Wybierz właściwie, czyli o tym, jak dobierać podstrony pod pozycjonowane frazy!

Pozycjonowanie | 4 min czytania

Wybierz właściwie, czyli o tym, jak dobierać podstrony pod pozycjonowane frazy!

Jednym z pierwszych działań, jakim zajmujemy się w czasie przygotowywania Audytu SEO dla sklepu internetowego jest dobranie odpowiednich podstron do pozycjonowanych fraz. Dopiero na tej bazie możemy zbudować następnie całą strategię pozycjonowania, która pozwoli nam osiągnąć jak najlepsze wyniki, biorąc pod uwagę specyfikę sklepu.

Dlaczego dobranie odpowiednich podstron jest takie ważne?

Miejsce, do którego chcemy, aby fraza „zabrała” użytkownika z wyników wyszukiwania jest niezwykle istotne i to zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i samej wyszukiwarki. Z każdą kolejną aktualizacją algorytmu Google stara się dostarczać użytkownikom jak najbardziej trafne wyniki, promując jednocześnie witryny, które takie wyniki mogą dostarczyć. Na przykład, jeśli użytkownik szuka kremu z olejem arganowym, to najlepszym rozwiązaniem byłoby przekierowanie go na podstronę, która będzie zawierała właśnie takie kosmetyki – a nie na ogólną podstronę z kosmetykami. Czasem taką podstronę trzeba stworzyć, a czasem wystarczy jedynie optymalizacja czy dostosowanie nazewnictwa już istniejących kategorii.

Dobierać, ale z umiarem

Po przeczytaniu powyższego można byłoby dojść do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem byłoby utworzenie osobnej kategorii pod każdą frazę, na którą chcielibyśmy się w wynikach wyszukiwania pojawiać. Otóż... nie. Nie jest to niestety takie proste – w grę wchodzi o wiele więcej czynników. Może pojawić się problem z kanibalizacją słów kluczowych, czyli sytuacją, kiedy Google pod jedną frazę wyświetla na zmianę kilka różnych podstron, nadmiernie rozbudowane menu może źle wpłynąć na szybkość wczytywania sklepu lub też stać się nieprzyjazne dla użytkowników, a tego przecież chcielibyśmy uniknąć. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie dogłębnej analizy przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian i dostosowanie rozwiązań indywidualnie dla każdej strony, biorąc pod uwagę szereg czynników, takich jak branża, konkurencja, specyfika produktu... i wiele więcej.

Co można zyskać?

Odpowiednio przemyślane zmiany, polegające na przypisaniu odpowiednich podstron do pozycjonowanych fraz mogą zrobić ogromną różnicę dla całego procesu pozycjonowania, co dobrze widać na poniższych przykładach: Na wykresie widzimy pozycje frazy „słoje ozdobne” dla sklepu z dekoracjami. Postanowiliśmy zmienić nazwę podstrony, na którą fraza prowadziła – ze „słoje szklane” na „słoje ozdobne szklane” - efekty widać gołym okiem. Zmiany połączone z odpowiednią optymalizacją sprawiły, że fraza od dobrych kilku miesięcy utrzymuje się na stabilnej pozycji w top5.

Ixelx.jpeg

Innym przykładem może być sklep z kosmetykami. Mamy tutaj frazę „naklejki na paznokcie”, która prowadziła użytkownika do kategorii o nazwie „naklejki”. Tutaj wystarczyła zmiana nazwy, dodanie dookreślenia „na paznokcie”, aby Google lepiej powiązało podstronę z frazą i efekty możemy zobaczyć poniżej – fraza momentalnie uzyskała znacząco lepsze pozycje, pozwalając nam poprzez optymalizację przenosić ją coraz wyżej.

3iXhs.jpeg

Inny przykład – tym razem z branży sportowej. W ramach przeprowadzanej dla każdego z naszych klientów optymalizacji kategorii zaleciliśmy utworzenie nowych podstron pod frazy typu „rodzaj + marka”, np. „czapka z daszkiem Nike”.

Od4qf.jpeg

Efekty widać nie tylko na wykresach dla pojedynczych fraz – najlepiej o skuteczności naszych działań świadczy wykres widoczności oraz wyraźny wzrost fraz w top10 – czerwoną strzałeczką oznaczyliśmy moment wprowadzenia przez nas optymalizacji.

ZQZBr.jpeg

Żeby nie było za słodko – inny przykład, który pokazuje, że nie zawsze to, co zadziała dla jednego sklepu, będzie dobrym rozwiązaniem dla drugiego. Z sklepie z akcesoriami samochodowymi pod frazę „alufelgi” utworzona była odrębna podstrona, która według wszystkich przesłanek powinna idealnie powiązać się z frazą. Jednak stało się inaczej i dopiero „przeniesienie” frazy na stronę główną sklepu pozwoliło na uzyskanie wysokich pozycji – aktualnie fraza od dłuższego czasu utrzymuje się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

QLZzr.jpeg

Podsumowując

Odpowiednie dopasowanie podstron do fraz, tworzenie odpowiednich kategorii czy zmiany nazw mogą przynieść wymierne efekty i pozytywnie wpłynąć na proces pozycjonowania. Warto jednak wprowadzać je z głową i zawsze poprzedzić jakiekolwiek poprawki wnikliwą analizą.

Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu optymalnego drzewa kategorii?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 696 366 952

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!