Blog Traffic Trends

Top 10 trendów w e-commerce na rok 2014 – co nas czeka?

Na przełomie roku zawsze pojawiają się podsumowania i próby określenia, jaki będzie nowy rok. Postanowiłem skupić się tylko na przyszłości. Zebrałem najciekawsze przewidywania odnośnie trendów w e-commerce na 2014. Na wstępie warto przypomnieć, że przewidywania o systematycznym wzroście sprzedaży przez internet spełniają się niezmiennie od wielu lat. Dwucyfrowy wzrost prognozowany jest również w tym roku i wiele wskazuje na to, że jest to jeden z pewniaków! Do urwania z głównego stołu – handlu tradycyjnego – jest jeszcze bardzo dużo i pomimo przekonania, że w internecie jest już wszystko, zapewniam, że to dopiero początek zabawy.

2014
źródło: Thinkstock

1. Mobile.

Słowo mobile jest powtarzane w kółko, aż do znudzenia. Okazuje się, że w USA odsetek zakupów dokonywanych za pośrednictwem różnego rodzaju urządzeń mobilnych sięga już 40%. Nie da się przejść koło takich danych obojętnie. Jeśli twój sklep nie działa na komórce, to Twój klient pójdzie gdzieś indziej. Podnieś głowę znad swojego telefonu i zobacz, że wszyscy wokół Ciebie patrzą się w telefony.

Mobile to nie tylko sklep w wersji na komórkę. Mobile to zupełnie nowe podejście do interfejsu, kontekstu i lokalizacji. Mobile to zupełnie dziewiczy i niezagospodarowany teren.

2. Darmowa i szybka wysyłka.

Hasło ostatnich kilku miesięcy to dostawa w ten sam dzień. Usługa bardzo trudna. Ten, kto osiągnie ten poziom wtajemniczenia postawi konkurencji naprawdę spore bariery wejścia. Darmowa wysyłka staje się powoli standardem również u nas. Nie można już „zdzierać” za kuriera. Nie można też już dziś wysyłać towaru dłużej niż 2-3 dni.

3. Handel globalny.

Polski rynek nie jest w żaden sposób chroniony. W każdej chwili Twój chiński dostawca może sam otworzyć sklep po polsku. Tak samo możesz zrobić i Ty. Dlaczego jeszcze nie sprzedajesz do Niemiec czy do Czech? Masz unikalny towar – możesz podbić świat. Dobrze wynegocjowany kurier w Polsce to koszt około 12 zł netto. Ta sama firma wyśle Twoje paczki na Słowację za 50 zł netto. To nie jest nierealne!

Koniecznie trzeba wspomnieć, że wszystkie znane marki e-commerce mają w swoich planach ekspansję zagraniczną, w tym do Polski. Już w tym roku oprócz lokalnej konkurencji zobaczymy również tę zagraniczną.

4. Content marketing.

Sklepy z produktami z hurtowni i opisami od dostawcy – bójcie się. Jeśli ten rok ma być udany musisz zająć się treścią. Jest to szczególnie ważne w kontekście zmian algorytmów Google. Jeśli miałbym wybrać jedno działanie, na które poświęciłbym cały budżet marketingowy, to byłaby to treść. Co przez to rozumieć? Artykuły, testy produktów, porady, instruktaże, filmy prezentacyjne, zdjęcia, grafiki, wszystko to, co da się wytworzyć wokół oferty, aby wspomóc jej zrozumienie i przyswojenie. Taka treść będzie Twoją najważniejszą bronią reklamową i zaprocentuje zarówno w sprzedaży, jak i wynikach w Google.

Inaczej mówiąc towar może mieć każdy. Na tym polu nie da się wyróżnić. Treść tworzona wokół oferty to coś zupełnie innego. Treść jest użyteczna dla klienta i łatwo ją promować. Sklep, który posiada kolekcję filmików instruktażowych do zabawek z oferty będzie oceniony jako bardziej profesjonalny i lepiej prezentujący produkty. Dodatkowo filmy będzie można odnaleźć na Youtube, Vimeo oraz w serwisach społecznościowych. Opis produktu z hurtowni łatwo jest skopiować. Autorskie poradniki, zdjęcia czy filmy będą poza zasięgiem konkurencji.

W tym samym nurcie należy zwrócić uwagę na doradztwo. Jeśli widzę w ofercie sklepu RTV 100 różnych modeli telewizorów to mam problem z wyborem. Ktoś musi pełnić rolę przewodnika w gąszczu ofert. Marketing za pomocą treści idealnie wypełnia tę rolę.

