„Yeti porywa” i zwraca uwagę na większy problem – dlaczego największe marki często nie dbają o marketing internetowy?

SEO

W ciągu ostatnich dni przez branżę marketingu internetowego przelała się zabawna (na pierwszy rzut oka) sytuacja związana z nową akcją marketingową Skody. Reklama pod hasłem „Yeti porywa” szeroko wdarła się do tradycyjnych mediów, a w internecie na to hasło dała możliwość promowania się… Maciejowi Lewińskiemu, ekspertowi od reklamy AdWords.

yeti-porywa-620x596

źródło: http://www.silesiasem.pl/yeti-porywa-ale-skoda-vs-google-nadal-przegrywa

 

Nie mam zamiaru krytykować tylko i wyłącznie Skody. Niedopatrzenie z ich strony jest bardzo wyraźne, jednak nie są oni firmą pod tym kątem wyjątkową. Dlaczego wiele ogólnopolskich, rozpoznawalnych i znaczących marek zaniedbuje marketing w internecie? Dlaczego kadra managerska tychże brandów potrafi wydawać dziesiątki tysięcy złotych na reklamę telewizyjną, drukowaną, akcje billboardowe, a nie potrafi wydać chociażby kilku tysięcy złotych na podstawowe działania w sieci?

Powodów na pewno jest wiele, jednak za główne uważam:

  • Brak świadomości i wiedzy kadry managerskiej – niestety, nie wszyscy są w stanie dostosować się do panujących realiów. Reklama „tradycyjna” nadal jest głównym narzędziem budowania świadomości marki, przez co za ogół marketingu odpowiadają osoby nie potrafiące poruszać się po świecie reklamy internetowej. Sam nie raz miałem okazję odbywać rozmowy z marketingowcami znanych brandów, którzy totalnie nie mieli pojęcia i podstaw, by rozmawiać na ten temat.

  • Cwaniactwo agencji – w głowach wielu handlowców i key accountów istnieje bardzo oklepana teoria, że „znana marka = bogata marka”. Oferty dla takich firm żyłowane są do nieprawdopodobnie wysokich rozmiarów, co często kończy się powodzeniem. Często, lecz nie zawsze. Czasami taka sytuacja kończy się tym, że firma nie znajduje oferty „rynkowej” i rezygnuje z podejmowania jakichkolwiek działań.

  • Skala – w walce o osiągnięcie celu marketingowego reklama telewizyjna/radiowa/drukowana staje się największym sprzymierzeńcem marketingowców. Pozwala w szybszym czasie dotrzeć do większej liczby osób. Mierzalność i skuteczność to już mniej ważne cechy. Ważne, że „reklamę widać”!

Jeżeli naszej grupy docelowej nie stanowią głównie ludzie młodzi – internet nie jest priorytetem. Jestem w stanie to zrozumieć, że firmy nie przeznaczają znaczących budżetów na promocję w tych źródłach. Nie potrafię jednak zrozumieć dlaczego zaniedbują podstawowe formy reklamy, które przy całościowych budżetach pochłonęłyby znikomy ich procent? Landing page, AdWords, SEO na nazwę własną, konta społecznościowe, podstawowa analityka… Jak widać nie wszystkim to do szczęścia potrzebne, a zaoszczędzone w ten sposób środki pozwolą na wyemitowanie reklamy „aż” jeden raz więcej.

 

Sam codziennie widzę po statystykach naszych klientów, że reklama telewizyjna i drukowana pobudza ciekawość konsumentów. Zawsze w parze z kampanią tradycyjną idzie bardzo znaczący wzrost odwiedzin organicznych na stronie. Trzeba być na to przygotowanym i spróbować monetyzować tenże ruch równolegle do innych planowanych akcji przez klienta. Brak dobrej strony docelowej powiązanej z treścią kampanii jest takim samym błędem jak reklamowanie produktu spożywczego, którego nigdzie nie można kupić. Co właścicielom firm da pobudzona potrzeba konsumentów, gdy nie będą mogli jej zaspokoić?

 Media Signpost Showing Internet Television Newspapers Magazines

 

By nie być gołosłownym postanowiłem przeprowadzić bardzo prosty eksperyment. Znalazłem blok reklamowy w telewizji (trudne to nie było) i zapisałem sobie, co było reklamowane w pierwszych dwudziestu pięciu klipach. Zróżnicowanie produktów było spore. Od lekarstw (Sudafed, Orofar Max), przez suplementy (MultiCode), pastę do zębów (Colgate Total), kawę i herbatę (Jacobs i Lipton) aż po luksusowy samochód (Mercedes GLA) i banki (Millenium ING). Każdą markę/produkt oceniłem posługując się czteroma czynnikami. Czynnikami oczywistymi dla każdej firmy, która zarabia w internecie i często zbędnymi dla tych firm, które potęgi internetu jeszcze nie doceniły.

I tak:

– aż 11 z 25 firm nie zajmuje pierwszej pozycji na nazwę swojej marki/produktu;

– tylko 4 marki znajdują się w TOP10 na kluczową dla siebie frazę (np. lek na ból gardła, luksusowy samochód, konto oszczędnościowe, kawa rozpuszczalna);

– ponad połowa firm (13 z 25) nie posiada profilu na Facebooku (lub polskojęzycznej wersji konta gdy mówimy o marce ogólnoświatowej);

– aż 9 z 25 firm nie posiada zainstalowanego Google Analytics.

Mnie te dane przeraziły. Pokazały, na jak niskim poziomie wśród polskich firm znajduje się świadomość internetowa. Docieramy do wielkich brandów, wprowadzamy je do internetu, lecz, jak widać, nadal jest wiele do zrobienia.

Najsmutniejszą konkluzją dla tych „wielkich” firm niech będzie fakt, że właściciele małych sklepów internetowych przeznaczają na swój marketing w internecie większe środki niż powszechnie znane marki. Dbają o swój wizerunek w sieci bardziej niż firmy, których logotypy znają wszyscy. Założę się, że głównym powodem nie jest brak środków, oszczędność, brak czasu, czy inne priorytety marketingowe. Przyczyną tej sytuacji jest, smutne lecz prawdziwe, elementarny brak wiedzy!

 

Także, wracając do początku… Drodzy marketingowcy, weźcie przykład ze Skody i zabierzcie się do pracy również w internecie! Tym razem czas nie jest Waszym sprzymierzeńcem.

PS: Moje gratulacje dla trzech sprawdzonych firm, które zdobyły komplet czterech punktów: Frosta, Millenium Bank oraz ING.

Dodaj komentarz

2 odpowiedzi na “„Yeti porywa” i zwraca uwagę na większy problem – dlaczego największe marki często nie dbają o marketing internetowy?”

  1. Piotrek, zaszczepiłeś we mnie rewelacyjny pomysł na cykliczne badanie duzych brandow. Super wpis!

  2. Dzięki Maciej! W takim razie wzajemna inspiracja dobrze nam wyszła 🙂 Będę śledził!

Piotr Urbaniak

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę, a także za obsługę wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

Wyszukiwarka

Popularne wpisy

Jak prowadzić fan page na Facebooku?

Top 10 trendów w e-commerce na rok 2014 – co nas czeka?

AKTUALIZACJA: Sklep na fan page’u i produkty w postach – odrodzenie F-Commerce czy pułapka?

9 nowych kanałów social media dla Twojej firmy w ofercie!

Rekomendacje

Z firmą Traffic Trends współpracujemy w zakresie kompleksowej obsługi marketingowej naszego sklepu internetowego UlubionaBielizna.pl.

Jesteśmy zadowoleni ze współpracy, komunikacji i świadczonych usług. Polecamy firmę Traffic Trends jako rzetelnego, uczciwego i doświadczonego partnera w zakresie pozycjonowania stron, obsługi social media oraz innych usług marketingowych.

Małgorzata Gromadowska

Traffic Trends podchodzi do swojej pracy z wielką dbałością.

Dostaliśmy wiele wytycznych SEO odnośnie naszego sklepu, obserwujemy także, że firma prowadzi szerokie akcje odnośnie SEM, a wszystko to przekłada się na stały wzrost odsłon naszego sklepu.

Jakub Peter - MamaPlus.pl

Celem podjęcia współpracy z Traffic Trends było odświeżenie charakteru profilu firmy na Facebooku i cel ten został osiągnięty!

