Woocommerce - darmowa platforma dla małych i średnich sklepów

Damian Kałka

E-commerce | 2018-03-30 | 9 min czytania

Woocommerce - darmowa platforma dla małych i średnich sklepów

Decydując się na otwarcie i prowadzenie sklepu internetowego musimy zmierzyć się z wyborem platformy sklepowej. Dokonując analizy poszczególnych możliwości należy mieć świadomość, że nie ma jednego optymalnego rozwiązania. Najbardziej efektywne mogłoby być stworzenie autorskiego oprogramowania obsługującego nasz nowo powstały sklep. Jednak czy warto już na samym początku wydawać kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych na platformę sklepową? A może zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie przeznaczenie takich środków pieniężnych na towar bądź reklamę. Na rynku mamy kilka, a może i nawet kilkanaście gotowych rozwiązań dla sklepów internetowych. Dziś przedstawimy Wam jeden z darmowych systemów przeznaczonych do prowadzenia sklepu w sieci - WooCommerce, który może sprawdzić się w małych jak i średnich witrynach.

Czym jest WooCommerce?

WooCommerce to bezpłatna wtyczka do najpopularniejszego na świecie systemu CMS - Wordpressa. Po instalacji pluginu możemy bez najmniejszego problemu na istniejącej już stronie internetowej uruchomić sklep w pełni scalony z designem witryny. Ogromną zaletą tej platformy jest to, że znając tylko podstawy obsługi Wordpressa jesteśmy w stanie uruchomić nasz sklep. Oczywiście to nie jedyna zaleta systemu, ale o tym później.

Według statystyk miliona najpopularniejszych stron Alexa, strony oparte o WooCommerce stanowią blisko 18% wszystkich stron z branży e-commerce, które zostały uwzględnione przy tworzeniu rankingu. W dalszym ciągu nieprześcignionym królem platform sklepowych pozostaje Magento, jednak przy szybkości rozwoju platformy WooCommerce, obecny król może w najbliższym czasie zostać zdetronizowany.

Skąd ta popularność?

Fakt, że WooCoommerce jest „zaledwie” pluginem systemu Wordpress działa na jego korzyść. Nie od dziś wiadomo, że Wordpress jest najpopularniejszym systemem CMS, wokół którego powstała ogromna społeczność chętnie pomagająca rozwiązać powstające problemy, tworząca zarówno darmowe jak i płatne szablony, a także wiele rozwiązań w postaci wtyczek, dzięki którym możemy za darmo, bądź ponosząc niewielkie koszty dostosować sklep do potrzeb naszych jak i klientów. Kolejnym elementem, który pozytywnie wpływa na popularność WooCommerce to intuicyjność, prostota oraz wydajność jaką cieszy się zarówno sam Wordpress jak i sklepowy plugin. Również osoby kompletnie niewtajemniczone w świat budowania stron za pomocą systemu Wordpress z pewnością bez najmniejszych problemów znajdą w sieci usługi developerów, którzy nie tylko przygotują gotowy do użytkowania sklep, ale również wytłumaczą jak należy zarządzać witryną.

Ciekawe rozwiązanie dla małych i średnich

Plugin sklepowy do systemu Wordpress z wielu względów jest ciekawym rozwiązaniem dla dopiero rozpoczynających swoją przygodę ze sklepami w sieci. Dlaczego? Otóż poza łatwością obsługi, możemy przy bardzo niewielkich kosztach uruchomić swój sklep. Na co musimy przeznaczyć środki? Z pewnością na domenę oraz hosting, jednak w przeciwieństwie do innych darmowych systemów jak np. Prestashop czy Magento, nasz hosting nie musi posiadać dużej przestrzeni dyskowej, co może znacząco obniżyć koszty uruchomienia sklepu. Zarówno Wordpress jak i wtyczka WooCommerce, oraz niezbędne pluginy umożliwiające np. obsługę płatności internetowych są darmowe. Biorąc pod uwagę ceny oprogramowania umożliwiającego prowadzenie sklepów, decydując się na wybór WooCommerce możemy zaoszczędzić sporą sumę pieniędzy. Oczywiście, darmowe szablony czy wtyczki są w znacznym stopniu okrojone i nie pozwalają na tyle, na ile ich płatne odpowiedniki, ale spełniają swoje podstawowe funkcje.

