Wykonaliśmy audyt sprzedaży dla sklepu, który posiada w asortymencie bogaty wybór klocków konstrukcyjnych i edukacyjnych. W ofercie znajdują się klocki skierowane do różnych grup wiekowych, poczynając od 2-latków, poprzez produkty dedykowane 3-letnim dzieciom, 4-latkom, aż do tych predestynowanych dla starszaków (8+). Nasz Klient prowadzi sprzedaż, ale też edukuje swoich odbiorców i dzieli się z nimi swoją pasją. Produkty sprzyjają usprawnieniu motoryki u dzieci i kształtują logiczne myślenie, pozostając świetną alternatywą na spędzanie wolnego czasu.
Nasz cel
Nasze prace objęły rozległe analizy sklepu internetowego, a ich celem były optymalizacja współczynnika konwersji, poprawa użyteczności serwisu oraz wzmocnienie pozytywnych doświadczeń użytkowników wobec witryny. W ramach pełnej diagnostyki sklepu, wykonanej z użyciem Google Analytics, Semstorm, SimilarWeb, Hotjar oraz narzędzi oceniających szybkość witryny, jak GTMetrix, PageSpeed Insights wyciągnęliśmy szereg wniosków optymalizacyjnych, grupując je w hierarchię priorytetów. Poddaliśmy także ocenie widoczność SEO oraz zbadaliśmy unikalność treści. W module, dotyczącym unikalnej propozycji sprzedaży, oceniliśmy ofertę sklepu i dokonaliśmy jej porównania do konkurencji. W audycie podjęliśmy się również diagnozy procesu zakupowego, oceniając, m.in., stosowane metody reklamowe. Badania miały na celu określenie punktów zapalnych, zwrócenie uwagi na pozytywne aspekty oraz zaproponowanie walidacji, wprowadzenie których będzie skutkować wzrostem współczynnika konwersji.
Jak sprostać wyzwaniom? Wprowadzić rekomendacje!
W części technicznej kierowaliśmy się wnioskami z analiz oraz heurystykami użyteczności i nasze zalecenia objęły:
- usystematyzowanie strony głównej, które uzyskaliśmy, m.in., poprzez zmniejszenie prędkości animacji w górnym menu, przypięcie belki topu oraz modyfikację nawigacji w banerach slidera w wersji desktop i mobile. Zmiany zwiększają pozytywnie odczucia u użytkowników,
- prezentację produktów wysoko w strukturze strony, by klienci mogli docierać do propozycji, również poprzez usunięcie elementów, które mogły nakłaniać do zakupów poza sklepem,
- nastawienie na pokazanie atutów e-biznesu, które obecnie prezentuje się czytelnie na belce korzyści,
Ponadto:
- poprzez usunięcie dublujących się kategorii w opcji filtrowania uzyskaliśmy przyjazną i intuicyjną nawigację,
- w zakresie prezentacji oferty zwróciliśmy uwagę na zawartość kategorii, co pozwoliło uporządkować elementy i poprowadzić użytkownika przez lejek sprzedażowy, by szybciej i sprawniej dokonywał finalizacji transakcji,
- dokonaliśmy także usunięcia przycisków, które (wg analiz nagrań) były zbędne,
- zasugerowaliśmy przebudowę kart produktów (notowały relatywnie duży procent wyjść) z nastawieniem na komunikację, która „pobudza” sprzedaż (np. szybka dostawa) i wyróżnieniem ikony koszyka,
- usunęliśmy elementy rozpraszające w procesie finalizacji zamówienia. A obecny widok jest klarowny i przyjazny, co potwierdzają pozytywnie zmiany w w wartościach procentowych wyjść z koszyka,
- wyeliminowywaliśmy także nieresponsywne podstrony,
Nasze prace nie dotyczyły jedynie technikaliów, ponieważ podkreślamy, że nawet symboliczne zmiany współczynnika konwersji są cenną składową finalnego wzrostu przychodów. Audyt objął więc także badania nad poziomem komunikacji, analizę oferty i ocenę działań marketingowych. W tych obszarach zasugerowaliśmy, m.in.:
- wydłużenie czasu realizacji zwrotów do 30 dni, która sprzyja budowaniu unikalnej propozycji sprzedaży,
- dbałość o dostępność konsultantów, gotowych podjąć rozmowę z użytkownikami.
- kontynuację działań marketingowych, w tym pozyskiwanie Klientów poprzez pozycjonowanie, kampanie płatne, odesłania.
Co osiągnęliśmy?
Sukces optymalizacji potwierdzają dane z analizy zachowań zakupowych. Porównując okres trzech miesięcy funkcjonowania sklepu przed audytem do czasu po wdrożeniach (również trzy miesiące), obserwujemy bardzo duży wzrost sesji z transakcjami. Składową sukcesu jest także uzyskanie wzrostów w konwersji na urządzeniach mobilnych o ponad 26%. Potencjał tego kanału, podkreślany w audycie, jest teraz wykorzystywany efektywnie. Finalnie – wprowadzenie rekomendacji pozwoliło osiągnąć relatywnie duże wzrosty w poziomie transakcji i przychodów oraz, po wprowadzeniu 70% modyfikacji, dało przyrost współczynnika konwersji.