W związku z tym zdecydowanie polecam tę firme jako partnera, który dba o interes klienta.

dr Janusz Kozłowski - InterVista Sp. z o.o.

Współpraca z Traffic Trends opiera się na bardzo ważnych dla mnie elementach.

Konkretny i prosty sposób komunikacji oraz szybkie i efektywne działanie. W całym natłoku obowiązków czasami nasze wspólne działania trzeba ograniczyć do minimum i to bardzo ważne, kiedy kontakt jest rzeczowy i sprawny.

Przemysław Szewczyk - Sport Team

Traffic Trends to rzetelna firma, która znacząco zwiększyła ruch na naszej stronie.

Zespół Traffic Trends jest zaangażowany i kompetentny. Szczerze polecamy współpracę z nimi.

Jakub Milewski - Frisco

Traffic Trends to firma godna zaufania, fachowo i rzetelnie wykonująca zlecone im prace.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą. Szczerze rekomendujemy sklepom internetowym współpracę z Traffic Trends.

Paweł Fornalski - IAI S.A.

Pozycjonowaniem i reklamą w google możesz zająć się sam, tylko po co?

Zleć to profesjonalistom, a swoje siły poświęć na to, na czym się znasz najlepiej - w naszym przypadku na sprzedaży. Dzięki Traffic Trends jesteśmy w czołówce na kluczowe dla nas frazy, zaś reklama w Google w końcu przynosi zysk. Polecamy z czystym sumieniem!

Michał Bola - DomowyStomatolog.pl

Z największą przyjemnością mogę polecić usługi firmy Traffic Trends.

Zatrudnieni tam wykwalifikowani specjaliści fachowo pozycjonowali prowadzony przez moją firmę sklep internetowy oraz administrowali kampanię adWords. Mogłem liczyć również na kompleksowe doradztwo.

Marcin Bator - Bator Retail

Firmę Traffic Trends charakteryzuje profesjonalizm, doskonały kontakt z Klientem oraz wysoka skuteczność realizowanych kampanii.

Rzetelne podejście do Klienta oraz troska o realizację ich celów powodują, iż współpraca z Traffic Trends jest zorientowana strategicznie i długoterminowo. Zdecydowanie polecam wszystkim potencjalnym Klientom!

Paweł Tomkiewicz - Skorzana.com, ButyRaj.pl

Jesteśmy zadowoleni z jakości świadczonych przez Traffic Trends usług.

Dzięki pozycjonowaniu jesteśmy bardziej widoczni dla potencjalnych klientów, co oczywiście przekłada się na liczbę zamówień. Indywidualne podejście do klienta, fachowa pomoc i obsługa to cechy wyróżniające Traffic Trends na tle konkurencji.

Marek Zegadło - StółPlusKrzesła.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów oraz zaangażowania w pozycjonowanie naszego sklepu.

Współpraca jest nie tylko satysfakcjonująca, ale w pełni przejrzysta – żadne pytanie nie pozostaje bez odpowiedzi, a bezproblemowy i szybki kontakt ułatwia wdrażanie nowych pomysłów. Efekty współpracy są zgodne z naszymi oczekiwaniami i bez wątpliwości możemy polecić ją innym.

Katarzyna Zbrojkiewicz - DanHen

Początkowo obawiałam się powierzyć fan page agencji, jednak ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę!

Traffic Trends z łatwością odnalazł się w niszowej tematyce mojego sklepu i profesjonalnie zajął się kompleksową komunikacją i moderacją treści na sklepowym profilu na Facebooku. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie firmowego fan pagea, nie wahaj się i zleć to specjalistom.

Magdalena Liberda - FrancuskaWeranda.pl

Traffic Trends to bardzo rzetelna firma, która zdecydowanie stawia na zadowolenie swoich klientów.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z usług firmy i zaangażowania, jakie wkładają w swoją pracę.

Michał Rak - Konesso.pl

Traffic Trends to solidna firma, która znacznie poprawiła jakość odwiedzin mojego sklepu oraz zwiększyła konwersję.

Kontakt z firmą jest wyśmienity. Dominującą cechą Traffic Trends jest wysoka dbałość o szczegóły. Polecam!

