Blog Traffic Trends
konkursy na facebooku

Skuteczny konkurs na Facebooku – w osi czasu czy w aplikacji?

O tym, że konkursy na fan page’u przeprowadzać warto wiadomo dość powszechnie. W końcu ciężko o lepszy sposób na pokazanie hojnego oblicza swojej marki, zachęcenia fanów do zabawy lub po prostu o szybki wzrost ich liczby oraz zaangażowania w stosunkowo krótkim czasie. Konkurs jednak konkursowi nierówny, gdyż od prawie roku możemy przeprowadzać je na dwa sposoby – w aplikacji oraz w osi czasu. Który z nich będzie optymalny dla Twojego fan page’a lub Twojej akcji promocyjnej? Rozkładamy konkurs na czynniki pierwsze! Jest też wersja dla nielubiących czytać – tych z Was od razu odsyłamy do ostatniej części artykułu.

 

konkurs fb

 

Aplikacja do 28.08.2013 była jedynym rozwiązaniem na zorganizowanie konkursu

Facebook usprawiedliwiał taki porządek rzeczy chęcią ochrony użytkowników i ich osi czasu przed niechcianą treścią, która masowo pojawiała się wraz z konkursami bazującymi na polubieniach czy udostępnieniach. Długa niedostępność tablic, a potem osi czasu sprawiła, że na rynku pojawiały się coraz doskonalsze aplikacje, które oferowały dużo więcej niż tylko możliwość przeprowadzenia konkursu . Przede wszystkim wzięcie udziału wiązało się z koniecznością polubienia fan page’a (co jednak z dniem 6.11.2014 stało się praktyką zakazaną regulaminem i nie jest od tego czasu przewagą aplikacji), chyba, że organizator uznał inaczej. Trudno powiedzieć, dlaczego miałby chcieć zrezygnować z tej funkcji – jest ona rozwiązaniem odwiecznego problemu konkursowiczów z tablic/osi czasu, którzy pojawiali się na fan page’u tylko celem polubienia/skomentowania/udostępnienia posta, a nie stawali się częścią społeczności przez zostanie fanem. Od listopada 2014 kreatywność organizatorów musi wznieść się jednak na kolejny poziom.

 

konkurs
Wszystko zebrane w jednym miejscu – jasno, prosto i przejrzyście!

 

Aplikacje konkursowe rozwiązały także problem związany z regulaminami oraz innymi szczegółami akcji. Nie trzeba tworzyć osobnych notatek, galerii czy przydługich postów – wszystko zamknięte jest przejrzyście w zakładkach/sekcjach aplikacji, dzięki czemu wchodzący do niej użytkownik ma pełną informację na temat akcji, jej reguł oraz nagród, jakie może zdobyć. To duże udogodnienie w stosunku do osi czasu, gdzie musimy zalinkować do grafiki, a z jej opisu do kolejnych miejsc (chociażby wspomnianego regulaminu). Ważną kwestią jest również sposób promocji. Po dodaniu zgłoszenia w aplikacji automatycznie pojawia się okienko zachęcające do zaproszenia znajomych, czasem oferujące również z tego tytułu jakieś bonusy (np. możliwość wprowadzenia kolejnego zgłoszenia). Motywacja do rozpowszechniania informacji o konkursie jest więc duża, nieporównywalna z możliwościami przycisku „udostępnij” przy poście na osi czasu. Reklama to także plus dla aplikacji, gdyż Facebook Ads pozwoli nam promować ją samą, jak i posty, podczas gdy dla konkursu w osi czasu zarezerwowany jest tylko ten drugi sposób.

 

konkurs na osi czasu
Szybka akcja, czyli tygodniowy konkurs – jedna grafika i brak aplikacji.

 

Konkursy na osi czasu

Sporo już padło słów o konkursach na osi czasu, a dopiero teraz chcieliśmy je krótko scharakteryzować. Minusy wydają się być dość wyraźne w konfrontacji z tym, co oferują aplikacje, jednak są także pewne zalety. Konkurs na osi czasu jest możliwy do zorganizowania w nieporównywalnie krótszym czasie. Zamiast przygotowywać szatę graficzną, szykujesz jeden obrazek, kilka zdań opisu, regulamin dodany w notatce i gotowe. Przewagą osi czasu są więc koszta – nie tylko zaoszczędzone na grafikach, ale także na samej aplikacji. Niewątpliwie znajdzie się też grupa użytkowników, którzy z lenistwa/obawy o bezpieczeństwo/braku podstawowych informacji nie korzystają z aplikacji, unikając jak ognia udzielania im jakichkolwiek dostępów do swojego profilu. Konkurs w osi czasu takiej konieczności już nie rodzi, dlatego też mogą być nim zainteresowani. Na tym jednak lista plusów się kończy, gdyż pod każdym innym względem jest to narzędzie dużo bardziej ubogie w funkcje i z góry skazujące akcje na ograniczony poziom.

 

aplikacja o oś czasu
(prawie zawsze) aplikacja na lewo, oś czasu na prawo

 

Konkluzja jest następująca – czego nie chciałbyś zrobić na osi czasu, zrobisz lepiej w aplikacji. Sytuacje, które kazałyby Ci się skierować w stronę konkursu na osi to mało czasu lub niski budżet, jednak i to nie jest oczywistość. Krótkie poszukiwania w Google pozwolą Wam bowiem znaleźć darmowe aplikacje, które pozwolą Ci przeprowadzić akcję bez żadnych opłat,  jeśli konkurs nie przekroczy określonej liczby zgłoszeń. Ważną kwestią jest także ryzyko, jakie podejmujesz organizując konkurs na osi czasu. Pokusa dołączenia do zasad obowiązku oznaczenia się lub udostępnienia zdjęcia konkursowego jest duża – w końcu każdemu zależy na jak najszerszej promocji akcji, a te środki są tu zdecydowanie najskuteczniejsze! Są jednak także zakazane regulaminem Facebooka, zaś za jego złamanie grozić może nawet… usunięcie fan page’a! 

 

Podsumowując…

 

Jeżeli zależy Ci na estetyce – zdecydowanie wybierz aplikację, która oferuje możliwość dodania większej liczby grafik,  a także zamykają wszystko w jasnej i przejrzystej formie.

Jeśli priorytetem jest kontrola nad przebiegiem konkursu, organizacja i porządek to nada się tylko i wyłącznie aplikacja! Każde zgłoszenie można weryfikować i usunąć, bez konieczności banowania użytkownika na fan page’u.  Na osi czasu łatwo może zapanować chaos i kolejne komentarze w odpowiedziach mogą umknąć uwadze moderatora.

Chcesz nadać konkursowi szybkiego charakteru? Dla odmiany polecimy oś czasu, ponieważ stworzenie go zajmie Ci dużo mniej czasu.

Masz bardzo ograniczony budżet? Oś czasu to Twoja jedyna opcja – aplikacja i grafiki konieczne do jej „opakowania” mogą być dla Ciebie za dużym wydatkiem.

Liczysz na kreatywność fanów i nie chcesz, by ograniczyli się do samego tekstu lub zdjęcia? Aplikacje pozwalają na dużo więcej np. dodawanie video czy czytelnych przepisów. Pomogą też odejść od sztampowej formy konkursu na rzecz np. quizu lub gry.

Widzisz konkurs jako coś więcej niż tylko zabawę dla fanów? Znów punkt dla aplikacji, która pozwoli stworzyć z uczestników listę mailingową, a także zadać im dowolne pytanie.

Jesteś zainteresowany przeprowadzeniem konkursu na swoim fan page’u? Traffic Trends ma dla Ciebie specjalny pakiet, który pomoże stworzyć idealny konkurs na Facebooku. Życzysz sobie konkursu w osi czasu? To również możemy dla Ciebie zrobić! Skontaktuj się z nami i szybko ustalimy wszelkie szczegóły!

Jacek Basiński

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy