Mobile Menu

2. Cel podstawową komórką każdej strategii

Nie jestem w stanie zliczyć ile razy trafiały na moje biurko zapytania, które zupełnie rozmijały się z celem. Bardzo często (o ile nie najczęściej) trafiają się bardzo dokładnie zdefiniowane budżety oraz narzędzia z jakich dana firma chce skorzystać. Bardzo rzadko za to zdarza się, by od razu ktoś miał zdefiniowany cel, a to właśnie on staje w centralnym punkcie każdej strategii. Dziwi mnie to tym bardziej, że to właśnie określenie celu jest najprostszym zadaniem w strategicznym myśleniu o swoim marketingu.

„Chcę sprzedać w najbliższym miesiącu towar o wartości 10 tysięcy złotych”, „chcę w przeciągu dwóch lat zbudować brand”, „chcę w przeciągu 9 miesięcy podnieść liczbę wizyt na moim sklepie o 50%”, „chcę w tym kwartale zadbać o swoich stałych klientów”… Nic prostszego! O ile Twoim celem nie będzie „chcę by było lepiej” to już jesteś wygrany!

Celem samym w sobie nie może też być środek. Przeprowadzenie kampanii rozliczanej za klik, aktywizacja fanów w portalach społecznościowych czy poprawienie pozycji w darmowych wynikach wyszukiwania to tylko środki do celu. By odnaleźć swój cel możesz wykorzystać sprawdzoną i skuteczną metodę planowania S.M.A.R.T.. Określ swój cel jako coś:

SMART Goals principle

  1. prostego – w sensie zrozumiałego np. podniesienie sprzedaży, aktywności fanów, widoczności
  2. mierzalnego – nie „więcej”, „lepiej” i „szybciej”, tylko określ konkretne wskaźniki
  3. osiągalny
  4. istotny
  5. określony w czasie – nie „szybko”, tylko określ konkretną datę, zakres czasu

By to określić nie potrzebujesz mojego wielkiego wsparcia. Przeprowadź proste ćwiczenie i zadaj sobie kilka pytań, które zdefiniują Twój cel:

  1. Co najbardziej hamuje rozwój Twojego biznesu
  2. Czy masz środki, które pozwolą Ci ominąć tę przeszkodę
  3. O ile chciałbyś poprawić przeszkadzjący Ci współczynnik
  4. Do kiedy chcesz to zrobić?

Prawidłowe odpowiedzi to np.:

  1. Niska sprzedaż.
  2. Tak, mam.
  3. Chciałbym zwiększyć sprzedaż dwukrotnie.
  4. W przeciągu pół roku.

I z tak zdefiniowanym celem planuj swoje dalsze działania oraz szukaj narzędzi, które pozwolą Ci go osiągnąć!

Spis treści



© 2016 traffictrends.pl - profesjonalne pozycjonowanie sklepów internetowych