Duplikaty wewnętrzne, a pozycjonowanie sklepu

Pozycjonowanie | 3 min czytania

Duplikaty wewnętrzne, a pozycjonowanie sklepu

Zarys problemu

Omawiany problem dotyczył klienta z branży fashion mającego zaindeksowane ok. 6000 podstron. 14 stycznia zaczęły spadać pozycje dla większości monitorowanych przez nas fraz. Były to spadki zarówno o kilka jak i nawet kilkadziesiąt pozycji.

duplikatyw-1.png

Które frazy w sklepie spadły?

Po krótkiej analizie spadków można było wyciągnąć 2 wnioski:

1. Nie wszystkie frazy zanotowany spadek. Różnice w pozycjach widoczne były dla fraz kierowanych na podkategorie jedynie wybranych kategorii. Na tej podstawie można było wyróżnić wszystkie kategorie nadrzędne, w obrębie których miały miejsce spadki. Znany był już zatem kierunek, w którym należy poszukiwać źródła spadków.

2. Pozycja nie była jedyną zmianą w wyszukiwarce Google. Zmieniła się również podstrona, do której prowadził wynik wyszukiwania. Była to zawsze strona nadrzędnej kategorii.

duplikatyw-2.png

duplikatyw-2.png

Przyczyny spadków pozycji sklepu internetowego

Skopiowaliśmy fragment opisu kategorii do wyszukiwarki Google. W wynikach otrzymaliśmy mnóstwo stron w domenie sklepu. Co się zatem stało, że tekst zaindeksował się na różnych podstronach?

Po analizie stron, okazało się, że nowo zaindeksowane strony powstały w wyniku drobnych (na pozór) błędów w silniku sklepu.

Pierwszy błąd polegał na dodaniu na końcu adresów url kategorii znaków “=” lub “?”:

www.example.pl/kategoria-glowna/podkategoria1=

www.example.pl/kategoria-glowna/podkategoria2?

Co ważne, wygenerowane w ten sposób urle nie wskazywały już na podkategorie, ale na ich kategorię nadrzędną: https://www.example.pl/kategoria-glowna/.

Drugą usterką ze strony programistów sklepu były błędnie ustawione tagi canonical na stronach sortowania. Przykładowo stroną kanoniczną dla www.example.pl/kategoria-glowna/podkategoria/sort=price_a była www.example.pl/kategoria-glowna/podkategoria mimo iż w strukturze linków kategorii na końcu zawsze występował ‘/’. Właściwym adresem w tym przykładzie był zatem www.example.pl/kategoria-glowna/podkategoria/Błędny tag canonical został najprawdopodobniej zignorowany przez roboty Google, ponieważ zaindeksowało się mnóstwo stron z parametrami sortowania.

Trzeci rodzaj błędu również dotyczył błędnego zastosowania tagu canonical, tym razem na stronach z innymi parametrami, jak chociażby gclid odpowiadający za tagowanie wejść z AdWordsa. Wskazanie błędnej strony kanonicznej spowodowało zaindeksowanie niechcianych adresów – duplikatów kategorii.

Spadki a widoczność

Jak spadki pozycji przełożyły się na widoczność stron kategorii w wynikach wyszukiwania? Obok wykresy ruchu dla wybranych kategorii.

duplikatyw-3.png

Podsumowanie

Usterki w silniku sklepu zostały naprawione w dniach 20-26 stycznia. Jak widać na wykresach, niektóre strony potrzebowały więcej czasu na powrót do top10, inne mniej. Nie wszystkie frazy od razu wróciły na pierwotne pozycje. Odbyło się to systematycznie i było kwestią przeindeksowania wprowadzonych poprawek. Pozycjonowanie sklepu internetowego składa się z wielu czynników, a optymalizacja samego działania mechanizmów sklepu jest jednym z kluczowych czynników.

Jak widać duplikaty wewnętrzne mogą mieć bardzo negatywny wpływ na pozycje w wyszukiwarce Google. W tym przypadku ich źródłem był błąd silnika sklepu, natomiast przyczyn może być więcej, np. ten sam tekst na każdej stronie, identyczne opisy produktów, wersja do druku czy powielony opis kategorii. Dlatego warto zadbać o ten element optymalizacji witryny.

Potrzebujesz pomocy w zdiagnozowaniu duplikatów treści w swoim sklepie?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!