Wielu posiadaczy stron internetowych, będących częścią ich biznesu, w przeciągu ostatnich 3 lat z dużym prawdopodobieństwem stanęło przed decyzją, czy uruchomić wersję mobilną strony internetowej lub przerobić dotychczasowy szablon pod standard RWD? Część osób ciągle odkłada tę decyzję na później, a część właścicieli stron internetowych bezrefleksyjnie poddała się ofercie na nową stronę internetową dla urządzeń mobilnych i nawet nie sprawdzili efektu na smartfonie. Jeśli należysz do jednej z tych grup, mamy dla Ciebie garść wskazówek!
Sposób przeglądania stron internetowych na smartfonie umownie można podzielić na dwie grupy: pierwsza to strony, które z łatwością przegląda się za pomocą kciuka, a druga to strony, które są nieczytelne i kliknięcie w jakikolwiek link wymaga palca cienkiego jak główka szpilki. Porównajmy sobie dwie przykładowe witryny:
Pierwszy przykład to serwis z wiadomościami lokalnymi, który niewątpliwie jest przystosowany do przeglądania na ekranach smartfonów, a druga strona należy do organizatora transportu publicznego i jej głównym celem jest możliwość zakupu biletu okresowego - jednak widać, że ta strona na smartfonie jest zdecydowanie mało czytelna. Zatem można by wysunąć oczekiwanie, że strona powinna zostać przebudowana, tak aby być przyjazną dla użytkowników smartfonów.
Postawmy sobie jednak proste pytanie, czy oczekiwanie na wersję mobilną strony internetowej to postulat nielicznej grupy osób, czy jednak potencjalnych użytkowników smartfonów jest bardzo wielu?
Ruch mobilny w liczbach
Według badania “POLSKA.JEST.MOBI 2018” (KANTAR TNS) czas spędzany w internecie poprzez urządzenia mobilne w 2017 roku stanowił 40% ogółu urządzeń, natomiast udział komputerów wynosił 54%. Dla porównania w 2016 roku było to odpowiednio 36% oraz 56%, a więc doskonale widać jak rośnie znaczenie urządzeń mobilnych i maleje rola urządzeń typu desktop.
O dużym znaczeniu smartfonów można także przekonać się w badaniu “Polscy internauci w kwietniu 2018” (Gemius/PBI), którego pomiar wykazał następujące liczby użytkowników: komputery: 24,1 mln, smartfony: 21,6 mln oraz tablety: 3,5 mln.
Dla rozszerzenia swojej wiedzy, warto także poznać jak wygląda rozkład wiekowy posiadaczy smartfonów. - Bez większego zaskoczenia najwięcej użytkowników jest wśród osób młodych, a im starsza grupa wiekowa, tym procentowy udział jest mniejszy:
Mobile rządzi - twarde danych naszych klientów
Powyżej przekonaliśmy się, że w Polsce mamy bardzo wielu użytkowników smartfonów, a zatem pora dowiedzieć się, jak to przekłada się na udział ruchu na stronach internetowych. - W tym celu wybraliśmy kilka przykładów sklepów internetowych, które są naszymi klientami i poniżej przedstawimy niezwykle interesujące dane!
sklep nr 1: motoryzacja
Najpierw spójrzmy na pomarańczowy wykres, który pokazuje ruch mobilny od początku 2014 roku do maja 2018:
Następnie zestawienie początku rok 2018 z analogicznym okresem w roku 2014:
oraz dokładniejsze dane do powyższego wykresu:
Wnioski:
- Liczba sesji z urządzeń mobilnych pomiędzy 2014 a 2018 rokiem wzrosła o ponad 1000%!
- Udział ruchu mobile na początku 2014 roku wynosił 3,54%, a na początku 2018 roku wynosił już 28,13%.
sklep nr 2: markowa odzież
Kolejny raz najpierw spójrzmy na pomarańczowy wykres, który pokazuje ruch mobilny od początku 2014 roku do maja 2018:
Następnie zestawienie początku rok 2018 z analogicznym okresem w roku 2014:
oraz dokładniejsze dane do powyższego wykresu:
Wnioski:
- Ruch z urządzeń mobilnych w 2018 roku jest większy niż desktop - 52,61% należało do mobile, a dla desktop 45,91%.
