Użyteczna, intuicyjna oraz komunikująca atuty sklepu strona główna wpływa na komfort zakupowy użytkownika. W przypadku naszego klienta z branży wyposażenia wnętrz jej celem, obok stworzenia dogodnych warunków do finalizacji zamówienia, ważne będą inspiracja i właściwa komunikacja oferty w celu rozbudzenia potrzeby zakupowej. Audyt sprzedaży, który wykonaliśmy, zweryfikował wszystkie te aspekty, wyłaniając listę optymalizacji. Co stało się przedmiotem zmian?
Jak optymalizować konwersję poprzez pracę nad stroną główną sklepu?
Strona główna jest niejako wystawą w sklepie internetowym. Musi więc kłaść akcent na prezentację oferty, pokazanie atutów, wzbudzenie zaufania.
W naszej pracy za cenne uznaliśmy organizację jej elementów, uprzednio określając hierarchię priorytetów. Na stronie klienta użytkownik pierwotnie trafiał na tekst (docierało do niego ponad 99% odwiedzających). Treść nie tylko nie ogniskowała uwagi użytkowników, ale nie odpowiadała także za ukazanie asortymentu.
W efekcie naszych rekomendacji content został wdrożony w standardowym formacie (pominięto widok dwóch kolumn) i usytuowany nieco niżej w strukturze strony (w trzeciej sekcji od góry, aby zachować wysoki poziom doświadczeń użytkownika i wspierać pozycjonowanie). Przy implementacji rozwiązania tekst został poddany edycji, by docelowo pełnić funkcję informacyjną i móc odpowiadać na ewentualne pytania odwiedzających, i wspierać pozycjonowanie. Obecnie jest odpowiedzialny za budowę komfortu użytkownika.
W ramach prac na stronie głównej (co istotne - mających odzwierciedlenie w nawigacji dla całego sklepu) za ważne uznaliśmy również przebudowę topu. Zastany widok był nieczytelny dla użytkownika, a chaotyczny układ oraz niewyraźna czcionka nie ułatwiały nawigacji.
Za cenne uznaliśmy wdrożenie ikony koszyka, której przypisaliśmy ogólnie przyjęty standard graficzny, zastępując format pisany - niepokazujący zawartości i nieinformujący dostatecznie o statusie użytkownika.
W efekcie zmian pojawiły się również wyraziste formaty dla logowania i rejestracji oraz wyeksponowano kontakt do sklepu. A pasek topu, który wdrożyliśmy, stanowi wartościowe tło dla tych elementów. Uzyskany pomiędzy elementami kontrast pozwala na szybszą percepcję zawartości, ułatwiając nawigację na każdym etapie przeglądania witryny.
W górnym menu za wartościowe uznaliśmy także powiększenie i pogrubienie czcionki dla kategorii tam dostępnych, dzięki czemu wysuwają się one na pierwszy plan. Co więcej, użytkownik ma świadomość, co zawiera nawigacja. W tym widoku (w efekcie naszych sugestii) ujęto również możliwość sprawdzenia asortymentu producentów, który oferuje sklep. Zastępując tym samym chaotyczny widok logotypów dotąd stosowany na stronie głównej.
Mając na uwadze, że strona główna powinna komunikować również propozycję sprzedaży, odpowiadając za wrażenie “żywotności” sklepu, rekomendowaliśmy udostępnienie stref hotspot. W trakcie przeprowadzania audytu zweryfikowaliśmy bowiem, że sklep dość “skromnie” proponował asortyment, stawiając tylko na pokazanie kilku “polecanych produktów”.
Po naszych sugestiach w witrynie pojawiły się nowości i promocje. Architektura uwzględnia możliwość nawigacji do wszystkich produktów z tych sekcji, dzięki zastosowaniu czytelnych guzików akcji. Widok jest intuicyjny i pokazuje szerokość asortymentu.
Co zyskaliśmy dzięki zmianom?
Dość powiedzieć, że dzięki wdrożeniu uzyskaliśmy intuicyjną nawigację. Strona główna odznacza się estetycznym, przyjaznym wyglądem, klarownie komunikując ofertę i wzbudzając potrzeby zakupowe.
A komfort zakupowy przekłada się na statystyki sklepu - obserwujemy bowiem wzrost sprzedaży - efekt wielu wdrożeń wynikających z audytu sprzedaży, którego udziałem pozostała optymalizacja strony głównej.
Progres uzyskaliśmy bez zwiększenia środków na reklamę i przy zachowaniu tego samego ruchu. Wyniósł on odpowiednio w wartości przychodów 28%, a dla transakcji - 37%. Audyt sprzedaży przyniósł zatem wysoki zwrot z inwestycji, bardzo szybko (w ciągu trzech miesięcy) dając rezultaty.