Mobile Menu

Duplikaty wewnętrzne, a pozycjonowanie sklepu

Omawiany problem dotyczył klienta z branży fashion mającego zaindeksowane ok. 6000 podstron. 14 stycznia zaczęły spadać pozycje dla większości monitorowanych przez nas fraz. Były to spadki zarówno o kilka jak i nawet kilkadziesiąt pozycji.

spadek pozycji fraz w sklepie

Które frazy w sklepie spadły?

Po krótkiej analizie spadków można było wyciągnąć 2 wnioski:

  1. 1. Nie wszystkie frazy zanotowany spadek. Różnice w pozycjach widoczne były dla fraz kierowanych na podkategorie jedynie wybranych kategorii. Na tej podstawie można było wyróżnić wszystkie kategorie nadrzędne, w obrębie których miały miejsce spadki. Znany był już zatem kierunek, w którym należy poszukiwać źródła spadków.
  2. 2. Pozycja nie była jedyną zmianą w wyszukiwarce Google. Zmieniła się również podstrona, do której prowadził wynik wyszukiwania. Była to zawsze strona nadrzędnej kategorii.

spadek pozycji sklepu

Przyczyny spadków pozycji sklepu internetowego:

Skopiowaliśmy fragment opisu kategorii do wyszukiwarki Google. W wynikach otrzymaliśmy mnóstwo stron w domenie sklepu. Co się zatem stało, że tekst zaindeksował się na różnych podstronach?

Po analizie stron, okazało się, że nowo zaindeksowane strony powstały w wyniku drobnych (na pozór) błędów w silniku sklepu.

Pierwszy błąd polegał na dodaniu na końcu adresów url kategorii znaków “=” lub “?”:

www.example.pl/kategoria-glowan/podkategoria1=
www.example.pl/kategoria-glowna/podkategoria2?

Co ważne, wygenerowane w ten sposób urle nie wskazywały już na podkategorie, ale na ich kategorię nadrzędną: www.example.pl/kategoria-glowna/.

Drugą usterką ze strony programistów sklepu były błędnie ustawione tagi canonical na stronach sortowania. Przykładowo stroną kanoniczną dla www.example.pl/kategoria-glowan/podkategoria/sort=price_a była www.example.pl/kategoria-glowan/podkategoria mimo iż w strukturze linków kategorii na końcu zawsze występował ‘/’. Właściwym adresem w tym przykładzie był zatem www.example.pl/kategoria-glowan/podkategoria/Błędny tag canonical został najprawdopodobniej zignorowany przez roboty Google, ponieważ zaindeksowało się mnóstwo stron z parametrami sortowania.

Trzeci rodzaj błędu również dotyczył błędnego zastosowania tagu canonical, tym razem na stronach z innymi parametrami, jak chociażby gclid odpowiadający za tagowanie wejść z AdWordsa. Wskazanie błędnej strony kanonicznej spowodowało zaindeksowanie niechcianych adresów – duplikatów kategorii.

Jak spadki pozycji przełożyły się na widoczność stron kategorii w wynikach wyszukiwania? Poniżej wykresy ruchu dla wybranych kategorii:

wykres ruchu w sklepie internetowym

Usterki w silniku sklepu zostały naprawione w dniach 20-26 stycznia. Jak widać na wykresach, niektóre strony potrzebowały więcej czasu na powrót do top10, inne mniej. Nie wszystkie frazy wróciły jeszcze na pierwotne pozycje. Odbywa się to systematycznie i zapewne jest kwestią przeindeksowania wprowadzonych poprawek. Pozycjonowanie sklepu internetowego składa się z wielu zynników, a optymalizacja samego działania mechanizmów sklepu jest jednym z kluczyowych czynników.

Jak widać duplikaty wewnętrzne mogą mieć bardzo negatywny wpływ na pozycje w wyszukiwarce Google. W tym przypadku ich źródłem był błąd silnika sklepu, natomiast przyczyn może być więcej, np. ten sam tekst na każdej stronie, identyczne opisy produktów, wersja do druku czy powielony opis kategorii. Dlatego warto zadbać o ten element optymalizacji witryny.

Zrobimy coś razem?

Zamów darmową ofertę i sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić.

Odezwiemy się
tak szybko, jak to możliwe.

© 2016 traffictrends.pl - profesjonalne pozycjonowanie sklepów internetowych