Mobile Menu

7. Współczynnik konwersji, badanie konwersji na stronie www

Porozmawiajmy o sukcesie! Każda strona www, a w szczególności sklep internetowy, jest tworzona po to, aby osiągnąć sukces. Takim sukcesem może być sprzedaż produktów, może nim też być wysyłka zapytania ofertowego bądź pobranie formularza zgłoszeniowego. Strony www mają swoje cele, których realizacja podlega pomiarowi. Wszystkie działania marketingowe podejmowane są po to, aby zrealizować cele i osiągnąć sukces.

Najważniejszą funkcją Google Analytics jest pomiar Twojego sukcesu.

Wskaźnikiem sukcesu w Google Analytics jest zarejestrowana konwersja. Poprzez konwersję rozumiemy zaistnienie pożądanego zdarzenia na stronie www. W przypadku sklepu będzie to złożenie zamówienia; w przypadku innych stron www konwersję można definiować jako wysłanie zapytania ofertowego. Miarą sukcesu jest liczba konwersji.

Na co dzień śledzimy współczynnik konwersji danej strony www, czyli procentowy udział użytkowników, którzy wygenerowali zdarzenie uznawane za sukces, w całej puli użytkowników, którzy odwiedzili stronę www. Współczynnik konwersji jest ważny, ponieważ informuje nas o naszej skuteczności. Jeśli mamy 3-procentowy współczynnik konwersji to wiemy, że na każde 100 osób odwiedzających naszą stronę www, około 3 powinno np. dokonać zakupu. Ta wiedza jest niezbędna dla prawidłowego planowania działań marketingowych.

Rodzaje zdarzeń, które możemy uznać za konwersję w Google Analytics:

Konwersje zakupowe, e-commerce

  1. zakup w sklepie internetowym – to zdarzenie rejestruje również szczegóły transakcji i kupionych towarów.

Tzw. konwersje na cel

  1. wejście na konkretną podstronę strony www (np. stronę podziękowania za wysyłkę formularza, podziękowanie za rejestrację konta),
  2. spędzenie na stronie www określonego czasu,
  3. otwarcie określonej liczby podstron w ramach jednej wizyty,
  4. kliknięcie określonych elementów strony www – zdarzenie.

Różnice pomiędzy konwersjami e-commerce a konwersjami na cel są znaczące. Konwersja na cel jest stosunkowo prostą funkcją zliczającą zwykłe fakty o zajściu danej czynności. Mechanizm bazuje na przypisaniach adresów URL strony www lub danych liczbowych o czasie i ilości podstron w sesji. Nawet najbardziej wyrafinowany cel korzysta z mechanizmu zdarzeń w Google Analytics. Z kolei konwersje e-commerce to bardzo zaawansowany mechanizm, często wymagający dodatkowej konfiguracji (wspominaliśmy o tym w rozdziale 4). Wysiłek potrzebny do włączenia e-commerce przyniesie nam jednak korzyść w postaci użytecznych raportów.

Dlaczego te konwersje są ważne?

Strona www ma to do siebie, że nie widzimy prawdziwych osób, które na nią wchodzą. Prowadząc sklep stacjonarny, możemy badać zachowania naszych konsumentów nawet w oparciu o ich zwykłą obserwację. Tymczasem w sklepie internetowym potrzebujemy specjalnych narzędzi internetowych, które umożliwią nam obserwację poczynań klientów. Badanie konwersji to właśnie takie narzędzie kontrolne, miernik sukcesu. Celem pracy marketera jest zwiększenie liczby konwersji, a w konsekwencji także poprawa współczynnika konwersji.

Jak poprawiać współczynnik konwersji?

Walka o poprawę współczynnika konwersji to „temat rzeka”. Jest niezliczona ilość czynników, które mają na to wpływ.

Pamiętaj, że za współczynnik konwersji odpowiadają takie zagadnienia jak:

  1. łatwość dokonywania zakupu,
  2. konkurencyjność i kompletność oferty,
  3. dopasowanie do odpowiedniej grupy docelowej,
  4. techniczna sprawność działania strony www.

Za liczbę konwersji odpowiada bezpośrednio liczba odwiedzin na stronie www. Wszystkie Twoje działania marketingowe mają tu znaczenie.

Współczynnik konwersji jest indywidualny dla każdego biznesu. Nie porównuj się z innymi. Porównuj się ze sobą i walcz o nieustanną poprawę.

W kolejnych rozdziałach dowiesz się, jak mierzyć konwersję e-commerce oraz konwersję na wybrane cele.

Nasza baza jest wolna od SPAMu. Spodziewać możesz się jednego maila tygodniowo
z najciekawszymi trikami zwiększającymi sprzedaż przez internet!

Spis treści

© 2016 traffictrends.pl - profesjonalne pozycjonowanie sklepów internetowych