Adam Lizuraj - Obuwie-Lizuraj.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends zaowocowała wzrostem sprzedaży naszych produktów.

Kreatywne rozwiązania, starannie dobrane narzędzia reklamowe oraz indywidualne podejście sprawiło, że jesteśmy obecnie wiodącym sklepem z militariami w Polsce. Efektywne pozycjonowanie to też rezultat jasnej i rzeczowej komunikacji. Serdecznie dziękujemy za profesjonalna obsługę na najwyższym poziomie.

Tomasz Grzybowski - Milworld.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Traffic Trends.

Dzięki TT zwiększyła się nam znacząco sprzedaż na stronie. Polecamy tą firmę jako rzetelnego partnera, który dba o interesy swojego klienta.

Małgorzata Budzyńska - Partybudziki.pl

Od samego początku naszej współpracy z Traffic Trends jesteśmy zadowoleni ze świadczonych nam usług.

Firma wykazuje się rzetelnością i kompetencją w swojej branży, a co najważniejsze, rezultaty widać nie tylko w statystykach, ale również w faktycznej sprzedaży. Serdecznie polecam wszystkim, którzy cenią sobie profesjonalizm oraz liczą na długoletnie i owocne partnerstwo.

Tomasz Morawski - Buff

Profesjonaliści pod każdym względem.

Rzetelna obsługa klienta, ogromne zaangażowanie i bardzo szeroka oferta. Przez pierwsze miesiące naszej współpracy odczuliśmy ogromny wzrost zainteresowania naszą firmą. Szczerze polecamy!

Dawid Wolniak - Audiotop

Współpracujemy z firmą Traffic Trends już od ponad dwóch lat.

W naszych kontaktach szczególnie cenimy sprawną komunikacje i rzetelne podejście do powierzonych zadań. Jeśli szukają Państwo profesjonalnej ​i​ godnej zaufania agencji zajmującej się pozycjonowaniem polecamy Traf​fic​ Trends.

​Marek Herbert - Grupa Dezigno

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od początku 2012 roku.

Szczerze polecamy współpracę w zakresie pozycjonowania. Wysoki poziom przygotowania merytorycznego, szybkie reakcje na zmiany wprowadzane przez Googlea, a także błyskawiczny i pomocny kontakt to rzeczy, które gwarantują nam udaną współpracę.

Dorota Majcher - Vubu.pl

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od 2013 roku.

Jest to godny polecenia partner, doskonale zorientowany w specyficznym rynku usług pozycjonowania. Dzięki nim trafiamy do większej liczby potencjalnych odbiorców naszych usług.

Jakub Bandosz - Majorbroker.pl

Doświadczeń z reklamą w internecie mamy wiele

ale na pewno profesjonalne podejście do prowadzonych działań, to cecha, która na plus wyróżnia zespół Traffic Trends!

Andrzej Wasilewski - Riff

Chcę szczerze polecić usługi firmy Trafic Trends, nie tylko w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych

ale również prowadzenia kampanii Adwords oraz wsparcia w obszarze copywritingu. Współpraca zaowocowała znaczną poprawą realizacji celów biznesowych sklepu internetowego eLadex, jak również pozwoliła przekonać Zarząd do zwiększenia inwestycji w kanał sprzedaży on-line.

Szymon Mydlarz - eLadex.pl

Firma Traffic Trends jest firmą godną polecenia.

Powierzone zadania wykonuje sumiennie, należycie i doskonale rozumie nasze potrzeby. Równie dobrze rozumie rynek i pomaga wcielać w życie nasze nowe pomysły.

Paweł Puszczyński - BBHome

Traffic Trends to najlepszy wybór, jakiego mogłem dokonać.

Podchodzą do pracy rzetelnie i są skuteczni w tym, co robią. Współpraca przebiega bardzo miło i bezproblemowo. Z czystym sumieniem mogę polecić innym!

Mirosław Mizioł - Oct-opus.net

Mój sklep oferuje bardzo niszowy produkt, który poszukiwany jest przez niewielką grupę odbiorców.