5. Personalizacja.

Klienci poszukują towaru unikalnego i solidnego. Nic nie spełnia lepiej tych wymagań niż np. solidna skórzana torba wykonana na specjalne zamówienie wraz ze specjalną wszywką z imieniem i nazwiskiem właściciela. Buty według własnego projektu – proszę bardzo. koszula w jednym ze 180 rozmiarów – proszę bardzo. Takie projekty już od kilku miesięcy podbijają serca konsumentów w USA.

Nie ma też lepszego odejścia od walki ceną na masowy towar niż przejście do sprzedaży spersonalizowanej. Nie wszystko da się wykonać na specjalne życzenie. Zawsze da się jednak wprowadzić pewien kreatywny unikalny charakter np. poprzez specjalne opakowanie, specjalną dostawę, specjalne zestawy, specjalną gwarancję itp.

Druk 3D sprawi, że wiele elementów będzie można dość łatwo przygotować na specjalne życzenie i w specjalnej ilości.

6. Marka.

W dalszym ciągu marka odgrywa specjalną rolę. Ludzie kochają identyfikować się z markami. Jeśli mam do wyboru 10-20-30 sklepów z tym samym, to wybiorę ten, który jest najlepiej określony i trafia w moje postrzeganie siebie.  Zasada „najlepsza cena zwycięża” to już powiew przeszłości. Dobrą cenę ma każdy – bo musi.  Teraz czas na budowanie marki i tożsamości sklepu!

7. B2B w internecie.

Podobno tylko co druga hurtownia posiada jakąś formę sprzedaży internetowej. Ten rok będzie decydujący dla „być albo nie być” takich podmiotów. Zamawianie mailem i telefonicznie jest dość powszechne,  ale przegrywa z efektywnością zamawiania przez dedykowany sklep. Firmy muszą wdrożyć odpowiednie narzędzia albo staną się archaiczne i stracą klientów.

8. Big data.

Firmy świadomie lub nieświadomie gromadzą ogromne pokłady danych o klientach,  towarach i powiązaniach między nimi. Prawdziwym wyzwaniem jest wykorzystanie tych danych do poprawienia efektywności działania. Big data może mieć wiele zastosowań, ale w e-handlu najważniejsze to  znakomita personalizacja oraz przewidywanie trendów.

9. Kupowanie wielokanałowe.

Wizyta w sklepie, reklama telewizyjna, oferta na mailu, reklama adWords, wizyta na stronie producenta, oferta w porównywarce… mamy wiele różnych kanałów prowadzących do zakupu. W nowym roku te źródła ruchu na sklepach jeszcze bardziej wymieszają się ze sobą. Określanie ścieżki konwersji oraz sprawne posługiwanie się wieloma kanałami stanie się wymogiem dobrego marketingu.

 10. Budowa relacji z klientem.

Moim zdaniem, na koniec należy dodać kilka zdań o budowaniu relacji z klientem. Poza technologią pozostają ludzie – po obu stronach. Jest klient i jest obsługa sklepu. Nie można zapominać, że żadna technologia nie zastąpi elementu ludzkiego w e-commerce. Teksty na sklepie, treści przekazywane w mailach, sposoby komunikacji telefonicznej, dyskusja w social media, blogi, obsługa reklamacji, obsługa infolinii – to są miejsca do budowy relacji, która będzie procentowała w dłuższej perspektywie. Ludzie chcą kupować od ludzi, nie „systemów”.

Źródła:

http://www.huffingtonpost.com/annie-jie-xu/7-ecommerce-trends-small-_1_b_4557164.html

http://www.e-commercesummit.com/resources/item/195-james-hardy-head-of-europe-alibaba-com-top-e-commerce-trends-for-2014

http://www.getelastic.com/3-ecommerce-trends-to-watch-in-2014/

http://www.smallbusinesscomputing.com/News/Marketing/small-business-ecommerce-predictions-for-2014.html

Dodaj komentarz

Jóźwik Paweł

Pasjonat i praktyk e-commerce.

Od wielu lat uczestnik polskiego rynku e-commerce. Założyciel agencji marketingu internetowego Traffic Trends, od 5 lat na stanowisku prezesa. Wraz z zespołem pomaga w rozwoju kilkuset sklepów internetowych należących do klientów firmy. Specjalista analityki internetowej.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy