Blog Traffic Trends
Young Woman Working at Home on her laptop, Small Office

Zanim uruchomisz sklep – niezbędnik SEO na start

Uruchomiłeś sklep? Gratulacje! Zamierzasz uruchomić go za chwilkę? Jeszcze lepiej.

Koniecznie zapoznaj się naszą listą niezbędnych elementów, które ułatwią Ci zdobywanie klientów z wyszukiwarki Google. Jeśli nie zrobisz tego teraz, to uwierz mi, będziesz musiał to zrobić później i będzie to kosztowało więcej pracy oraz pieniędzy, nie wspominając o utraconych korzyściach.

Zaczynajmy zatem!

1. Dobrze zaplanuj drzewo kategorii

drzewo kategorii w sklepie internetowym

Pierwsza i kluczowa rzecz w planowaniu Twojego sklepu. Odpowiednia struktura menu i precyzyjne nazwy kategorii to przygotowanie „gruntu” pod pozycjonowanie. Ułatwi to zrozumienie witryny przez Googlebota, ale również ma znaczenie pod względem użyteczności. Pamiętaj, że klienci wchodzą często bezpośrednio z wyszukiwarki w daną podkategorię i jej nazwa wraz z opisem muszą być zrozumiałe w oderwaniu od menu.

Przykład: jeśli Twoja kategoria zbudowana jest tak: “Męskie / Buty / Skórzane” to ciężko będzie Ci wypozycjonować stronę docelową z butami skórzanymi na frazę “buty skórzane”. Prawidłowa kategoria powinna być zbudowana następująco: “Męskie / Buty męskie / Buty męskie skórzane”. Powtórzenia, pomimo tego, że na pierwszy rzut oka mogą wydawać się niepotrzebne, sprawiają że znacząco lepiej informujesz robota Google i Twoich klientów co znajduje się na danej podstronie.

2. Nazwy produktów

produkty w sklepie internetowym
Precyzyjne nazwy produktów pozwolą pozyskać ruch z tzw. długiego ogona, a także nasycić stronę słowami kluczowymi.

Frazy długiego ogona to zbiór sformułowań, które w pojedynkę mają relatywnie małe znaczenie i niską liczbę wyszukań, ale w swojej masie potrafią generować duży i wartościowy ruch. Więcej na ten temat znajdziesz tu: wikipedia: długi ogon.

Jest to bardzo istotna kwestia już na poziomie tworzenia sklepu – ciężko będzie Ci ponownie zmieniać nazwy tysięcy produktów.

Nazwij towary dokładnie i precyzyjnie. Bądź kreatywny. Zamiast “Bluzka 004” napisz “Kolorowa bluzka damska z bawełny – kreacja na imprezę”. W ten sposób masz szansę zaistnieć z tym produktem na wiele fraz np. Bluzka na imprezę, bluzka damska, bluzka bawełniana, bluzka kolorowa, kreacja z bawełny…

Jeśli Twoje produkty mają konkretne symbole to użyj ich, a zaraz za nimi rozwiń się opisowo np. “Kamera x350 – cyfrowa, megapikselowa, monitoring domu”.

Mistrzami nazw produktów są sprzedawcy z Allegro.pl. Sprawdź jak wyglądają nazwy produktów z Twojej branży. Zainspiruj się.

3. Zadbaj o treści

treści w sklepie internetowym

Wiem, że jak otwierasz swój sklep to masz tyle zadań, że opisy produktów i inne treści tekstowe to ostatnie o czym myślisz. Musisz mi jednak zaufać – im więcej zaplanujesz teraz, tym mniej będziesz musiał zmieniać później. Zadbaj o świetne teksty na stronie głównej. Napisz super opis firmy. Pokaż, w czym Twój sklep jest najlepszy i co jest Twoją przewagą nad innymi. Opowiedz swoim klientom historię – to działa!

Następnie zatroszcz się o opisy kategorii oraz opisy produktów. Jeśli masz opisy produktów od swojego dostawcy to prawdopodobnie ma je też kilkadziesiąt innych sklepów, które skopiujesz. Z punktu widzenia SEO to poważny błąd! Wybierz najważniejsze produkty i zacznij je opisywać swoimi słowami. Następnie przejdź do kolejnych produktów, aż opiszesz pełen asortyment swojego sklepu.

