Heat maps, czyli mapy ciepła, to narzędzie służące do badań UX. Uwidacznia ono i diagnozuje obszary w witrynie, w które najchętniej klikają userzy. Pokazuje też, jak wygląda proces scrollowania witryny i jakie ruchy wykonują na niej użytkownicy. Metoda wykorzystuje graficzne przedstawienie danych z uwzględnieniem zróżnicowanej kolorystyki, eksponując miejsca szczególnie odwiedzane i klikane. Czerwień jest przypisana do celów częstych wizyt użytkowników, a żółty, zielony i niebieski oznaczają mniej popularne składniki witryny. Diagnozując obszar błędów, czyli np. sekcji czy buttonów rzadko klikanych albo pomijanych, z powodzeniem można optymalizować użyteczność sklepu, a finalnie zadbać o przyrost konwersji. Taką analizę wykonaliśmy dla sklepu, sprzedającego odzież streetwearową.
Faza badań. Jaka jest prawda o Twoim sklepie?
Testy i nagrania dotyczyły elementów ważkich dla pracy nad sprzedażową identyfikacją serwisu oraz zwiększeniem wartości współczynnika konwersji. W tym aspekcie objęły one analizy strony głównej, stron kategorii oraz kart produktów. Badania były częścią składową audytu sprzedaży (kompleksowo diagnozującego zmienne wpływające na wartość konwersji), który wykonaliśmy dla klienta.
Testy i nagrania pokazały, że wśród ważkich elementów, mających wpływ na wartości konwersji oraz ogólny odbiór strony głównej, znajdują się wyszukiwarka i menu. Eksperyment zwizualizował, że wyszukiwarka jest jednym z najczęściej klikalnych elementów i warto ją podkreślić, bo zacieniona wydaje się nieaktywna.
Analiza ruchów kursora również unaoczniła dużą aktywność w zakresie wyszukiwań.
Sesje z wyszukiwaniem w Google Analytics potwierdziły powyższe wnioski.
Mapy ciepła udowodniły także, użytkownicy sklepu nie klikają w główne kategorie i rzadko klikają w przycisk call to action: “Sprawdź” na banerze poniżej belki menu. Częstą aktywnością cieszył się jednak baner z markami.
Ponadto heat maps strony głównej pokazały, że wszystko, co jest istotne dla sprzedaży oraz użyteczności serwisu, warto prezentować wysoko, bowiem userzy nie eksplorują dołu strony. Do produktów docierało tylko 20% użytkowników.
Audyt stron kategorii pokazał, że notują one lepsze wyniki w scrollowaniu
zawartości. Aktywność odwiedzających na końcu list to ponad 50%.
Hotjar zwizualizował także, że w widoku kategorii często są wybierane dalsze pagery.
Analizy kart produktów zaleciły wyeskponowanie zdjęć, które okazały
szczególnie ważne dla odwiedzających.
W audycie zwizualizowaliśmy także, że do ikony koszyka dociera jedynie 70% przeglądających.
Wnioski i rezultaty
Audyt wykonany z użyciem narzędzia Hotjar oraz wsparty o dobre praktyki w zakresie odpowiedniej nawigacji w sklepie internetowym, pozwolił znaleźć punkty zapalne oraz wdrożyć działania, które poprawią działanie serwisu. Stanowiły one jedną z grup walidacji, które ujęliśmy w audycie sprzedaży.
W aspekcie optymalizacji, wynikających z map ciepła, wyróżniliśmy fundamentalne rekomendacje:
- przeprojektowanie strony głównej nastawiony na wyeksponowanie wyszukiwarki oraz widoku menu z naciskiem na prezentację core biznesowych elementów wysoko w strukturze strony,
- dbałość o zamieszczanie wysokiej jakości grafik produktowych i prezentowanie logo producentów, które są szczególnie często odwiedzane,
- wyróżnienie ikony koszyka i umieszczenie jej wyżej na karcie produktu.
Całość posłużyła wprowadzeniu usprawnień w zakresie użyteczności i jest ważnym elementem w zakresie optymalizacji współczynnika konwersji. Zarówno strona główna i strony kategorii, oraz karty produktu zostały zbadane pod kątem ułatwienia realizacji transakcji i sprawienia, by finalnie użytkownik łatwiej identyfikował sprzedażowy charakter serwisu. Walidacje są w fazie wdrożenia.