Włączanie Google Analytics należy zacząć od założenia konta w systemie Analytics. Możesz to zrobić tu analytics.google.com klikając przycisk „utwórz konto”.
Kliknij „Rejestracja”. Przejdziesz do kreatora konfiguracji nowego konta.
Konfiguracja Google Analytics:
- Co chcesz śledzić? – wybierz: „Witryna”,
- Nazwa konta – wpisz na przykład nazwę swojej firmy,
- Nazwa witryny internetowej – wpisz uproszczoną nazwę swojego sklepu,
- Adres URL witryny – nazwę domeny, która prowadzi do sklepu,
- Kategoria branży – wybierz odpowiednią dla Ciebie kategorię,
- Strefa czasowa raportowania – wybierz kraj w którym prowadzisz firmę,
- Ustawienia udostępniania danych – tutaj zaznacz wszystkie opcje, ponieważ mogą być one potrzebne w dalszej części kursu.
Teraz kliknij: „Pobierz identyfikator śledzenia.” Google poprosi Cię o akceptację regulaminu. Nie masz wyjścia, zaakceptuj go.
Gratuluję. Teraz już będzie z górki.
Ważne: jeśli nie czujesz się pewnie, poczekaj na kolejne kroki, które przejdziemy razem i w których poustawiamy wybrane funkcje.
Jak dodać kod śledzenia do witryny?
W celu zakończenia podstawowej instalacji musisz wkleić kod śledzenia na swój sklep. Można to zrobić na kilka sposobów. Jeśli sam zarządzasz kodem swojego sklepu i masz do niego dostęp, to wklej cały kod śledzenia w tzw. header strony www. Jeśli używasz sklepu internetowego na platformie sklepowej, np. IAI, Shoper itp., to sprawa jest prostsza. Problemów nie będzie także w przypadku sklepów na skryptach typu Presta Shop czy OpenCart. W interfejsie Twojego sklepu znajdziesz miejsce, w którym wpiszesz identyfikator kodu śledzenia oraz włączysz dodatkowe funkcje (o których opowiem w kolejnych rozdziałach).
Zobacz również:
- Jak włączyć Google Analytics w IAI
- Jak włączyć Google Analytics w sklepie Shoper
- Instalacja Google Analytics w WooCommerce (Wordpress)
Sprawdź czy działa!
Po włączeniu kodu śledzenia w panelu administracyjnym sklepu lub wklejeniu kodu ręcznie możesz od razu sprawdzić czy narzędzie działa.
Na samej górze strony Google Analytics – po zalogowaniu na Twoje konto – znajdziesz link „Raportowanie”. Kliknij go. Jeśli dodałeś tylko jedną stronę www, to zobaczysz od razu raport dotyczący tej strony. Jeśli nie, wybierz odpowiednią stronę z listy widocznej po prawej stronie.
Aby sprawdzić czy kod śledzenia działa poprawnie i Analytics zbiera Twoje dane, wybierz z menu po lewej raport „Na żywo / Ogółem”.
W centralnej części strony zobaczysz wybrany raport i sporej wielkości cyfrę określającą liczbę klientów, którzy aktualnie oglądają Twoją stronę www. Jeśli widzisz 0, wejdź na swoją stronę. W ciągu kilku sekund 0 powinno zamienić się na 1. Jeśli pomimo samodzielnego klikania na stronie Twojego sklepu liczba aktywnych użytkowników pozostaje na poziomie 0, to coś jest nie tak z kodem śledzenia i Analytics nie działa poprawnie. W takiej sytuacji napisz do mnie. Pomogę.
Najprawdopodobniej zobaczysz jednak raport podobny do tego który widnieje poniżej, co będzie świadczyć o w pełni poprawnym działaniu Analytics:
USUWANIE SIEBIE ZE STATYSTYK
Zapewne wielokrotnie w ciągu dnia wchodzisz na stronę swojego sklepu i klikasz wiele linków. Te działania nie powinny być uwzględniane w statystykach. W celu usunięcia Twoich własnych działań ze statystyk należy dodać Filtr.
Jak poprawnie włączyć filtry w Google Analytics?
Filtry to mechanizmy umożliwiające modyfikowanie danych przychodzących do Analytics. Włączenie filtru sprawia, że to, co wysyła Twoja strona www, ulega modyfikacji i do Analytics dociera w zmienionej formie. Każda Twoja usługa (strona www) może mieć kilka tzw. Widoków w Analytics. Filtr włącza się do wybranego Widoku.
Zaleca się, aby każda usługa (Twoja strona www) miała przynajmniej 2 widoki. Jeden czysty (bez żadnych filtrów) i drugi z włączonymi wybranymi filtrami.
W naszym przykładzie do Widoku, który powstał automatycznie wraz z dodawaniem naszej strony www, dodamy nowy Widok na potrzeby filtra i odpowiednio go nazwiemy.
KROK 1. DODAJ NOWY WIDOK.
W kolumnie „Widok” kliknij na listę rozwijaną, a następnie „Utwórz nowy widok”.
Zobaczysz formularz dodawania Widoku.
Nazwa widoku danych raportowania – nazwij swój nowy widok np. „wszystkie dane bez wejść z IP firmowego” Strefa czasowa raportowania – wybierz odpowiedni kraj
Kliknij „Utwórz widok danych”
KROK 2. WŁĄCZANIE FILTRA.
Upewnij się, że konfigurujesz odpowiedni Widok. Powinien być zaznaczony na liście rozwijanej w kolumnie „Widok”.
Kliknij „Filtry”.
Kliknij „+ Nowy Filtr”. Pojawi się kreator dodawania i włączania Filtra.
Naszym celem jest wyłączenie z raportowania aktywności z Twojego adresu IP. Pierwsze, co musisz zrobić, to poznać ten adres. Jest to bardzo proste. Wystarczy wejść na służącą do tego celu stronę www, np. http://twojeip.wp.pl/ i odczytać adres z pola „Twoje IP”. Będzie to zestaw 4 liczb oddzielonych kropkami. Skopiuj te liczby, za chwilę będą Ci potrzebne.
Wróć do Analytics i wypełnij formularz według poniższego przykładu.
Zaznacz „Utwórz nowy filtr” Nazwa filtru – wpisz dowolna nazwę, np. „ip firmowe” Typ filtru – wybierz „Predefiniowane” Wybierz z 3 list rozwijanych odpowiednio: „Wyklucz” / „ruch z adresów IP” / „równe” Adres IP – wpisz swój adres IP skopiowany wcześniej. Kliknij „Zapisz”.
TWÓJ NOWY FILTR ZOSTAŁ DODANY I W TYM WIDOKU NIE BĘDZIESZ JUŻ „WIDZIAŁ SIEBIE”.
Możesz jeszcze raz sprawdzić raport „Na żywo / Ogółem”. Wejdź na jakąś podstronę swojego sklepu i zerknij w raport, czy widzisz tę właśnie podstronę w tabelce „Najlepsze aktywne strony”. Zerknij tez na mapkę, aby sprawdzić czy widzisz wejścia z Twojego regionu. Nie powinieneś widzieć ani wejścia na tę podstronę, ani z Twojego regionu. Oczywiście nie można wykluczyć, że ktoś inny ogląda w tym samym czasie Twoją stronę z komputera w tym samym regionie.
Pamiętaj, aby od teraz zawsze wchodzić w odpowiedni, przefiltrowany Widok. To, jaki widok oglądasz, możesz sprawdzić na samej górze, po prawej stronie.
SZYBKI PRZEGLĄD INNYCH USTAWIEŃ – NA POCZĄTEK – W MENU ADMINISTRACJA
USTAWIENIA WIDOKU
W tym miejscu pamiętaj o zmianie waluty – „Waluta wyświetlana jako” – na odpowiednią dla Ciebie, np. zł. Sugerowałbym również zaznaczenie opcji „Filtrowanie robotów” – „Wykluczenie wszystkich działań znanych robotów”.
USTAWIENIA E-COMMERCE
Włącz e-commerce – kliknij przycisk, aby było na nim widoczne „WŁ.”, a następnie kliknij „Dalsze kroki”.
Następnie zostaw „Konfiguracja ulepszonego e-commerce” wyłączone i kliknij „Prześlij”.
Gratuluję – Twój Analytics będzie dla Ciebie raportował transakcje przeprowadzane w sklepie oraz umożliwiał korelację danych o sprzedaży ze źródłami i kosztami ruchu.
DLACZEGO NIE WŁĄCZYLIŚMY ULEPSZONEGO E-COMMERCE?
Ulepszony e-commerce wymaga innego kodu śledzenia na Twojej stronie www.
Pozostałe pozycje w menu „Administracja” nie są w tej chwili istotne. Jeśli zrobiłeś(zrobiłaś) wszystko co powyżej, to Twoje raporty będą generowane poprawnie i możesz przejść do dalszej części kursu.
W następnych rozdziałach poznasz szczegóły dotyczące włączania dodatków ulepszonego e-commerce, konfiguracji celów oraz innych funkcji dodatkowych.
Kurs Google Analytics cz. 5 - Podstawowe raporty Google Analytics