Zobaczysz efekt tego działania szybciej niż myślisz, a dodatkowo nadasz swojemu sklepowi indywidualny charakter. Twoje opisy mogą być częścią Twojego marketingu!

Opis kategorii może Ci się wydawać zbędny. “Przecież widać, co tam jest”. Tak, ale Google nie widzi. Opis tekstowy każdej z kategorii to Twoja jedyna okazja do pokazania wyszukiwarce jakie słowa i zwroty powinny być związane z daną podstroną. Sprawdź, jak robią to najwięksi z branży. Gdyby to nie było ważne, to na pewno nie widziałbyś opisów kategorii w największych sklepach internetowych.

4. Zadbaj o podstawową optymalizację

4
wynik w wyszukiwarce Google

Sprawdź czy Twój sklep generuje przyjazne adresy URL. Czy produkt ma nieczytelny adres w takiej postaci: www.twojsklep.pl/produkt?id=34343443, czy przyjazny i nasycony słowami kluczowymi: www.twojsklep.pl/oferta/bluzka-srebrna-wieczorowa-z-bawelny.html?

Sprawdź swoje znaczniki meta Title i Description. To jedyne elementy, którymi wysyłasz własne treści do Google. Nie trać tych szans. Jeśli tytuł w Google będzie “słaby”, to kliknie w niego mniejsza liczba osób niż w atrakcyjny link. Większość platform sklepowych zrobi to za Ciebie, ale koniecznie dokonaj weryfikacji. Więcej na temat metatagów dowiesz się z naszego wpisu: Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #2 Puste lub źle uzupełnione meta tagi.

Opisuj swoje obrazki. Jest taki znacznik, nazywa się alt i służy do opisania tego, co znajduje się na obrazku. To kolejna możliwość trafienia ze swoimi frazami do Google.

Upewnij się, czy Twój sklep widoczny jest tylko pod jednym adresem domenowym. Najczęściej popełniany błąd to pozostawienie dwóch wersji sklepu: jedną z www, drugą bez www. Prawidłowa konfiguracja powinna przekierowywać jedną wersję adresu na drugą. W pasku adresu powinien być widoczny zawsze ten sam adres (wersja z www lub bez www – nigdy obie). Jeśli miałeś szalony pomysł kupić wiele domen dla sklepu i każda z nich miała otwierać sklep bez przekierowania na główną domenę, to również byłby to bardzo poważny błąd. Sprawdź to!

5. Przygotuj wersję mobilną

wersja mobilna sklepu internetowego
Po pierwsze nie można już ignorować użytkowników komórek. Podnieś głowę, rozejrzyj się. Co robią ludzie? Patrzą w telefony. To właśnie Twoi klienci. Wejdź na swój sklep z telefonu i dokonaj zakupu. Udało się? Było wygodnie? Wszystko działało? Świetnie! Jeśli jednak coś było nie tak, to natychmiast to popraw.

6. Na koniec – analizuj

Już od pierwszego dnia powinieneś badać ruch i konwersję w Twoim sklepie. Zainstaluj darmowe narzędzie Google Analytics i naucz się z niego korzystać. Musisz znać swoje najważniejsze parametry takie jak: liczba odwiedzin, współczynnik odrzuceń, konwersja sprzedażowa, czas do zakupu, średni koszyk, najlepsze źródła ruchu.

Ta wiedza pozwoli Ci podejmować świadome i trafne decyzje marketingowe.

Powodzenia!


Dowiedz się więcej: audyt sklepu internetowego

Jóźwik Paweł

Pasjonat i praktyk e-commerce.

Od wielu lat uczestnik polskiego rynku e-commerce. Założyciel agencji marketingu internetowego Traffic Trends, od 5 lat na stanowisku prezesa. Wraz z zespołem pomaga w rozwoju kilkuset sklepów internetowych należących do klientów firmy. Specjalista analityki internetowej.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy