Analityka internetowa to – według mojej definicji – zestaw narzędzi i technik do zbierania, przetwarzania i raportowania danych o zdarzeniach mających miejsce wszędzie tam, gdzie kontaktujemy się z użytkownikiem/klientem. Najczęściej w centrum analizy znajduje się strona www i jej użytkownicy, jednakże coraz częściej pojawia się potrzeba rozszerzenia analizowanego obszaru o informacje spoza strony www, np. ze sklepu stacjonarnego. Google Analytics umożliwia zbieranie danych nie tylko ze stron www, ale również z wielu innych źródeł cennych informacji, takich jak: kasa w sklepie stacjonarnym, kiosk samoobsługowy, aplikacja mobilna, gra itp.
Zebranie informacji ze wszystkich możliwych punktów styku z klientem to nasze pierwsze i podstawowe zadanie.
Drugim zadaniem jest odpowiednie przetworzenie, połączenie i przefiltrowanie tych informacji w taki sposób, aby nabrały one sensu i umożliwiały wartościową analizę. Końcowym produktem takiego opracowania są raporty, które pomagają właścicielowi biznesu w podejmowaniu trafnych decyzji.
Bardzo ważną kwestią jest cel omawianej analizy. Osobiście uważam, że praca z Google Analytics ma sens jedynie wtedy, gdy dokładnie wiemy do czego potrzebne są nam zbierane informacje i konsekwentnie wykorzystujemy je przy podejmowaniu decyzji. W przeciwnym wypadku jest to strata czasu.
1. JAK ANALYTICS ZBIERA DANE Z MOJEJ STRONY WWW?
Aby działać, Analytics potrzebuje tak zwanego kodu śledzenia na Twojej stronie www. Kod śledzenia podąża za użytkownikiem strony www i przesyła nam następujące dane o jego aktywności: skąd użytkownik przyszedł na Twoją stronę www, co klikał, jak długo czytał, czy wypełniał formularz, na jakiej podstronie zakończył swoją wizytę itp. Metaforycznie rzecz ujmując można powiedzieć, że kod śledzenia jest jak wartownik, który notuje wszystko, co robi użytkownik, a następnie wysyła raport do Google Analytics. Wszystkie zbierane informacje mają charakter anonimowy i nie da się ich powiązać z żadną konkretną osobą.
2. JAK ANALYTICS ZBIERA DANE Z APLIKACJI MOBILNEJ?
W sposób analogiczny do analizy strony www. W aplikacji mobilnej zaszywa się specjalny kod, który gromadzi dane i cyklicznie wysyła je do Google Analytics.
3. JAK ANALYTICS ZBIERA DANE Z KASY W SKLEPIE STACJONARNYM?
W tym wypadku cała operacja wygląda nieco inaczej i wymaga większego nakładu pracy. Google Analytics umożliwia przesyłanie danych za pomocą specjalnego protokołu (Measurement Protocol). Aby z tej możliwości skorzystać, należy wyposażyć kasę w sklepie w funkcję współpracy z Analytics. Ewentualnie można agregować informacje z kasy w inny sposób i przesyłać je za pomocą innego narzędzia. Zagadnienie to zostanie dokładniej omówione w jednym z ostatnich rozdziałów. Na tym etapie najważniejsze jest to, że tak samo jak sprawdzamy ile osób weszło na naszą stronę i kupiło coś w naszym sklepie internetowym, tak samo możemy sprawdzać i poddawać analizie zachowanie klientów w placówkach stacjonarnych.
4. JAKIE JESZCZE DANE MOŻNA WYSYŁAĆ DO ANALYTICS?
Generalnie nie ma już ograniczeń co do ilości i rodzaju danych. Możliwe jest przesyłanie dowolnych danych biznesowych i łączenie ich z danymi standardowymi Google Analytics. Za przykład może tu posłużyć przesyłanie danych o kosztach reklamy w Internecie po to, aby później przeanalizować wpływ tej kampanii na obroty naszego sklepu.
5. CO ANALYTICS WIE O UŻYTKOWNIKU MOJEJ STRONY WWW?
Każdy użytkownik, który otwiera Twoją stronę, generuje paczkę informacji zwaną „hit”. Liczba hitów jest uzależniona od liczby podstron otworzonych przez użytkownika. Cała wizyta złożona z określonej liczby hitów to sesja. Tym samym długość sesji mierzymy ilością hitów. Jeden użytkownik może odbyć wiele sesji.
PRZYKŁAD:
Tomek wszedł na Twoją stronę www z telefonu komórkowego. Ze strony głównej przeszedł na stronę kontakt, aby sprawdzić numer telefonu do Ciebie. Następnego dnia wszedł ze swojego laptopa i obejrzał całą Twoja ofertę złożoną z 20 produktów, otwierając 20 podstron. W Google Analytics zobaczysz 2 sesje: w pierwszej 2 hity, a w drugiej ponad 20 hitów.
ANALYTICS PRZESYŁA KAŻDY HIT Z NASTĘPUJĄCYM SZEREGIEM DANYCH:
- anonimowy identyfikator użytkownika,
- data i godzina,
- adres strony, na której jest użytkownik,
- adres strony, z której przyszedł użytkownik lub
- inne informacje o źródle odwiedzin, w tym informacje o kampaniach,
- tytuł aktualnie oglądanej podstrony,
- informacje techniczne o sprzęcie użytkownika: rodzaj komputera, tabletu, telefonu itp.
- informacje techniczne o możliwościach tego sprzętu, np. rozdzielczość ekranu, przeglądarka, system operacyjny,
- lokalizacja użytkownika na podstawie adresu IP, i domeny operatora internetowego,
- język przeglądarki użytkownika.
W SZCZEGÓLNYCH WYPADKACH ANALYTICS ODBIERA DODATKOWE INFORMACJE O NIESTANDARDOWYCH ZDARZENIACH, NP. O TRANSAKCJI E-COMMERCE:
- kupione produkty, ich ilości i ceny, marka i kategoria w sklepie,
- suma zamówienia,
- koszty wysyłki.
PRZY NIESTANDARDOWEJ KONFIGURACJI ANALYTICS MOŻE RÓWNIEŻ ODBIERAĆ DANE O ZDARZENIACH NA PODSTRONACH POŚWIĘCONYCH PRODUKTOM, TJ:
- wyświetlenie i kliknięcie produktu,
- wyświetlenie i kliknięcie produktu na konkretnej liście produktów,
- wyświetlenie karty produktu,
- dodanie i usunięcie z koszyka,
- przejście przez etapy realizacji zamówienia,
- wyświetlenia i kliknięcia w elementy promocyjne na stronie www,
- rozszerzone informacje o zamówieniu: nazwa partnera afiliacyjnego i kupony promocyjne,
- informacja o zwrotach produktów.
Informacje o kampaniach mogą pochodzić z Google Ads i łączyć się z Analytics automatycznie. Dane o kampaniach można oznaczać samodzielnie, np. dane o kampaniach mailingowych lub content marketingu.
Do Analytics można też podłączyć informacje z Google Search Console, rozszerzając raporty o informacje techniczne związane z wyszukiwarką Google.
Należy także wspomnieć o informacjach dotyczących demografii i zainteresowań naszych użytkowników. Informacje te pochodzą z ciasteczek DoubleClick sieci reklamowej Google zintegrowanej z wieloma partnerami i wydawcami contentu. Dzięki tej technologii mamy dostęp do dość szczegółowych danych (wiek, płeć, zainteresowania) znaczącej części naszych użytkowników.
Pamiętaj, że możesz zestawiać własne dane z informacjami zbieranymi przez Google Analytics . Możesz to zrobić przy pomocy funkcji Data Import i Cost Data Import, które omówimy w kolejnych rozdziałach.
Wszystkie te informacje są „magicznie” przetwarzane przez Google Analytics i udostępniane w formie licznych raportów, które można na wiele sposobów konfigurować.
6. CO SIĘ DZIEJE Z DANYMI PO ICH WYSŁANIU?
Po otrzymaniu informacji ze wszystkich wymienionych wyżej źródeł, Analytics zaczyna je przetwarzać. Całość informacji jest łączona w raporty dotyczące sesji, użytkowników i interakcji.
Na zgromadzone dane nakładane są uprzednio przez Ciebie skonfigurowane filtry, które mogą zmniejszać ilość danych oraz je modyfikować. Najczęściej korzysta się filtra usuwającego z raportów dane generowane przez Twój własny komputer, tak aby statystyki obejmowały wyłącznie prawdziwych użytkowników strony www.
Na podstawie Twoich danych generowane są nowe informacje, np. dotyczące realizacji wcześniej skonfigurowanych celów oraz ich współczynniki konwersji.
Zebrane dane można w dowolny sposób pogrupować.
Ostatecznie wszystkie informacje lądują w stosownych raportach.
7. JAK ZBUDOWANE SĄ RAPORTY?
Każdy raport składa się z wymiarów (dimension) oraz danych (metrics) i jest standardowo prezentowany w formie tabeli. Wymiar to opis, treść. Dana to liczba lub stosunek dwóch liczb. Przykładowo, wymiar „Płeć” może mieć daną „Liczba kobiet” o wartości „10”. Więcej informacji na ten temat: https://support.google.com/analytics/answer/1033861?hl=pl
Tabele można dowolnie sortować i filtrować. Informacje mogą być prezentowane także pod wieloma innymi postaciami, np. w postaci reprezentacji graficznej.
Analityka Google - podsumowanie
Google Analytics to narzędzie do zbierania danych z różnych źródeł, pozwalające na ich dokładną analizę i wyciąganie konstruktywnych wniosków. Ogrom możliwości konfiguracji oraz „karmienia” danymi sprawiają, że możliwości Analytics są gigantyczne. Współczesny świat bardzo wysoko ceni informację. Dlatego zaznajomienie się z metodami wnioskowania na podstawie danych jest kluczem do sukcesu. Teraz, kiedy już wiesz, co dzieje się na zapleczu Analyticsa, możemy przejść do kolejnego rozdziału:
Kurs Google Analytics cz. 3 - Plan działania, ustalenie priorytetów, full customer journey