Gatta na Facebooku - jak skutecznie prowadzić fan page?

Inne | 10 min czytania

Gatta na Facebooku - jak skutecznie prowadzić fan page?

Prowadzenie fan page'u na Facebooku

Na pierwszy rzut oka nie ma w tym nic trudnego i skomplikowanego. Jednak w rzeczywistości, profile z dużą liczbą polubień charakteryzują się przemyślaną strategią, odpowiednio określoną i sprecyzowaną grupą docelową, moderacją, aktywną dyskusją oraz opracowanym konceptem graficznym.

Nie istnieje lista złotych zasad czy porad, które zagwarantują pewny sukces w prowadzeniu fan page’a. Dużo zależy od tego, jakiego biznesu profil prowadzimy.

Mamy dla Was listę praktyk, którą wypracowaliśmy i która pozwala nam osiągać zamierzone cele, takie jak: zwiększenie rozpoznawalności marki, kreowanie marki jako eksperta w swojej dziedzinie, a także wzrost poziomu komunikacji z klientami na profilu.

Marka Gatta jest znana przede wszystkim z produkcji wyrobów pończoszniczych, jednak ten modny brand aktualnie w swojej ofercie posiada także kostiumy kąpielowe, stylową bieliznę czy własną linię odzieżową. Aktywność na fan page’u i działania w obrębie Facebooka mają na celu zbudowanie rozpoznawalności marki w nowych kategoriach produktowych i ugruntowanie w tej pierwotnej.

1. Regularność komunikacji to podstawa

Pierwszą i jedną z najważniejszych zasad jest systematyczne publikowanie treści. Na profilu Gatty ustaliliśmy harmonogram, według którego codziennie rano prezentujemy produkt wraz z odnośnikiem do sklepu, a popołudniu treść lifestylową. Taki system wprowadza ład i porządek na profilu oraz, poza prezentacją produktów, pozwala kreować wizerunek Gatty jako eksperta w świecie mody.

gatta7.png

2. Postaw na jakość przekazu

W naszych publikacjach zdecydowanie kładziemy nacisk na merytoryczną wartość przekazu. Poza newsami ze świata mody oraz informacjami dotyczącymi asortymentu ważne, aby profil był spójny z bieżącymi działaniami sklepu oraz przekazem płynącym z innych kanałów marketingowych marki. Jeżeli otrzymujemy newsletter z informacją o promocji lub akcji, zmieniamy zdjęcie w tle oraz przybliżamy zasady akcji w formie posta na osi czasu. Dzięki temu odbiorca otrzymuje aktualną i kompleksową informację, nawet jeśli śledzenie fan page’a jest jego jedyną formą kontaktu z marką.

sc1.png

Wyeksponowanie ważniejszej akcji na osi czasu

Ważniejszą akcję, okazję czy promocję można dodatkowo wyeksponować na 1. planie przez “przypięcie posta na górze”. Dzięki temu użytkownik po wejściu na nasz fan page od razu otrzyma informację o bieżącej promocji.

13692855_1167463276610165_2844947838074946748_o.jpg

3. Estetyka ponad wszystko

Oprawa graficzna fan page’a nie zaczyna się i nie kończy na odpowiednich zdjęciach do postów. Musimy pamiętać o tym, że równie ważne jest zdjęcie profilowe, jak i już wspomniane zdjęcie w tle. Na fan page’u Gatty zarówno cover photo, jak i avatar, który dodatkowo posiada logo marki, tworzą spójną całość.

sc2.png

Estetyczne posty

Rzut oka na widoczne obok posty pozwala nam od razu wyróżnić konkretne cykle tematyczne, różniące się od siebie oprawą graficzną. Musimy pamiętać, że nie możemy pozwolić użytkownikowi zapomnieć, kto się z nim komunikuje. W tym celu stosujemy szablony postów. Wpisy prezentujące asortyment sklepu wyłącznie zawierają zdjęcie konkretnego, promowanego produktu w optymalnej przez Facebook’a szerokości – 1200 px. Wpisy z treścią lifestylową posiadają ramki z nazwami danego cyklu, a zgodnie z logiem Gatty, dominuje w nich biel oraz czerń.

estetyczne-posty.png

4. Celuj w punkt

Podstawowym krokiem do uruchomienia reklamy jest dokładne sprecyzowanie grupy docelowej naszego fan page’a. Aby treści trafiały wyłącznie do osób zainteresowanych, kluczowym aspektem jest analizowanie zachowań osób, które lubią nasze treści. Można np. stworzyć listę osób, które klikają „Lubię to” w przypadku wartościowych linków na temat produktów, promocji, konkursów, a następnie dokonać podziału użytkowników. W przypadku Gatty grupą docelową są:
– kobiety;
– w wieku 18-50;
– zainteresowania: Bielizna, Sukienki, Rajstopy, Skarpetki, Stroje kąpielowe lub Pończochy.

Pozwala to zbierać wiele aktywności pod postami, a także notować wiele przejść na stronę sklepową bezpośrednio z fan page’a. Tworząc tę grupę startowaliśmy od szerszej gamy zainteresowań, jednak z czasem weryfikowaliśmy wyniki i ostateczny wygląd targetu reklamy wydaje się na tę chwilę najbardziej optymalny. Z doświadczenia wiemy, że im bardziej określona i sprecyzowana grupa docelowa, tym lepsze wyniki dotarcia reklam do zainteresowanych użytkowników.

5. Postaw na konkursy

Konkursy są ważnym elementem komunikacji fan page’a, z racji tego, że dostarczają fanom rozrywki – profil staje się bardziej atrakcyjny, a marka zyskuje wizerunek hojnej i zapewniającej rozrywkę. Konkursy mają także na celu budowanie rozpoznawalności w grupie, która nie ma na tę chwilę potrzeby zakupowej. Dzięki temu, że przedstawimy markę w taki sposób, w momencie, kiedy ta potrzeba się pojawi, będzie pamiętała o nas. Fani pozyskani podczas zabawy poprawiają zasięg postów oraz zaangażowanie na profilu. Mają oni również wpływ na rozpoznawalność fan page’a, a co za tym idzie, także marki czy samego sklepu. Konkursy pozytywnie wpływają na podejście fana do profilu – rozrywka oraz szansa na zdobycie atrakcyjnych nagród, wzbudza w nich zaufanie, lojalność, a także zwiększa zainteresowanie marką. Na profilu Gatty przeprowadziliśmy wiele konkursów, zarówno tych na osi czasu, jak i w aplikacji konkursowej. Tematyka wszystkich zgodna była z asortymentem, a do wygrania były niezwykle cenne nagrody.

gt4.png

6. Komunikacja nie musi być perfekcyjna

Nawet na fan page’ach najmocniejszych społecznościowo marek znajdą się fani, którym produkty czy usługi nie odpowiadają, bądź nie spełniają ich wymagań. Najczęstszą reakcją klientów jest wystawienie negatywnej oceny na profilu, napisane pełnego niezadowolenia komentarza albo nawoływanie do bojkotu marki. W takich sytuacjach ważne jest zachowanie ‘zimnej krwi – w końcu krytyka jest po to, by się z nią mierzyć, a to, jak wybrniemy z danej sytuacji świadczy o klasie tym bardziej, że cały ten proces ma miejsce na oczach najcenniejszej dla nas publiki – fanów i potencjalnych klientów. Nie możemy bać się przyznać do błędu oraz zaproponować rekompensaty za błąd.

O wiele częstszym zjawiskiem jest pisanie przez fanów pozytywnych opinii, a także oceny danych produktów. Pamiętajmy, aby nie zostawiać takich komentarzy bez odpowiedzi. W takich sytuacjach świetnie możemy zbudować relację z klientkami, a przy okazji, podobnie jak w przypadku Gatty, zapraszać je na zakupy do naszych salonów.

sc3.png

7. Pokaż markę zza kulis

Nie możemy kreować wizerunku marki niedostępnej czy tajemniczej. Poza bezpośrednią komunikacją z fanem musimy również prezentować materiały, które pozwolą ją bliżej poznać użytkownikom, a także zaprezntować, jak funkcjonuje od kuchni czy dowiedzieć się newsów z jej życia. Wtedy fani zyskają więcej zaufania, a także z większym zainteresowaniem będą śledzić kolejne, publikowane treści. Na profilu Gatty uzyskujemy ten efekt prezentując materiały takie, jak backstage z sesji zdjęciowych czy informując o nowo otwartych salonach stacjonarnych. Dzięki temu, fani nie widzą jedynie logotypu i produktów – widzą także ludzi stojących za każdym przedsięwzięciem i działaniem marki, a to zachęca ich do nawiązania bardziej bezpośredniej relacji.

Backstage z sesji zdjęciowej z Justyną Steczkowską:

Poznajcie kulisy powstawania nowego spotu reklamowego z udziałem naszej ambasadorki! ? Czy wiedzieliście, że cudowną muzykę do reklamy, Justyna Steczkowska nagrała specjalnie dla Gatta? Ciekawi jesteśmy, jak Wam się podoba ten utwór. <3

Opublikowany przez Gatta Piątek, 13 listopada 2015

Rozwiej nudę

Sztampa, powtarzalność i monotonia – te trzy określenia na pewno nie mogą charakteryzować fan page’a! Urozmaicajmy wstawiane posty nie tylko ze względu na treść, ale również na ich formę. Publikujmy filmiki, gify, kolaże czy galerie zdjęć. Banalne wstawianie czy udostępnianie treści, które znalazły się na kilku profilach z branży, może zniechęcić fana, który będzie Twój profil postrzegał jako komunikujący się za pomocą :kopiuj-wklej’, a dalej może nawet przestać go obserwować.

agatta.png

9. Im więcej informacji o marce, tym lepiej!

Ważnym aspektem podczas prowadzenia profilu na Facebook’u jest poprawne i pełne uzupełnienie informacji o stronie. Wykorzystaj zakładkę maksymalnie, ponieważ jest to świetne miejsce do tego, aby podzielić się z fanami wartością firmy czy marki, podać adres e-sklepu czy dokładniejszych danych takich, jak: data założenia. Co więcej, odpowiednio wypełnione pola będą miały bezpośredni wpływ na lepsze pozycjonowanie strony.

Na fan page’u Gatty, poza dokładnie wypełnioną zakładką ‘Informacje o stronie’ znaleźć można również zakładkę “Najważniejsze wydarzenia’, gdzie możemy pochwalić się osiągnięciami brandu, dzięki czemu możemy zyskać zaufanie klientów.

Niezwykle istotna jest również zakładka, dzięki której użytkownik z łatwością może przejść na nasze inne portale społecznościowe! Taki skrót do aplikacji pozwala w łatwy sposób zachęcić fanów do odwiedzenia naszych kont i do śledzenia publikowanych na nich materiałów.

gatta2-790x1160.png

10. Spójność innych kanałów

Czyniąc z fan page’a nasz podstawowy kanał informacyjny i komunikacyjny z fanami, nie możemy zapomnieć o pozostałych profilach prowadzonych dla przykładu na portalach Instagram, Pinterest, YouTube, jak i o treściach, które pojawiają się na blogu.

W lekki i łatwy sposób można wszystkie kanały połączyć, a dodatkowo wykorzystywać ich potencjał, wciąż go zwiększając. Poza najprostszym rozwiązaniem w postaci utworzenia zakładek na stronie głównej fan page’a, po kliknięciu w które zostaniemy przeniesieni na dany portal, świetnym pomysłem jest również cykliczne zapraszanie fanów do obserwowania danych profili lub lektury wpisów. Wykorzystując ten patent na profilu Gatty zauważyliśmy, że po każdorazowym udostępnieniu materiałów z Instagrama, przybywa nam obserwatorów na profilu.

gatta3.png

11. Responsywność to Twoja wizytówka!

Najprostszym potwierdzeniem tego, jak ważne jest szybkie i kompleksowe odpowiadanie fanom jest fakt, że większość sytuacji kryzysowych na profilach wynika z braku reakcji lub zbyt późnej reakcji moderatorów. Responsywność z wysokim wskaźnikiem może uchronić nas przed zbędnymi problemami, które mogą negatywnie wpłynąć na cały odbiór brandu. Może być także znaczącą przewagą w walce z konkurentem – jeśli dysponujemy podobnym produktem/usługą, „certyfikat” potwierdzający nasze szybkie odpowiedzi na pytania może skłonić potencjalnego klienta do zadania ich właśnie nam. Nie zawsze należy odpisywać na komentarze, często wystarczy wykazać zainteresowanie wpisem klikając „lubię to”. Innym razem, zachęcając do dyskusji i widząc potencjał do jej rozwinięcia, można odpowiedzieć na komentarz fana np. pytaniem.

Pamiętajcie, że priorytetem na każdym profilu są zawsze wysłane wiadomości prywatne. To na nie w pierwszej kolejności powinna pójść odpowiedź i to one mają wpływ na wyświetlaną informację o szybkości reakcji na wiadomości.

sc7.png

Podsumowanie

Zebrane wyżej metody to przede wszystkim sposoby na budowanie i tworzenie solidnej oraz jakościowej bazy naszych fanów. Systematyczność wpisów, ich unikalność i oryginalność, odpowiednio stworzona grupa docelowa oraz umiejętność tworzenia, a także moderowania komunikacji pozwoli prowadzić profesjonalny profil marki. Jeżeli powyższe komponenty wprowadzicie na Waszym profilu, to pozostaje już tylko dbanie o potrzeby swoich klientów.

W oparciu o zebrane wyżej zasady wykonujemy swoją codzienną pracę na ponad 50 profilach, które aktualnie prowadzimy dla naszych klientów. Jeśli i Wy chcielibyście zaznaczyć swoją obecność na Facebooku koniecznie odezwijcie się, poprzez zakładkę kontakt! Nikt nie zrobi tego lepiej od nas, o czym świadczy przykład Gatty!

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157