Mobile Menu

4. Włączanie Google Analytics i pierwszy filtr

Włączanie Google Analytics należy zacząć od założenia konta w systemie Analytics. Możesz to zrobić tu http://www.google.com/analytics/ klikając przycisk „utwórz konto”.

Po zalogowaniu do Google Analytics zobaczysz coś takiego:

zakładanie konta analytics

Kliknij „Rejestracja”. Przejdziesz do kreatora konfiguracji nowego konta.

Omówmy ten formularz:

  1. Co chcesz śledzić? – wybierz: „Witryna”,
  2. Nazwa konta – wpisz na przykład nazwę swojej firmy,
  3. Nazwa witryny internetowej – wpisz uproszczoną nazwę swojego sklepu,
  4. Adres URL witryny – nazwę domeny, która prowadzi do sklepu,
  5. Kategoria branży – wybierz odpowiednią dla Ciebie kategorię,
  6. Strefa czasowa raportowania – wybierz kraj w którym prowadzisz firmę,
  7. Ustawienia udostępniania danych – tutaj zaznacz wszystkie opcje, ponieważ mogą być one potrzebne w dalszej części kursu.

Teraz kliknij: „Pobierz identyfikator śledzenia.”
Google poprosi Cię o akceptację regulaminu. Nie masz wyjścia, zaakceptuj go.

Powinieneś zobaczyć następujący panel:

Gratuluję. Teraz już będzie z górki.

Ważne: jeśli nie czujesz się pewnie, poczekaj na kolejne kroki, które przejdziemy razem i w których poustawiamy wybrane funkcje.

Co mam zrobić z tym kodem śledzenia?

W celu zakończenia podstawowej instalacji musisz wkleić ten kod na swój sklep. Można to zrobić na kilka sposobów. Jeśli sam zarządzasz kodem swojego sklepu i masz do niego dostęp, to wklej cały kod śledzenia w tzw. header strony www. Jeśli używasz sklepu internetowego na platformie sklepowej, np. IAI, Shoper itp., to sprawa jest prostsza. Problemów nie będzie także w przypadku sklepów na skryptach typu Presta Shop czy OpenCart. W interfejsie Twojego sklepu znajdziesz miejsce, w którym wpiszesz identyfikator kodu śledzenia oraz włączysz dodatkowe funkcje (o których opowiem w kolejnych rozdziałach).

Jak włączyć Analytics w sklepie IAI?

W menu panelu administracyjnego sklepu kliknij: Marketing / Statystyki WWW i Remarketing, a następnie wybierz główną domenę sklepu.

Wskazówki do wypełnienia tego formularza:

Uaktywnij kod śledzenia Analytics – tak
Identyfikator śledzenia Google – wpisz Twój identyfikator klienta, który widnieje w panelu konfiguracji Analytics. Ma on następującą formę: UA-xxxxxxx-x
Wersja kodu śledzenia – Universal Analytics
Wsparcie sieci reklamowej… – nie (do tego kursu nie jest to potrzebne).

Jak włączyć Analytics w sklepie Shopper?

W menu panelu administracyjnego sklepu kliknij: Konfiguracja / Integracje / Inne / Google Analytics (Statystyki) – Konfiguruj

Wskazówki do wypełnienia tego formularza:

Identyfikator konta Google – wpisz Twój identyfikator klienta, który widnieje w panelu konfiguracji Analytics. Wygląda tak jak wyżej: UA-xxxxxxx-x.

Jeśli masz problem z włączeniem kodu śledzenia w swoim sklepie, napisz do mnie. Dane kontaktowe znajdziesz w sekcji Kontakt. Bardzo chętnie Ci pomogę!

Sprawdź czy działa!

Po włączeniu kodu śledzenia w panelu administracyjnym sklepu lub wklejeniu kodu ręcznie możesz od razu sprawdzić czy narzędzie działa.

Na samej górze strony Google Analytics – po zalogowaniu na Twoje konto – znajdziesz link „Raportowanie”. Kliknij go. Jeśli dodałeś tylko jedną stronę www, to zobaczysz od razu raport dotyczący tej strony. Jeśli nie, wybierz odpowiednią stronę z listy widocznej po prawej stronie:

Aby sprawdzić czy kod śledzenia działa poprawnie i Analytics zbiera Twoje dane, wybierz z menu po lewej raport „Na żywo / Ogółem”:

W centralnej części strony zobaczysz wybrany raport i sporej wielkości cyfrę określającą liczbę klientów, którzy aktualnie oglądają Twoją stronę www. Jeśli widzisz 0, wejdź na swoją stronę. W ciągu kilku sekund 0 powinno zamienić się na 1. Jeśli pomimo samodzielnego klikania na stronie Twojego sklepu liczba aktywnych użytkowników pozostaje na poziomie 0, to coś jest nie tak z kodem śledzenia i Analytics nie działa poprawnie. W takiej sytuacji napisz do mnie. Pomogę.

Najprawdopodobniej zobaczysz jednak raport podobny do tego który widnieje poniżej, co będzie świadczyć o w pełni poprawnym działaniu Analytics:

Usuwanie siebie ze statystyk

Zapewne wielokrotnie w ciągu dnia wchodzisz na stronę swojego sklepu i klikasz wiele linków. Te działania nie powinny być uwzględniane w statystykach. W celu usunięcia Twoich własnych działań ze statystyk należy dodać Filtr.

