Blog Traffic Trends

Prelegenci Traffic Day 2018: Paweł Fornalski

Mamy ogromną przyjemność rozpocząć serię wywiadów z prelegentami Traffic Day 2018! Każdy z nich odpowiedział na 5 pytań, które krótko mogą przybliżyć ich sylwetki. W pierwszej kolejności przedstawiamy Pawła Fornalskiego – prezesa IAI S.A., firmy tworzącej usługę IdoSell Shop.

1. Kiedy i w jakich okolicznościach zacząłeś interesować się tematyką  e-commerce?

Pierwsze strony WWW oparte o HTML, CSS i JavaScript zacząłem budować już 21 lat temu (w wieku 17 lat). Mniej więcej po roku ktoś mi pokazał sklep internetowy, czyli stronę z koszykiem. Zdałem sobie sprawę z tego, że muszę się jeszcze douczyć czegoś co dzisiaj nazywa się back-endem. Po paru tygodniach budowałem dla zabawy pierwsze sklepy internetowe. W tym czasie jednak niewiele firm w ogóle chciało posiadać sklep internetowy, więc okazja na wykorzystanie dopiero w roku 2000 gdy uruchomiliśmy wspólnie z jedną z firm sklep internetowy Skateshop.pl. Wcześniej bowiem zbudowaliśmy z Sebatianem Mulińskim, drugim założycielem IAI S.A. jedną z najpopularniejszych stron muzycznych: Hip-Hop.pl i Skateshop.pl był sposobem na uniezależnienie się od „zwykłych reklamodawców”.

2. Jakich porad udzieliłbyś właścicielowi sklepu internetowego na starcie jego działań?

Dzisiaj technologia sklepów internetowych jest bardzo dostępna. Można się zgłosić np. do IdoSell Shop, czyli projektu którym kieruję, i tego samego dnia mieć uruchomiony sklep internetowy, który można skalować bez zmieniania systemu nawet do kilkuset tysięcy paczek miesięcznie. Dlatego nie upatrywałbym dzisiaj szans na przewagę w technologii. Trzeba mieć towar którego ktoś faktycznie poszukuje i jest ten rynek wystarczająco duży, do tego rozwiązać problemy logistyczne i zapewnić finansowanie. Czyli jest to taki sam zestaw problemów jak przy sklepie tradycyjnym. Dlatego nadal warto uruchamiać sklep internetowy gdy ma się już zaplecze sklepu tradycyjnego lub kogoś za wspólnika, kto taki sklep ma.

3. Jakie elementy składają się na sklep idealny?

Recepta na idealny sklep to: największy wybór w danej branży, towar dostępny od ręki, wysyłanie zamówień bez pomyłek, dobre opisy, zdjęcia i filmy i poinformowanie klientów możliwie wszędzie (w każdym kanale) że taki sklep się ma. Więcej nie potrzeba aby odnieść nadal sukces w e-handlu.

4. Przed jakimi błędami przestrzegałbyś właścicieli sklepów internetowych?

Przestrzegam przed wybieraniem rozwiązań „na teraz”. Czasami widzę, że ktoś wybiera narzędzia, chociażby takie jak silnik sklepu internetowego tylko dlatego że jego kolega informatyk zna takie a innych nie zna, lub dlatego że akurat jest promocja i może go kupić 20zł taniej. Jeżeli faktycznie ktoś nie planuje rozwinąć sprzedaży, ma to sens aby mieć możliwie proste i tanie narzędzie. Ale większość sklepów planuje rozwój i obsługę setek i tysięcy zamówień. W kluczowym momencie więc nawalają obsługę klienta lub muszą migrować na nowy system. Polecam więc zadać sobie pytanie „Gdzie zamierzam być ze sprzedażą za 5 lat” i wybrać narzędzia ze skalowalnym modelem opłat. To dotyczy silnika sklepu, infolinii, systemu marketing automation, agencji SEO i wszystkiego innego.

5. Dlaczego uważasz, że warto wziąć udział w konferencji Traffic Day?

W IAI S.A. widzimy przez ramiona 4500 naszych klientów, że ruch organiczny z Google to ciągle kanał spokojnie porównywalny z wolumenami z wejść bezpośrednich czy Allegro. Nie zastąpi nam innych źródeł ruchu, ale jest jednym z 3 kluczowych, a nikogo nie stać na to, aby tracić 1/3 klientów. Brakuje dobrych i przystępnych konferencji poświęconych tej tematyce, w ujęciu całości e-handlu. Dlatego warto skorzystać z tej możliwości, zwłaszcza że cena jest bardzo atrakcyjna jak za taką porcję wiedzy.

 

Dodaj komentarz

Paulina Cieślińska

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy