Optymalizacja ceny to bardzo złożona nauka. Jak zaofertować towar aby maksymalizować zyski? Czy sprzedawać tanio i dużo, czy mniej, a z przyzwoitą marżą. Odpowiedzi na te pytania często zależą od ogólnej polityki cenowej firmy lub sytuacji wymuszonej walką konkurencyjną na rynku.
W celu aktywnego zarządzania ceną konieczne jest poznanie różnic względem rynku. Można tego dokonać ręcznie i na oko. Można też podejść do tematu systematycznie i inteligentnie i wynieść zarządanie ceną na wyższy poziom.
Przez ostatnie miesiące pracowaliśmy nad autorskim narzędziem do analizy cen w sklapch. Poniżej opiszemy wnioski po wykonaniu badania w sklepie z produktami FMCG.
Powyżej można zobaczyć malutki wyrywek z surowego raportu ceny. Jest to raport zagregowany z pokazaniem różnic do najlepszej znalezionej ceny oraz do średniej ceny ze wszystkich badanych sklepów.
Z pełnych danych wyciągnęliśmy 2 bardzo ważne informacje.
Po pierwsze dla prawie 30% produktów sklep oferował najniższą cenę ale cena ta była aż 19% niższa niż średnia rynkowa. Znalazło się tu ogormne pole do podniesienia cen i uzyskania wyższej marży przy pozostaniu najlepszą ofertą.
Po drugie aż 50% produktów było droższych o więcej niż 10% niż najniższa oferta oraz jeden na dziesięć produktów był droższy o 30% niż najlepsza oferta. Mając tę informację można wykonać dwie czynności. Poprawić cenę lub wstrzymać płatną promocję tych produktów.
Aktualnie jesteśmy na etapie wdrażania naszego rozwiązania na stałe w celu cotygodniowego wykonywania następujących czynności:
- Raportowania produktów zbyt tanio oferowanych do ręcznej korekty cenowej
- Wyłapywania produktów droższych niż 10% najlepszej ceny do usunięcia z feedów produktówch i do ręcznej korekty cenowej
W planach mamy wprowadzenie automatycznej korekty ceny na sklepie na podstawie zgromadzonych danych w celu trzymania się w ustalonych widełkach ceny w odniesieniu do konkurencji.