Wtyczki

O ile w tym wpisie nie będziemy rozważali wyboru szablonu, ponieważ dobór szablonu jest zależny od gustów, a w repozytorium Wordpressa znajdziemy znaczącą ilość darmowych szablonów dostosowanych również do WooCommerce, więc każdy znajdzie coś dla siebie, o tyle przedstawimy kilka niezbędnych pluginów, które na pewno przydadzą się przy budowie sklepu opartego o moduł sklepowy w systemie Worpdress. Poniżej rozważymy dwie opcje – uruchomienie sklepu bez dodatkowych nakładów finansowych, czyli niezbędne bezpłatne wtyczki oraz opiszemy kilka płatnych modułów, których instalacja może jeszcze bardziej ułatwić prowadzenie i zarządzanie sklepem.

WooCommerce - niezbędne, darmowe pluginy

Moduł płatności

W obecnych czasach trudno wyobrazić sobie jakikolwiek sklep internetowy, który nie obsługiwałby najpopularniejszych form płatności. Szanse na odniesienie sukcesu taki sklep miałby znikome, o ile nie zerowe. Obecnie klienci odzwyczaili się od robienia tradycyjnych przelewów bankowych, oraz coraz częściej wybierają płatność z góry, dlatego też należy im dostarczyć przynajmniej kilka popularnych metod płatności. Najpopularniejsze metody płatności odnajdziemy w wtyczkach takich jak tPay czy Przelewy24.

Moduł przesyłki

To drugi z najważniejszych modułów w jakie powinniśmy wyposażyć nasz sklep. Niestety w tym wypadku WooCommerce wypada dość słabo. Z wbudowanych opcji z jakich możemy skorzystać to odbiór osobisty oraz darmowa wysyłka. Z pomocą przychodzą moduły dostępne w repozytorium Wordpressa. Niestety jeśli chcielibyśmy skorzystać z oficjalnych usług Poczty Polskiej czy coraz to popularniejszych paczkomatów musimy wybrać płatne wtyczki. Jednak wśród wtyczek odnajdziemy plugin o nazwie: Korporacja Kurierska - Metoda wysyłki dla WooCommerce, który obsługuje oferty firm takich jak: DHL, K-EX, UPS, GLS Zagranica, FedEx, Fedex Zagranica, InPost Paczkomaty, Inpost Kurier, RUCH, InPost Kurier oraz Delta City.

MailPoet WooCommerce Add-on

O tym, że bezpośredni kontakt z klientem jest niezwykle ważny nie trzeba wspominać. Dlatego też warto zaopatrzyć się w moduł pozwalający na rozesłanie klientom mailingu informującego o promocjach, nowej ofercie czy kodach rabatowych na zakupy w sklepie.

WooCommerce Menu Cart

Nie każdy szablon posiada wbudowaną opcję informowania klienta o ilości produktów znajdujących się w koszyku. Niby malutki szczegół, jednak warto przypomnieć klientowi o tym, że dodał coś do koszyka, a cyferka na tle zakupowego wózka doskonale się w tym sprawdza.

WooCommerce Grid / List toggle

Kolejna z wtyczek ingerująca w szablon. W zależności od upodobań klienci wolą przeglądać listę produktów w formie siatki, bądź też listy. Aby potencjalny konsument nie zrezygnował z zakupów w sklepie z powodów niekomfortowego dla niego sposobu prezentacji produktów warto zadbać o różnorodne formy prezentacji produktów, w czym świetnie spisze się wtyczka WooCommerce Grid / List toggle.

Płatne rozwiązania

Przedostatnia część tego wpisu przeznaczona jest płatnym pluginom przeznaczonym dla systemu WooCommerce, których zadaniem jest znaczne ułatwienie prowadzenia sklepu.

Table Rate Shipping for WooCommerce

Dodatek ten przyda się głównie jeśli prowadzimy witrynę multiregionalną. Wtyczka pozwala na ustawienie indywidualnych dla każdego kraju stref wysyłki, oraz pozwala na uzależnienie ceny od wagi czy rozmiaru paczki. Najtańsza wersja tej wtyczki to koszt 25 dolarów, najdroższa 299.

Faktury WooCommerce

Wtyczka szczególnie przydatna, jeśli naszymi klientami są firmy. Pozwala na wystawienie faktury VAT w bardzo łatwy sposób bezpośrednio z panelu zarządzania sklepem.

PayU

Jedna z najpopularniejszych metod płatności dostępna jest również w systemie WooCommerce jako płatny plugin. Niestety za korzystanie z tej wtyczki przyjdzie nam zapłacić całkiem sporo - blisko 80 dolarów.

InPost, Poczta Polska

Jak wspominaliśmy już wcześniej te dwie wtyczki są płatne - jeśli zechcemy, aby nasz sklep posiadał zintegrowane usługi z tymi oferowanymi przez Pocztę Polską czy Inpost przyjdzie nam zapłacić po 199 zł za każdą z wtyczek. Są to jednak dwie z najczęściej wybieranych form płatności, więc może warto rozważyć poniesienie takich kosztów.

Wady

Jak wiadomo każdy system ma swoje wady - ma je i WooCommerce. Za największą z nich można uznać jego zaletę - czyli fakt, że jest oparty na Wordpresie. Dlaczego to jest wada? Skrypt cieszy się ogromną popularnością nie tylko wśród użytkowników, ale i wśród hakerów, przez co sklep może być narażony na częste ataki. Nie jest również tajemnicą, że zarówno sam system, jak i pluginy do niego są często aktualizowane i niestety trzeba robić to ręcznie, a same aktualizacje Wordpressa mogą powodować błędy w funkcjonalności poszczególnych wtyczek, gdy autorzy nie zdążą ich przystosować do nowej wersji przed publikacją nowej wersji systemu. Korzystając z gotowych szablonów nie możemy być pewni czy zostaną one przystosowane do nowych aktualizacji, a jeśli nie potrafimy kodować, może to oznaczać konieczność współpracy z programistą, co na pewno będzie generowało dodatkowe koszty. Czy na Woocommerce można uruchomić duży sklep, zawierający kilkaset czy tysięcy produktów? Można, aczkolwiek płynność działania sklepu z taką ilością produktów będzie pozostawiać wiele do życzenia, a obsługa kilkudziesięciu czy kilkuset zamówień przez panel zarządzania jest bardzo skomplikowana.

Jak widać chcąc uruchomić sklep działający na platformie WooCommerce nie potrzeba dużego budżetu. Jednak, jeśli ten sklep ma być w pełni zintegrowany z systemami płatności, ma obsługiwać kilku dostawców towaru czy jego działanie ma być możliwie jak najbardziej zautomatyzowane, to wiąże się to wszystko z niemałymi kosztami. Autorzy pluginów doskonale zdają sobie sprawę z popularności skryptu i mogą pozwolić sobie na dyktowanie wysokich cen. W związku z powyższym decydując się na otwarcie sklepu, warto jednak rozważyć wybór dedykowanej platformy sklepowej, która wszystkie niezbędne funkcje będzie oferowała już na starcie.

Damian Kałka

Specjalista ds. Pozycjonowania. Lubi nieszablonowe podejście do SEO oraz programowanie. Zwolennik systemu Prestashop. W jego słuchawkach najczęściej można usłyszeć polski rap i trap.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!