Bezpłatna konsultacja

Speed Update – czym jest i jak się przygotować na nadchodzącą aktualizację algorytmów

Kategoria: Pozycjonowanie

17 stycznia Google za pośrednictwem swojego oficjalnego bloga poinformowało, że w lipcu wprowadzona zostanie duża aktualizacja algorytmów wyszukiwania. Najnowsza poprawka, kryjąca się pod nazwą „Speed Update” kierowana jest do najwolniejszych witryn, które nie zostały poprawnie zoptymalizowane pod urządzenia mobilne.

Na co wpłynie speed update?

Obecnie prędkość strony jest jednym z wielu czynników wpływających na pozycje w Google. Jednak odnosi się to tylko do wyników wyszukiwania w przypadku witryn desktopowych. Od lipca prędkość wczytywania strony będzie również miała wpływ na pozycje stron mobilnych.

Co to oznacza dla Twojej strony?

Z informacji, jakie przekazało Google wynika, że aktualizacja dotknie najwolniejsze strony. Jednak dopiero czas pokaże, co tak naprawdę kryje się pod tym stwierdzeniem. Zatem aby już teraz wyprzedzić przyszłe działania Google, warto zadbać o szybkie ładowanie naszej witryny zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych.

Pierwszą z czynności, jakie powinniśmy wykonać, jest test narzędziem Google, który pozwoli nam na sprawdzenie, jak szybko wczytuje się nasza strona. Narzędzie jest dostępne pod adresem: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. Poza wynikiem w skali 100 punktowej uzyskujemy również wskazówki optymalizacyjne, których wprowadzenie pozwoli nam na osiągnięcie lepszej oceny w teście szybkości.

Zrzut-ekranu-2018-01-28-o-19.29.13.png

Powyższy screen zawiera większość z możliwych przyczyn słabego wyniku strony w teście szybkości. Postaramy się pokrótce wyjaśnić, czym są i jak rozwiązać problemy wpływające na wolne ładowanie strony.

  1. Zoptymalizuj obrazyNajczęstszy błąd, jaki pojawia się na stronach. Często wgrywając grafiki na naszą witrynę, nie zwracamy uwagi na to, jakie obrazki wrzucamy na serwer. Grafika na naszej stronie nie powinna być skalowana, czyli powinna wyświetlać się dokładnie w takich wymiarach, jakie ma obrazek. Drugim z powodów tego problemu jest zbyt mała kompresja jakości grafiki. Często umieszczając na naszej stronie grafikę, wgrywamy na serwerze obrazki w najlepszej jakości. Jednak obniżenie jakości o zaledwie 10% jest praktycznie niezauważalne dla ludzkiego oka, a znacząco wpływa na rozmiar pliku, dzięki czemu potrzebujemy mniej czasu na załadowanie grafiki.

    Rozwiązanie: Najłatwiejszym rozwiązaniem jest pobranie gotowej paczki, przygotowanej przez Google i umieszczenie plików w odpowiednich miejscach na naszym serwerze. Paczkę możemy pobrać, klikając w link:

    Zrzut-ekranu-2018-01-28-o-19.47.21.png

  2. Zmniejsz Javascript, CSS i HTML To kolejny element odnoszący się do optymalizacji wielkości plików na serwerze. Google rozdziela to na trzy oddzielne punkty, my pozwoliliśmy sobie na połączenie ich w jeden, ponieważ optymalizacja odnosi się do tych samych działań. Przyczyną wystąpienia tych błędów jest brak odpowiedniej kompresji kodu, czyli obecność białych znaków oraz zbędnych komentarzy.

    Rozwiązanie: w przypadku plików JS i CSS Google daje nam możliwość pobrania skompresowanej paczki. Jeśli chodzi o zmniejszeine kodu HTML możemy użyć jednego z dostępnych narzędzi w sieci – np. https://www.textfixer.com/html/compress-html-compression.php

  3. Wykorzystaj pamięć podręczną przeglądarki Dzięki odpowiednim regułom zawartym w pliku .htaccess niektóre elementy naszej strony takie jak zdjęcia, pliki CSS czy JS mogą być wczytywane tylko raz. Wszystko dzięki temu, że użytkownik wchodząc na naszą stronę, pobrał wszystkie zasoby do pamięci przeglądarki i będzie z nich korzystał, odwiedzając kolejne podstrony.

    Rozwiązanie: umieścić w pliku .htaccess poniższą treść, która ustala, jak długo przeglądarka ma przechowywać pliki: <IfModule mod_expires.c> ExpiresActive On ExpiresByType image/jpg "access 1 year" ExpiresByType image/jpeg "access 1 year" ExpiresByType image/gif "access 1 year" ExpiresByType image/png "access 1 year" ExpiresByType text/css "access 1 month" ExpiresByType text/html "access 1 month" ExpiresByType application/pdf "access 1 month" ExpiresByType text/x-javascript "access 1 month" ExpiresByType application/x-shockwave-flash "access 1 month" ExpiresByType image/x-icon "access 1 year" ExpiresDefault "access 1 month" </IfModule>

  4. Skróć czas odpowiedzi serwera Często szukając oszczędności, bądź też z braku wiedzy wybieramy firmy oferujące tani hosting. Niestety, wraz z niską ceną często w parze idzie słaby sprzęt, na którym będą umieszczone pliki naszej strony. Mamy tutaj na myśli oczywiście stare dyski HDD, których prędkość pozostawia wiele do życzenia.

    Dlatego najłatwiejszym rozwiązaniem jest po prostu zmiana hostingodawcy bądź pakietu hostingowego na taki, który oferuje trzymanie naszych plików na dyskach SSD.

  5. Wyeliminuj blokujący renderowanie kod JavaScript i CSS z części strony widocznej na ekranie Najczęściej właśnie ten punkt przy optymalizacji prędkości strony stwarza najwięcej problemów, mimo że rozwiązanie jest proste. Pliki CSS i JS często odwołują się do innych, zewnętrznych źródeł, co opóźnia załadowanie się całej strony. W ideologii Google należy przekazać użytkownikowi stronę, załadowaną na pierwszym ekranie najszybciej jak się da.

    Rozwiązanie: Najprostszym rozwiązaniem jest przeniesienie wszystkich plików CSS i JS  do stopki - zaraz przed znacznik </html>, który zamyka nasz dokument. To rozwiązanie sprawi, że wszystkie style CSS i skrypty JS załadują się na samym końcu, co wyeliminuje błąd z blokującym renderowaniem.

Google zapowiadając aktualizację algorytmów przed ich wprowadzeniem, pozwoliło na przygotowanie odpowiedniej optymalizacji szybkości stron. Aktualizacja nie dotknie wolnych stron, które zostały zaopatrzone w wysokiej jakości treści, jednak mimo wszystko, warto również dopracować ten element, aby wolno ładująca się strona nie odstraszyła potencjalnych użytkowników naszej strony.

Jeśli Twoja strona oparta jest o system Wordpress zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem “Jak przyspieszyć Wordpressa - czyli prędkość ma znaczenie”, w którym opisaliśmy porady optymalizacyjne dotyczące szybkości  ładowania strony.

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!