Nikt nie potrafił mi pomóc, tak, aby można było skutecznie i za rozsądną cenę pozycjonować sklep.
Wszystko się zmieniło, gdy poznałem ludzi z Traffic Trends. Dostrzegli i zrozumieli specyfikę mojego biznesu. Kreatywnie i co najważniejsze skutecznie rozwiązali mój problem.

Dominik Sewina - BMC

Wzorowa współpraca na każdym etapie

znakomita skuteczność w pozycjonowaniu frazy, z którą poprzednicy nie mogli sobie poradzić, wzrost pozycji strony w Google, uzyskane efekty w pełni zgodne z zapewnieniem Usługodawcy - z pełną odpowiedzialnością polecamy firmę Traffic Trends!

Artur Sadowski - mcklein.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends prowadzona od 2013 roku

ma za zadanie jak najszersze wypromowanie oferty firmy w mediach internetowych. Wybierając firmę Traffic Trends na partnera biznesowego w pełni zaufałem doświadczeniu i kompetencji.

Andrzej Pozorski - Pozorski Trade

Polecamy firmę Traffic Trends!

Są specjalistami z branży SEO i współpraca z nimi przebiega bez zarzutów. Dzięki działaniom Traffic Trends nasze sklepy internetowe zajmują czołowe pozycje w wyszukiwarkach.

Andrzej Król - TopRacingShop.pl

Najwyższa jakość obsługi, doskonałe podejście do klienta oraz błyskawiczny kontakt

to właśnie te elementy sprawiły, że nasza współpraca trwa nieprzerwanie od kilku lat. Dzięki konkretnym rozwiązaniom, fachowej wiedzy oraz nowatorskim pomysłom Traffic Trends jest idealnym partnerem w e-biznesie.

Kacper Piątkowski - Agencja Reklamowa BrandyBrand

Współpraca z Traffic Trends okazała się świetną decyzją.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z bardzo szybkich efektów pozycjonowania. Olbrzymim plusem jest sympatyczna obsługa, która bezproblemowo rozwiązuje każdy napotkany problem i wdraża nasze pomysły.

Maciej Świętochowski - Eleganckimężczyzna.pl

W mojej branży liczy się pewność i zaufanie!

Ponieważ umiejętność dowodzenia to szybkość w podejmowaniu decyzji, lubię partnerów, na których w tej kwestii mogę polegać stuprocentowo!

Łukasz Wójciak - Brooklyn Band

Dość długo pracowali na nasze zaufanie

ale ostatecznie pokazali, że wiedzą, co robią. Traffic Trends to profesjonalny, godny zaufania partner w biznesie. Polecam!

Adrian Wojtkowiak - eFiltry.pl

Chcemy wyrazić swoje zadowolenie z wysokiej jakości usług świadczonych przez firmę Traffic Trends.

Poziom obsługi od strony handlowej oraz technicznej jest bez zastrzeżeń i zawsze terminowy. Profesjonalizm oraz rzetelność kadry pracowniczej powalają ocenić Traffic Trends jako kompetentnego partnera biznesowego, elastycznie i profesjonalnie podchodzącego do każdego zlecenia.

Elżbieta Dobieżyn - De-Tech.pl

Z przyjemnością rekomenduję traffictrends

które z dużą PR-ową sprawnością i lekkością formy obsługuje mój fanpage na facebooku. Jeśli, ktoś szuka kreatywnej i dynamicznej ekipy dbającej o wizerunek, to warto sprawdzić Traffic Trends!

Sylwia Majdan - sylwiamajdan.com

Traffic Trends to rzetelna firma, która od lat świadczy dla nas usługi z zakresu pozycjonowania sklepu internetowego.

Współpraca od samego początku układa się bez najmniejszych zastrzeżeń, na każde nasze zapytanie otrzymujemy rzeczową odpowiedź, wszystkie wymuszane przez Google i innych gigantów zmiany oraz poprawki są błyskawicznie nanoszone, a nasz sklep zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Maciej Dankowski - Milionczesci.pl

Traffic Trends wzorowo zajął się budowaniem naszej marki w mediach społecznościowych

idealnie wykorzystał bieżące wydarzenia w celu budowania marki w sieci oraz dobrze komunikował się z naszymi potencjalnymi klientami.

Artur Łuszczek

zobacz następną

Dołącz do grona zadowolonych klientów!