandyBrand

Współpraca z Traffic Trends okazała się świetną decyzją.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z bardzo szybkich efektów pozycjonowania. Olbrzymim plusem jest sympatyczna obsługa, która bezproblemowo rozwiązuje każdy napotkany problem i wdraża nasze pomysły.

Maciej Świętochowski - Eleganckimężczyzna.pl

W mojej branży liczy się pewność i zaufanie!

Ponieważ umiejętność dowodzenia to szybkość w podejmowaniu decyzji, lubię partnerów, na których w tej kwestii mogę polegać stuprocentowo!

Łukasz Wójciak - Brooklyn Band

Dość długo pracowali na nasze zaufanie

ale ostatecznie pokazali, że wiedzą, co robią. Traffic Trends to profesjonalny, godny zaufania partner w biznesie. Polecam!

Adrian Wojtkowiak - eFiltry.pl

Chcemy wyrazić swoje zadowolenie z wysokiej jakości usług świadczonych przez firmę Traffic Trends.

Poziom obsługi od strony handlowej oraz technicznej jest bez zastrzeżeń i zawsze terminowy. Profesjonalizm oraz rzetelność kadry pracowniczej powalają ocenić Traffic Trends jako kompetentnego partnera biznesowego, elastycznie i profesjonalnie podchodzącego do każdego zlecenia.

Elżbieta Dobieżyn - De-Tech.pl

Z przyjemnością rekomenduję traffictrends

które z dużą PR-ową sprawnością i lekkością formy obsługuje mój fanpage na facebooku. Jeśli, ktoś szuka kreatywnej i dynamicznej ekipy dbającej o wizerunek, to warto sprawdzić Traffic Trends!

Sylwia Majdan - sylwiamajdan.com

Traffic Trends to rzetelna firma, która od lat świadczy dla nas usługi z zakresu pozycjonowania sklepu internetowego.

Współpraca od samego początku układa się bez najmniejszych zastrzeżeń, na każde nasze zapytanie otrzymujemy rzeczową odpowiedź, wszystkie wymuszane przez Google i innych gigantów zmiany oraz poprawki są błyskawicznie nanoszone, a nasz sklep zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Maciej Dankowski - Milionczesci.pl

Traffic Trends wzorowo zajął się budowaniem naszej marki w mediach społecznościowych

idealnie wykorzystał bieżące wydarzenia w celu budowania marki w sieci oraz dobrze komunikował się z naszymi potencjalnymi klientami.

Artur Łuszczek

zobacz następną

Dołącz do grona zadowolonych klientów!