Każdego dnia, każdy właściciel sklepu walczy o jak najwyższy współczynnik konwersji w swoim sklepie. Większość zasobów kierowana jest jednak w optymalizację kampanii reklamowych i podejmowanych działań promocyjnych, by do sklepu przyciągać ruch o jak najwyższej jakości. Warto jednak na to zagadnienie spojrzeć również z drugiej strony. Jak? Zapraszamy do lektury!
Jak zwiększyć liczbę dokonanych zakupów o 24%?
Wszystkie działania marketingowe prowadzą w jedno miejsce, do koszyka. Ten ostatni krok, jakże potrzebny na drodze do wysłania paczki, wieńczy podróż po sklepie oraz sporą liczbę procesów pobocznych.
Kampanie ratujące koszyk realizowane przez Traffic Trends notują rezultaty warte uwagi. Już od pierwszego dnia wdrożenia jeden z naszych Klientów osiągnął 24% wzrost konwersji polegającej na dokończeniu zamówienia.
Badanie polegało na sprawdzeniu konwersji sprzedażowej wśród osób, które dodały produkty do koszyka kontra ta sama grupa ale z jedną zasadniczą zmianą... Druga grupa została poddana działaniu naszego mechanizmu ratowania koszyka. Oto wyniki prezentowane za pomocą odpowiednio ustawionych segmentów w Google Analytics.
Z powyższych danych wynika, że osoby, które “załapały” się na kryteria zastosowane przy uruchamianiu mechanizmu ratowania koszyka wykazały większą o 24% skłonność do dokończenia zakupów w sklepie.
Kryteria w tym konkretnym przypadku to okres bezczynności w koszyku wynoszący więcej niż 40 sekund lub ruch myszą wskazujący na chęć zamknięcia okna bądź karty w przeglądarce. Elementem skłaniającym do dokończenia zakupu był rabat wynoszący 3%. Klienci bez tego rabatu kończyli zakupy w liczbie jeden na czterech. Klienci, którzy dostali rabat robili to chętniej o 24% w liczbie prawie jeden na trzech. W badanym sklepie mechanizm ratowania koszyka uruchamiany był średnio dla co trzeciego klienta.
Rabat w koszyku to bardzo silny mechanizm psychologiczny, który daje nieoczekiwane korzyści. Bardzo wielu klientów przechodzi do innych zakładek w poszukiwaniu kodów rabatowych lub w poszukiwaniu tych samych produktów w innych sklepach. W momencie otrzymania rabatu “za nic” klienci uznają to za okazję i częściej decydują się na zakup oraz, co zaobserwowaliśmy w kolejnym badaniu, kupują więcej!
Jak zwiększyć średnią wartość zamówienia o 16%?
Drugie badanie, które prowadziliśmy u kolejnego Klienta, wykazało nieoczekiwany efekt w postaci znacznego wzrostu średniej wartości koszyka. Mechanizm ratowania został ustawiony podobnie na 40 sekund bezczynności w koszyku lub gest sugerujący wyjście ze strony. Końcowo na działanie mechanizmu ratowania koszyka załapało się około 25% kupujących.
Wynik w tym konkretnym przypadku był dla nas zaskakujący ponieważ kosztem 5% rabatu “za nic” uzyskaliśmy o 16% większe koszyki. Klienci z rabatem wracali do sklepu aby kupić więcej i to nie tylko o wartość uzyskanego rabatu ale o wartość cztery razy większą niż wartość rabatu!
We wszystkich przeprowadzonych przez nas badaniach uzyskaliśmy albo poprawę konwersji zakupowej albo wzrost wartości zamówień lub oba te efekty na raz. Warto tu przypomnieć, że mechanizm ten uruchamia się średnio dla co czwartej osoby w koszyku. Dalsze testy będę prowadzone w celu weryfikacji, czy rabat w koszyku dla wszystkich odwiedzających nie doprowadzi nas do jeszcze większych korzyści.