Wprowadzenie
Pozycjonowany sklep internetowy z branży ekskluzywnych dodatków zanotował bardzo duże spadki. We wcześniejszym okresie podobne problemy pojawiały się kilkukrotnie i za każdym razem zostawały rozwiązane. Tym razem problem okazał się mniej standardowy.
Historia sklepu internetowego
Klient kupił w znanym serwisie aukcyjnym “linki pozycjonujące”, które bardzo mocno zniszczyły profil linkowania całego sklepu. W związku z tym pojawiły się spore spadki. Sprawa została rozwiązana poprzez usunięcie większości niechcianych linków, a reszta trafiła do pliku disavow (specjalny plik, który przekazany Google wskazuje jakich linków prowadzących do Twojej strony www zrzekasz się; które nie mają być brane pod uwagę przy ustalaniu rankingu Twojej domeny). Po niedługim czasie wszystko wróciło do normy.
Sklep posiadał bardzo ubogą treść, co w końcu musiało spowodować kolejne problemy z pozycjonowaniem. Strona najprawdopodobniej padła ofiarą algorytmu thin content (część algorytmu Panda odpowiadająca za wyszukiwanie i karanie stron, na których nie ma treści lub jest ona bardzo niskiej jakości), co skutkowało kolejnymi spadkami pozycji. Po interwencji i poprawie tego stanu rzeczy, sklep powoli powracał na swoje poprzednie pozycje.
Kolejne spadki w pozycji sklepu
Liczba wyświetleń sklepu w wynikach wyszukiwania nie odchyliła się w żaden sposób od normy.
Wszystkie wyniki sklepu w wyszukiwarce Google zostały przesunięte o kilka pozycji w dół rankingu
Analiza spadków pozycji sklepu internetowego
Sprawdzono profil linkowania, który nie wzbudzał żadnych zastrzeżeń. Plik disavow uzupełniono o kilka nowych domen.
Sklep posiada dużo oryginalnej treści, która bez problemu indeksowana jest w wyszukiwarce.
Ogólna liczba stron w indeksie nieznacznie wzrosła.
Jaka była zatem prawdziwa przyczyna spadków?
Asortyment sklepu internetowego
Z racji tego, że sklep oferuje ekskluzywny, drogi towar jego stany magazynowe są dość skromne. Najczęściej stan dostępności przedmiotów wynosił maksymalnie kilka sztuk. W związku z tym, często pojawiała się informacja o tym, że danego towaru nie ma w sklepie.
W związku z tym, wprowadzono komunikat, który informował, że dany towar jest dostępny, ale w tym momencie tylko na zamówienie.
W związku z chęcią zwiększenia ruchu organicznego rozpoczęto wprowadzanie rozbudowanych opisów produktów.
Dodatkowo, w celu poprawienia indeksacji produktów ze przez Google oraz zwiększenia atrakcyjności sklepu internetowego w wynikach wyszukiwana, zdecydowano o wprowadzeniu znaczników Rich Snippets.
Przeczytaj więcej o Danych strukturalnych w naszym wpisie: WPŁYW DANYCH STRUKTURALNYCH NA RUCH Z WYSZUKIWAREK W SKLEPIE INTERNETOWYM.
Rich Snippets - wróg, czy przyjaciel sklepu internetowego
Po dogłębnej analizie wszystkich elementów strony, głównym podejrzanym stały się właśnie mikrodane. W sklepie pojawiał się komunikat o tym, że produkt jest dostępny na zamówienie, jednakże w znacznikach Rich Snippets jego status widniał jako OutOfStock, co było jasną informacje, że w oczach Google produkt jest niedostępny. Co prawda w samych wynikach wyszukiwania dane te nie były wyświetlane (pojawiała się tylko cena), ale już w narzędziu do testowania mikrodanych informacja ta była czytelna.
W związku z powyższym zastosowana została zmiana polegająca na zastąpieniu OutOfStock komunikatem PreOrder. Niestety przez techników sklepu wprowadzanie zmian trwało przez długi czas.
Efekty po zmianach w kodzie sklepu
Okazało się, że po dwóch karach od Google, tym razem winowajcą faktycznie okazały się błędnie zaimplementowane mikrodane. Po zmianie statusów produktów na pre_order niemalże natychmiast pojawiły się wzrosty i powolna wspinaczka na czołowe pozycje.
Google obniżyło ranking sklepu, ponieważ w jego oczach brakowało w nim prawie 70% towaru. Nikt nie chce wchodzić do pustego sklepu, więc wyszukiwarka interweniowała.
O ile same znaczniki Rich Snippets nie mają bezpośredniego wpływu na POZYCJONOWANIE SKLEPU INTERNETOWEGO, to informacje, które dzięki nim przekazujemy wyszukiwarce, takowy wpływ już mają