Mobile Menu

Jak zmienić platformę sklepową i nie stracić pozycji

Poradnik przeznaczony dla wszystkich, którzy przymierzają się lub są już w trakcie zmiany platformy sklepowej. Sprawdź co musisz zrobić żeby Twój sklep internetowy nie stracił wypracowanych już pozycji.

Autor: Karolina Morawiak

Powodów, dla których właściciele sklepów internetowych decydują się na zmianę oprogramowania jest wiele. Główną motywacją do takiej decyzji jest rozrost sklepu. Posiadając mały biznes z niewielką liczbą produktów w zupełności wystarczy prosty skrypt, który może sobie nie poradzić z powiększającym się asortymentem i oczekiwaniami użytkowników. Częstym powodem zmiany oprogramowania sklepu jest również brak funkcjonalności i konkretnych modułów, brak wsparcia technicznego i możliwości pełnej optymalizacji kodu pod kątem SEO, czy w końcu zbyt wysokie koszty utrzymania sklepu

Zgodnie z informacją opublikowaną na stronach pomocy Google, przeindeksowanie nowej strony zajmuje średnio kilka tygodni. Okres ten może być krótszy lub dłuższy w zależności od wielkości witryny oraz szybkości serwera.

W tym czasie możliwe są wahania pozycji w wynikach organicznych. Z naszego doświadczenia wiemy, że większość fraz wraca na swoje (a nawet i na wyższe) pozycje w rankingu. Jest tylko jeden warunek - że starannie zaplanujesz wdrożenie nowego sklepu.

Aby po migracji sklepu utrzymać dotychczasową lub większą widoczność w Google (lub w najgorszym przypadku zachować możliwie najwyższy ruch) niezbędny jest szereg działań zarówno przed migracją, jak i po przeniesieniu witryny. Poniżej omówimy jak dobrze zaplanować zmianę platformy sklepowej.

Bardzo ważne jest, aby nowy sklep zoptymalizować jeszcze przed wdrożeniem. W szczególności zwróć uwagę na:

Meta tagi

Przenieś title i meta description uwzględniając zarówno indywidualne ustawienia dla wybranych podstron, jak i schematy dla pozostałych.

Treści

Przenieś wszystkie treści. Przede wszystkim opisy kategorii, opisy produktów, treści na stronach informacyjnych, poradniki itp. Jeśli któreś z nich są nieunikalne lub nie ma ich w ogóle, może to jest idealny moment, aby to zmienić.

Zobacz także: Sprawdź, które obszary sklepu warto wzbogacić o wartościowy content

Kod strony

Zadbaj o optymalizację kodu strony, tak by była przyjazna wyszukiwarkom. W szczególności sprawdź linkowanie wewnętrzne, nagłówki h1-h3, dane strukturalne, atrybuty alt na obrazkach.

Dostęp dla robotów wyszukiwarek

Dobrą praktyką jest zablokowanie dla robotów Google całej strony testowej w robots.txt. Taką blokadę oczywiście należy niezwłocznie zdjąć w momencie migracji strony. Ponadto warto sprawdzić czy konfiguracja pliku jest prawidłowa, tzn. czy blokowane są właściwe obszary witryny.

Jeśli wybrane podstrony nowego sklepu nie powinny być indeksowane, użyj dyrektywy noindex. Aby zapobiec duplikatom, zaimplementuj tag canonical.

Sitemapa XML

W przypadku nowego sklepu szczególnie ważnym elementem jest sitemapa witryny. Pomoże ona przyspieszyć robotom wyszukiwarek proces wykrywania nowych adresów URL.

Szybkość ładowania

Ten czynnik warto brać pod uwagę już na etapie projektowania nowego sklepu. Przed wdrożeniem jednak sprawdź, czy jeszcze można poprawić jego wydajność.

Zobacz także: Jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

Kluczowym elementem przenosin sklepu jest przekierowanie “starych” adresów na “nowe”. Jeżeli pominiesz ten etap lub przeprowadzisz go nieprawidłowo, szansa na zachowanie wysokich pozycji w rankingu Google jest znikoma.

W celu sprawnego przekierowania adresów, należy przygotować schemat mapowania starych URL-i do nowych miejsc docelowych jeszcze przed migracją.

Skąd wziąć adresy URL i które z nich przekierować?

Listę wszystkich adresów bieżącej wersji witryny możesz uzyskać, skanując ją wybranym programem, np. Screaming Frog. Jeśli na bieżąco aktualizowałeś zawartość sitemapy xml, to również będzie to dobre źródło danych o adresach URL witryny. Kolejny raport, który powinieneś uwzględnić przy mapowaniu URL-i to Strony docelowe w Google Analytics. Można również zajrzeć do dzienników serwera i pobrać adresy logów.

Mając już kompletną listę adresów URL, zdecyduj, które z nich przekierujesz. Oczywiście idealnym rozwiązaniem jest przekierowanie wszystkich adresów. Jednak w przypadku dużych sklepów internetowych może to być bardzo czasochłonne. Możesz wówczas ustalić pewne priorytety.

Przy generowaniu listy adresów do przekierowania kieruj się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. Weź pod uwagę:

  • kategorie
  • strony informacyjne
  • poradniki
  • strony znajdujące się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google
  • strony z największym ruchem
  • strony posiadające linki przychodzące

Wybranym w ten sposób adresom przyporządkuj strony docelowe w nowej witrynie. Jeśli masz dostęp do pliku .htaccess utwórz odpowiednie reguły przekierowań 301. W przypadku sklepów w systemie SaaS, ustaw przekierowania 301 w panelu administracyjnym lub skontaktuj się z Supportem.

Podstrony, które nie mają odpowiednika w nowej witrynie, powinny zgłaszać status 404 lub 410. Unikaj przekierowaniu wielu adresów do jednego miejsca, np. strony głównej. Google może to zinterpretować jako pozorny błąd 404.

Podczas zmiany sklepu nie można pominąć narzędzia Google Search Console. Przede wszystkim upewnij się, że wybrana metoda weryfikacji pozwoli zachować dostęp do konta po wgraniu nowej witryny. Ponadto: zgłoś nową sitemapę witryny, sprawdź czy aktualna jest konfiguracja parametrów URL oraz ustawienia szybkości indeksowania.

Zobacz także: Weryfikacja GSC na co zwrócić uwagę?

Aby mieć pewność, że migracja przebiegła pomyślnie, koniecznie przetestuj działanie nowego sklepu i monitoruj natężenie ruchu. Sprawdź, czy wszystkie linki są prawidłowe. Zachowaj ciągłość danych Google Analytics lub innego oprogramowania do analityki internetowej. Bardzo pomocny w diagnozowaniu błędów będzie Google Search Console, w którym będziesz mógł śledzić m.in. stan i błędy indeksowania, czy widoczność w wyszukiwarce Google.

I Migracja strony bez podjęcia jakichkolwiek działań opisanych w artykule

IAI-Shop -> PrestaShop

Spadek ruchu na stronie po złej migracji sklepu
  1. 1. Wdrożenie nowego (niedokończonego i niezoptymalizowanego) sklepu

II Proces naprawiania błędów po wdrożeniu nowego sklepu

iStore -> Magento

- zachowanie najważniejszych URL-i (przekierowania nie były konieczne)
-zbyt szybka decyzja o przełączeniu sklepu (nie wyeliminowano wszystkich błędów)

wykres zmian w ruchu po migracji sklepu
  1. 1. Wdrożenie nowego sklepu
  2. 2. Usunięcie meta noindex
  3. 3. Poprawna konfiguracja Google Analytics
  4. 4. Dalsza optymalizacja kodu strony i treści

III Proces przywracania ruchu po migracji

Skrypt autorski -> IAI-Shop

- zbyt szybka decyzja o przełączeniu silnika
- brak odpowiednich działań przed migracją

Proces przywracania ruchu po migracji sklepu internetowego
  1. 1. Wdrożenie nowego sklepu
  2. 1-2. Przerwa w statystykach Google Analytics spowodowana brakiem kodu śledzenia
  3. 3. Aktywacja przekierowań 301 i dalsza optymalizacja

IV Prawidłowa migracja sklepu

osCommerce -> Shoper

Prawidłowa migracja sklepu internetowego
  1. 1. Wdrożenie nowego sklepu wraz z aktywacją przekierowań 301 i dalsze działania optymalizacyjne

Jak widać na wykresie, migracja przeprowadzona w ścisłej współpracy z klientem pozwoliła nie tylko zapobiec spadkom, ale również zwiększyć widoczność sklepu w wyszukiwarce Google.

Cały proces migracji na nową platformę nie jest prosty, a czynności jest sporo. Dzięki nim jednak będziesz mógł się cieszyć nie tylko nowym sklepem, ale również zachowanym ruchem, a co się z tym wiąże - sprzedażą. Pośpiech zarówno w tym wypadku jak i podczas pozycjonowania sklepów internetowych na pewno będzie złym doradcą.

Jeśli planujesz zmianę oprogramowania sklepowego i boisz się, że ucierpi na tym Twój ruch i Twoje pozycje, napisz do nas! Z chęcią pomożemy Ci w prawidłowym zorganizowaniu tego procesu!
bok@traffictrends.pl
Tel: 616 690 427

Zrobimy coś razem?

Zamów darmową ofertę i sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić.

Odezwiemy się
tak szybko, jak to możliwe.



© 2016 traffictrends.pl - profesjonalne pozycjonowanie sklepów internetowych