Psychologia koloru w marketingu internetowym!

Magdalena Nowak

E-commerce | 2018-06-26 | 5 min czytania

Psychologia koloru w marketingu internetowym!
Kolory odgrywają ogromną rolę w naszym codziennym życiu, dlatego tak chętnie ich działanie stosują firmy na całym świecie, które oprócz chwytliwych haseł w reklamach wykorzystują także potencjał kolorów w marketingu internetowym. Właściwie dobrane barwy mają duży wpływ na kreowanie wizerunku i budowanie świadomości marki w oczach klientów, dlatego planując działania marketingowe w swojej firmie warto zwrócić szczególną uwagę na kolorystykę, która wywoła w odbiorcy konkretną reakcję.

Czym jest psychologia koloru?

Psychologia koloru to badanie, które jasno pokazuje, jaki wpływ na emocje i zachowanie człowieka mają poszczególne barwy. Precyzyjnie dobrane kolory mogą pozytywnie wpłynąć na nastrój odbiorcy oraz w znaczący sposób zwiększyć przyciąganie klientów do naszej witryny. Właśnie dlatego większość stron o profilu biznesowym zaprojektowana została w tonacjach koloru niebieskiego, który ma działać kojąco i budzić zaufanie, natomiast przyciski „kup teraz” w platformach zakupowych mają pomarańczową barwę, która wywołuje entuzjazm, co w konsekwencji ma zachęcić potencjalnego klienta do natychmiastowego działania, czyli do zakupu. Jak widzicie kolor nie tylko wpływa na estetykę strony, ale ma też ogromny wpływ na decyzję. W internecie znaleźć można mnóstwo przykładów, gdzie zwykła zmiana koloru przycisku „Call To Action” poprawiła konwersję w sklepie internetowym, a dobrze zaprojektowany baner zwiększył liczbę kliknięć.

Depositphotos_1970068_l-2015.jpg

Znaczenie kolorów

Czerwony – łączymy go z miłością i ogniem, ale może również kojarzyć się z zagrożeniem, dlatego uznawany jest za barwę, która wywołuje bardzo silne emocje. Czerwony kolor najczęściej wykorzystywany jest przy okazji promocji, ponieważ to on wysuwa się na pierwszy plan i ma za zadanie przykuć uwagę i zachęcić użytkownika do działania.

Żółty – pierwszymi skojarzeniami będzie na pewno ciepło i słońce, dlatego odbierany jest jako kolor wesoły i pełen energii. W jakim celu wykorzystują go marketingowcy? Kolor żółty ma za zadanie przyciągnąć uwagę i zaciekawić użytkownika produktem. Jednak warto podkreślić, że z racji swojej jaskrawości powinien być stosowany ostrożnie, ponieważ bardzo szybko może wywołać gniew i frustracje.

Biały – od zawsze kojarzony z czystością i niewinnością. Neutralna barwa przywołuje na myśl równowagę i balans, który usuwa złe emocje i poprawia samopoczucie, dlatego marki stosują go, gdy chcą uzyskać efekt elegancji i lekkości na stronie internetowej.

Pomarańczowy – to bardzo energiczna barwa, jednak w porównaniu z czerwienią znacznie mniej agresywna. Przywodzi na myśl radość i optymizm. Szybko zwraca uwagę zachęcając do działania, dlatego często jest wykorzystywana do oznaczania przycisków CTA w platformach sprzedażowych, co możemy zaobserwować na przykład na Allegro .

Zielony – to bardzo odprężający kolor, który dzięki skojarzeniom z naturą i ekologią wzbudza w użytkowniku spokój i opanowanie. Zielona barwa łączy się również z bezpieczeństwem, dlatego bardzo często wykorzystywana jest do oznaczania przycisków akceptujących na stronie.

Depositphotos_30358415_l-2015.jpg

Niebieski – jest jednym z najbardziej lubianych kolorów. Jakie cechy kojarzą nam się z tą barwą? Na pewno bezpieczeństwo, zaufanie, stabilizacja i rzetelność. Działa również uspokajająco wprowadzając użytkownika w dobry nastrój, dlatego tak chętnie stosowany jest przez firmy związane z technologiami i rynkiem ubezpieczeń, dla których zaufanie i bezpieczeństwo to podstawa.

Fioletowy – kolor łączony głównie z luksusem i bogactwem, ze względu na stosowanie go w danych czasach na dworach królewskich. Może mieć wiele zastosowań. Jasny odcień wprowadza w nostalgiczny nastrój, natomiast ciemny utożsamiany jest z powagą.

Czarny – w naszym kraju odcień ten kojarzony jest głównie z żałobą, złymi emocjami oraz tęsknotą. Jednak barwa ta uosabia również klasę, elegancję i tradycję, dlatego najczęściej stosowana jest dla podkreślenia ekskluzywnego charakteru usługi. Dobrym przykładem będą tu drogie marki odzieżowe, które łączą czarny kolor z bielą w swoich sklepach internetowych, aby dodać im prestiżu.

Brązowy – kolor ten ściśle wiąże się z naturą, ponieważ pierwszymi skojarzeniami jakie przyjdą nam na myśl będą z pewnością ziemia i drewno. Brąz postrzegany jest jako kolor surowy, ale jednocześnie dający poczucie komfortu. Dlatego marki, które umieszczają go na swojej stronie lub w logo najczęściej chcą być identyfikowane z bezpieczeństwem i ciężką pracą.

Czytając ten tekst na pewno skojarzyliście marki, które chętnie wykorzystują podane przez nas przykłady w swoim logo lub na stronie internetowej. Dobór kolorów nigdy nie powinien być przypadkowy, szczególnie, gdy chcemy realizować określone cele.

Podsumowanie

Niestety nie ma jednej i skutecznej metody na klienta, tak jak nie ma koloru idealnego. Każdy odcień ma osobne zastosowanie, dlatego warto testować różne rozwiązania. Najważniejsze to łączyć ze sobą kolory, które do siebie pasują bez względu na to czy mówimy o projektowaniu stron biznesowych, sklepów internetowych czy banerów. Pamiętajmy, że właściwe wykorzystanie barw jest podstawowym elementem podczas kreowania marki i utrwalania jej wizerunku w sieci.

Magdalena Nowak

Specjalista ds. pozycjonowania w Traffic Trends. Na co dzień dba o to, aby pozycje wybranych fraz kluczowych przez klientów i widoczność ich stron w wynikach wyszukiwania były jak najlepsze. Prywatnie wielka fanka kina i ciężkiej muzyki.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!