Blog Traffic Trends

Prelegenci Traffic Day 2018: Mateusz Grzywnowicz

Prezentujemy kolejny wywiad z prelegentem Traffic Day 2018. Dzisiejszy dzień należy do Mateusza Grzywnowicza!

1. Kiedy i w jakich okolicznościach zacząłeś interesować się tematyką e-commerce?

Przygodę z e-commerce rozpocząłem 8 lat temu, tuż po studiach, otwierając swój pierwszy sklep online z suplemetami i odżywkami diety dla sporowców. Bardzo szybko zorientowałem się, że aby odnieść sukces w tej branży musiałem zwiększyć zasięg i miejsce swojej sprzedaży. Dlatego zdecydowałem się rozpocząć sprzedaż, (głównie polskich marek) na zagranicznych serwisach sprzedażowych. W pierwszej kolejności skierowałem się na platformę, eBay a w następnym kroku na Amazon. Okazało się to bardzo trafnym wyborem i w krótkim czasie wysyłałem swoje produktu do ponad 25 krajów na świecie.

2. Jakich porad udzieliłbyś właścicielowi sklepu internetowego na starcie jego działań?

Wiele sklepów internetowych początkowo ogranicza swoją sprzedaż do rodzimego rynku internetowego, a moim zdaniem nie musi tak być. Warto już na starcie myśleć globalnie. Międzynarodowe portale aukcyjne to jeden z podstawowych kanałów do rozpoczęcia sprzedaż na światową skalę. Twój sklep zdecydowanie powinien się tam znaleźć, jeśli planujesz rozszerzyć swoją działalność i zwiększyć sprzedaż. Warto więc docierać do jak najszerszego grona klientów poprzez bardzo znane portale aukcyjne, takie jak: eBay, Amazon oraz doskonale znane Allegro.  Dzięki takiemu połączeniu trafisz do milionów klientów w Polsce, całej Europie oraz na świecie. Mimo rosnącego zainteresowania zagranicznymi rynkami, sprzedaż poza granicami kraju, w ujęciu wartościowym, jest w polskim handlu elektronicznym wciąż zjawiskiem marginalnym. Zdecydowana większość polskich sklepów (57,9%) NIE generuje żadnego obrotu ze sprzedaży zagranicznej. Nie musi tak być! 

3. Jakie elementy składają się na sklep idealny?

Idealny sklep internetowy? Prosty i wygodny! Konkurencyjny cenowo, nieskomplikowany i oferujący szybką dostawę. Takie powinny być idealne e-sklepy. Według badań ponad 3/4 konsumentów uważa łatwość użycia za najważniejszą cechę sklepu internetowego. Celem e-commerce jest pomoc kupującym w uzyskaniu tego, czego wymagają możliwie jak najszybciej i bez zbędnej złożoności. Sprzedawcy Internetowi mają nieraz kilkanaście sekund na dokonanie transakcji. Zdaniem przedsiębiorstwa Adobe aż 39% rezygnacji z zakupów jest spowodowane zbyt długim ładowaniem zdjęć. Klienci chętnie przestawiają się ze sklepów stacjonarnych na internetowe, bo te również dają możliwość zobaczenia produktów przed zakupem. Przede wszystkim sprzedaje się obraz, a nie tekst. Dlatego każdy produkt powinien posiadać wiele zdjęć pod różnym kątem, koniecznie w wysokiej rozdzielczości. Muszą one być zoptymalizowane do ładowania strony i mieć możliwość powiększania. Sklep internetowy powinien być wielojęzykowy. Wiele systemów już teraz oferuje z automatu tłumaczenie naszego sklepu na wiele języków. Po naszej stronie jest tylko przygotowanie odpowiednich opisów w wybranych językach. Witryny e-commerce to doskonałe cele dla cyberprzestępców, którzy z roku na rok wymyślają nowe sposoby na łamanie zabezpieczeń i kradzieże danych lub pieniędzy. Z punktu widzenia klientów ważne jest, aby sklep zapewnił im pełną prywatność. Dlatego warto zbudować witrynę internetową na platformie wyposażonej w zaawansowane funkcje bezpieczeństwa. Również mnóstwo klientów rezygnuje z zakupów w momencie, gdy muszą się zarejestrować. To tak jakby wychodzili ze sklepu zostawiając pełny koszyk przy kasie! Twój sklep musi mieć możliwość złożenia zamówienia przez niezarejestrowanego użytkownika, ponieważ inaczej tracisz lwią część obrotu. I to nie potencjalnego tylko faktycznego, ponieważ ci ludzie naprawdę chcieli dokonać zakupu, ale zrezygnowali.

