W rozdziale 4 pokazaliśmy, jak włączyć mechanizm zliczania konwersji e-commerce w Google Analytics. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś(zrobiłaś), to wróć do rozdziału nr 4. Znajdziesz tam również informacje o tym, jak włączyć zliczanie w swoim sklepie.
Czytaj dalej pod warunkiem, że już uporałeś się z tą konfiguracją i Twój Analytics zlicza już transakcje.
Czy warto mieć włączony e-commerce w swoim sklepie? Sprawdź raporty, które otrzymasz i sam zadecyduj.
Pierwszy i podstawowy raport, podsumowujący wygląda następująco:
Zwróć uwagę na kilka bardzo ważnych informacji:
- Współczynnik konwersji e-commerce,
- Transakcje,
- Przychody,
- Średnia wartość zamówienia.
Każdemu sprzedawcy internetowemu zależy na tym, aby te wskaźniki były jak najwyższe. Możesz teraz słusznie zauważyć, że takie informacje znajdziesz praktycznie w każdym panelu sklepu internetowego. Owszem, jednakże prawdziwa siła raportów e-commerce w Analytics zaczyna być widoczna dopiero w kolejnych raportach w tej grupie, a także w porównaniach pokazujących korelacje pomiędzy innymi danymi Analytics a danymi e-commerce. Przyjrzyjmy im.
RAPORTY Z GRUPY KONWERSJE / E-COMMERCE
SKUTECZNOŚĆ PRODUKTU
W tym raporcie możesz dokonać analizy popularności produktów, które zostały zakupione w Twoim sklepie. Ponadto możesz przełączyć tabelę z produktów na kategorie produktów i sprawdzić statystyki danych kategorii ze sklepu. Sprawdzisz ile danego produktu lub w obrębie danej kategorii było zakupów, na jaką wartość i przy jakiej średniej cenie. Możesz również dodać wymiar dodatkowy i dowiedzieć się, skąd przyszedł klient, który kupił dany produkt. Zobacz:
SKUTECZNOŚĆ SPRZEDAŻY
Raport podsumowujący sprzedaż dzienną w zadanym zakresie czasowym. Bardzo przydatne informacje zobaczymy dodając dodatkowy wymiar „Liczba dni do transakcji”. Dowiesz się w ten sposób, ile średnio zajmuje Twoim klientom dokonanie zakupu:
TRANSAKCJE
Raport podobny do pozostałych, ale główny podział realizowany jest po ID zamówień z Twojego sklepu. Ciekawą informację otrzymasz po dodaniu wymiaru dodatkowego, np. „Ekran wejścia”. Dowiesz się gdzie Twoi klienci zaczęli wizytę, która doprowadziła do sprzedaży. Przykład:
Sklep monitoruj.pl służy nam jako przykład we wszystkich prezentowanych raportach.
CZAS DO ZAKUPU
Ostatni raport w grupie E-commerce, określający czas do zakupu (wspominałem już o tym wyżej). Tu możesz zobaczyć dane zbiorcze.
UŻYCIE DANYCH O KONWERSJI E-COMMERCE W INNYCH GRUPACH RAPORTÓW
POZYSKIWANIE
Osobiście najwyżej cenię grupę raportów „Pozyskiwanie” w połączeniu z danymi o transakcjach e-commerce. Najprostszy i bardzo treściwy raport znajdziesz tu: Pozyskiwanie / Kanały.
Zmień rodzaj wizualizacji danych na „Skuteczność”
Nad kolumnami po prawej wybierz z listy rozwijanej „Przychody”:
Otrzymujesz przychody rozdzielone na źródła ruchu. Sprawdzisz ile sprzedajesz za pośrednictwem pozycjonowania (Organic Serach), Google Ads (Paid Search), Social media, stron linkujących (Referral) i przez klientów wchodzących na stronę bezpośrednio.
Klikając w poszczególne grupy ruchu zobaczysz szczegóły, np.: listę słów kluczowych, strony odsyłające, serwisy Social Media itd., np.:
W tym miejscu muszę wspomnieć o bardzo ważnej kwestii: nie oceniaj swoich działań marketingowych tylko i wyłącznie po tym raporcie.
Nie każdy zakup odbywa się od razu po wejściu na stronę. Czasami użytkownik potrzebuje kilku dni i kilku sesji na Twojej stronie. Może się zdarzyć, że będzie do Ciebie trafiał na różne sposoby, np. najpierw z Google, potem z Facebooka itd. Musisz mieć świadomość tego, że możliwe są źródła ruchu, które nie generują sprzedaży bezpośrednio, ale w istotny sposób jej „asystują”. Pokażmy to na przykładzie. Ktoś mógł wejść z Facebooka na Twoje poradniki, poczytać, zapoznać się z ofertą. Następnego dnia wejdzie np. z kampanii Google Ads i dokona zakupu. Ty standardowo zobaczysz Google Ads jako źródło, które doprowadziło do sprzedaży, ale bez wcześniejszej wizyty z Facebooka ten zakup by się nie wydarzył. Aby dokładnie sprawdzić, jak działa każde ze źródeł ruchu, musisz użyć mechanizmu ścieżek wielokanałowych. Opowiem o nim w następnym rozdziale.
SEGMENTACJA W E-COMMERCE
Pamiętaj, że segmentacji możesz używać w dowolnym raporcie Analytics, również w e-commerce. Zobaczmy, co można w ten sposób uzyskać. Sprawdźmy, jak wygląda sprzedaż z podziałem na płeć:
GDZIE MIESZKAJĄ TWOI KLIENCI
Zobacz, jak łatwo możesz zrobić raport o tym, które miasta lub kraje kupują u Ciebie najwięcej. Wejdź do raportu: Odbiorcy / Dane geograficzne / Lokalizacja. Wybierz wymiar podstawowy „Miejscowość”. Jako tryb tabeli (po prawej stronie) wybierz „Zestawienie procentowe”. W nagłówku tabeli wybierz „Przychody”.
W ten sposób moglibyśmy mnożyć te raporty. Zachęcam Cię do samodzielnej zabawy i poszukiwania informacji. Zawsze zaczynaj od ustalenia, czego chcesz się dowiedzieć, a następnie znajdź raport, który da Ci poszukiwaną odpowiedź. Pamiętaj, że dane e-commerce możesz łączyć ze wszystkimi innymi danymi o użytkownikach i sesjach w Analytics.
Kurs Google Analytics cz. 9 - Konwersja na cel w Analytics – jak to się robi?