Debiut usługi Google Shopping w Polsce miał miejsce w 2013 r. W ciągu tych 3 lat wymogi Google dla kampanii produktowych nieustannie się zmieniały. Kolejna rewolucja czeka nas już niedługo – za niespełna 3 miesiące Google zacznie wymagać podawania numerów GTIN od polskich sklepów internetowych, korzystających z tego narzędzia.
Czym właściwie są numery GTIN?
GTIN to unikatowy kod, który umożliwia szybką identyfikację produktów w całym łańcuchu sprzedaży. Większość produktów w Polsce posiada unikalny kod GTIN – kody GTIN stanowią część kodów kreskowych na opakowaniach (kody GS1). W e-commerce te dwa pojęcia są bardzo często używane zamiennie.
Co muszę zrobić?
Do 14 lutego 2016 r. każdy sprzedawca powinien dostosować swój plik produktowy do nowych wymagań, w przeciwnym wypadku produkty, które nie posiadają prawidłowych numerów GTIN, będą odrzucane. Jeżeli nie uzupełnisz numerów GTIN, Twoje reklamy produktowe przestaną być wyświetlane. GTIN należy dodać do każdego dostępnego w magazynie produktu – co ważne, numer jest przypisywany przez producenta, dlatego GTIN wprowadzony w sklepie powinien być identyczny z tym, który został ustalony przez producenta.
Istnieją wyjątki – nie musisz uzupełniać numerów GTIN, jeżeli sprzedajesz:
- produkty sygnowane marką sklepu;
- części zamienne;
- części producenta oryginalnego sprzętu (OEM) lub zamienniki części producenta oryginalnego sprzętu;
- produkty robione na zamówienie (w tym koszulki, dzieła sztuki i wyroby rękodzieła);
- książki wydane przed zatwierdzeniem w roku 1970 numeru ISBN jako standardu ISO;
- zabytki i antyki;
- produkty dostępne w przedsprzedaży (korzystające z atrybutu condition [stan]).
(źródło: https://support.google.com/merchants/answer/160161)
Dlaczego Google wprowadza tę zmianę?
Numery GTIN pomagają algorytmom Google rozpoznać produkty i dzięki temu są one lepiej dopasowane do zapytań użytkowników. W efekcie reklamy są lepiej widoczne – według Google takie oferty mogą pozyskać do 40% więcej kliknięć. Dodatkowo lepiej dopasowana reklama wpływa na wzrost współczynnika konwersji.