Jak reklamować sklep internetowy na Facebooku? Wybierz cel reklamowy
Do kogo kierować kampanie reklamowe w Facebook Ads?
Niezbędniki kampanii reklamowej Facebook Ads: Piksel i Katalog
Jak tworzyć skuteczne reklamy na Facebooku dla sklepów internetowych?
Facebook jest platformą, z której korzysta dziś średnio 2 mld ludzi na całym świecie i towarzyszy codziennemu życiu niemal każdego z nas. Mimo, że został stworzony jako serwis społecznościowy łączący znajomych, dziś oprócz funkcji społeczno-rozrywkowej pełni też rolę skutecznej platformy marketingowej, której potencjał wykorzystuje wielu reklamodawców. Daje możliwość promowanie produktów i usług nie tylko na Facebooku oraz jego sieci partnerskiej, ale również na Instagramie. Ogromna liczba użytkowników skupionych w tym medium daje szereg możliwości, które idealnie sprawdzają się w przypadku działalności o charakterze e-commerce.
Zastanawiasz się nad reklamą Twojego sklepu na Facebooku? W tym artykule przedstawimy możliwości, jakie Facebook daje sklepom internetowym.
W przypadku Facebooka reklamy wyświetlane są podczas przeglądania social mediów w trakcie codziennych czynności, kiedy niekoniecznie planujemy zakupy. Aby kampania reklamowa na Facebooku dla sklepu internetowego była skuteczna potrzebny jest plan działania. Dlatego tak ważne jest to, aby wybrać odpowiedni cel kampanii reklamowej.
Facebook podczas tworzenia kampanii reklamowych oferuje różne cele, według których optymalizowane będą wewnętrzne algorytmy kampanii dążące do maksymalizacji naszego celu. Możemy wybierać spośród celów dotyczących świadomości marki, konkretnego działania ze strony odbiorców lub konwersji.
Zazwyczaj głównym celem na Facebooku dla sklepów internetowych jest konwersja. Facebook oferuje dwa cele, które można wykorzystać bezpośrednio do sprzedaży dla sklepów internetowych:
W kampanii z celem Konwersje wyświetlane są grafiki lub filmy, które mają zapoznać odbiorców z ofertą sklepu oraz zachęcić ich do odwiedzenia strony i dokonania zakupu.
Facebook będzie optymalizował kampanię w taki sposób aby mogła ona uzyskać jak największą liczbę konwersji. Każda konwersja pozwala wewnętrznym algorytmom na optymalizację ich działań, a w rezultacie zwiększenie skuteczności kampanii.
Zazwyczaj w kampaniach reklamowych dla sklepów internetowych najbardziej pożądaną konwersją będzie zakup, jednak nie jest to jedyna opcja jaką możemy wybrać. Kampanie z celem Konwersje mogą być optymalizowane pod kątem innych zdarzeń, które pojawiają się na ścieżce zakupowej. Są to między innymi:
Pomimo, że celem kampanii dla sklepu internetowego będzie osiągnięcie jak najwyższej liczby zakupów, czasem warto jest optymalizować kampanię pod kątem zdarzeń z niższego etapu lejka zakupowego. W początkowej fazie od uruchomienia kampanii zaleca się więc optymalizację pod kątem Wyświetlenia zawartości lub Dodania do koszyka - wtedy kampanie będą miały więcej danych, na podstawie których optymalizują się wewnętrzne algorytmy.
Kampania DPA działa na podstawie automatycznie generowanego pliku produktowego, z którego pobierane są informacje o produktach (zdjęcia, nazwy, ceny, opisy itd.). W skrócie - w kampanii wyświetlamy produkty, które znajdują się w ofercie sklepu. W przeciwieństwie do kampanii z celem Konwersje w kampanii z celem Sprzedaż z katalogu nie mamy możliwości dodania reklam, które nie korzystają z pliku produktowego.
Mówiąc o kampanii DPA nie sposób nie wspomnieć, że w połączeniu z remarketingiem daje nam świetne rozwiązanie dla e-commerce - to must have dla sklepów internetowych, który warto uwzględnić w strategii. Kampania dynamiczna kierowana na listy remarketingowe daje możliwość automatycznej personalizacji reklam i wyświetlania odbiorcom tych samych produktów, którymi byli zainteresowani podczas przeglądania strony. Dzięki temu mamy możliwość powrotu do odbiorców, którzy są najbardziej skłonni dokonać transakcji, ponieważ już wcześniej wykazali zainteresowanie ofertą sklepu.
Zastanawiasz się, który z powyższych celów kampanii Facebook Ads będzie lepszy dla e-commerce?
Warto wykorzystać oba cele - kampania z celem konwersje kierowana na nowych użytkowników będzie zachęcać atrakcyjnymi reklamami do odwiedzenia strony i zapoznania się z ofertą sklepu. Kampania z celem sprzedaż z katalogu doskonale sprawdzi się w remarketingu - działamy bardziej agresywnie, wyświetlając użytkownikom produkty, które już wcześniej oglądali w sklepie oraz teksty reklam zachęcające do powrotu na stronę, stąd wzrasta prawdopodobieństwo dokończenia zakupów.
Warto pamiętać, że oprócz bezpośrednich konwersji, dla sklepu internetowego niezwykle istotne jest też budowanie jakościowego ruchu na stronie, bo to ruch generuje sprzedaż. Stąd Facebook daje nam możliwość uruchomienia kampanii z celem Ruch.
Zadanie kampanii z celem Ruch jest proste - tak jak wskazuje nazwa, jej celem jest sprowadzenie jak największego ruchu na stronę. Kampania może być optymalizowana pod kątem liczby kliknięć linku lub wyświetleń strony docelowej - zaleca się korzystanie z drugiej opcji, ponieważ zapewnia ona wyświetlenie strony, a nie tylko kliknięcie w reklamę. Zdarza się, że kampanie z celem Ruch osiągają nawet kilkukrotnie niższe stawki CPC niż kliknięcia w kampaniach nastawionych na sprzedaż.
Duży ruch na stronie pozwala na zbudowanie bazy użytkowników, którą będziemy mogli wykorzystać w kampaniach. Dobrą strategią jest połączenie kampanii z celem Ruch z kampaniami remarketingowymi - im większy ruch na stronie, tym więcej osób do których możemy powrócić w kampanii remarketingowej. Sama kampania z celem Ruch raczej nie będzie generowała wielu konwersji, jednak jest ona świetnym wsparciem dla pozostałych kampanii. Ten typ kampanii warto też rozważyć w przypadku nowych sklepów internetowych, z małym ruchem i małą bazą klientów aby dotrzeć do jak największej liczby użytkowników i zbudować wartościowy ruch na stronie.
Oprócz powyższych celów w kampaniach reklamowych promujących sklep internetowy można również wykorzystać kampanie zasięgowe, których zadaniem będzie zwiększenie świadomości marki w Internecie. Kampanie z tym celem mają dotrzeć do jak największej liczby osób, jednak niekoniecznie angażować ich do działania w witrynie. W przeciwieństwie do innych typów, kampania z celem Zasięg i kampania z celem Rozpoznawalność marki nie potrzebują strony docelowej, do której będzie prowadzić reklama. Dodatkowo kampania z celem Zasięg jako jedyna daje możliwość ustawienia częstotliwości wyświetlania reklamy.
Żeby umieszczać reklamy na Facebooku sklep musi mieć swój fanpage (zobacz: Jak skutecznie prowadzić fanpage na Facebook'u - 8 sprawdzonych trików!) - to z niego będą wyświetlane reklamy. Warto angażować odbiorców na fanpage’u poprzez uruchomienie kampanii z celem Aktywność, która umożliwia promocję postów czy polubień strony na Facebooku.
Oprócz celu kampanii sukces reklam w Facebook Ads dla e-commerce zapewnia odpowiedni dobór grupy docelowej, do której kierować będziemy reklamy.
Facebook Ads daje możliwość określenia, do kogo chcemy skierować reklamy. Możemy wyróżnić 3 typy kierowania, które najczęściej wykorzystuje się w kampaniach reklamowych dla sklepów internetowych:
Oprócz powyższych, mamy również możliwość wyboru takich parametrów jak wiek, płeć i język odbiorców, jak i lokalizację w której się znajdują lub mieszkają.
Żadna kampania na Facebooku nie będzie miała sensu bez piksela. Wdrożenie go powinno być pierwszym krokiem przy rozpoczęciu działań reklamowych na tym serwisie. Piksel to nic innego jak krótki i indywidualny dla każdego konta fragment kodu, który należy dodać do kodu witryny. Jest narzędziem do analityki, które umożliwia mierzenie efektywności kampanii poprzez rejestrowanie istotnych zachowań użytkowników w witrynie.
Dzięki pikselowi mamy możliwość budowania list remarketingowych, monitorowania zachowań użytkowników w witrynie oraz powracania do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili stronę sklepu. Piksel pozwala także optymalizować kampanie pod kątem różnych zdarzeń w witrynie (min. zakupów, dodania do koszyka czy wyświetlenia zawartości).
Jeżeli decydujemy się na kampanię DPA lub utworzenie sklepu na Facebooku, to podstawą do ich uruchomienia będzie dodanie katalogu produktów. Będzie to zbiór produktów znajdujących się w sklepie. Przy małym asortymencie Katalog można utworzyć ręcznie, jednak dla sklepów internetowych zaleca się utworzenie Katalogu przez dodanie pliku produktowego, który będzie codziennie aktualizowany.
Nawet najlepiej skonfigurowana kampania reklamowa, wybór odpowiedniego celu i najbardziej trafnych metod kierowania na niewiele się zdadzą, jeśli reklamy nie będą zachęcać odbiorców do zapoznania się ze sklepem i jego ofertą. Konkurencja nie śpi, dlatego warto zadbać o to, aby reklamy były atrakcyjne, ponieważ są swego rodzaju wizytówką sklepu.
Facebook Ads daje możliwość uruchomienia kilku typów reklam:
Reklama typu pojedynczy obraz to prosty i czytelny format reklamowy, który w przypadku sklepów internetowych cieszy się największą popularnością i jest dostępny w każdym typie kampanii. Coraz popularniejszym formatem reklamy staje się też wideo, które pozwala zaprezentować ofertę sklepu w kreatywny i intrygujący dla sposób. Facebook umożliwia dodanie swojego wideo lub stworzenie wideo poprzez narzędzie Menedżera Reklam.
Częstym formatem reklam są też karuzele, które pozwalają zaprezentować w jednej reklamie wiele obrazów lub filmów. Taka forma reklamy jest dobrym sposobem na zaprezentowanie produktów znajdujących się w ofercie sklepu - użytkownicy przesuwają okienka karuzeli, a każde z nich pozwala na przekierowanie na stronę z produktem.
Karuzele świetnie sprawdzają się w kampaniach remarketingowych - odbiorcy, którzy w ostatniej chwili zrezygnowali z zakupu widzą w reklamie produkt, który wcześniej oglądali w sklepie, co ułatwia szybki powrót do sklepu i dokończenie zakupu. Pokrewnym formatem są kolekcje, które znacznie ułatwiają przeglądanie treści i dokonywanie zakupu na urządzeniach mobilnych. Format ten pozwala wyróżnić asortyment sklepu poprzez pokaz slajdów z produktami. Kolekcje dostępne są jedynie w kampaniach z celem Sprzedaż z katalogu
Facebook daje też możliwość wykorzystania dynamicznego formatu reklamy, który automatycznie dobiera formaty reklam. Uniemożliwia to jednak kontrolę nad tym, które formaty są wyświetlane, a także dostęp do informacji o tym, który format reklamy jest najskuteczniejszy.
Oprócz doboru odpowiedniego formatu ważne jest również zadbanie o wszystkie elementy reklamy.
Grafiki i filmy powinny być dobrej jakości i w odpowiednim formacie. Facebook podsuwa nam wiele różnego rodzaju treści, ważne więc żeby reklamy przykuwały uwagę. Należy też pamiętać, aby były spójne z identyfikacją graficzną strony i logo sklepu.
Starajmy się, aby teksty reklam był angażujące i zawierały najbardziej istotne informacje dla klientów. Komunikacja w reklamach powinna być dostosowana do odbiorców - innym językiem zwrócimy się do młodzieży, a innym do osób starszych. Do tekstów reklam zalecane jest również dodanie CTA (Call to Action), które będzie zachęcać odbiorców do działania np. Sprawdź naszą ofertę, Kup teraz, Dokończ swoje zakupy itd.
Nagłówek i opis reklamy to często pomijane pola, jednak warto je wykorzystać do umieszczenia dodatkowych informacji np. o darmowej dostawie.
Jak widać Facebook Ads daje wiele możliwości i korzyści płynących z promocji na tym portalu, jednak wielu reklamodawców zapomina, jak ważna jest optymalizacja kampanii reklamowej. Recepta na skuteczną kampanię dla sklepu internetowego nie istnieje, jednak optymalizacja pozwala na znalezienie najbardziej efektywnych ustawień kampanii, metod kierowania oraz reklam dla e-sklepu. Nie mamy pewności, czy strategia którą obraliśmy na samym początku będzie najlepszą strategią dla naszego sklepu internetowego, dlatego tak ważne jest testowanie nowych rozwiązań. Menedżer Reklam Facebooka umożliwia dostęp do bogatych informacji na temat kampanii, warto więc monitorować wyniki i na ich podstawie wyciągać wnioski.
Facebook Ads to tylko jeden z systemów reklamowych, dzięki któremu możesz wypromować swój sklep internetowy, ale jeśli zależy Ci na sukcesie, nie możesz zapomnieć o jego wykorzystaniu w swojej strategii!
NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157