Bezpłatna konsultacja

Przygotuj się na Page Experience Update!

Kategoria: Pozycjonowanie

Google nieustannie dąży do tego, by dostarczać Internautom trafne wyniki, promując strony z treściami wysokiej jakości i dopasowane do intencji odbiorcy. Dodatkowo, w ostatnich latach coraz większą wagę przykłada do wygody i zadowolenia użytkowników korzystających z różnych przeglądarek i urządzeń. Świadczą o tym chociażby tzw. Mobilegeddon - update związany z przystosowaniem stron do urządzeń przenośnych, czy Page Speed Update - wymierzony w wolno działające witryny. Jak się okazuje, to nie koniec działań Google w tym obszarze. Już niebawem kolejne zmiany w algorytmie wyszukiwarki, czyli tytułowy Page Experience Update.

Co to jest Page Experience?

Page Experience to zestaw wskaźników związanych z użytecznością witryny. Obecnie o jakości strony decydują takie sygnały jak:

  • czas ładowania strony,
  • dostosowanie strony do urządzeń mobilnych,
  • protokół HTTPS,
  • brak uciążliwych reklam,
  • bezpieczeństwo (np. brak złośliwego oprogramowania na stronie).

Google w ramach Page Experience Update zapowiada dodanie kolejnych sygnałów określanych jako Core Web Vitals.

core web vitals

Co to jest Core Web Vitals?

Core Web Vitals (czyli podstawowe wskaźniki internetowe) to zbiór metryk określających kluczowe wg Google aspekty doświadczenia użytkownika, związane z wczytywaniem, interaktywnością i stabilnością wizualną strony. Są to:

  • LCP (Largest Contentful Paint) - mierzy szybkość ładowania strony największego obrazu lub bloku tekstu,
  • FID (First Input Delay) - mierzy czas do pierwszej interakcji użytkownika w witrynie, jest to czas, który mija od interakcji z witryną (np. kliknięcie w button) do odpowiedzi przez przeglądarkę
  • CLS (Cumulative Layout Shift) - mierzy sumę wszystkich przesunięć elementów witryny podczas ładowania, np. gdy ładująca się reklama powoduje przesunięcie tekstu

podstawowe wskazniki internetowe

Kiedy Google Page Experience Update?

Update algorytmu pierwotnie zapowiedziany był na maj 2021, czyli rok od pierwszej wzmianki o planowanym wdrożeniu. W kwietniu jednak Google poinformował, że update rozpocznie się w połowie czerwca i potrwa do końca sierpnia.

Jaki wpływ na pozycje będzie miał Page Experience Update?

Nie wiemy jak duży wpływ na widoczność w wyszukiwarce Google będą miały podstawowe wskaźniki internetowe. Kluczowym spośród setek czynników w ustalaniu rankingu nadal będzie content i informacje zawarte w witrynie. W przypadku wielu stron podobnych pod względem trafności, sygnały Page Experience mogą być jednak decydujące o pozycji w Google.

Jak zmierzyć podstawowe wskaźniki internetowe i jakie działania należy podjąć?

Aby pomóc programistom przygotować się do zapowiedzianych zmian w algorytmie, Google zaktualizował popularne narzędzia, takie jak Lighthouse i PageSpeed ​​Insights, pozwalające uzyskać informacje i zalecenia dotyczące Core Web Vitals. W Google Search Console dodatkowo dostępny jest specjalny raport, który ma pomóc szybko zidentyfikować grupy podstron wymagających uwagi.

Google Search Console (raport Podstawowe wskaźniki internetowe)

Google Search Console

Page Speed Insights

Page Speed Insights

Upewnij się, czy Twoja strona spełnia podstawowe wskaźniki internetowe. Jeśli występują problemy z szybkością, podejmij odpowiednie działania. Powyższe narzędzia podpowiedzą Ci, które elementy warto poprawić.

Pamiętaj, że zapowiedziany update Google, to nie jedyny (choć istotny!) argument, który powinien Cię zmotywować do ulepszania witryny. Zrób to przede wszystkim z myślą o użytkownikach - swoich potencjalnych klientach.

Źródła:

https://webmasters.googleblog.com/2020/05/evaluating-page-experience.html

https://webmasters.googleblog.com/2020/11/timing-for-page-experience.html

https://web.dev/vitals/

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!