- Udział ruchu desktop na początku 2014 roku wynosił 87,08%, a na początku 2018 roku spadł do 45,91%.
sklep nr 3: branża modowa
Tutaj będzie jeszcze ciekawiej, spójrzmy na pomarańczowy wykres, który pokazuje ruch mobilny od początku 2014 roku do maja 2018:
Następnie zestawienie początku rok 2018 z analogicznym okresem w roku 2014:
oraz dokładniejsze dane do powyższego wykresu:
Wnioski:
- Ruch z urządzeń mobilnych w 2018 roku jest większy niż desktop - jest to odpowiednio 54,94% i 42,33%l
- Liczba sesji pomiędzy 2014 a 2018 rokiem wzrosła o blisko 3000%.
sklep nr 4: hobby dla młodzieży i dorosłych
Tym razem pomarańczowy wykres pokazuje ruch mobilny od początku 2015 roku do maja 2018:
Następnie zestawienie początku rok 2018 z analogicznym okresem w roku 2015:
oraz dokładniejsze dane do powyższego wykresu:
Wnioski:
- Wzrost znaczenia ruchu z mobile z 13,87% w 2015 roku do 37,47% w 2018 roku.
- Udział ruchu z desktop spadł z 80,43% w 2015 roku do 58,58% w 2018 roku.
Podsumowując przedstawione dane, nie ma wątpliwości, że ruch mobile w 2018 roku odgrywa kluczową rolę dla wielu witryn i musimy zadbać o tę grupę odbiorców.
Bądź mobile-friendly!
Pamiętajmy, że 21 kwietnia 2015 roku Google ogłosiło bardzo ważne zmiany w algorytmie, czyli tzw. ‘Mobilegeddon’:
Witryny, które są mobile-friendly, będą faworyzowane w wynikach wyszukiwania Google dla urządzeń mobilnych.
Co oznacza w skrócie pojęcie “mobile-friendly”? - Widok Twojej strony internetowej na smartfonie musi być czytelny i wygodny w nawigacji. A do tego weź pod uwagę zestaw najważniejszych wytycznych:
- brak blokady plików graficznych, CSS i JS w robots.txt,
- odpowiedni rozmiar czcionki,
- elementy dotykowe nie mogą być zbyt blisko siebie,
- unikaj reklam pełnoekranowych,
- zadbaj o krótki czas wczytywania witryny.
Ruch mobile musi sprzedawać
Z perspektywy sklepu internetowego koniecznie przeanalizuj, czy potencjalny klient korzystający ze smartfona, może łatwo dokonać zakupu. Na początek spójrzmy na przykład sklepu, który nie jest mobile-friendly, a więc od samego początku jego widok nie zachęca do dokonania zakupu:
Dlatego bardzo ważne jest, aby ułatwić życie naszym klientom! Należy zaprojektować sklep, tak aby ułatwić wykonywanie najczęstszych czynności poprzez smartfon: (1) (2) od możliwości wyszukania produktu i wyboru interesującego nas modelu, (3) a skończywszy na czytelnej karcie produktu i prostej ścieżce realizacji koszyka:
Koniecznie zadbaj o kartę produktu wyświetlaną na ekranu smartfonu - odgrywa ona kluczową rolę i jej najważniejsze elementy to:
- cena,
- nazwa produktu,
- czytelna grafika,
- łatwo dostępny przycisk dodania produktu do koszyka (‘call to action’).
Bądź mobile już dziś!
Właścicielu strony internetowej, na koniec mamy dla Ciebie kilka wskazówek:
- Skorzystaj z narzędzia testującego Google, które zweryfikuje, czy Twoja witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych: https://search.google.com/test/mobile-friendly
- Sprawdź na smartfonie, jak wygląda wygoda korzystania ze strony internetowej. Jeśli jest to sklep internetowy, koniecznie sprawdź jak wygląda karta produktu!
- Wejdź do Google Analytics i sprawdź jak udział ma ruch mobile, porównaj z ruchem desktop, a także sprawdź współczynnik konwersji.