Sprzedażowe wykorzystanie social mediów: jak zrobić remarketing na Instagramie?

Kampanie reklamowe | 10 min czytania

Sprzedażowe wykorzystanie social mediów: jak zrobić remarketing na Instagramie?

Czego dowiesz się z poradnika:

  • co to jest remarketing na Instagramie i Facebooku
  • czego potrzebujesz do zrobienia reklam remarketingowych
  • jak zrobić listy remarketingowe w Managerze Firmy i jakie są najpopularniejsze rodzaje list
  • jak ustawić Instagram jako umiejscowienie reklam
  • o czym pamiętać, tworząc reklamy remarketingowe na Instagramie

Jak działa remarketing na Instagramie i Facebooku?

Na pewno zdarzyło ci się odwiedzić sklep internetowy, a następnie zobaczyć na Instagramie lub Facebooku w Aktualnościach reklamę, która zachęca do ponownego odwiedzenia tego sklepu. Jest to właśnie przykład remarketingu - kreacji, która pojawia się tylko użytkownikom znajdującym się na liście remarketingowej. Czym jest lista remarketingowa? Jest to zbiór użytkowników, którzy spełnili warunki wybrane przez twórcę listy (np. odwiedzili konkretne podstrony lub wykonali odpowiednie czynności) w odpowiednim czasie, nazywanym okresem członkostwa. Warto pamiętać: listy remarketingowe na Facebooku zaczynają zbierać użytkowników od dnia utworzenia. Dlatego ważne jest, żeby listy były tworzone jak najwcześniej i żeby zdążyły zgromadzić jak najwięcej danych.

Przed wykonaniem zadań z tego poradnika upewnij się, że posiadasz skonfigurowany Menedżer Firmy na Facebooku, a produkty ze sklepu zostały wgrane do katalogu na Facebooku. Dopiero wtedy przystąp do tworzenia płatnej reklamy remarketingowej na Instagramie. Dlaczego działamy w Menedżerze Reklam Facebooka? Instagram jest medium społecznościowym należącym do Facebooka, a wykonanie bardziej zaawansowanych reklam nie będzie możliwe z poziomu aplikacji Instagramu w telefonie.

Co jest potrzebne do zrobienia remarketingu na Facebooku i Instagramie?

Do stworzenia reklam remarketingowych niezbędne jest posiadanie konta reklamowego i przede wszystkim dodanie do wszystkich podstron sklepu internetowego piksela Facebooka.

Pamiętaj! Piksel Facebooka to krótki fragment kodu, który dodajesz do swojej witryny, dzięki czemu możesz monitorować działania użytkowników na swojej stronie.

piksel facebook

Oprócz samego kodu piksela warto dodać do strony również różne zdarzenia piksela - są to cele, których realizację chcesz śledzić i pod kątem których możesz później optymalizować wybrane kampanie. Pozwalają one również na stworzenie zaawansowanych list remarketingowych, zawierających użytkowników, którzy zrealizowali te cele. Zdarzeniami piksela są na przykład dodanie do koszyka i zakup. Sprawdź, czy oprogramowanie, z którego korzystasz, pozwala na szybką konfigurację piksela lub zrób to we własnym zakresie (np. przez Google Tag Manager).

Listy remarketingowe

Przed stworzeniem list i uruchomieniem kampanii remarketingowych sprawdź, czy ruch w Twojej witrynie jest wystarczający, żeby dostarczyć Facebookowi wystarczająco dużo danych do efektywnego działania. Jeśli miesięcznie liczba wizyt w Twoim sklepie nie przekracza około 2-3 tysięcy, na listach może znaleźć się zbyt mało użytkowników, żeby reklamy wyświetlały się prawidłowo. Spróbuj najpierw popracować nad zwiększeniem ruchu w swoim sklepie.

Żeby stworzyć listy remarketingowe, musisz zalogować się do swojego Menedżera Firmy i z rozwijanego menu w lewym górnym rogu (tzw. “hamburger menu”) wybrać zakładkę “Odbiorcy”.

menedzer firmy

Z tego miejsca masz dostęp do wszystkich opcji związanych z listami odbiorców na danym koncie reklamowym: od tworzenia nowych, przez edycję istniejących, po usuwanie nieużywanych.

Żeby stworzyć nową listę odbiorców do remarketingu, wybierz “Utwórz listę odbiorców” po lewej stronie ekranu, a następnie: “Grupy niestandardowych odbiorców”:

grupa odbiorcow

Z następnego menu będziesz mógł wygrać, na jakiej podstawie chcesz stworzyć listy remarketingowe. W tym artykule skupimy się na listach opartych na danych z witryny - czyli właśnie z piksela. Pozwoli to na kierowanie reklam tylko do osób, które na pewno odwiedziły twoją stronę i zrealizowały wybrane, konkretne cele - jest to niezwykle istotne w przypadku kampani sprzedażowych.

Aby to zrobić, z kolejnego menu wybieramy opcję “Witryna”:

witryna

Następnym krokiem jest wybranie źródła danych o odbiorcach, czyli odpowiedniego piksela. Jeśli ze swojego konta reklamowego masz dostęp do kilku pikseli, istotne jest, żebyś w tym momencie wybrał odpowiedni:

zrodlo danych o odbiorcach

Teraz przyszedł czas na wybranie warunków, jakie mają spełniać odbiorcy, aby znaleźć się na liście remarketingowej. Do wyboru są 3 warunki wcześniej zdefiniowane przez Facebooka:

  1. Wszystkie osoby odwiedzające witrynę - niezależnie od czasu wizyty lub podstrony, na liście znajdą się wszyscy użytkownicy, którzy odwiedzili podstrony z zaimplementowanym pikselem
  2. Osoby, które odwiedziły konkretne strony internetowe - ta opcja umożliwia tworzenie reguł dotyczących adresów URL, które odwiedzają osoby na tej liście
  3. Osoby odwiedzające wg czasu odwiedzin - możesz wybrać 5, 10 lub 25% osób, które są najbardziej zaangażowane, biorąc pod uwagę czas odwiedzin w twojej witrynie

Oprócz tych trzech opcji, możesz wybrać konkretne zdarzenia piksela, które będą spełniać osoby znajdujące się na liście, np. “Wyświetlenie zawartości”, “Subskrypcja” lub “Zakup”.

Tak duża różnorodność w warunkach list remarketingowych pozwala dopasować konfigurację kampanii do twoich celów marketingowych. Jeśli kampania remarketingowa ma na celu przedstawienie twojego nowego asortymentu powracającym klientom, wystarczy że stworzysz listę obejmującą wszystkich użytkowników witryny. Celem kampanii remarketingowej może być jednak również ponowne zaangażowanie osób, które porzuciły koszyk - wtedy możesz stworzyć listę, na której znajdą się użytkownicy, którzy dodali produkt do koszyka, ale nie dokonali zakupu (dzięki zdarzeniom piksela).

Warunki list remarketingowych możesz ze sobą łączyć zmieniając opcję “+ Uwzględnij więcej osób” lub zawężać opcją “- Wyklucz osoby”.

Pamiętaj! Na początku tworzenia warunków list remarketingowych masz do wyboru dwie opcje:

  1. Uwzględnij osoby, które spełniają dowolne z poniższych warunków
  2. Uwzględnij osoby, które spełniają wszystkie z poniższych warunków

Pierwsza opcja wstawia operator “lub” pomiędzy warunkami, co powoduje ich połączenie (powiększenie grupy odbiorców), natomiast druga - użycie operatora “i”, czego efektem jest wybranie tylko części wspólnej między wybranymi grupami odbiorców.

Następnym elementem jest wybranie okresu członkostwa, który określa, jak długo użytkownicy będą znajdować się na danej liście. Facebook umożliwia stworzenie maksymalnie 180-dniowych list remarketingowych. Tak naprawdę od specyfiki twojego biznesu zależy, jak długie listy remarketingowe postanowisz zrobić. Jeśli sprzedajesz asortyment, który nie kosztują fortuny i podjęcie decyzji zakupowej nie wymaga wiele czasu, stwórz listy, które obejmą np. 14 lub 30 dni. Jeśli natomiast dokonanie zakupu w Twoim sklepie to decyzja, która wymaga przemyślenia lub zebrania odpowiedniej ilości środków (np. droga kanapa) - rozważ wykorzystanie dłuższych list remarketingowych, nawet do 60 dni wstecz.

Remarketing na Instagramie

Żeby wyświetlać reklamy remarketingowe na Instagramie, musisz zacząć od stworzenia kampanii. Listy remarketingowe, które stworzyłeś na podstawie wcześniejszej części poradnika, możesz wykorzystać we wszystkich celach kampanii, dlatego wybierz taki, który najbardziej odpowiada twojej strategii marketingowej.

Dobry przykład: w przypadku remarketingu sklepów internetowych najlepiej skupić się na kampaniach z celem Konwersje, ponieważ te reklamy mają najczęściej maksymalizować sprzedaż. Zaawansowane algorytmy Facebooka będą optymalizować Twoją kampanię (m.in czas i miejsce wyświetlenia reklamy) pod takim kątem, żeby wygenerować jak najwięcej zdarzeń konwersji.

