Blog Traffic Trends

RAPORT: Sprzedaż internetowa w niedziele bez handlu – jak wygląda ruch, konwersja i sprzedaż w sklepach internetowych.

Od wielu miesięcy w świecie polskiego e-commerce toczyła się dyskusja o tym, jaki wpływ na sprzedaż internetową będą miały niedziele bez handlu. Dziś jesteśmy już po dwóch takich dniach, w których galerie handlowe i osiedlowe sklepy w znaczącym procencie pozostały zamknięte. Jak to wpłynęło na ruch i na sprzedaż? Koniec z dywagacjami, spójrzmy na liczby!

By udostępnić jak najbardziej wiarygodne wyniki zmierzyliśmy dane dla kilku okresów. Przede wszystkim spojrzeliśmy na wyniki sprzedażowe podczas czterech ostatnich niedziel (dwóch handlowych i dwóch bez handlu), a także by wykluczyć ogólne trendy sprzedaży porównaliśmy wyniki jakie badane sklepy osiągnęły w dniach 19.02 – 04.03 (dwa tygodnie zakończone niedzielami handlowymi) i 05.03 – 18.03 (dwa tygodnie zakończone niedzielami bez handlu). Z badania wykluczyliśmy sklepy z małą sprzedażową internetową (<10 transakcji tygodniowo), a także sklepy o charakterystyce B2B, które bez względu na prawodawstwo weekendową sprzedaż mają na bardzo niskim poziomie. W badaniu udział wzięły 382 sklepy internetowe działające na terenie Polski.

Najważniejsza informacja – widać wyraźnie pozytywne przełożenie niedzielnego zakazu handlu na sprzedaż internetową! 62% przebadanych sklepów zanotowało wzrost ruchu w niedziele, a 55,5% sklepów odczuło wzrost sprzedaży.

Posługując się konkretnymi danymi:

– podczas dwóch niedziel bez handlu biorące udział w badaniu sklepy internetowe wygenerowały ruch wyższy o 11,36%

– podczas dwóch ostatnich niedziel przebadane sklepy wygenerowały sprzedaż internetową wyższą o 25,98%

– konwersja w sklepach internetowych podczas ostatnich dwóch niedziel była wyższa o 5,4%

Dla porównania:

– ruch podczas ostatnich dwóch tygodni wzrósł w badanych sklepach internetowych o 7,05%

– sprzedaż wzrosła o 17,24%

– konwersja w sklepach była wyższa o 5,2%

Zmiany w wynikach sklepów internetowych w porównaniu niedziel bez handlu do niedziel handlowych.

Mamy oczywiście pełną świadomość, że na zmiany tych danych wpływa wiele czynników, więc nie da się jasno odpowiedzieć na to, jak zakaz handlu w niedziele wpłynie na rozwój e-commerce. Idealnym przykładem jest tutaj niedziela 11.03, która kończyła pierwszy i jedyny do tej pory weekend z wiosenną pogodą. Z jednej strony wiele osób zdecydowało się na spędzanie czasu aktywnie i z dala od smartfona i komputera (ruch o 10% niższy niż 18.03!), z drugiej zaś wiele sklepów np. odzieżowych i obuwniczych promujących już wiosenną kolekcję zanotowało rekordową sprzedaż (sprzedaż o 12% wyższa niż 18.03!).

Dlatego porównaliśmy też wyniki jakie przebadane sklepy zanotowały w dniach 4.03 (niedziela handlowa, pogoda zimowa) i 18.03 (niedziela bez handlu, pogoda zimowa). Wynik?

– ruch na stronach sklepów internetowych 18.03 był wyższy o 14,23%

– sprzedaż na stronach sklepów internetowych 18.03 była wyższa o 19,92%

– średnia konwersja była taka sama i wynosiła 1,5%

Zmiany w wynikach sklepów internetowych w porównaniu kolejnych niedziel do niedzieli 25.02.2018.

Porównaliśmy również jaki udział w ruchu i sprzedaży miały niedziele przez zamknięciem sklepów, a jaki udział przypisujemy im za dwa ostatnie tygodnie zakończone zamkniętymi sklepami:

– Niedziele handlowe generowały na stronach sklepów internetowych 16,14% ruchu oraz 13,38% sprzedaży

– Niedziele bez handlu wygenerowały na stronach sklepów internetowych 16,64% ruchu (wzrost o 3%) oraz 14,13% sprzedaży (wzrost o 5,6%).

Jest to kolejny parametr pokazujący, że rola niedzieli w sprzedaży może tylko wzrastać. Z perspektywy Waszej działalności zakaz handlu może być wyłącznie szansą nie tylko na wzrost ruchu, ale i na wyższe przychody generowane w skali miesiąca.

W związku z tym, życzymy wszystkim udanego kwietnia, w którym 4 z 5 niedziel będą właśnie niedzielami bez handlu!

Komentarzy

  • a zróbcie porównanie rok do roku – będzie to bardziej adekwatne niż porównywanie zazwyczaj kiepskiego lutego do rozkręcającego sezon wiosenny marca

    • Porównamy! W następnym raporcie, pomysł dobry. Jednak zmiany sprzedaży YoY jest spory, więc i to nie będzie w 100% potwierdzeniem. Tutaj pokazaliśmy, że wzrost sprzedaży w niedziele jest większy od wzrostu sprzedaży z całego okresu 2 tygodnii. Temat będziemy monitorować ba bieżąco 😉

  • Warto byłoby przeanalizować tę kwestię w perspektywie dłuższego czasu np. pół roku i przedstawić wnioski po tym okresie. Uwzględniając przy tym sezonowość danych sklepów.

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę, a także za obsługę wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy