Blog Traffic Trends

Zwiększ sprzedaż przed Dniem Ojca!

Za kilka tygodni będziemy świętować Dzień Ojca. Jest to właściwie jedyny w roku, poza Bożym Narodzeniem, czas kiedy prezentami obdarowuje się panów. Dzień Chłopca czy tym bardziej Dzień Mężczyzny, nie są komercyjnymi ani popularnymi świętami. Również w Dzień Ojca nie zobaczymy kolejek przed kwiaciarniami jak w Dniu Kobiet, ani oblężenia sklepów z bibelotami jak przed Dniem Matki. Jednak każdy kto ojca ma z pewnością będzie chciał go czymś obdarować.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim trzeba przemyśleć działania. Z jednej strony kupienie prezentu dla mamy jest łatwiejsze, stąd trudniej określić na czym klienci skupią się przed Dniem Ojca. Z drugiej jednak strony istnieją szlagiery i pewniki, z których ucieszy się każdy tato, co za tym idzie drogerie i sklepy z gadżetami będą głównym celem. Można również pokusić się o prezent bardzo spersonalizowany, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z prawdziwym pasjonatem jakiejś dziedziny, więc nawet sklepy specjalistyczne mogą liczyć na przynajmniej ułamek udziału w rynku tego dnia. Spróbujmy zatem opisać w 5 krokach, jak to ułatwić.

  1. Coś specjalnego

Tak naprawdę jest kilka sprawdzonych pomysłów na prezent dla ojca. Dobrze jest zorientować się w zeszłorocznej sprzedaży. Określić grupę produktów, najlepiej dość ograniczoną np. 5 lub 10, które w zeszłym roku cieszyły się największą popularnością w tym okresie i skupić się przede wszystkim na nich, gdyż bardzo prawdopodobne, że sprawdzą się też w tym roku. Można to zrobić poprzez choćby umieszczenie, na swojej stronie lub blogu, rankingu 5 najpopularniejszych akcesoriów dla taty. Może to być ranking oparty na zeszłorocznej sprzedaży, z dodatkiem krótkich zachęcających opisów do każdego z produktów. Jeśli jest jeszcze wystarczająco dużo czasu można stworzyć taki ranking w oparciu o krótką ankietę, którą mogą wypełnić klienci. Dobrym pomysłem może być również obniżka ceny dla konkretnego np. najlepiej sprzedającego się produktu. Wtedy mamy pewność, że część osób niezdecydowanych skusi się na niego, a skoro ma on wielu swoich stałych nabywców także oni po niego w tym czasie sięgną.

  1. Coś nowego

Bardzo dobrym rozwiązaniem przed szczególnym dniem, w tym przypadku przed Dniem Ojca jest stworzenie tzw. landing page. Zrób wszystko aby klienci trafiający do Twojego sklepu mieli okazję zapoznać się właśnie z nią. Należy się zastanowić nad ustawieniem na stronie startowej sklepu dodatkowej zakładki na Dzień Ojca, lub baneru. Pamiętaj aby ta strona była odpowiednio skonstruowana. W uproszczeniu jest to niejako ulotka więc zadbaj o chwytliwy nagłówek oraz ciekawą, dobrej jakości grafikę lub najlepiej zdjęcie promowanego produktu. Celem landing page jest zwiększenie sprzedaży danego produktu więc nie umieszczaj na niej zbyt wielu informacji. Wystarczy krótki opis zawierający informacje „co to”; „dla kogo”; „dlaczego warto”, najważniejszy w tym przypadku jest odpowiedni obraz trafiający do klienta. Przy tworzeniu takiej strony możesz wykorzystać produkty z wspomnianego wyżej rankingu.

  1. Odpowiedni odbiorca

Pamiętaj, że w przypadku Dnia Ojca głównym odbiorcą twoich starań powinny być kobiety. Nie ma co się oszukiwać w głównej mierze to kobiety są odpowiedzialne za prezenty. Zwykle siostry pomagają braciom a mamy pomagają swoim młodszym dzieciom. Taka już ich natura, lepiej pamiętają daty, dokładniej się przygotowują do zakupu prezentów i zawsze dbają o choćby drobną personalizację. Postaraj się w tym czasie aby twoje produkty, często specjalistyczne i opisane fachowym językiem stały się przystępniejsze. Większość kobiet nie zrozumie specjalizacji wędki ale informacja, że jest przeznaczona na konkretne akweny albo do konkretnych gatunków ryb ułatwi zadanie. Zadbaj zatem o uproszczenie oraz co najważniejsze o kontakt. Wiele kobiet będzie szukało wsparcia i pomocy czy porady mailowo, telefonicznie czy przez social media.

  1. Pamiętaj o mediach społecznościowych

W dzisiejszych czasach to główne źródło kontaktu i informacji o sklepach. Pamiętaj zatem aby w tym czasie nie zaniedbać facebooka czy firmowego bloga. Można pokusić się nawet o kontakt z blogerem, który przetestuje twój produkt, filmik umieści w sieci a ty udostępnisz go na swojej tablicy. Każde działanie również dobrze umieścić w mediach. Przygotowałeś promocję, wprowadzasz specjalną ofertę z okazji Dnia Ojca, stworzyłeś landing page? Pochwal się tym, udostępnij i zachęcaj klientów aby dzielili się swoimi spostrzeżeniami i komentarzami. Nie ma lepszej reklamy od zadowolonego klienta a social media to obecnie najpowszechniejszy kanał do komunikacji.

  1. Pamiętaj o czasie

To najważniejszy z punktów. Bardzo istotną rzeczą jest czas przeznaczony na kampanię. Tworzenie jej w Dzień Ojca, bądź dzień wcześniej to dużo za późno. Bardzo dobrze przygotować kampanię tak aby każda osoba, zwłaszcza niezdecydowana zdążyła przemyśleć zakup i się do niego przekonać. Idealnym czasem kiedy można ją rozpocząć to okres ok 2 tygodni przed. Aby nie znudzić klientów można dawkować działania. 2 tygodnie wcześniej stworzyć ranking, od twojej inwencji zależy czy będzie to „Top 5 na Dzień Ojca” czy „10 najpopularniejszych prezentów dla taty”. 2 dni później dodać landing page, pamiętaj żeby nie była to nachalnie wyskakująca znikąd reklama, tylko profesjonalnie skonstruowana tymczasowa strona reklamowa. Ok tydzień przed Dniem Ojca dodać ciekawą promocję oraz jeśli takie działania są przez was prowadzone wysłać mailing z informacją o dedykowanych promocjach i ewentualnych rabatach dla stałych klientów, odbiorców newslettera itp. Działania na blogu czy filmik promocyjny również dobrze umieścić najpóźniej tydzień przed świętem. Czas jest twoim sprzymierzeńcem, daj się zauważyć.

Komentarzy

  • O ile firmy z branż gastronomicznych, hotelarskich czy odzieżowych zazwyczaj stara się zachęcić klienta specjalnymi ofertami na wyjątkowe dni. Tak jednak wiele branż w ogóle nie dostrzega tego potencjału.

Mateusz Wachowiak

Pasjonat technologii internetowych oraz grafiki komputerowej. Prywatnie miłośnik piłki nożnej oraz fantastyki. Od 2012 związany z branżą SEO ze specjalizacją w branży e-commerce.

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy