Podstawowe raporty Google Analytics - Kurs Google Analytics cz. 5

Traffic Trends

2016-10-30 | 7 min czytania

Informacje dostarczane do Analytics są grupowane tematycznie i przetwarzane do postaci raportów. Analytics udostępnia nam kilka podstawowych zestawów raportów oraz sporo opcji pozwalających na ich indywidualną konfigurację: od zakresu dat, przez segmentację, kończąc na rozmaitych filtrach. Większość raportów możemy oglądać w kilku postaciach, np. w tabeli danych, na wykresie, a nawet w postaci „filmiku” ze zmian danych.

Zacznijmy od prezentacji i omówienia interfejsu Google Analytics:

KOLUMNA PO LEWEJ STRONIE

Lewa kolumna to najważniejsze i zarazem najczęściej używane menu nawigacyjne. Znajdziesz w nim linki do wszystkich raportów.

Raporty dzielą się na 5 grup:

  1. Na żywo – kilka podstawowych zestawów danych, których główną zaletą jest prezentacja danych online (czyli w czasie rzeczywistym). Na żywo możesz analizować informacje o geografii, źródłach wizyt, zachowaniach na stronie www, zdarzeniach i konwersjach.
  2. Odbiorcy – to zestaw danych związanych z charakterystyką osób wchodzących na Twoją stronę www. Znajdziesz tu wszystkie informacje dotyczące demografii, geografii, zainteresowań, podstawowych wzorców zachowań, używanej technologii. Dla zaawansowanych dostępne są zmienne niestandardowe, własne zmienne, testy porównawcze oraz wizualizacja przepływu użytkowników.
  3. Pozyskiwanie – to bardzo ważne dane opisujące źródła, które prowadzą użytkowników na Twoją stronę www. Dla źródeł, z których Google potrafi wyciągnąć dodatkowe informacje, otrzymasz tu szczegóły takie jak: słowa kluczowe, kampanie, informacje o społecznościach, szczegółowe informacje o SEO oraz analiza kosztów.
  4. Zachowanie – to analiza tego, co się dzieje na podstronach Twojej strony www. Dowiesz się jakie podstrony są oglądane i w jaki sposób, sprawdzisz czego się szuka na stronie oraz jak szybko ładują się elementy strony. Dla zaawansowanych: zdarzenia, informacje o AdSense, eksperymenty i nakładka Analytics na stronę www.
  5. Konwersje – najważniejsza grupa raportów dla e-commerce. Jest to zbiór danych o zdarzeniach biznesowych na Twojej stronie www. Konwersja e-commerce, konwersja na ustawione cele, ścieżki wielokanałowe oraz atrybucja konwersji to główne tematy raportów w tej grupie.

Wybrane raporty omówimy szerzej w dalszej części.

Oprócz odnośników do raportów znajdziesz tam również następujące pozycje:

  1. Panele informacyjne – linki do wcześniej przygotowanych własnych paneli informacyjnych – dla zaawansowanych,
  2. Skróty – linki bezpośrednie do wybranych raportów,
  3. Analiza automatyczna – zbiór informacji automatycznych z systemu Analytics oraz alertów własnych – dla zaawansowanych.

PASEK NAWIGACYJNY NA SAMEJ GÓRZE

Na samej górze znajdziesz pasek nawigacji głównej. Jego elementy to:

  1. Strona główna,
  2. Raportowanie – część z raportami, z której będziesz korzystać najczęściej,
  3. Dostosowanie – miejsce w którym możesz tworzyć własne raporty – dla zaawansowanych,
  4. Administracja – część konfiguracyjna, którą w uproszczeniu omówiliśmy w poprzednim rozdziale,
  5. Menu rozwijane z informacjami o zalogowanym użytkowniku, aktualnie wybranej stronie www i profilu danych,
  6. Ikona ustawień konta Google,
  7. Ikona powiadomień – menu rozwijane, w którym możesz znaleźć sugestie systemu i informacje o stanie Twojej konfiguracji.

MENU GÓRNE RAPORTÓW

Nagłówek każdego raportu składa się z jego tytułu i kilku elementów dodatkowych. Każdy raport może zostać wysłany mailem, wyeksportowany do wybranego formatu, dodany do panelu bądź do skrótów. Po skrajnej prawej stronie znajdziesz ikonkę edukacyjną, która otwiera samouczek Analytics oraz menu wyboru zakresu dat.

Menu wyboru zakresu dat to kluczowy element systemu. Nasze dane możemy analizować w wybranym okresie czasu. Dodatkowo mechanizm ten umożliwia nam wybór dwóch zakresów dat, które następnie możemy ze sobą porównać. Funkcja ta jest doskonałym ułatwieniem dla tych, którym zależy na zaawansowanej analizie porównawczej.

RAPORTY WAŻNE DLA MANAGERA E-COMMERCE

Zgodnie z metodologią opisywaną przeze mnie wcześniej, do analizy biznesu e-commerce wybierzemy sobie tylko kilka najistotniejszych raportów.

Istotą używania Analytics jest dążenie do poprawy wybranych aspektów działalności biznesowej. Wyznacz swoje priorytety. Używaj tylko wybranych raportów.

