Wartościowanie pozyskanego ruchu w celu zwiększenia konwersji nie jest nam obce. Wykonujemy np. audyt sprzedaży, które cieszą wzrostami konwersji. Niemniej w przypadku sklepu catido.pl, oferującego armaturę łazienkową oraz ceramikę sanitarną, zdecydowaliśmy się wdrożyć rozwiązania dedykowane maksymalizacji sprzedaży - Convibox. Kluczowe dla wyboru narzędzi były tutaj analiza nawigacji sklepu oraz ocena zachowań użytkowników, w tym struktury sprzedaży. Dysponując odpowiednimi danymi, osiągnęliśmy wysokie wyniki Podeszliśmy do zadania dwutorowo, wykorzystując kampanię rabatową oraz rekomendacje produktowe.
Po pierwsze - koszyk
Analiza ścieżki zakupowej w sklepie klienta, pokazała, że mimo intuicyjnej nawigacji, współczynnik porzuceń koszyka notuje relatywnie wysoką wartość. Na pewne elementy nie mamy wpływu (jak np. traktowanie koszyka przez użytkowników jako listy zakupowej), niemniej samemu zjawisku porzucania koszyka możemy przeciwdziałać i je minimalizować. Zaproponowaliśmy zatem wykorzystanie kampanii w formie popupu, który jest wyzwalany przy intencji wyjścia oraz po 50 sekundach obecności użytkownika w koszyku.
Baner oferuje wartość dodaną, tj. rabat, a więc element, który przekonuje nie tylko do pozostania w koszyku i finalizacji zamówienia. Ale, jak pokazują dalsze obserwacje, powoduje zwiększenie średniej wartości zamówienia. Mechanizm psychologiczny, na którym tutaj bazujemy, a więc zaoferowanie prezentu wyzwala zatem dwa zachowania. Niejako subtelnie skłania do dokończenia zakupów, ale też podsyca nowe potrzeby zakupowe.
Po drugie - koszyk
Koszyk jest miejscem szczególnie ważnym pod kątem optymalizacji konwersji, dlatego wykorzystaliśmy jego potencjał ponownie, stosując cross-selling w postaci modułu rekomendacji.
W koszyku umieściliśmy zatem produkty proponowane. Algorytm typuje podpowiedzi, używając danych historycznych o sprzedaży. Skutkiem czego wśród pojawiających sugestii znajdują się produkty, którymi użytkownik może być faktycznie zainteresowany. Technologia bazuje również na pokazywaniu produktów aktualnie dostępnych w sklepie, co wywołuje wysoki poziom odczuć klienta. Dodatkowo sugestie są szansą na ponowną ekspozycję oferty. Wykorzystanie dwóch modułów, tj. boosterów konwersji w postaci kampanii rabatowej i inteligentnych rekomendacji, wywołuje zatrzymanie klienta i zaciekawienie ofertą, i wspiera sprzedaż.
Efekt? Wzrost sprzedaży!
Kampanie były na bieżąco monitorowane, bo przyjęcie jednego scenariusza nie musi oznaczać sukcesu. Pierwotnie zaproponowany rabat 5%, zmieniliśmy po dwóch tygodniach działania kampanii, aby utrzymać obserwowany w analizach efekt redukcji porzuceń koszyka. A przy tym uzyskać wzrost wartości zamówienia.
Po miesiącu od wdrożenia kampanii zaobserwowaliśmy spadek wskaźnika porzuceń koszyka. Cel został więc osiągnięty.
Ponadto dzięki Convibox wywołaliśmy również wzrost wartości konwersji, rozumianej jako skłonność do finalizacji zamówienia (wyniki w przeliczeniu na użytkownika).
A praca na wartości rabatu przyniosła oczekiwany przyrost średniej wartości zamówienia.
Rekomendacje również spełniły swoją rolę, odpowiadając za 2% sprzedaży dla obserwowanego okresu. Zapewniły przy tym wzrost z inwestycji, oferując wartość dodaną.