Bezpłatna konsultacja

Zwiększ sprzedaż B2B przez Facebook i Linkedin!

Kategoria: Inne

W dzisiejszych czasach media społecznościowe to wrota, za którymi stoi rzesza potencjalnych klientów. Za pośrednictwem profilii firmowych coraz więcej marek w Polsce komunikuje się ze swoimi fanami. Jednak przede wszystkim jest to komunikacja, która charakteryzuje się jednostronnym stylem, przez co wielu przedsiębiorców boi się social media, ze względu na to, iż uważają, że jest to mało profesjonalne miejsce do budowania relacji biznesowych. Nic bardziej mylnego. W aktywnościach B2B niezwykle istotny jest bezpośredni kontakt, indywidualne podejście i wzbudzenie zaufania. A media społecznościowe do tego sprawdzają się świetnie. To właśnie portale takie jak Facebook umożliwiają budowanie relacji biznesowych opartych na wymienionych powyżej zasadach i wartościach. Należy jednak wiedzieć, jak ten potencjał odpowiednio wykorzystać i zagospodarować.

Na który serwis postawić?

Depositphotos_81546670_l-2015.jpg

Pierwszym podstawowym krokiem jest wybór odpowiedniego serwisu, który pozwoli nam osiągnąć założone cele, a przede wszystkim budować kontakt z klientem. Aby móc odpowiednio dobrać portal należy na samym początku jasno określić cel, któremu nasze kreowane kontakty mają służyć - czy szukamy nowych kupujących, zainteresowanych naszym asortymentem, czy też chcielibyśmy zwiększyć świadomość naszej marki w branży. Kolejnym istotnym aspektem jest określenie docelowej grupy odbiorców naszej firmy/marki. Informacja o tym, kto korzysta z danego serwisu i po co, pomoże nam ustalić, na którym z portali powinniśmy skupić się najbardziej. Poniżej prezentujemy krótką charakterystykę trzech najlepszych profili społecznościowych do komunikacji B2B:

Facebook - serwis, w którym użytkownicy mogą tworzyć sieci kontaktów, dzielić się treścią, zdjęciami czy innymi materiałami, a także tworzyć grupy. W czerwcu 2017 liczba użytkowników na całym świecie wynosiła prawie 2 miliardy, a dziennie aktywnych jest prawie 1,3 mld osób.

Twitter - serwis, w którym użytkownicy przesyłają i odczytują tzw. tweety - krótkie wiadomości tekstowe liczące maksymalnie 280 znaków. Na koniec IV kwartału 2017 liczba aktywnych użytkowników na Twitterze wyniosła 330 milionów użytkowników miesięcznie.

Linkedin - międzynarodowy serwis społecznościowy, specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych. W Polsce ze strony internetowej Linkedin.com korzysta 2,1 mln osób, czyli co trzynasty użytkownik sieci.

Najczęściej popełniane błędy w komunikacji B2B

Depositphotos_18600023_l-2015.jpg

Wciąż jednak, w komunikacji B2B na portalach społecznościowych, pojawia się wiele błędów. Niektóre z nich są małe i nieznaczące, niektóre jednak są poważne i mocno potrafią zaszkodzić w odpowiedniemu przedstawieniu brandu, marki czy firmy.  

          1. Brak wiedzy o grupie docelowej.

Wiele firm, które wykorzystują media społecznościowe do komunikacji B2B skupia się na sobie i swoich korzyściach. Jednak ich celem powinno być budowanie zaangażowania, zaufania czy chęć poznania oferty. Podstawą jest poznanie swojej grupy docelowej, jej potrzeb, zainteresowań czy oczekiwań.

          2. Nieodpowiedni dobór serwisów.

Także w komunikacji B2B liczy się jakość, a nie ilość. Więcej wcale nie oznacza lepiej. Nie chodzi o to by być wszędzie i byle jak, a aby wykazać się prawdziwym zaangażowaniem. Umiejętnie należy dobrać serwisy tak, aby pasowały do branży i skupiały największą liczbę osób z grupy docelowej.

          3. Nietrafione treści.

Nie każda treść sprawdzi się na danym portalu społecznościowym. Pojawił się nowy wpis na blogu firmowym - świetnie, jednak zasada Ctrl+C i Ctrl+V nie jest dobrą strategią. Należy pamiętać, iż każdy serwis społecznościowy ma swój odrębny styl komunikacji i zróżnicowane grupy docelowe. Publikowane materiały muszą być odpowiednie dopasowane do poszczególnych platform, aby mogły skutecznie spełniać swoją rolę.

          4.  Autopromocja.

Natarczywe i nachalne zwiększenie ruchu na stronie www, skłanianie do kontaktu, bądź pozostawienia adresu e-mail nie jest dobrym rozwiązaniem. Podobnie jak ciągłe i nieprzerwane promowanie swoich materiałów czy osiągnięć. Są to działania mało wiarygodne oraz zniechęcające, a co więcej prezentujące firmę czy markę jako instytucję, która sama nie potrafi stworzyć wartościowych treści. Dzielcie się interesującymi artykułami ze sprawdzonych źródeł branżowych, a także zajmujcie się rozmową, zadawajcie pytania, a także dzielcie się swoimi przemyśleniami.

O czym pamiętać w profesjonalnej komunikacji B2B?

Depositphotos_141540766_l-2015.jpg Aby móc maksymalnie dobrze wykorzystać moc mediów społecznościowych do komunikacji B2B warto pamiętać o trzech, w mojej ocenie, najbardziej istotnych aspektach. Jakich?

          1. Aktywność w grupach.

O ile w komunikacji B2C głównym polem do publikowania treści jest fan page, o tyle w przypadku B2B bardziej efektywna jest aktywność w grupach tematycznych/branżowych. Umożliwiają one nawiązywanie bezpośredniego kontaktu z faktycznymi osobami. Co więcej i najbardziej istotne, pozwalają sprawdzać i dopytywać się, jakie są faktyczne problemy i oczekiwania odbiorców oraz jak działa konkurencja.

Warte zapamiętania jest również to, że grupy, poza FB działają również na Google+, LinkedIn i GoldenLine. Nawiązywanie bezpośrednich relacji z osobami danej branży jest niezwykle istotne, gdyż o finalizacji transakcji zawsze decyduje konkretny człowiek, a nie organizacja.

          2. Content marketing.

Połączenie wysokiej jakości treści i odpowiednio zaplanowana komunikacja na portalach społecznościowych potrafi dać wspaniałe wyniki. Jakie materiały powinny znaleźć się w sektorze B2B? Otóż w tym wypadku content marketing powinien opierać się na praktycznych i poradnikowych treściach, które pozwalają kreować ekspercki wizerunek marki. Co więcej, przy zarządzeniu profilu firmy czy marki w mediach społecznościowych należy pamiętać po różnorodnych źródłach, tzn. nie należy udostępniać wyłącznie treści ze swojego bloga, ale także z innych, sprawdzonych źródeł branżowych. Wtedy nasz profil nie będzie ‘autopromocją’, a źródłem specjalistycznych danych.

          3. Scalenie komunikacji online i offline.

Wszelkiego rodzaju treści "z życia firmy", dla przykładu: eventy, targi branżowe, relacje z wydarzeń, uwiecznianie okazjonalnych sytuacji z biura czy magazynu, to niezwykle cenne treści. Takie tematy, które dzieją się wewnątrz firmy, zawsze pomagają zaangażować pozytywnie fanów i przybliżyć ich do brandu, marki czy firmy. Takie materiały uzupełnione o prezentację asortymentu czy wyróżniających się elementów produktów z oferty stworzy spójny, interesujący i profesjonalny wizerunek online. Podsumowanie: Marginalizowanie potencjału Social Media przez firmy czy marki na rynku B2B to duże uchybienie. Dzięki posiadaniu odpowiednio skonstruowanej oferty dopasowanej do danego portalu, możemy rozpocząć bezpośrednią relację poprzez Facebook’a, Twitter’a czy LinkedIn’a, która bez wątpienia pozytywnie wpłynie na dane efekty biznesowe. Nieznacznym kosztem, tworzymy społeczność, która będzie z nami, będzie służyła radą i będzie nam pomocna. Warto!

------

Źródła:

Facebook z dwoma miliardami użytkowników miesięcznie, źródło: Wirtualne Media, link: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ilu-uzytkownikow-ma-facebook-dwa-miliardy

Twitter z 330 mln. użytkoników (...), źródło: Wirtualne Media, link: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twitter-wyniki-w-2017-roku-zysk-91-mln-dol-w-czwartym-kwartale-ilu-uzytkownikow-ma-twitter-330-mln-na-koniec-2017-r

 2,1 mln Polaków korzysta z LinkedIn, najczęściej w środku tygodnia, żródło: Wirtualne Media, link: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2-1-mln-polakow-korzysta-z-linkedin-najczesciej-w-srodku-tygodnia

 

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!