Kiedy już stworzysz kampanię, przejdź do tworzenia zestawu reklam - w tym miejscu wybierasz jedną z grup odbiorców, które wcześniej stworzyłeś. W sekcji Grupy niestandardowych odbiorców wybierz listę remarketingową, z której chcesz korzystać:

grupa odbiorcow

Pamiętaj! Jeśli dodasz więcej niż jedną listę remarketingową, reklamy będą kierowane do osób, które spełniają warunek co najmniej jednej z list.

W następnych sekcjach możesz wybrać:

  • lokalizacje
  • wiek
  • płeć
  • język

Wszystkie te warunki dodatkowo zawężają twoje listy remarketingowe. Dodatkowo, w sekcji Szczegółowe opcje targetowania możesz wybrać zainteresowania lub dane demograficzne, jakie mają obejmować osoby z list remarketingowych, do których będziesz kierować reklamy:

opcje targetowania

Jeśli skorzystasz z tej opcji, osoby, którym wyświetlą się twoje reklamy, będą musiały spełniać zarówno warunek listy remarketingowej, jak i warunek zainteresowań lub danych demograficznych. Z tej opcji warto skorzystać wtedy, kiedy ruch w twojej witrynie jest bardzo duży i różnorodny, a ty chcesz kierować reklamy do tych osób z list remarketingowych, które interesują się konkretnymi tematami lub są wybranej płci (np. kiedy robisz promocję na produkty tylko dla kobiet).

W następnej sekcji przejdziesz do najważniejszego ustawienia, czyli wyboru umiejscowienia twojej reklamy. Ponieważ chcesz tworzyć kampanię remarketingową na Instagramie, to właśnie tę platformę wybierz z listy:

umiejscowienie reklamy

Automatycznie twoje reklamy będą wyświetlać się w:

  • Aktualnościach na Instagramie - jest to główna strona każdego użytkownika, gdzie pojawiają się posty z obserwowanych stron
  • Karcie Eksploruj na Instagramie - jest to sekcja, gdzie użytkownicy mogą przeglądać posty z profili, których nie obserwują, ale które pasują do ich zainteresowań
  • Instagram Stories - reklamy będą wyświetlać się pomiędzy relacjami profili, które obserwuje dany użytkownik

Dobry przykład: zarówno dla Aktualności na Instagramie jak i Karty Eksploruj zalecane jest użycie kwadratowych (1:1) lub pionowych obrazów i filmów (4:5). W przypadku Instagram Stories aktualnie zaleca się używanie pełnoekranowych obrazów i filmów (9:16).

Ostatnim krokiem przy ustawianiu Instagrama jako umiejscowienia twoich reklam, jest wybranie odpowiedniego konta na Instagramie podczas tworzenia reklamy:

umiejscowienie reklam

O czym pamiętać, tworząc reklamy na Instagramie?

Podczas tworzenia reklam na Instagramie nie masz zbyt wielu opcji do wyboru. Tak naprawdę masz wpływ na:

  • multimedia w reklamie (film, grafikę)
  • treść reklamy
  • docelowy URL
  • przycisk wezwania do działania

W tych kilku elementach musisz zawrzeć najważniejsze informacje, które zachęcą osoby zaznajomione z twoją marką do powrotu na zakupy.

Jak tego dokonać? Pamiętaj o kilku żelaznych zasadach:

  • Zwięzłość przekazu - postaw na krótką treść reklamy, która nie będzie “znikać” pod trzema kropkami i przyciskiem More lub Wyświetl więcej:

tresc reklamy

Jeśli brakuje ci miejsca lub mimo wszystko zależy ci na dłuższej treści reklamy, zadbaj o to, żeby najważniejsze informacje znajdowały się na początku i były widoczne bez rozwijania treści.

  • Nawiązanie do wcześniejszej wizyty w sklepie - dzięki odpowiednio określonym warunkom list remarketingowych wiesz na pewno, jakie podstrony odwiedzali twojej witryny odwiedzali użytkownicy z listy. Wykorzystaj tę wiedzę i dopasuj odpowiednio przekaz reklamowy.

Dobry przykład: jeśli korzystasz z listy remarketingowej osób, które porzuciły koszyk, w treści reklam możesz wykorzystać nawiązanie “Produkty, które wybrałeś, czekają na Ciebie!”.

  • Zaintrygowanie odbiorcy - Instagram nie jest typowym źródłem sprzedażowym, więc czasami standardowe treści reklam, które zachęcają do powrotu na zakupy mogą okazać się nieskuteczne. Warto więc przetestować treści, które w jakiś sposób zaciekawią odbiorcę - jak na poniższej reklamie remaretingowej Answear:

instagram remarketing

Na zakończenie Nie wahaj się wykorzystać remarketing na Instagramie w przypadku twojego sklepu internetowego. Możliwe, że uda ci się odzyskać wiele porzuconych koszyków lub zainteresować swoją nową ofertą osoby, które dokonały zakupu wcześniej.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!