Mobile Menu

9. Konwersja na cel w Analytics – jak to się robi?

Oprócz głównego celu istnienia strony www sklepu internetowego, czyli sprzedaży, istnieje też kilka pomniejszych celów, które pośrednio wpływają na zwiększenie obrotów. Takie mikro-konwersje również warto zidentyfikować i mierzyć.

Oczywistym przykładem mikro-konwersji jest wysłanie formularza zapytania ofertowego. Jeśli wiesz, że wiele Twoich transakcji rozpoczyna się w ten sposób, to zliczanie wysłanych zapytań oraz korelacja tych zapytań z innymi danymi Analytics powinny Cię bardzo zainteresować. Tak jak sprawdzasz, skąd przyszli ludzie, którzy dokonali zakupu, tak samo powinieneś sprawdzać źródła ruchu dla zapytań ofertowych.

Oto przykłady mikro-konwersji, czyli działań użytkowników, które możemy i w wielu przypadkach powinniśmy mierzyć:

  1. wysyłka formularza kontaktowego,
  2. wysyłka formularza reklamacji,
  3. wysyłka zapytania ofertowego,
  4. pobranie formularza zamówienia, dla zamówień „analogowych”,
  5. rejestracja konta użytkownika,
  6. spędzenie znaczącej ilości czasu na naszym sklepie,
  7. dodanie produktu do listy życzeń (na później),
  8. zapisanie się na listę mailową,
  9. inne, indywidualne dla Twojego biznesu.

Pierwsze, co musimy zrobić, to nauczyć się jak to się włącza. Używanie samych danych o konwersjach będzie wyglądało dokładnie tak samo, jak pokazaliśmy w poprzednim rozdziale dla konwersji e-commerce.

Tworzenie celu w Google Analytics

Cel typu „miejsce docelowe”, np. wysyłka zapytania ofertowego.

Cele konfigurujemy i dodajemy w sekcji Administracja (menu na samej górze).

Ostatnia kolumna „Widok”. Kliknij „Cele”. Zobaczysz:

Kliknij „+CEL”. Zobaczysz kreator dodawania celu:

Wygląda dość nieprzystępnie, ale uwierz mi, damy radę.

Wybierz „Niestandardowe”. Jest to opcja, która umożliwi nam dowolne konfigurowanie celu. Możesz również posłużyć się gotowymi szablonami. Chciałbym jednak, abyś zobaczył wersję niestandardową, tak aby w pełni zrozumieć, jak to działa. Wybierz „Niestandardowe” i kliknij „Dalsze kroki”. Zobaczysz:

Każdy cel trzeba nazwać. Wybierz taką nazwę, która będzie dla Ciebie jednoznaczna. Dla przykładu skonfigurujemy cel na wysłanie zapytania ofertowego. Nazwijmy go „Wysłanie zapytania ofertowego”. Zakładam oczywiście, że masz taki formularz na stronie swojego sklepu. Jeśli nie, to z pewnością masz formularz kontaktowy. Skonfiguruj cel na ten formularz.

Po nazwie musimy określić, jakiego typu będzie nasz cel. Zasadniczo cele dzielimy na 4 typy. Do naszego przykładu wybierzemy Typ: „Miejsce docelowe”.

Teraz czas na najtrudniejszy element. Musisz podać miejsce docelowe, które wyświetla się użytkownikowi po wysłaniu tego formularza. Wejdź na swoją stronę i wypełnij formularz, a następnie go wyślij. Zerknij teraz w pasek adresu URL. Adres URL strony formularza powinien być inny od adresu strony z podziękowaniem za jego wysłanie. Zobaczmy, jak to wygląda na platformie IAI-Shop:

  1. w karcie produktu jest formularz „Zapytaj konsultanta”. Po jego wysłaniu otrzymujemy stronę z podziękowaniem i unikalnym adresem URL: /return.php?status=product_question_sent
  2. w sekcji „Kontakt” znajduje się formularz kontaktowy. Po jego wysłaniu otrzymujemy stronę z podziękowaniem i unikalnym adresem URL: /return.php?status=contactus_sent

Te adresy URL to właśnie nasze miejsca docelowe. Wracając do przykładu z formularzem zapytania ofertowego, możemy w „Miejsce docelowe” wpisać /return.php?status=product_question_sent oraz zostawić wybrane z listy rozwijanej „Równa się”. Jeśli Twój URL jest inaczej skonstruowany, możesz użyć innej opcji, np. „Zaczyna się od” lub podać indywidualne wyrażenie regularne. Jeżeli jest to dla Ciebie niezrozumiałe, napisz do mnie. Pomogę Ci ustawić cele indywidualne dla Twojego sklepu.

Każdy cel może, ale nie musi mieć nadanej wartości. Jest to wartość wymyślona przez Ciebie. Jeśli uważasz, że każde zapytanie jest dla Ciebie warte np. 10 zł, to podaj taką kwotę. Przyda się ona później do szacowania wartości kwotowej odpowiadającej np. stronom docelowym itp.

Każdy cel może mieć wymaganą pewną ścieżkę, czyli zbiór podstron, które użytkownik musi przejść dla realizacji celu. W tym przykładzie tego nie ustawimy.

Zanim zapiszesz cel, kliknij „Zweryfikuj ten cel” aby zobaczyć, czy miałeś(miałaś) już takie zdarzenia na swojej stronie www w przeszłości.

Następnie kliknij „Utwórz cel”. To wszystko.

Cel typu „miejsce docelowe” np. rejestracja konta.

Analogicznie możesz dodać cel na założenie konta w sklepie. Załóż konto w swoim sklepie i zobacz, jaka strona podziękowania wyświetla się zaraz po rejestracji. To jest właśnie miejsce docelowe Twojego celu.

Pozostałe typy celów są już prostsze.

Dla typu „Czas trwania” podajesz tylko wymagana przez Ciebie długość wizyty.

Dla typu „Strony/ekrany na sesję” podajesz liczbę stron, które musiał obejrzeć użytkownik podczas wizyty.

Dla typu „Zdarzenie” podajesz warunki dla zdarzenia wcześniej dodanego do Analytics. Zdarzenia to funkcja zaawansowana, której w tym kursie nie będziemy poruszać.


Mam już pierwsze cele, co mogę z nimi zrobić?

Otwiera się przed Tobą nowa grupa raportów: Konwersje / Cele. Raporty w tej grupie możesz analizować dla wszystkich zdefiniowanych celów lub dla każdego z osobna. Raport „Ogólne”:

Widzimy podsumowanie ilościowe: liczba realizacji celu, wartość celów (według stawki, którą określiliśmy; jeśli nie określiliśmy, to będzie zawsze 0), konwersja na cel oraz współczynnik porzuceń ścieżki celu (o ile ją ustawiliśmy).

Dla wszystkich stron www innych niż sklep, cele są szalenie istotne. Przykładowo strona www, która umożliwia stworzenie własnej koszulki, gdzie proces konfiguracji koszulki zajmuje 5 kroków, będzie miała ustawiony cel na przejście całego kreatora. Poszczególne kroki w tym celu będą analogiczne do kroków kreatora. W Analytics będziemy mogli wtedy zobaczyć, ile osób zrealizowało nasz cel oraz ile porzuciło proces w trakcie realizacji. W kolejnych raportach z tej grupy zobaczymy, w którym miejscu opuściły one proces.

Pozostałe raporty z tej grupy:

  1. Adresy URL celów – strony, które faktycznie realizowały nasze cele,
  2. Odwrotna ścieżka do celu – świetny raport, pokazujący jakie podstrony użytkownik widział zanim zrealizował cel,
  3. Wizualizacja ścieżek – graficzna prezentacja ścieżki prowadzącej do celu,
  4. Przepływ celów – graficzna prezentacja ścieżki celu wraz z prezentacją przepływów (wejścia i wyjścia ze ścieżki).

Generalnie wszystkie te raporty pokazują to samo pod innym kątem. Zalecam dokładne zapoznanie się z nimi. Odpowiedzą Ci one na pytanie ile było realizacji celu oraz jak wyglądała ścieżka do celu.

Ciekawsze będą zestawienia różnych raportów, w szczególności tych dotyczących pozyskiwania ruchu z tymi obrazującymi konwersję i realizację celów. Zobaczmy, które źródła ruchu generują najwięcej realizacji celów. Wejdź w raport Pozyskiwanie / Kanały. W menu „Eksplorator” wybierz „Zestaw celów 1”. Zobaczysz taki raport:

Łatwo wyczytasz z niego, które źródła ruchu generują największą liczbę realizacji celów.

Nasza baza jest wolna od SPAMu. Spodziewać możesz się jednego maila tygodniowo
z najciekawszymi trikami zwiększającymi sprzedaż przez internet!

Spis treści

© 2016 traffictrends.pl - profesjonalne pozycjonowanie sklepów internetowych