Konwersje e-commerce w Analytics – jak to się robi? - Kurs Google Analytics cz. 8

Traffic Trends

2016-10-30 | 5 min czytania

W rozdziale 4 pokazaliśmy, jak włączyć mechanizm zliczania konwersji e-commerce w Google Analytics. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś(zrobiłaś), to wróć do rozdziału nr 4. Znajdziesz tam również informacje o tym, jak włączyć zliczanie w swoim sklepie.

Czytaj dalej pod warunkiem, że już uporałeś się z tą konfiguracją i Twój Analytics zlicza już transakcje.

Czy warto mieć włączony e-commerce w swoim sklepie? Sprawdź raporty, które otrzymasz i sam zadecyduj.

Pierwszy i podstawowy raport, podsumowujący wygląda następująco:

Zrzut-ekranu-2014-12-17-o-12.02.34.png

Zwróć uwagę na kilka bardzo ważnych informacji:

  1. Współczynnik konwersji e-commerce,
  2. Transakcje,
  3. Przychody,
  4. Średnia wartość zamówienia.

Każdemu sprzedawcy internetowemu zależy na tym, aby te wskaźniki były jak najwyższe. Możesz teraz słusznie zauważyć, że takie informacje znajdziesz praktycznie w każdym panelu sklepu internetowego. Owszem, jednakże prawdziwa siła raportów e-commerce w Analytics zaczyna być widoczna dopiero w kolejnych raportach w tej grupie, a także w porównaniach pokazujących korelacje pomiędzy innymi danymi Analytics a danymi e-commerce. Przyjrzyjmy im.

RAPORTY Z GRUPY KONWERSJE / E-COMMERCE

SKUTECZNOŚĆ PRODUKTU

W tym raporcie możesz dokonać analizy popularności produktów, które zostały zakupione w Twoim sklepie. Ponadto możesz przełączyć tabelę z produktów na kategorie produktów i sprawdzić statystyki danych kategorii ze sklepu. Sprawdzisz ile danego produktu lub w obrębie danej kategorii było zakupów, na jaką wartość i przy jakiej średniej cenie. Możesz również dodać wymiar dodatkowy i dowiedzieć się, skąd przyszedł klient, który kupił dany produkt. Zobacz:

Zrzut-ekranu-2014-12-17-o-12.19.30.png

SKUTECZNOŚĆ SPRZEDAŻY

Raport podsumowujący sprzedaż dzienną w zadanym zakresie czasowym. Bardzo przydatne informacje zobaczymy dodając dodatkowy wymiar „Liczba dni do transakcji”. Dowiesz się w ten sposób, ile średnio zajmuje Twoim klientom dokonanie zakupu:

Zrzut-ekranu-2014-12-17-o-12.21.56.png

TRANSAKCJE

Raport podobny do pozostałych, ale główny podział realizowany jest po ID zamówień z Twojego sklepu. Ciekawą informację otrzymasz po dodaniu wymiaru dodatkowego, np. „Ekran wejścia”. Dowiesz się gdzie Twoi klienci zaczęli wizytę, która doprowadziła do sprzedaży. Przykład:

Zrzut-ekranu-2014-12-17-o-12.26.45.png

Sklep monitoruj.pl służy nam jako przykład we wszystkich prezentowanych raportach.

CZAS DO ZAKUPU

Ostatni raport w grupie E-commerce, określający czas do zakupu (wspominałem już o tym wyżej). Tu możesz zobaczyć dane zbiorcze.

UŻYCIE DANYCH O KONWERSJI E-COMMERCE W INNYCH GRUPACH RAPORTÓW

POZYSKIWANIE

Osobiście najwyżej cenię grupę raportów „Pozyskiwanie” w połączeniu z danymi o transakcjach e-commerce. Najprostszy i bardzo treściwy raport znajdziesz tu: Pozyskiwanie / Kanały.

Zmień rodzaj wizualizacji danych na „Skuteczność”

Nad kolumnami po prawej wybierz z listy rozwijanej „Przychody”:

Zrzut-ekranu-2014-12-17-o-12.34.33.png

Otrzymujesz przychody rozdzielone na źródła ruchu. Sprawdzisz ile sprzedajesz za pośrednictwem pozycjonowania (Organic Serach), Google Ads (Paid Search), Social media, stron linkujących (Referral) i przez klientów wchodzących na stronę bezpośrednio.

Klikając w poszczególne grupy ruchu zobaczysz szczegóły, np.: listę słów kluczowych, strony odsyłające, serwisy Social Media itd., np.:

Zrzut-ekranu-2014-12-17-o-12.51.40.png

W tym miejscu muszę wspomnieć o bardzo ważnej kwestii: nie oceniaj swoich działań marketingowych tylko i wyłącznie po tym raporcie.

Nie każdy zakup odbywa się od razu po wejściu na stronę. Czasami użytkownik potrzebuje kilku dni i kilku sesji na Twojej stronie. Może się zdarzyć, że będzie do Ciebie trafiał na różne sposoby, np. najpierw z Google, potem z Facebooka itd. Musisz mieć świadomość tego, że możliwe są źródła ruchu, które nie generują sprzedaży bezpośrednio, ale w istotny sposób jej „asystują”. Pokażmy to na przykładzie. Ktoś mógł wejść z Facebooka na Twoje poradniki, poczytać, zapoznać się z ofertą. Następnego dnia wejdzie np. z kampanii Google Ads i dokona zakupu. Ty standardowo zobaczysz Google Ads jako źródło, które doprowadziło do sprzedaży, ale bez wcześniejszej wizyty z Facebooka ten zakup by się nie wydarzył. Aby dokładnie sprawdzić, jak działa każde ze źródeł ruchu, musisz użyć mechanizmu ścieżek wielokanałowych. Opowiem o nim w następnym rozdziale.

SEGMENTACJA W E-COMMERCE

Pamiętaj, że segmentacji możesz używać w dowolnym raporcie Analytics, również w e-commerce. Zobaczmy, co można w ten sposób uzyskać. Sprawdźmy, jak wygląda sprzedaż z podziałem na płeć:

Zrzut-ekranu-2014-12-17-o-12.55.01.png

GDZIE MIESZKAJĄ TWOI KLIENCI

Zobacz, jak łatwo możesz zrobić raport o tym, które miasta lub kraje kupują u Ciebie najwięcej. Wejdź do raportu: Odbiorcy / Dane geograficzne / Lokalizacja. Wybierz wymiar podstawowy „Miejscowość”. Jako tryb tabeli (po prawej stronie) wybierz „Zestawienie procentowe”. W nagłówku tabeli wybierz „Przychody”.

W ten sposób moglibyśmy mnożyć te raporty. Zachęcam Cię do samodzielnej zabawy i poszukiwania informacji. Zawsze zaczynaj od ustalenia, czego chcesz się dowiedzieć, a następnie znajdź raport, który da Ci poszukiwaną odpowiedź. Pamiętaj, że dane e-commerce możesz łączyć ze wszystkimi innymi danymi o użytkownikach i sesjach w Analytics.

Kurs Google Analytics cz. 9 - Konwersja na cel w Analytics – jak to się robi?

Cały Kurs Google Analytics

Potrzebujesz pomocy w konfiguracji Google Analytics? Nie wiesz jak zinterpretować dane?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!