4. Przed jakimi błędami przestrzegałbyś właścicieli sklepów internetowych?

Słaba prezentacja produktu.

Nie da się ukryć, że najczęstsze błędy w sklepach internetowych dotyczą właściwie bardzo ważnej, jak nie najważniejszej części sklepu – prezentacji produktu. Jest to swego rodzaju paradoks, ponieważ żeby coś sprzedać, trzeba to odpowiednio… sprzedać, czyli przedstawić w jak najlepszej formie. Co się jednak okazuje, to w wielu przypadkach opisy produktów są powielane lub dwu-trzy zdaniowe, a z kolei obrazy produktów pozostawiają wiele do życzenia pod kątem jakości oraz prezencji.

Brak dbałości o aspekty UX oraz ogólną prezencję.

Błędy w sklepach internetowych dotyczą również względów estetycznych czy UX-owych. Jest to często spotykany problem, ale zarazem bardzo ogólny, bo odnoszący się do prezencji. Estetyka jest bardzo ważna. To ona przyciąga i zatrzymuje odbiorców na stronie. Nowoczesny sklep z przyjemną i stonowaną kompozycją jest zachęcający w odbiorze. Wysłużoną szatę graficzną od razu widać, a nawet jeśli użytkownik nie za bardzo zna obecne trendy, to z pewnością zauważy różnicę, jeśli konkurencja ma nowocześniejszy wygląd sklepu. Wtedy to widać od razu.

Mało intuicyjny proces zakupowy.

Kolejnym spotykanym błędem w sklepach online może być sam proces zakupowy, który jest zazwyczaj mało intuicyjny. To jest bardzo newralgiczny moment, ponieważ użytkownik jest zainteresowany zakupem, więc nie może mu w tym nic przeszkodzić. Dlatego też sam sposób zamówienia musi być bardzo minimalistyczny. Bez jakichkolwiek rozpraszaczy wokół, które tylko odciągną użytkownika od głównego celu – dokonania zakupu.

Brak zaufania do sklepu.

Częste błędy w sklepach internetowych dotykać również mogą zamieszczanych treści, a właściwie ich braku. Ostatnio we wpisach powtarzam to nad wyraz często. Kupując w internecie, musimy obdarzyć sklep zaufaniem. Nowy sklep jest dla użytkownika kompletnie obcym „bytem”. Nie zostawi się tam pieniędzy, jeśli sklep nie budzi zaufania lub mamy co do niego wątpliwości.

5. Dlaczego uważasz, że warto wziąć udział w konferencji Traffic Day?

E-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie, kto się nie rozwija ten ginie. Rynek wymaga ciągłego podążania za trendami. Konferencja umożliwi poznanie różnych spojrzeń i metod stosowanych przez ekspertów i liderów w swoich branżach. Traffic Day to konferencji, na której nie może Cię zabraknąć, jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wyzwaniami e-commerce i spędzić efektywnie cały dzień wypełniony inspiracjami od najlepszych ekspertów e-commerce.

Dodaj komentarz

Paulina Cieślińska

Event & marketing manager w Traffic Trends. Odpowiedzialna za budowanie ruchu przez content, social media oraz eventy. Prywatnie fanka polskiej szkoły filmowej i psychologii.

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy