Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu WooCommerce

Monika Szymańska

Pozycjonowanie | 2019-05-23 | 13 min czytania

Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu WooCommerce

Z otwarciem sklepu internetowego wiąże się wiele wyzwań, a jednym z nich jest niewątpliwie wybór platformy sklepowej. Selekcja możliwych opcji powinna zostać poprzedzona określeniem wymagań wymarzonego sklepu, a także analizą możliwości finansowych oraz ograniczeń czasowych. Osoby, które dopiero wkraczają do świata e-commerce oraz właściciele małych i średnich sklepów wyjątkowo często decydują się na sklep internetowy Wordpress w połączeniu z wtyczką WooCommerce, o czym pisaliśmy już wcześniej w artykule „WooCommerce – darmowa platforma dla małych i średnich sklepów”. Popularność CMS Wordpress wynika z faktu, że pod wieloma względami jest on dość wdzięcznym systemem. Dzięki dostępnym darmowym i płatnym wtyczkom można dość szybko wprowadzić do niego nowe funkcjonalności, a baza gotowych szablonów oraz możliwości ich kastomizacji są na tyle obszerne, że sklep można niedużym nakładem sił i środków dostosować do nowoczesnych standardów estetycznych, a jednocześnie wyróżnić go nieco na tle konkurencji. Jednak w tym artykule nie będziemy rozwijać szerzej tego wątku, a Waszą uwagę chcielibyśmy skierować na samo pozycjonowanie sklepów internetowych, a konkretnie na zagadnienie jakim jest optymalizacja SEO Wordpress.

Czy WooCommerce jest przyjazny SEO?

Odpowiedź na to pytanie może brzmieć i “tak”, i “nie” – podobnie zresztą jak w przypadku wielu innych popularnych platform sklepowych. Samo uruchomienie sklepu WooCommerce, zadbanie o jego atrakcyjną szatę graficzną i wypełnienie go produktami nie zagwarantuje dobrej widoczności w wyszukiwarce. Można ją jednak osiągnąć dzięki kompleksowej optymalizacji ważnych dla pozycjonowania elementów, w której pomogą liczne wtyczki takie jak Yoast SEO czy All in One SEO Pack. Ułatwieniem jest również bezpośredni dostęp do wszystkich plików znajdujących się na serwerze. Z tych powodów Wordpress pod względem pozycjonowania wypada korzystnie jako system zarządzania treścią e-commerce na tle innych rozwiązań. Trzeba jednak pamiętać, że efektywność optymalizacji strony zależy nie tylko od dostępnych narzędzi, ale przede wszystkim od solidnej wiedzy o pozycjonowaniu.

Elementy ważne dla optymalizacji strony Wordpress

Dostępność edycji elementów strony, którą oferuje Wordpress oraz różnego typu jego rozszerzenia jest niewątpliwą zaletą omawianego rozwiązania. Dzięki niej posiadasz możliwość takiej optymalizacji sklepu, która w połączeniu z wiedzą oraz analitycznym podejściem, pomoże zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce. Poniżej umieściliśmy kilka praktycznych wskazówek, na jakie elementy warto zwrócić uwagę wykonując audyt SEO sklepu na WooComerce oraz w jaki sposób można je edytować.

Wordpress - edycja meta tagów

Meta tagi title oraz description to znaczniki, w których można umieścić podstawowe informacje na temat strony – tytuł oraz krótki opis jej zawartości. Ich treść nie wyświetla się w wizualnej warstwie strony, ale jest widoczna w wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz zadbać o dobrą optymalizację strony Wordpress, uzupełnienie title oraz description powinno być jednym z pierwszych kroków, które wykonasz. Nie tylko ze względu na samo pozycjonowanie WooCommerce, ale również dlatego, że te dwa elementy są pierwszą reklamą sklepu internetowego, która może skłonić osoby korzystające z wyszukiwarki Google do odwiedzenia Twojej witryny. Przyzwoite title oraz description powinny treściwie i zachęcająco podsumowywać to, jakiego rodzaju produkty lub informacje znajdą użytkownicy Google po przejściu na daną podstronę. Niewątpliwie jest to też treść, w którą warto wpleść kluczowe dla danej podstrony frazy.

