Specjalista SEO z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu sklepów internetowych, czyli Wojciech Haremza, kolejnym prelegentem Traffic Day 2018!
1. Kiedy i w jakich okolicznościach zacząłeś interesować się tematyką e-commerce?
Na początku swojej przygody z marketingiem internetowym, a zwłaszcza z SEO, zajmowałem się głównie stronami usługowymi. Trwało to już kilka dobrych lat i powoli stawało się po prostu mało satysfakcjonujące. Około pięciu lat temu pojawiła się okazja sprawdzenia swoich umiejętności przy optymalizacji dużych sklepów internetowych. Mnogość możliwości, strategii, ogrom pracy wymuszający stosowanie automatyzacji i analizowanie olbrzymich zbiorów danych pochłonęła mnie do reszty. Dodatkowym magnesem była pełna mierzalność efektów, bo musimy tutaj pamiętać, że każde moje działanie na rzecz sklepu finalnie przekłada się na pieniądze jakie sklep będzie generował. E-commerce to przyszłość i jedyny kierunek w jakim będzie podążał handel.
2. Jakich porad udzieliłbyś właścicielowi sklepu internetowego na starcie jego działań?
Podstawową kwestią jest analiza naszego pomysłu i mierzenie sił na zamiary. Biznes e-commerce jest naprawdę bardzo wymagający. Jak mówi stare, wymyślone na poczekaniu, chińskie przysłowie „droga jest prosta dopóki nie skręca” - w tym biznesie w ogóle nie ma prostych i trzeba być na to przygotowanym. Jeśli uważasz, że aby prowadzić sklep internetowy wystarczy uruchomić wybrany przez siebie CMS i wrzucić tam produkty, to niestety polegniesz już na starcie. Oto kilka elementów, które warto przemyśleć: Planuj swoje działania już na etapie tworzenia sklepu. Konstrukcja i układ menu są niezwykle istotne dla dobrego pozycjonowania sklepu. Nie działaj w tej kwestii na wyczucie. Analizuj sklepy konkurencji, porównuj, wyciągaj wnioski i szukaj wspólnych mianowników. Dopiero po takiej analizie zabierz się za konstruowanie własnej oferty i jej kategoryzowanie. Bądź cierpliwy, bardzo cierpliwy. W branży mówi się, że na efekty pozycjonowania trzeba czekać około 3 – 6 miesięcy. Sam spotkałem się z przypadkami, gdzie dopiero po roku ruch organiczny wystrzelił o kilkaset procent. Pamiętaj, że jeśli startujesz od zera, to wyszukiwarki muszą nabrać zaufania do Twojej strony. Czy po 3 miesiącach znajomości nazwałbyś obcą Ci osobę najlepszym przyjacielem? Cała praca nad sklepem, która przez pierwszy okres współpracy, pozornie, nie przynosi żadnych efektów, jest tak naprawdę budowaniem solidnych fundamentów przyszłej przyjaźni. Bądź przyjacielem swojego klienta. Pamiętaj, że w sklepie stacjonarnym zawsze można poprosić o pomoc ekspedientkę. W przypadku sklepu internetowego Twój klient zostaje tylko i wyłącznie z tym co wcześniej dla niego przygotujesz. Pamiętaj, że dla Ciebie Twoja oferta jest w pełni zrozumiała i oczywista – dla klienta już niekoniecznie. Na każdym etapie jego przygody z Twoim sklepem musisz dostarczyć mu wszystkich ważnych informacji. Nie szukaj drogi na skróty. Buduj swoją markę powoli ale systematycznie, a w końcu zobaczysz efekty.
3. Jakie elementy składają się na sklep idealny?
- łatwa dostępność – sklep musi być dostępny dla wszystkich urządzeń i widoczny w wyszukiwarce, żeby mógł generować ruch - przejrzystość – design jest bardzo istotny i pomaga w poruszaniu się po sklepie (a Ty cieszysz się z większej konwersji) - niskie ceny ;) - dostęp do dodatkowych materiałów, jak poradniki, instrukcje itd. Tak naprawdę nie ma sklepu idealnego i nigdy taki nie powstanie. Warto jednak starać się cały czas poprawiać jakość samego sklepu i obsługi klienta.
4. Przed jakimi błędami przestrzegałbyś właścicieli sklepów internetowych?
Błędów i pułapek, które czyhają na właścicieli sklepów jest tak dużo, że nie sposób je wszystkie wymienić. Mogę jedynie przybliżyć te, z którymi mam do czynienia najczęściej jako specjalista SEO. Brak realizacji lub akceptacji zmian w sklepie, które sugeruje specjalista lub agencja SEO. W pełni zrozumiałe jest, to że gdyby wprowadzić wszystkie pomysły, to sklep wyglądałby co najmniej nieciekawie. Trzeba jednak pamiętać, że każdą taką poprawkę można zmodyfikować lub zmienić. Brak zaufania do specjalisty i brak akceptacji jakichkolwiek zmian sprawia, że inwestycja w SEO to wyrzucone pieniądze. Brak współpracy ze specjalistą. Model, w którym dajemy pieniądze, a po jakimś czasie widzimy super efekty jest idealny, ale często nie do zrealizowania. Przez cały czas pracy nad optymalizacją sklepu konieczna jest współpraca i wymiana informacji między partnerami. Jeśli chcesz coś zmienić w swoim sklepie skonsultuj to najpierw ze specjalista. Często drobne z pozoru elementy mogą bardzo źle wpływać na widoczność sklepu w wyszukiwarce. Stawiaj przed sobą realne cele. Każdy chciałby po miesiącu zajmować najwyższe pozycje na najmocniejsze sprzedażowo frazy, ale nie da się tego zrobić.
5. Dlaczego uważasz, że warto wziąć udział w konferencji Traffic Day?
Jeśli jesteś właścicielem biznesu e-commerce lub interesujesz się tym tematem, to znajdziesz tutaj wszystko czego potrzebujesz. Konstrukcja sklepu, user experience, techniczna optymalizacja, budowa angażującego contentu, ratowanie porzuconych koszyków, korzystanie z marketplaców i social media, a to wszystko w ujęciu tylko i wyłącznie sklepów internetowych. Sam nie widziałem jeszcze takiego spotkania przeznaczonego tylko dla tej branży. Poza tym podobno ma być dobre jedzenie ;)