Jak poprawnie włączyć filtry w Google Analytics?

Filtry to mechanizmy umożliwiające modyfikowanie danych przychodzących do Analytics. Włączenie filtru sprawia, że to, co wysyła Twoja strona www, ulega modyfikacji i do Analytics dociera w zmienionej formie. Każda Twoja usługa (strona www) może mieć kilka tzw. Widoków w Analytics. Filtr włącza się do wybranego Widoku.

Zaleca się, aby każda usługa (Twoja strona www) miała przynajmniej 2 widoki. Jeden czysty (bez żadnych filtrów) i drugi z włączonymi wybranymi filtrami.

W naszym przykładzie do Widoku, który powstał automatycznie wraz z dodawaniem naszej strony www, dodamy nowy Widok na potrzeby filtra i odpowiednio go nazwiemy.

Krok 1. Dodaj nowy widok.

W kolumnie „Widok” kliknij na listę rozwijaną, a następnie „Utwórz nowy widok”:

Zobaczysz formularz dodawania Widoku:

Nazwa widoku danych raportowania – nazwij swój nowy widok np. „wszystkie dane bez wejść z IP firmowego”
Strefa czasowa raportowania – wybierz odpowiedni kraj

Kliknij „Utwórz widok danych”


Krok 2. Włączanie filtra.

Upewnij się, że konfigurujesz odpowiedni Widok. Powinien być zaznaczony na liście rozwijanej w kolumnie „Widok”:

Kliknij „Filtry”. Zobaczysz taki panel:

Kliknij „+ Nowy Filtr”. Pojawi się kreator dodawania i włączania Filtra.

Naszym celem jest wyłączenie z raportowania aktywności z Twojego adresu IP. Pierwsze, co musisz zrobić, to poznać ten adres. Jest to bardzo proste. Wystarczy wejść na służącą do tego celu stronę www, np. http://twojeip.wp.pl/ i odczytać adres z pola „Twoje IP”. Będzie to zestaw 4 liczb oddzielonych kropkami. Skopiuj te liczby, za chwilę będą Ci potrzebne:

Wróć do Analytics i wypełnij formularz według poniższego przykładu:

Zaznacz „Utwórz nowy filtr”
Nazwa filtru – wpisz dowolna nazwę, np. „ip firmowe”
Typ filtru – wybierz „Predefiniowane”
Wybierz z 3 list rozwijanych odpowiednio: „Wyklucz” / „ruch z adresów IP” / „równe”
Adres IP – wpisz swój adres IP skopiowany wcześniej.
Kliknij „Zapisz”.


 

Twój nowy filtr został dodany i w tym Widoku nie będziesz już „widział siebie”.

Możesz jeszcze raz sprawdzić raport „Na żywo / Ogółem”. Wejdź na jakąś podstronę swojego sklepu i zerknij w raport, czy widzisz tę właśnie podstronę w tabelce „Najlepsze aktywne strony”. Zerknij tez na mapkę, aby sprawdzić czy widzisz wejścia z Twojego regionu. Nie powinieneś widzieć ani wejścia na tę podstronę, ani z Twojego regionu. Oczywiście nie można wykluczyć, że ktoś inny ogląda w tym samym czasie Twoją stronę z komputera w tym samym regionie.

Pamiętaj, aby od teraz zawsze wchodzić w odpowiedni, przefiltrowany Widok. To, jaki widok oglądasz, możesz sprawdzić na samej górze, po prawej stronie:

Szybki przegląd innych ustawień – na początek – w menu Administracja

Ustawienia Widoku

W tym miejscu pamiętaj o zmianie waluty – „Waluta wyświetlana jako” – na odpowiednią dla Ciebie, np. zł.
Sugerowałbym również zaznaczenie opcji „Filtrowanie robotów” – „Wykluczenie wszystkich działań znanych robotów”.

Ustawienia e-commerce

Włącz e-commerce – kliknij przycisk, aby było na nim widoczne „WŁ.”, a następnie kliknij „Dalsze kroki”:

Następnie zostaw „Konfiguracja ulepszonego e-commerce” wyłączone i kliknij „Prześlij”.

Gratuluję – Twój Analytics będzie dla Ciebie raportował transakcje przeprowadzane w sklepie oraz umożliwiał korelację danych o sprzedaży ze źródłami i kosztami ruchu.

Dlaczego nie włączyliśmy ulepszonego e-commerce?

Ulepszony e-commerce wymaga innego kodu śledzenia na Twojej stronie www. Jak to zrobić, pokażę w następnych rozdziałach. Niestety na chwilę obecną, tj. listopad 2014, żadna z platform nie umożliwia działania w standardzie śledzenia dla ulepszonego e-commerce.

Nie martw się – na wszystko przyjdzie czas.

Pozostałe pozycje w menu „Administracja” nie są w tej chwili istotne. Jeśli zrobiłeś(zrobiłaś) wszystko co powyżej, to Twoje raporty będą generowane poprawnie i możesz przejść do dalszej części kursu.

W następnych rozdziałach poznasz szczegóły dotyczące włączania dodatków ulepszonego e-commerce, konfiguracji celów oraz innych funkcji dodatkowych.

Nasza baza jest wolna od SPAMu. Spodziewać możesz się jednego maila tygodniowo
z najciekawszymi trikami zwiększającymi sprzedaż przez internet!

Spis treści

© 2016 traffictrends.pl - profesjonalne pozycjonowanie sklepów internetowych