All in One SEO Pack i Yoast SEO to najpopularniejsze wtyczki Wordpress, które umożliwiają edycję meta tagów. Żeby ustawić title i description dla strony głównej w obu modułach trzeba przejść do ustawień wtyczki w kokpicie, a następnie w przypadku All in One SEO Pack wybrać Ustawienia Ogólne, a korzystając z Yoast SEO – Wyszukiwarki -> Ogólne. Widok ustawień został przedstawiony na poniższych grafikach.

MGxJz.jpeg

All in One SEO Pack - edycja title i description dla strony głównej

Nb1Gm.jpeg

Yoast SEO – edycja title i description dla strony głównej

Natomiast w przypadku podstron, meta title i description znajdziesz w dolnej części strony w ich widoku edycji. Jednak może zdarzyć się tak, że nie wszystkie typy podstron będą posiadać taką możliwość bez zmiany ustawień początkowych. W przypadku All in One SEO Pack włączenie tej opcji dla strony produktów wymaga zaznaczenia odpowiedniego typu treści w ustawieniach ogólnych. Ta wtyczka SEO nie wspiera też swobodnego tworzenia meta title oraz meta description dla kategorii, a jedynie umożliwia formatowanie title z użyciem określonych zmiennych. Z tego względu warto skorzystać z drugiego rozwiązania – Yoast SEO lub zatrudnić programistę, który wdroży pole edycji tych elementów na wszystkich typach podstron z pomocą custom fields.

HLack.jpeg

Ustawienia początkowe All in One SEO Pack

Zarządzanie indeksacją strony

Nie wszystkie podstrony powinny znaleźć się w indeksie Google. Strony robocze czy niektóre regulaminy nie są interesujące dla użytkowników, a ich obecność w wynikach wyszukiwania nie służy konwersji. Możesz je zablokować przed indeksacją w wyszukiwarce korzystając z All in One SEO Pack.

7rzFF.jpeg

Ustawienia indeksacji All in One SEO Pack

Pamiętaj, aby proces indeksowania witryny na bieżąco monitorować za pomocą Google Search Console, w raporcie “Stan”. W ramach tego narzędzia dowiesz się które strony zostały bez problemów zaindeksowane, a także które strony zostały wykluczone z indeksu. Uwaga: wykluczenie stron z indeksu może także oznaczać jakiś problem, dlatego ważne jest szczegółowe zapoznanie się z opisami dostarczonymi przez Google.

Nagłówki h1 w sklepie WooCommerce

Nagłówki znajdujące się na stronie to kolejny ważny element optymalizacji SEO, a wśród nich na największą uwagę zasługuje bezspornie nagłówek h1. W znaczniku h1 powinien znaleźć się tytuł konkretnej podstrony lub krótkie, kilkuwyrazowe podsumowanie wskazujące na jej zawartość. Wiele gotowych motywów WooCommerce posiada poprawnie zaimplementowane nagłówki, co oznacza, że tworząc poszczególne podstrony, pojawia się na nich automatycznie wygenerowany nagłówek h1 z treści wpisanej jako tytuł podstrony lub nazwa produktu. Niemniej mając świadomość istotności tego elementu, możesz lepiej go wykorzystać i uniknąć pewnych błędów, które łatwo przeoczyć nie mając takiej wiedzy. Żeby upewnić się, że samodzielnie aktywowany lub wdrożony przez zleceniobiorcę motyw sklepu WooCommerce posiada na każdej stronie pojedynczy nagłówek h1, trzeba zajrzeć do kodu. Popularnymi błędami są: umieszczenie w nagłówku h1 logo graficznego, ukrycie nagłówków h1 w konkretnym miejscu ze względu na wizję dotyczącą wyglądu strony, a także zbyt duża ilość h1, co bywa konsekwencją wykorzystywania znacznika nie do określania semantyki kodu, a jako pomoc w dostosowaniu wyglądu strony za pomocą page builder’ów.

Przyjazne adresy URL

Przyjazna struktura adresów url ma znaczenie zarówno dla robotów Google, jak i dla samych użytkowników. Przyjazny adres url powinien czytelnie opisywać zawartość danej podstrony i być łatwym do zapamiętania, a dodatkowo udoskonalić go można umieszczając w nim informację o lokalizacji treści w strukturze strony poprzez uwzględnienie jej kategorii. CMS Wordpress standardowo oferuje możliwość ustawienia przyjaznych adresów, o czym możesz przekonać się przechodząc do zakładki Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki.

IXeIK.jpeg

Ustawienie struktury adresów url w Wordpress

bhbZx.jpeg

Ustawianie struktury adresów url dla produktów

Co więcej, odnośniki można edytować również bezpośrednio w widoku edycji konkretnego wpisu czy strony produktu. Z ustawieniem nowej struktury adresów url wiąże się pewne ryzyko, jeżeli sklep WooCommerce funkcjonuje już jakiś czas, a dostępne podstrony zdążyły zyskać widoczność i generują ruch. Brak odpowiednich przekierowań może wpłynąć na utratę dotychczasowych osiągnięć, dlatego w sytuacji zmiany urli trzeba koniecznie sprawdzić występowanie przekierowań 301 ze starych adresów na nowe, a w przypadku ich braku utworzyć je za pomocą właściwej reguły w pliku .htaccess lub za pomocą wtyczki takiej jak Simple 301 Redirects.

Sitemapa w CMS Wordpress

Sitemapa to plik w formacie xml, w którym roboty Google mogą znaleźć informacje o adresach url strony, co ułatwia jej analizę i sprzyja sprawnej oraz dokładnej indeksacji. Oprócz listy adresów url, sitemapa zawiera dane o ostatnich aktualizacjach i znaczniki wskazujące jak często konkretna podstrona jest aktualizowana. Mapę strony xml wygenerujesz z pomocą All in One SEO Pack lub korzystając z jednej z wtyczek stworzonych z myślą o generowaniu mapy np. z Google XML Sitemaps.

so1ZB.png

Generowanie mapy strony w All in One SEO Pack

Gotową sitemapę XML koniecznie zgłoś w Google Search Console - dzięki temu roboty Google niezwłocznie będą mogły rozpocząć proces indeksowania witryny. Z kolei w razie problemów z podstronami wskazanymi przez sitemapę, w raporcie “Stan” w Google Search Console dowiesz się co należy poprawić.

Dane uporządkowane w WooCommerce

Wdrożenie danych strukturalnych na stronie oferuje szansę na zwiększenie atrakcyjności sposobu prezentacji wyników wyszukiwania. Niektóre z nich można wprowadzić bez konieczności edycji kodu dzięki instalacji dodatków. Yoast SEO pozwala na implementację breadcrumbs, a w bazie wtyczek znajdziesz też propozycje oferujące bardziej rozbudowane możliwości np. Schema - All in One Schema Rich Snippets. Bardzo ważne jest zadbanie, aby posiadać dane uporządkowane dla stron produktów - dzięki temu w wynikach wyszukiwania pojawią się dodatkowe informacje takie jak cena i dostępność w magazynie. Po wprowadzeniu danych uporządkowanych, koniecznie monitoruj stan indeksowania tych elementów za pomocą Google Search Console, w raporcie “Produkty”. Dzięki temu po około 2 tygodniach od wprowadzenia danych strukturalnych można sprawdzić, czy kod jest poprawny z punktu widzenia wymagań Google.

Publikacja treści w sklepie WooCommerce

Unikalne i wartościowe treści to zasadnicza część dobrej optymalizacji sklepu internetowego. Bez opisów produktów i innych materiałów tekstowych, ani roboty Google, ani użytkownicy Twojej strony nie uzyskają precyzyjnych informacji na temat jej zawartości. Co prawda, samo zdjęcie produktu stanowi częściową odpowiedź na pytania potencjalnych klientów, jednak może nie wyczerpywać tematu i nie przekonać klienta do finalizacji zakupu. Natomiast wyszukiwarce graficzne przedstawienie oferty nie mówi praktycznie nic, ponieważ roboty Google nie są w stanie czytać obrazów, a tym samym co najwyżej mogą odczytać tekst alternatywny umieszczony w tagu . Wordpress w połączeniu z WooCommerce zapewnia naprawdę duże możliwości publikacji treści. Korzystając z tego rozwiązania uzupełnisz opisy produktów, opisy kategorii, a także uruchomisz bloga, który dodatkowo pomoże wzbogacić Twoją stronę ciekawymi artykułami tematycznymi.

72nv4.jpeg

Dodawanie opisu kategorii w WooCommerce

Oprócz dodania długiego opisu, strona produktu WooCommerce pozwala na umieszczenie opisu krótkiego, a także dodanie za pomocą atrybutów dodatkowych informacji o produkcie np. o kolorze, rozmiarze czy rodzaju materiału.

Szybkość wczytywania strony na Wordpressie

Szybkość sklepu internetowego to następny punkt, o który warto zadbać. Wolne wczytywanie strony Wordpress to problem, z którym boryka się wielu właścicieli sklepów WooCommerce. Jego przyczyną jest najczęściej duża liczba zbędnych wtyczek, korzystanie z rozbudowanego motywu z wieloma funkcjonalnościami, a także zaniedbanie tematu kompresji grafik. Optymalizację szybkości działania sklepu WooCoomerce dobrze jest zacząć od kilku podstawowych działań, które można wykonać z poziomu panelu administratora. Pracę należy rozpocząć od usunięcia zbędnych wtyczek, które nie tylko dociążają wagę strony, ale mogą też stanowić poważną lukę bezpieczeństwa – szczególnie, gdy mamy do czynienia z wtyczkami przestarzałymi lub mało znanymi. Nie oznacza to jednak, że trzeba pozbyć się wtyczek istotnych z punktu widzenia funkcjonowania sklepu, ale z pewnością warto podejść do tego tematu z rozwagą. Co więcej, niektóre z wtyczek mogą wręcz pomóc przyspieszyć działanie sklepu. Do tego grona zaliczyć można wtyczki cache takie jak WP Fastest Cache czy WP Super Cache, a także wtyczki optymalizujące grafiki oraz kod CSS i JS – Autoptimize i Smush Image. Korzystanie z Autoptimize wymaga zaznaczenia w ustawieniach elementów, które chcemy zoptymalizować. Natomiast Smush Image wymaga jednorazowego włączenia masowej kompresji wgranych wcześniej grafik, a wszystkie nowe grafiki będą optymalizowane już automatycznie.

Weryfikacja GA i GSC w WooCommerce

Optymalizacja sklepu WooCommerce na wyczucie nad wyraz często okazuje się nietrafionym pomysłem. Do kontrolowania sytuacji warto wykorzystać dwa popularne darmowe narzędzia - Google Search Console i Google Analytics. W GSC znajdziemy przydatne informacje odnośnie stanu indeksacji czy dostosowania podstron do urządzeń mobilnych. Natomiast Google Analytics zbiera dane związane z ruchem na stronie m.in. o jego natężeniu, źródłach oraz zachowaniu użytkowników. Włączenie dodatku e-commerce pozwoli na zgromadzenie informacji o poziomie konwersji i przychodach sklepu. Weryfikację Google Search Console i dodanie kod Google Analitycs najłatwiej przeprowadzić z All in One SEO Pack.

Efekty optymalizacji strony WooCommerce

Optymalizacja wymienionych w artykule elementów może przynieść naprawdę rewelacyjne efekty. Doskonale obrazuje to przykład frazy „system zarządzania flotą” jednego z naszych klientów. Wdrożenie audytu, w tym optymalizacja tak podstawowych elementów jak meta tagi oraz nagłówek h1, przyczyniła się do błyskawicznego osiągnięcia top 3, chociaż początkowo pozycjonowana podstrona nie znajdowała się nawet w pierwszej setce wyników wyszukiwania na tę frazę.

OZzHT.jpeg

Wady WooCommerce

Chociaż sklep WooCommerce posiada wiele zalet, nie jest też pozbawiony wad. Po pierwsze, to z pozoru niedrogie rozwiązanie w ostatecznym rozrachunku może okazać się zaskakująco kosztowne. Bezpłatne wtyczki mogą zaspokoić część potrzeb, jeżeli chodzi o wygląd czy funkcjonowanie sklepu. Niestety, najczęściej okazują się one niewystarczające i pojawia się konieczność wykupienia rozszerzeń czy droższych alternatyw. W przypadku niektórych problemów może okazać się niezbędne zatrudnienie programisty, co nie jest zmartwieniem dla osób korzystających z oprogramowania sklepów SaaS, które zapewniają wsparcie. Drugą sprawą są kwestie bezpieczeństwa, a nie da się ukryć, że Wordpress ze względu na swoją popularność jest systemem szczególnie narażonym na ataki.

Potrzebujesz pomocy w zoptymalizowaniu sklepu WooCommerce?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!