Sposób przeglądania stron internetowych na smartfonie umownie można podzielić na dwie grupy: pierwsza to strony, które z łatwością przegląda się za pomocą kciuka, a druga to strony, które są nieczytelne i kliknięcie w jakikolwiek link wymaga palca cienkiego jak główka szpilki. Porównajmy sobie dwie przykładowe witryny:
Pierwszy przykład to serwis z wiadomościami lokalnymi, który niewątpliwie jest przystosowany do przeglądania na ekranach smartfonów, a druga strona należy do organizatora transportu publicznego i jej głównym celem jest możliwość zakupu biletu okresowego - jednak widać, że ta strona na smartfonie jest zdecydowanie mało czytelna. Zatem można by wysunąć oczekiwanie, że strona powinna zostać przebudowana, tak aby być przyjazną dla użytkowników smartfonów.
Postawmy sobie jednak proste pytanie, czy oczekiwanie na wersję mobilną strony internetowej to postulat nielicznej grupy osób, czy jednak potencjalnych użytkowników smartfonów jest bardzo wielu?
Według badania “POLSKA.JEST.MOBI 2018” (KANTAR TNS) czas spędzany w internecie poprzez urządzenia mobilne w 2017 roku stanowił 40% ogółu urządzeń, natomiast udział komputerów wynosił 54%. Dla porównania w 2016 roku było to odpowiednio 36% oraz 56%, a więc doskonale widać jak rośnie znaczenie urządzeń mobilnych i maleje rola urządzeń typu desktop.
O dużym znaczeniu smartfonów można także przekonać się w badaniu “Polscy internauci w kwietniu 2018” (Gemius/PBI), którego pomiar wykazał następujące liczby użytkowników: komputery: 24,1 mln, smartfony: 21,6 mln oraz tablety: 3,5 mln.
Dla rozszerzenia swojej wiedzy, warto także poznać jak wygląda rozkład wiekowy posiadaczy smartfonów. - Bez większego zaskoczenia najwięcej użytkowników jest wśród osób młodych, a im starsza grupa wiekowa, tym procentowy udział jest mniejszy:
Powyżej przekonaliśmy się, że w Polsce mamy bardzo wielu użytkowników smartfonów, a zatem pora dowiedzieć się, jak to przekłada się na udział ruchu na stronach internetowych. - W tym celu wybraliśmy kilka przykładów sklepów internetowych, które są naszymi klientami i poniżej przedstawimy niezwykle interesujące dane!
Najpierw spójrzmy na pomarańczowy wykres, który pokazuje ruch mobilny od początku 2014 roku do maja 2018:
Następnie zestawienie początku rok 2018 z analogicznym okresem w roku 2014:
oraz dokładniejsze dane do powyższego wykresu:
Wnioski:
Kolejny raz najpierw spójrzmy na pomarańczowy wykres, który pokazuje ruch mobilny od początku 2014 roku do maja 2018:
Następnie zestawienie początku rok 2018 z analogicznym okresem w roku 2014:
oraz dokładniejsze dane do powyższego wykresu:
Wnioski:
Tutaj będzie jeszcze ciekawiej, spójrzmy na pomarańczowy wykres, który pokazuje ruch mobilny od początku 2014 roku do maja 2018:
Następnie zestawienie początku rok 2018 z analogicznym okresem w roku 2014:
oraz dokładniejsze dane do powyższego wykresu:
Wnioski:
Tym razem pomarańczowy wykres pokazuje ruch mobilny od początku 2015 roku do maja 2018:
Następnie zestawienie początku rok 2018 z analogicznym okresem w roku 2015:
oraz dokładniejsze dane do powyższego wykresu:
Wnioski:
Podsumowując przedstawione dane, nie ma wątpliwości, że ruch mobile w 2018 roku odgrywa kluczową rolę dla wielu witryn i musimy zadbać o tę grupę odbiorców.
Pamiętajmy, że 21 kwietnia 2015 roku Google ogłosiło bardzo ważne zmiany w algorytmie, czyli tzw. ‘Mobilegeddon’:
Witryny, które są mobile-friendly, będą faworyzowane w wynikach wyszukiwania Google dla urządzeń mobilnych.
Co oznacza w skrócie pojęcie “mobile-friendly”? - Widok Twojej strony internetowej na smartfonie musi być czytelny i wygodny w nawigacji. A do tego weź pod uwagę zestaw najważniejszych wytycznych:
Z perspektywy sklepu internetowego koniecznie przeanalizuj, czy potencjalny klient korzystający ze smartfona, może łatwo dokonać zakupu. Na początek spójrzmy na przykład sklepu, który nie jest mobile-friendly, a więc od samego początku jego widok nie zachęca do dokonania zakupu:
Dlatego bardzo ważne jest, aby ułatwić życie naszym klientom! Należy zaprojektować sklep, tak aby ułatwić wykonywanie najczęstszych czynności poprzez smartfon: (1) (2) od możliwości wyszukania produktu i wyboru interesującego nas modelu, (3) a skończywszy na czytelnej karcie produktu i prostej ścieżce realizacji koszyka:
Koniecznie zadbaj o kartę produktu wyświetlaną na ekranu smartfonu - odgrywa ona kluczową rolę i jej najważniejsze elementy to:
Właścicielu strony internetowej, na koniec mamy dla Ciebie kilka wskazówek:
NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157