“Można”, czyli jak zaprojektować użyteczną architekturę w sklepie internetowym z użyciem map ciepła!

Inne | 4 min czytania

“Można”, czyli jak zaprojektować użyteczną architekturę w sklepie internetowym z użyciem map ciepła!

Heat maps, czyli mapy ciepła, to narzędzie służące do badań UX. Uwidacznia ono i diagnozuje obszary w witrynie, w które najchętniej klikają userzy. Pokazuje też, jak wygląda proces scrollowania witryny i jakie ruchy wykonują na niej użytkownicy. Metoda wykorzystuje graficzne przedstawienie danych z uwzględnieniem zróżnicowanej kolorystyki, eksponując miejsca szczególnie odwiedzane i klikane. Czerwień jest przypisana do celów częstych wizyt użytkowników, a żółty, zielony i niebieski oznaczają mniej popularne składniki witryny. Diagnozując obszar błędów, czyli np. sekcji czy buttonów rzadko klikanych albo pomijanych, z powodzeniem można optymalizować użyteczność sklepu, a finalnie zadbać o przyrost konwersji. Taką analizę wykonaliśmy dla sklepu, sprzedającego odzież streetwearową.

Faza badań. Jaka jest prawda o Twoim sklepie?

Testy i nagrania dotyczyły elementów ważkich dla pracy nad sprzedażową identyfikacją serwisu oraz zwiększeniem wartości współczynnika konwersji. W tym aspekcie objęły one analizy strony głównej, stron kategorii oraz kart produktów. Badania były częścią składową audytu sprzedaży (kompleksowo diagnozującego zmienne wpływające na wartość konwersji), który wykonaliśmy dla klienta.

Testy i nagrania pokazały, że wśród ważkich elementów, mających wpływ na wartości konwersji oraz ogólny odbiór strony głównej, znajdują się wyszukiwarka i menu. Eksperyment zwizualizował, że wyszukiwarka jest jednym z najczęściej klikalnych elementów i warto ją podkreślić, bo zacieniona wydaje się nieaktywna.

image4.png

Analiza ruchów kursora również unaoczniła dużą aktywność w zakresie wyszukiwań.

image3.png

Sesje z wyszukiwaniem w Google Analytics potwierdziły powyższe wnioski.

image1.png

Mapy ciepła udowodniły także, użytkownicy sklepu nie klikają w główne kategorie i rzadko klikają w przycisk call to action: “Sprawdź” na banerze poniżej belki menu. Częstą aktywnością cieszył się jednak baner z markami.

image2.png

Ponadto heat maps strony głównej pokazały, że wszystko, co jest istotne dla sprzedaży oraz użyteczności serwisu, warto prezentować wysoko, bowiem userzy nie eksplorują dołu strony. Do produktów docierało tylko 20% użytkowników.

image5-1.png

image9.png

Audyt stron kategorii pokazał, że notują one lepsze wyniki w scrollowaniu

zawartości. Aktywność odwiedzających na końcu list to ponad 50%.

Hotjar zwizualizował także, że w widoku kategorii często są wybierane dalsze pagery.

image6.png

image11.png

image7.png

Analizy kart produktów zaleciły wyeskponowanie zdjęć, które okazały

szczególnie ważne dla odwiedzających.

W audycie zwizualizowaliśmy także, że do ikony koszyka dociera jedynie 70% przeglądających.

image8.png

image10.png

Wnioski i rezultaty

Audyt wykonany z użyciem narzędzia Hotjar oraz wsparty o dobre praktyki w zakresie odpowiedniej nawigacji w sklepie internetowym, pozwolił znaleźć punkty zapalne oraz wdrożyć działania, które poprawią działanie serwisu. Stanowiły one jedną z grup walidacji, które ujęliśmy w audycie sprzedaży.

W aspekcie optymalizacji, wynikających z map ciepła, wyróżniliśmy fundamentalne rekomendacje:

  1. przeprojektowanie strony głównej nastawiony na wyeksponowanie wyszukiwarki oraz widoku menu z naciskiem na prezentację core biznesowych elementów wysoko w strukturze strony,
  2. dbałość o zamieszczanie wysokiej jakości grafik produktowych i prezentowanie logo producentów, które są szczególnie często odwiedzane,
  3. wyróżnienie ikony koszyka i umieszczenie jej wyżej na karcie produktu.

Całość posłużyła wprowadzeniu usprawnień w zakresie użyteczności i jest ważnym elementem w zakresie optymalizacji współczynnika konwersji. Zarówno strona główna i strony kategorii, oraz karty produktu zostały zbadane pod kątem ułatwienia realizacji transakcji i sprawienia, by finalnie użytkownik łatwiej identyfikował sprzedażowy charakter serwisu. Walidacje są w fazie wdrożenia.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157