Blog Traffic Trends

Zmiana dopasowania ścisłego, czyli dlaczego moja kampania działa inaczej?

Zauważyliście w ostatnim czasie jakieś zmiany w waszych kampaniach AdWords? Jeżeli prowadzicie kampanie tekstowe i używacie słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym z pewnością powinniście zauważyć pewne różnice. Niestety, dla większości osób, które takie kampanie obsługują, nie mamy w związku z tym dobrych wiadomości. Google wprowadziło modyfikację, która może sprawić więcej problemów przy prowadzeniu kampanii, a nawet utrudnić jej optymalizację.

Dopasowanie ścisłe – jak to działa?

Na początku warto przypomnieć jak dopasowanie ścisłe działało przed wprowadzeniem najnowszych zmian. Dzięki zastosowaniu zamknięcia nawiasów kwadratowych w słowach kluczowych kampanii, np. [kampania AdWords] wasza reklama wyświetlała się kiedy użytkownik Google wpisał w wyszukiwarkę dokładnie taką frazę, jaką umieściliście między nawiasami, jej liczbę mnogą/pojedynczą oraz frazę z błędem. Czyli w tym wypadku wyświetlone zostałyby frazy takie jak: kampania AdWords, kampanie AdWords czy kapmania AdWords.

To również miało swoje zalety oraz wady – z jednej strony kierowaliśmy reklamę na użytkowników, którzy potencjalnie byli zainteresowani naszymi usługami i nie wykorzystywaliśmy budżetu reklamowego na nietrafne zapytania. Zaś z drugiej strony ograniczaliśmy widoczność reklamy dla użytkowników, którzy mogliby być zainteresowani naszymi usługami wpisując w wyszukiwarkę inne frazy, np: prowadzenie kampanii AdWords, optymalizacja kampanii AdWords itp. Jednak czy nie po to istnieją pozostałe dopasowania (przybliżone, przybliżone z modyfikatorem, do wyrażenia), aby rozszerzać naszą kampanię w sposób świadomy?

Na czym polegają zmiany wprowadzone przez Google?

Google wprowadziło zmiany, ponieważ podczas testów zauważono dzięki nim nawet 3% wzrostu kliknięć dla dopasowania ścisłego. Jeśli na chwilę obecną chcielibyście je zastosować, to wasza reklama będzie się wyświetlać nie tylko osobom, które wprowadziły dokładnie takie samo wyrażenie, z błędem czy inną liczbą. Grono odbiorców zostało poszerzone o wyrażenia bliskoznaczne, przysłówki oraz wyrażenia w szyku przestawnym. Co to oznacza? Zobaczcie sami:

Zmiana dopasowania ścisłego Google Adwords

Na pierwszy rzut oka nie wygląda to źle. To dlatego, że podane przykłady faktycznie wskazują na ten sam zamiar konsumenta względem naszego słowa kluczowego. Jednak wasz przekaz może nie zawsze trafiać tam, gdzie byście tego chcieli, a  przez to część waszego budżetu na kampanię zostanie przepalona. Oto przykłady:

Zmiana dopasowania ścisłego

Jak widzicie w takich przypadkach potrzeba konsumenta mija się z oferowanymi przez nas usługami czy towarami. Należy natomiast pamiętać, że jeśli do momentu rozszerzenia dopasowania ścisłego używaliście tej formy w kampanii, to Google będzie w pierwszej kolejności dopasowywać dokładnie te frazy, które widnieją między nawiasami kwadratowymi.

Jak sobie z tym radzić?

Nic nie jest stracone – zmiana dopasowania ścisłego nie pogrzebała jeszcze waszej kampanii. Aby uniknąć wyświetlania się na niechciane zapytania warto mieć wspomniane słowa kluczowe pod kontrolą, monitorować pojawiające się frazy i wykluczać te nietrafne. Jest to żmudna metoda i wymagająca poświęcenia czasu, ale dzięki temu zachowacie swoją kampanię pod kontrolą.

Jest również inne rozwiązanie, które z kolei pozwala ograniczyć nasz czas oraz wkład pracy w optymalizację. Mowa tu o skrypcie AdWords, który eliminuje wyświetlanie naszych reklam na  inne wyszukiwane hasła, niż fraza w użytym dopasowaniu ścisłym. Dobrze jest w tym przypadku znać strukturę JavaScript, aby móc skonfigurować wspomniany fragment kodu według własnych potrzeb.*

Podsumowanie

W 2014 roku Google dokonało pierwszego rozszerzenia frazy w dopasowaniu ścisłym wywołując tym samym falę niezadowolenia w społeczności AdWords. Jednak pogodziliśmy się z tym i nauczyliśmy inaczej optymalizować kampanię. W tym roku, po 3 latach, Google znów rozszerza wspomniane dopasowanie, które na początku sztywno dotyczyło tylko i wyłącznie frazy znajdującej się między nawiasami kwadratowymi.  Co będzie za kolejne 3 lata? To już wie tylko Google.

*http://searchengineland.com/seriously-google-can-just-make-exact-match-exact-271593

Dodaj komentarz

Marta Machura

"Rozśpiewany zawodnik drużyny AdWords, który jest w ciągłym biegu. Poza gonieniem za nowinkami z branży i ciągłym poszerzaniem horyzontów w reklamie Google AdWords, zimą możecie ją spotkać na stoku pędzącą na desce, latem wspinającą się po górach, a na co dzień spotkacie ją gnającą przed siebie na pomarańczowej szosówce"

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy