Menu na stronie to najważniejsza część nawigacji, która pozwala klientowi poruszać się po sklepie. Ważne jest, aby było ono zarówno proste jak i intuicyjne dla użytkownika. Menu nie jest również bez znaczenia pod kątem SEO, dlatego w ramach usługi pozycjonowania wykonujemy pełną optymalizację drzewa kategorii, w której wykazujemy zarówno najważniejsze błędy, jak i możliwości. Z klientem współpracujemy od września 2018 roku. Po przeprowadzeniu audytu i zapoznaniu się z sytuacją serwisu przystąpiliśmy do optymalizacji menu. W tym przypadku nie była to jednak tylko zmiana nazw kategorii. Modyfikacji wymagała cała struktura menu.
Zdiagnozowany problem
Sklep ze względu na swoją specyficzną branżę posiadał bardzo wiele podstron, które znajdowały się w kategorii pośredniej „Produkty”.
Menu główne w sklepie przed zmianami
Klientowi już z poziomu strony głównej trudno było zorientować się w asortymencie sklepu. Dodatkowo taki stan rzeczy był niekorzystny z perspektywy SEO, ponieważ im bardziej zagłębione były linki, tym mniej priorytetowo były traktowane przez algorytmy Google - roboty musiały analizować dodatkową kategorię w menu i w breadcrumbie, zmniejszając, tym samym crawl budget.
Założenia zmian w menu:
- "wyciągnięcie" głównych kategorii w sklepie do menu głównego;
- rezygnacja z kategorii pośredniej "Produkty";
- dodanie wszystkich kategorii do menu (wcześniej wyświetlane były tylko kategorie I i II rzędu, natomiast te z III i IV widoczne były dopiero po przejściu na podstronę);
- utworzenie przekierowań 301, pomiędzy starymi, a nowymi adresami URL.
Efekty działań
"Wyciągnięcie" nadrzędnych kategorii na pasek górnego poziomego menu oraz dodanie wszystkich rzędów kategorii do menu sprawiło, że wyeksponowane zostały najważniejsze kategorie pod kątem algorytmów, a potencjalnemu klientowi łatwiej było zorientować się, jakiego asortymentu może się spodziewać w sklepie. Podsumowując okres od momentu wdrożenia zmian, które nastąpiły pod koniec stycznia 2019 roku widać, że widoczność strony wzrosła o ok. 30%:
Kolejnym efektem zmian był również wyraźny spadek współczynnika odrzuceń, co oznacza, że użytkownicy wchodząc na konkretną podstronę znacznie chętniej wykonywali dalsze interakcje:
Całkowita przebudowa menu jest sporą rewolucją. Zmiana adresów URL zawsze wiąże się bowiem z ryzykiem spadków. Bardzo często w naszej pracy spotykamy się z oporem, jeśli chodzi o wdrażanie proponowanych przez nas tak dużych zmian. Jednak jak widać na załączonym screenach warto podejmować ryzykowne decyzje.