Zdecydowałem się na wybór poniższych raportów. Zalecam dodanie ich sobie do skrótów, dzięki czemu nie trzeba ich będzie szukać za każdym razem na nowo.

Wybrane raporty:

1. Odbiorcy / Ogółem

Raport podstawowy podsumowujący kondycję Twojej strony www. Dowiesz się z niego ile masz odwiedzin, ile stron średnio przegląda jeden użytkownik, jaka jest proporcja pomiędzy nowymi a powracającymi użytkownikami, jaki jest globalny współczynnik odrzuceń dla strony www (w uproszczeniu: ile osób ucieka ze strony www zaraz po wejściu na nią). Te dane zalecam śledzić w czasie i porównywać ze sobą okresy, np. rok do roku, miesiąc do miesiąca itd.

2. Odbiorcy / Ruch mobilny Ogółem

Bardzo ciekawy raport, który warto śledzić w poszukiwaniu informacji o tym, z jakich urządzeń przychodzą do Ciebie potencjalni klienci. Po pierwsze, sprawdź czy liczba osób używających komórki i tablety jest znacząca. Po drugie, sprawdź czy Twoja strona działa poprawnie na telefonie i tablecie.

3. Pozyskiwanie / Cały ruch

Najważniejszy raport dla osoby odpowiedzialnej za „kupowanie ruchu na sklep”, czyli zamawianie pozycjonowania, kampanii reklamowych Google Ads, prowadzenia fanpage'a itp. W tym miejscu zobaczysz wszystkie źródła ruchu wraz z najważniejszymi parametrami, takimi jak: liczba wejść, współczynnik odrzuceń, liczba konwersji na cele oraz konwersji e-commerce.

4. Pozyskiwanie / Kampanie

Wyszczególnione z raportu „Cały ruch” informacje o wejściach z kampanii oznaczonych przez Ciebie wraz z danymi: liczba wejść, współczynnik odrzuceń, liczba konwersji na cele oraz konwersji e-commerce.

5. Pozyskiwanie / Google Ads / Kampanie

Wyszczególnione z raportu „Cały ruch” informacje o kampaniach Google Ads wraz z danymi: liczba wejść, współczynnik odrzuceń, liczba konwersji na cele oraz konwersji e-commerce.

6. Zachowanie / Zawartość witryny / Wszystkie strony

Najważniejsze informacje o „parametrach życiowych” Twojej strony www. Tutaj wyłapujemy miejsca z których klienci opuszczają naszą stronę, sprawdzamy porzucenia koszyka i innych kroków składania zamówienia, szukamy „wąskich gardeł” do poprawy.

7. Konwersje / E-commerce / Ogółem

Dane dotyczące konwersji sprzedażowej sklepu. Obejmują współczynnik konwersji, ilość transakcji, wartości transakcji, średnią wartość zamówienia. Jest to świetny raport podsumowujący stan naszego biznesu. Bardzo polecany do porównywania okresowego: rok do roku, miesiąc do miesiąca.

8. Konwersje / E-commerce / Skuteczność produktu

Raport wyszczególniający zakupione produkty. Tutaj sprawdzisz ranking produktów ze względu na ich wartość i popularność, dowiadując się z niego, które produkty są najczęściej kupowane i w jakich ilościach.

9. Konwersje / E-commerce / Czas do zakupu

Prosty, ale treściwy raport. Czas, który średnio upływa między pierwszym wejściem na Twoją stronę www, a zakupem produktów. Bardzo ważny ze względu na planowanie działań marketingowych i innych zaawansowanych elementów kampanii reklamowej.

10. Konwersje / Ścieżki wielokanałowe / Konwersje wspomagane

Raport bardzo istotny dla obserwacji Full Customer Journey. Dowiesz się z niego jakie źródła ruchu brały udział w konwersjach oraz na jakiej pozycji: czy były np. początkiem zapoznawania się ze sklepem, czy też bezpośrednio poprzedzały konwersję. Po zapoznaniu się z tym raportem możesz naprawdę świadomie optymalizować swój marketing, optymalizować konwersję. Bez znajomości tego raportu – robisz to na oślep.

Udało nam się osiągnąć okrągłą liczbę 10 raportów. Do codziennej pracy to w zupełności wystarczy. Co więcej, nawet w tej dziesiątce można wyszczególnić pewną hierarchię: często zaglądaj do tych 5 pogrubionych, rzadziej do pozostałych z powyższej listy. Inne raporty przeglądaj sporadycznie, dla pogłębiania analizy. Po przyswojeniu sobie tych 10 raportów, dalsza praca z Analytics stanie się prostsza. Będziesz już wiedzieć, co z czego wynika.

Skupienie uwagi na 5 najistotniejszych raportach pozwoli Ci uniknąć przytłoczenia liczbami.

Kurs Google Analytics cz. 6 - Segmentacja w Google Analytics – spojrzenie na użytkowników

Cały Kurs Google Analytics

Potrzebujesz pomocy w konfiguracji Google Analytics? Nie wiesz jak zinterpretować dane?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157