Sukces dobrze konwertujących mobilnych wersji e-sklepów w dużej mierze opiera się na ich intuicyjnej nawigacji. Wdrażając wytyczne z audytu UX, w którego centrum znalazła się wersja mobilna sklepu Klienta, wypracowaliśmy świetne rezultaty. Sklep oferuje farby, akcesoria malarskie, produkty remontowe, które ze względu na specyfikę chętnie kupuje się stacjonarnie. Tym bardziej strona sklepu musi jasno pokazywać cechy produktów. Czy to się udało? Z nawiązką, bo w efekcie naszych rekomendacji sklep zwiększył konwersję w kanale mobile o 89%!
Na stronie klienta zastosowano przypięty do górnej krawędzi przeglądarki nagłówek. A że był wysoki oraz nieuporządkowany, to zajmował ⅓ powierzchni do miejsca, kiedy użytkownik jest zmuszony scrollować stronę. Nieużyteczność rozwiązania potwierdziły mapy ciepła. Dodatkowo w sklepie przypisano standardom graficznym (mającym już utarte znaczenie w m-commerce) inną typologię. Na stronie klienta występowało menu w postaci tzw. hamburgera, a nieco niżej udostępniono podobny przycisk, który “chował” banery z promocjami, belkę korzyści oraz wpisy z bloga. Mógł jednak być utożsamiony z menu.
Badanie w narzędziu Hotjar (w tym obserwacja nagrań) potwierdziły, że użytkownicy klikali zarówno w ikonę koszyka, menu, jak i tę przypominającą menu. Nawigacja była więc myląca.
Jak jest teraz? Wprowadziliśmy intuicyjne rozwiązanie, gdzie użytkownik z łatwością identyfikuje przyciski i ich cel. A zastosowanie uproszczonej formy nagłówka w momencie przewijania strony w dół ułatwia przeglądanie list zakupowych. Co ważne - nie zasłania także treści. A jednocześnie w każdej chwili pozwala np. nawigować do wyszukiwarki czy sprawdzić zawartość koszyka.
Jako że w wersji mobilnej ważne są także elementy, które można kliknąć, w tym łatwość ich identyfikacji, wielkość przycisków, to na stronie głównej poleciliśmy optymalizację wyświetlania slidera.
Nagrania sesji w narzędziu Hotjar (dedykowane stronie sklepu na urządzenia mobilne) potwierdzały zweryfikowaną w trakcie audytu niedogodność, objawiającą się trudnością w sprawdzeniu zawartości kolejnych banerów promocyjnych.
Podczas analiz wersji mobilnej zweryfikowaliśmy, że najwięcej użytkowników korzysta z ekranów o rozdzielczości 360x640 px.
Tymczasem na podstronach kategorii zamieszczone nad listą produktów banery informacyjne powodowały zepchnięcie widoku listy produktów tak, że użytkownik musiał przewinąć całą długość ekranu, by przejrzeć dostępne produkty. Baner docelowo miał pełnić funkcję informacyjną, jednak wydłużał proces dotarcia do produktów.
Obecnie widok do momentu przewijania strony zawiera sortowanie listy, paginację oraz ukazuje produkty. Przez co nawigacja w obrębie list produktów jest intuicyjna.
Jeśli chodzi o kartę produktu w wersji mobilnej, uznaliśmy za słuszne usystematyzowanie jej widoku. Podstrona towaru była rozciągnięta, co potwierdza, że do palety kolorów (elementu ważnego pod kątem wyboru produktu) docierało jedynie 44% użytkowników.
Wprowadzenie belki organizującej kartę skróciło jej widok i ułatwiło nawigację. A karta z łatwością cechuje cechy produktu.
Mając na uwadze, że w wersji mobilnej niezwykle ważne są przyciski call to action, zweryfikowaliśmy także ich wpływ na doświadczenie zakupowe użytkowników. W sklepie Klienta CTA były wyświetlane na prawie całą szerokość ekranu, co zaopiniowaliśmy pozytywnie. Niemniej zaleciliśmy dywersyfikację ich kolorystyki w koszyku oraz nieco inne umiejscowienie. Skuteczność konkretnych kolorów należy testować, natomiast CTA powinno wskazywać pożądaną przez sklep aktywność, a kolorystyka oraz zastosowany tam content odpowiadają za nadanie im hierarchii priorytetów.
Obecnie zastosowana nawigacja jest nakierowana na finalizację zamówienia, co potwierdzają intensywność kolorów oraz format zastosowanych przycisków, a także inne umiejscowienie.
Dodatkowym zaleceniem było przeniesienie widgetu Ceneo, który zasłaniał przyciski, powodując tym samym trudność w ich kliknięciu.
Wdrożenie zmian oraz systematyczna praca nad wersją mobilną sklepu (efekt audytu UX, obejmującego także inne elementy szablonu sklepu) przyniosły założony efekt. Obserwujemy wzrost konwersji w kanale mobile o 89%.
Równolegle przychody w mobile zwiększyły się o 108%, a transakcje o 99%. Liczby potwierdzają, że potencjał wersji mobilnych sklepów jest wielki, zwłaszcza że rezultaty uzyskano w ciągu czterech miesięcy sukcesywnej pracy nad realizacją zaleceń. To świetna prognoza na przyszłość!
NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157